391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Har hört på internet att väldigt många elbilar brinner väldigt ofta. Kanske är det f.d fossilbilsägare som sätter triangiavärmare under batteriet på vintern?F fribygg skrev:
Suck gick inte att öppna dörren i morse (ID.4) hade inte tid att krångla så jag fick åka 18 år gammal diesel passat istället som öppnades utan problem trots det varit samma batteri i nyckel i över 10 år samt att den har varit med om mycket genom åren...
När jag kom hem så fick jag upp den med den fysiska nyckeln efter lite krångel sedan låste jag den med fjärren och öppnade igen utan problem så jag tror felet låg i bilen inte nyckeln och försvann då jag startade den..
Igår åkte ny mjukvara in i bilen..
Känns som dom inte testar sina saker ordentligt och dumpar problemen på slutkund som får betala för deras dåliga QA (Quality Assurance).
Jag förväntar mig inte att saker som bör hålla i minst 10 år och 20 000 mil inte ska gå sönder efter 2 år och 3000 mil typ som min elmotor till parkeringsbroms..
När jag kom hem så fick jag upp den med den fysiska nyckeln efter lite krångel sedan låste jag den med fjärren och öppnade igen utan problem så jag tror felet låg i bilen inte nyckeln och försvann då jag startade den..
Igår åkte ny mjukvara in i bilen..
Känns som dom inte testar sina saker ordentligt och dumpar problemen på slutkund som får betala för deras dåliga QA (Quality Assurance).
Jag förväntar mig inte att saker som bör hålla i minst 10 år och 20 000 mil inte ska gå sönder efter 2 år och 3000 mil typ som min elmotor till parkeringsbroms..
Kan inte kalla elektrisktparkeringsbroms eller fjärrlås onödiga dock så kan jag håla med om dålig design då funktionerna har funnits i över 20 respektive 30 år iallafall 😉DennisCA skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Jag har aldrig behövt lossa en elektrisk handbroms manuellt och har ingen aning om hur man gör det. Men jag känner en som använde en pallvagn för att flytta en trasig bil då den stod mitt i vägen och han inte kunde lossa den elektriska parkeringsbromsen. Han var inte glad över elektrisk handbroms då. Det är många gånger jag funderat på att funktioner som gör vardagen lite smidigare skulle kunna göra en ovanligare situation extremt besvärlig.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Det är säkert olika på olika bilar, på min XC70 är det bara att lossa motorn med 2 skruvar och skruva manuellt på "tryckaren" istället.A Avemo skrev:Jag har aldrig behövt lossa en elektrisk handbroms manuellt och har ingen aning om hur man gör det. Men jag känner en som använde en pallvagn för att flytta en trasig bil då den stod mitt i vägen och han inte kunde lossa den elektriska parkeringsbromsen. Han var inte glad över elektrisk handbroms då. Det är många gånger jag funderat på att funktioner som gör vardagen lite smidigare skulle kunna göra en ovanligare situation extremt besvärlig.
Finns alltid en bättre bil att vänta på, elmotorer / batterier kommer inte att bli dubbelt så bra över en natt så köp det du vill nu och ha inte ångest =).J Jansson69 skrev: