391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Det mest anmärkningsvärda på den listan tycker jag är Volvo... Dels att Ex40 säljer såpass bra och att den nya EX90 säljer så extremt dåligt för att vara en ny bil.P Peter_Ker skrev:
Sedan kanske inte så konstigt men konstaterande att laddhybrider utklassar elbilar försäljningsmässigt. Tex. Volvo XC60 såldes 852st som var laddhybrider.
Redigerat:
Tror inte att de som vill lägga över miljonen på en bruksbil trånar efter Volvo.P PHPersson skrev:
EX90 har ganska långsam laddning och har inte någon räckvidd att skryta om. Det blir nog ingen försäljningssuccé ens i Sverige. Men ett antal företagsleasing blir det naturligtvis som alltid med dyra bilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
EX90 är dessutom ett problembarn, så jag skulle överväga att välja bort den bara för det.
Fördelen Tesla har är att den inte bara plockar värmeenergi från luften, bland annat kan den ta från batteriet om det är varmt efter en snabbladdning.Nicke Nyfiken skrev:
Ja det har blivit ett brutalt uppvaknande på första skidsemestern för många som inte förstått betydelsen av batteriförvärmning eller inte vetat om att deras bil saknar det.
Håller med om att värmepump är klart överskattat på bilar.
Värmepumpen är som minst effektiv (meningslös) när den behövs som mest. Är det riktigt kallt är verkningsgraden 1:1 precis som på luftvärmepumpen hemma i huset. Har haft två elbilar utan värmepump men har det i nuvarande bil. Hade det gått att välja hade jag avstått värmepump.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Det spelar förstås ingen roll hur goda intentioner man har om det recept man följer inte fungerar.D djac skrev:
Hur det är med receptet kan man förstås tycka olika om, men själva premissen att någon är bra för att de vill väl är helt värdelös.
Ja octovalven är finurlig och ger värmepumpen lite högre verkningsgrad vid vissa tillfällen. Men skillnaden mot vanlig PTC-värmare är inte gigantisk. Och i alla andra bilar med värmepump är den ännu mindre.L Liljeros skrev:
Så kan man såklart uttrycka det men goda intentioner är bättre än onda i mina ögon, ingen är felfri och man får räknas att alla misslyckas på något sätt oavsett. En sjuksköterska och en mördare är inte samma för mig, även om resultatet i vissa fall blir detsamma.Nötegårdsgubben skrev:
Du insinuerar att det det finns partier med onda intentioner i styrande skick. Möjligt - men det tror jag inte vi har i Sverige. Möjligen i periferin men de saknar som väl är inflytande.D djac skrev:
Det var väl där det började, som alltid, med miljöpartiets onda avsikter, de ligger, enligt en högljudd skara här, bakom allt ont i världen.S Snikholt skrev:
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Ok, vill du missförstå så var så god.D djac skrev:
Men är det inte du som brukar prata om att du skiter i vad politiker säger och fokuserar på vad de gör, eller blandar jag ihop dig med någon?
Om det är du antar jag att det bara gäller dem du inte håller med då.
Absolut, men har man en felaktig samhällsanalys är misslyckandena en effekt av tankefelet, inte slump eller otur.D djac skrev:
Som sagt, vill du missförstå så var så god.D djac skrev:
Man får såklart tycka att ett partis samhällsanalys är fel, personligen har jag idag faktiskt svårt att hitta någon som inte är det, naturligtvis i varierande utsträckning men i mina ögon går det åt fel håll, om man ska uttrycka det så.Nötegårdsgubben skrev:
Ok, vill du missförstå så var så god.
Men är det inte du som brukar prata om att du skiter i vad politiker säger och fokuserar på vad de gör, eller blandar jag ihop dig med någon?
Om det är du antar jag att det bara gäller dem du inte håller med då.
Absolut, men har man en felaktig samhällsanalys är misslyckandena en effekt av tankefelet, inte slump eller otur.
Som sagt, vill du missförstå så var så god.
Trots att jag aldrig varit miljöpartist, dvs röstat på dem, så kan jag ändå tycka att det väl är ett parti med rätt goda intentioner och de små saker de kunnat bli hörda i ligger i linje med deras ambition. Jag tycker nog också att de är mer fokuserade på vad de vill åstadkomma än bara makt, än de andra partierna. Ingen djupare analys där mer min allmänna känsla.
Skogsägare
· 23 313 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Jag skulle nog kunna sätta en Trangia brännare under oljetåget på min Fabia från-18 om jag behövde, för att byta filter vill man ta bort en plastkåpan men tråget är åtkomligt underifrån.S sinuslinus skrev: