391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Alla VAG har väl liknande drivlina, dvs skoda, audi, vw osv. och DSG verkar inte den bästa konstruktionen. Sen finns väl olika generationer av lådan men ingen har väl varit superbra. Men VWs elbilar har vad jag förstår en helt annan drivlina, som jag inte hört om några allvarliga problem med. De tidiga årsmodellerna, speciellt ID3, var ju tydligen helt hopplösa map knappar, radio, laddning osv. De jag känner som kör ID4 är väldigt nöjda med allt utom däcken som hänger med som har dålig livslängd.
Audi har jag förstått har andra problem med sina elbilar, speciellt de äldre etron verkar ju haft endel trassel där de väl gjort lite lyxigare lösningar än VW, så jag skulle nog satsat på en skoda eller vw om det är VAG bilar man vill ha, om pengar är en faktor som har betydelse. Har man obegränsat av den varan är förstås audi mer premium.
Audi har jag förstått har andra problem med sina elbilar, speciellt de äldre etron verkar ju haft endel trassel där de väl gjort lite lyxigare lösningar än VW, så jag skulle nog satsat på en skoda eller vw om det är VAG bilar man vill ha, om pengar är en faktor som har betydelse. Har man obegränsat av den varan är förstås audi mer premium.
Möjligt - om (hemska tanke) miljöpartiet får något som helst inflytande efter nästa val så lär det bli så.Nicke Nyfiken skrev:
Tror verkligen det är läge att slå till.
Priserna kommer att svänga inom ett år.
Efter valet 2026 kommer troligen bränslepriserna att stiga upp mot 30 kr litern igen. Det har miljöpartiet mer eller mindre redan lovat. Och då kommer efterfrågan på begagnade elbilar öka och priserna snabbt stiga. Och tvärtom med begagnade bränslebilar. Att vänta med att byta till el kommer bli ekonomiskt dubbelfel om man går i de tankarna.
Även om högern håller sig kvar vid makten så kommer bränslepriserna ändå stiga en del pga ETS 2 som införs i hela EU 1/1-2027.
Detta är väl en god sak med miljöpartiet, deras fokus på allas bästa dvs miljö och klimat, en svaghet är väl att de är små och därför inte så breda. Jag skulle säga att det finns flera för alla mer destruktiva grupperingar.S Snikholt skrev:
ID4 fick batteriförvärmning först 2024. Vilket är helt galet hur man kan sälja en bil i sverige utan det. Gör i praktiken att man knappt kan snabbladda sin bil vintertid. Gränsen till bedrägeri.P PHPersson skrev:
Ja den är pinsamt dålig på det, men för att bara ladda hemma och köra runt utan långkörning så kan det ändå vara ett bra alternativ.il_duce skrev:
Jag vill inte försvara någon bil men det är inte viktigt för alla, gissar att flertalet med elbil parkerar hemma och laddar där för mer än 90% av sin körsträcka, kan de hitta en bil till rätt pris så är det nog viktigare.il_duce skrev:
En annan sak som ofta lyfts som jätteviktig är värmepump, även jag själv ansåg det som viktigt när jag köpte, men för de flesta gör det inte så stor skillnad.
Man får helt enkelt värdera utifrån sin egen användning men jag kan erkänna att det kräver en ganska påläst köpare.
Håller med ! Dock varit med om många som fått en trippel-smocka när de t.ex. ska till fjällen i sin id4. Dels drar det mer på vintern, dels otroligt långsam laddning (1,5h+) samt köer till laddarna. Ofta nya elbilsägare som fick en riktig kass start på sitt elbilsägande. Har blivit bättre men varierar fortfarande på sina håll och man kan fortfarande inte köpa vad som helst och lita på att det bra när det gäller elbilar. Tesla har ett välbeprövat system och de andra blir bättre men man ska/måste veta vad man köper.D djac skrev:Jag vill inte försvara någon bil men det är inte viktigt för alla, gissar att flertalet med elbil parkerar hemma och laddar där för mer än 90% av sin körsträcka, kan de hitta en bil till rätt pris så är det nog viktigare.
En annan sak som ofta lyfts som jätteviktig är värmepump, även jag själv ansåg det som viktigt när jag köpte, men för de flesta gör det inte så stor skillnad.
Man får helt enkelt värdera utifrån sin egen användning men jag kan erkänna att det kräver en ganska påläst köpare.
Värmepump är en smula överskattat ja. Hjälper dock till lite när det behövs som mest men relativt liten del går till uppvärmning men många bäckar små.
Det där är närmast en myt.J JohanLun skrev:
Det fanns en version av DSG som var riktigt dålig i början, och eftersom inte folk kan skillja på olika versioner drar man alla över en kam. Den riktigt dåliga lådan var DSG7 med torrkoppling. Den satt i motorsvaga TSI och TDI 1,6. DSG6 som tåler högre vridmoment har en ganska annorlunda konstruktion med våtlamellkoppling och har inte alls drabbats av samma problem. Alla versioner har också förbättras genom åren och den gamla DSG7 har utgått sedan länge. Senare DSG7 är en annan konstruktion mer lik DSG6.
https://www.regeringen.se/pressmedd...nar-forslag-till-eu-angaende-ny-elbilspremie/
Detta kan nog dra upp andrahandsvärden på elbilar en del... men samtidigt är det bottenskiktet på inkomstskalan som har rätt till bidraget.
Intressant urval av kommuner också...
Detta kan nog dra upp andrahandsvärden på elbilar en del... men samtidigt är det bottenskiktet på inkomstskalan som har rätt till bidraget.
Intressant urval av kommuner också...
Ja det har blivit ett brutalt uppvaknande på första skidsemestern för många som inte förstått betydelsen av batteriförvärmning eller inte vetat om att deras bil saknar det.il_duce skrev:
Håller med ! Dock varit med om många som fått en trippel-smocka när de t.ex. ska till fjällen i sin id4. Dels drar det mer på vintern, dels otroligt långsam laddning (1,5h+) samt köer till laddarna. Ofta nya elbilsägare som fick en riktig kass start på sitt elbilsägande. Har blivit bättre men varierar fortfarande på sina håll och man kan fortfarande inte köpa vad som helst och lita på att det bra när det gäller elbilar. Tesla har ett välbeprövat system och de andra blir bättre men man ska/måste veta vad man köper.
Värmepump är en smula överskattat ja. Hjälper dock till lite när det behövs som mest men relativt liten del går till uppvärmning men många bäckar små.
Håller med om att värmepump är klart överskattat på bilar.
Värmepumpen är som minst effektiv (meningslös) när den behövs som mest. Är det riktigt kallt är verkningsgraden 1:1 precis som på luftvärmepumpen hemma i huset. Har haft två elbilar utan värmepump men har det i nuvarande bil. Hade det gått att välja hade jag avstått värmepump.
Sämst tror jag den med torrkoppling som satt på gasbilarna, som hade dåligt vrid på låga varv. Hade en kollega med husvagn som skaffade sådan och den kombon var katastrof. Men GTE har väl ändå en rätt sen variant av lådorna? Och de verkar ju inte hålla. Men kanske ska man skilja på problem med slirande lameller och mekatronikproblem... Lamellerna är väl kanske löst sen länge - detta var ju 10 år sen man klantade till det med torrlamell på gasfordon...Nicke Nyfiken skrev:
Det där är närmast en myt.
Det fanns en version av DSG som var riktigt dålig i början, och eftersom inte folk kan skillja på olika versioner drar man alla över en kam. Den riktigt dåliga lådan var DSG7 med torrkoppling. Den satt i motorsvaga TSI och TDI 1,6. DSG6 som tåler högre vridmoment har en ganska annorlunda konstruktion med våtlamellkoppling och har inte alls drabbats av samma problem. Alla versioner har också förbättras genom åren och den gamla DSG7 har utgått sedan länge. Senare DSG7 är en annan konstruktion mer lik DSG6.