391 422 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Segt med så långsam laddning.P PHPersson skrev:
Vår Y Performance är ingen laddraket och laddar 5-80% på 32 minuter. 5-60% tar 18 minuter vilket är helt okej men sedan börjar det bli lite segt. Skulle få spader om jag bytte tillbaka till vår gamla Model S som tog en timme på sig att ladda 5-80%.
Är inte begagnatpriserna på elbilar väldigt låga nu, känns attraktivt, vi har ju sett anomalier tidigare och de har en tendens att vara kortlivade, för den som är sugen kanske det är läge att slå till!Satsuki skrev:
Kanske, gissar att utmaningen kan vara kineserna, kommer de in i värmen så tror jag att Musks uttalade oror kan besannas, de är nog rätt bra, åtminstone ok, och verkas tillverkas till lägre kostnader.Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är om man ska starta de i så låga temperaturer, finns rätt många klipp på youtube med dieselkallstarter och känslan är att där gick några tusen mil på livslängden!P PHPersson skrev:
Precis som i en elbil kör man värmaren först så bil och motor är varm😉 Har haft motor/kupévärmare på alla bilar sedan -82, standardmonterad sedan -08, så ett krav på den elbil som kan bli aktuell är kupévärmare men kanske är standard på alla elbilar..D djac skrev:
Jag tror det men om man bor där det är så pass kallt så hade jag kollat att 12V-batteriet laddas "från väggen" och inte bara när bilen är igång.A AndersS skrev:
Bilarna vi haft sedan många år tillbaka bryter bränslevärmaren om spänningen sjunker för mycket så de kan starta. Men visst brukar jag göra 2-3 underhållsladdningar per år av batteriet som säkerhet, men allt är ju beroende av vilket körmönster man har.D djac skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Allt är ju relativt men för <400000 får man en MYP som som är 3 år och har gått runt 5500mil. Vanliga Y är billigare och man får helt nya bilar av ga modell för 550 (tyo)D djac skrev:
En ID4 är nog ett ”bra” köp. Bilen i sig är inget man bli passionerat glad över men med tanke på det usla beg värdet så är det nog en prisvärd lösning för att ta sig från A-B på el.D djac skrev:
Hur är det med risken för haveri på en sådan? Man är ju lite smått rädd för att köpa VWs bilar med TSI och DSG, se även tråden om Passat GTE. Här tänket jag att det fort kan bli ännu värre?P PHPersson skrev:
Funderar annars på en E-tron då jag inte har så ont av dålig räckvidd. De är ju superbilliga med hög dragvikt. Men risken för dyra haverier känns stor?
Alla tycker olika om bilmodeller och det lägger jag inga värderingar i men det känns som man får lite mer för pengarna just nu i alla fall.P PHPersson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Dom ligger bra till i statistiken hos besiktning iallafall.H hydrolift skrev:Hur är det med risken för haveri på en sådan? Man är ju lite smått rädd för att köpa VWs bilar med TSI och DSG, se även tråden om Passat GTE. Här tänket jag att det fort kan bli ännu värre?
Funderar annars på en E-tron då jag inte har så ont av dålig räckvidd. De är ju superbilliga med hög dragvikt. Men risken för dyra haverier känns stor?
Sen det där med DSG och problem är ganska överdrivet. Det är bara en av varianterna som egentligen hade allvarliga problem.
Tror verkligen det är läge att slå till.D djac skrev:
Priserna kommer att svänga inom ett år.
Efter valet 2026 kommer troligen bränslepriserna att stiga upp mot 30 kr litern igen. Det har miljöpartiet mer eller mindre redan lovat. Och då kommer efterfrågan på begagnade elbilar öka och priserna snabbt stiga. Och tvärtom med begagnade bränslebilar. Att vänta med att byta till el kommer bli ekonomiskt dubbelfel om man går i de tankarna.
Även om högern håller sig kvar vid makten så kommer bränslepriserna ändå stiga en del pga ETS 2 som införs i hela EU 1/1-2027.