391 426 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Då är det inte riktigt rättvist att jämföra så kan jag tycka, kan berätta att jag förfrös mina tår i min BMW I3 när det var -17 grader. Då hade jag väldigt gärna suttit i en Golf från -99. Har fortfarande problem på vintrarna efter det. Värmesystemet klarade inte av kyla under -12 ca då gav det upp.Skandiamannen skrev:
Kan i sak hålla med dig men elbilsmarknaden är inte direkt en ”normal” marknad. Den är relativt ung och så mycket konstiga saker som hänt 24-25 att det blir för komplext att säga så enligt min mening. Bara det faktum att många Kinesiska märkan backar resultatmässigt på samma marknad spelar såklart en stor roll.A ajn82 skrev:
Min erfarenhet säger tvärs om även om vår xc70 är en av få bilar med euro6 utan adblue. Audin med adblue startar alltid, även volvon. Hur som helst har jag fel, förutsätter att de har fler bilar i sin statestik än migNicke Nyfiken skrev:
Jag har ingen komplett statistik, jag har bara hört deras ständiga klagande på moderna dieselbilar med AdBlue. Flera av dem är så kallade "bil-killar" och det brukar inte sällan betyda att "nytt är dåligt"-attityden regerar, vilket kanske bidrar till klagomålen. Men rent objektivt så verkar det inte vara helt problemfritt med AdBlue-systemen i sträng kyla. Att vätskan har en fryspunkt på -11°C underlättar ju inte.P PHPersson skrev:
Men vi ska kanske återgår till ämnet elbilar 2025.
Ad Blue är problematiskt av flera skäl. Det kan frysa och därför är det inbyggt värmare. Det är sensorer och insprutning. Komplicerat system. Om det krånglar är felsökning dyr och det slutar med att märkesverkstaden tömmer ad blue tanken och fyller på ny vätska eller byter ut stora delar av systemet för ett femsiffrigt belopp.Nicke Nyfiken skrev:
Jag har ingen komplett statistik, jag har bara hört deras ständiga klagande på moderna dieselbilar med AdBlue. Flera av dem är så kallade "bil-killar" och det brukar inte sällan betyda att "nytt är dåligt"-attityden regerar. Men rent objektivt så verkar det inte vara helt problemfritt med AdBlue-systemen i sträng kyla. Att vätskan har en fryspunkt på -11°C underlättar ju inte.
Häromveckan hade jag bilen på service och skulle då innan själv fylla på ad blue så att inte verkstaden får för sig att debitera för arbete och extra dyrt djurpiss. Bilens dator visade att det skulle gå att fylla på 1,5 liter men det gick i 9 liter. Jag har haft felkoder om ad blue i flera år men ingenting som påverkar körningen eller bilprovningen slår ner på.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
En Volvo D4, D5 med Euro 6 diesel utan Adblue ska man hålla hårt i.P PHPersson skrev:
Ok kanske minns fel om detaljerna. Finns ingen Tesla supercharger i Simrishamn, var nått annat märke.P PHPersson skrev:Nästan lustigt för det var precis den resan vi gjorde med undantag att vi stannade en vecka. Det är en Tesla jag hade, bra eller dålig, men förvärmning av batteriet var det. Att ladda fullt i Kristianstad var precis vad vi gjorde men det tar sin stund. Att du säger att modena elbilar laddar fullt i alla lägen innebär att du antingen ljuger, inte har testat eller inte förstår. Saken är den att ladda 80-100% tar väldigt mycket längre tid än 10-30% oavsett om batteriet är förvärmt.
Hur som helst så tar det ganska lång tid att ladda fullt i Kristanstad, säker 1h iaf och man måste verkligen passa på bilen när den blir fulladdad för att slippa Teslas avgifter.
I Simrishamn fanns det en snabbladdare på 50kW som inte fungerade. I övrigt 22kW laddare på platser där vi inte ville vara. Ena dagen kunde vi ladda vid nationalparken men de andra dagarna var det upptaget. Inget av hotellen i Simrishamn hade laddare över natten. Så för oss fungerade det inte bra alls.
Alla elbilar har en laddkurva såklart. Droppar av efter 70% . Man laddar inte mer än 80%( om man verkligen inte behöver) och börjar ladda vid 5% eller så. Tar ca 30 minuter.
Minns inte heller vad det var för märke men den var tyvärr trasig när vi var där. Vår Tesla skulle jag säga snittade 80-90kW 5-80%. Vilket ger en laddtid på ca 53min men nyare bilar är såklart bättre.il_duce skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg