Satsuki
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, första halvåret är deras försäljning ner 13 % i antal bilar mot 2024.

Det kan kännas så, men det är inte det på global nivå.

Som sagt, –13 % i sålda bilar första halvåret. Och det i en marknad som i sig växte, både bilar i allmänhet, men i synnerhet elbilar.

Visst kan man fokusera på lönsamheten istället om man vill, men att Tesla stagnerade volymmässigt under 2024 och backade 2025 är fakta. För ett företag som 20-faldigat sin försäljning på tio år och så sent som för tre fyra år sedan dubblerade sin volym på 1–2 år är det förstås intressant.
Jag tror också att man behöver ta i beaktande att deras bästsäljare är modell Y och det var känt redan i början av året att det snart skulle komma en ny, uppdaterad version. Denna kom i april/maj och performance kommer nu i höst.
Många som planerar för en ny elbil och är intresserade av Tesla väljer förmodligen att vänta på den nya istället för att köpa den gamla versionen vilket i sig kan bidra till en minskad försäljning….
Och efter att ha pratat med bekantskapskretsen är det många teslaägare som absolut inte kan tänka sig att byta till Kia eller VW etc. Hur representativt det är vet jag inte, men det är kanske en indikation på att personer som kör Tesla är mycket nöjda med bilen?

Enl senaste rapporter har Tesla hämtat in sitt tapp och är åter nr 1 när det gäller nya bilar och modell Y är fortsatt den mest sålda elbilen i Europa…
 
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan kännas så, men det är inte det på global nivå.

Som sagt, –13 % i sålda bilar första halvåret. Och det i en marknad som i sig växte, både bilar i allmänhet, men i synnerhet elbilar.
Du har rätt.
Det är främst på den europeiska och svenska marknaden de har tappat.

-61% i Sverige de första 6 månaderna 2025
-33% i Europa de första 6 månaderna 2025
och det såg ännu värre ut tidigare i år. De har börjat återhämtat sig.

I Sverige minskade försäljningen av Model Y med 59% under juni jämfört med 2024 trots att det är en ny model med ungefär samma pris och finansiering till 0% ränta. Det är jäkligt illa, men som sagt, folk glömmer snabbt, men jag tror ändå inte de återhämtar sig helt under 2026

https://elbilen.se/nyheter/trots-sjunkande-forsaljning-tesla-ater-pa-forsta-plats-i-europa/
 
Rörande Tesla så kanske även det extremt fula utseendet på nya model Y kommer att påverka. Den gamla såg helt OK ut, men den nya... 🤮
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Det är nog mest äldre dieslar… skall vi nu jämföra äpplen med äpplen har jag aldrig hört om en ny dieselbil som inte startar ner till -40.
Enligt mina kollegor i bl.a. Boden, Kiruna och Gällivare som jag ofta pratar med så är det tvärtom. De klagar högljutt på moderna dieselbilar när det är kallt. Enligt dem är det bara de gamla dieselbilarna utan Adblue som funkar när det är kallt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nya-dieselbilar-med-adblue-far-problem-vid-strang-kyla
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Enligt mina kollegor i bl.a. Boden, Kiruna och Gällivare som jag ofta pratar med så är det tvärtom. De klagar högljutt på moderna dieselbilar när det är kallt. Enligt dem är det bara de gamla dieselbilarna utan Adblue som funkar när det är kallt.

[länk]
I norr har man dock motorvärmare om man parkerar en längre stund i kyla.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Enligt mina kollegor i bl.a. Boden, Kiruna och Gällivare som jag ofta pratar med så är det tvärtom. De klagar högljutt på moderna dieselbilar när det är kallt. Enligt dem är det bara de gamla dieselbilarna utan Adblue som funkar när det är kallt.

[länk]
Har inte Adblue i vår diesel, däremot var bränslevärmare standard för att ge värme i kupé när det var kallt ute, motorns överskott räckte inte till med nyare motorer, finns även en elektrisk/automatisk kylarpersienn. Och man fick betala några tusenlappar för parkeringsfunktion med klocka/app som tillval att kunna värma motor/kupé före resa.
 
Nicke Nyfiken
A AndersS skrev:
Har inte Adblue i vår diesel, däremot var bränslevärmare standard för att ge värme i kupé när det var kallt ute, motorns överskott räckte inte till med nyare motorer, finns även en elektrisk/automatisk kylarpersienn. Och man fick betala några tusenlappar för parkeringsfunktion med klocka/app som tillval att kunna värma motor/kupé före resa.
Årsmodell?
 
P PHPersson skrev:
Låt höra, vad var det för bilar och årsmodeller?
Min gamla outlander -14
Svärmors bensinare- Wolksvagen golf-99
Svärfars elbil-Audi E-tron 2024
Svägerskans elbil- Subaru-2023
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande Tesla så kanske även det extremt fula utseendet på nya model Y kommer att påverka. Den gamla såg helt OK ut, men den nya... 🤮
Håller med, 3an fick en acceptabel uppdatering, fast jag gillar de äldre baklamporna bättre. Y med ljusrampen fram och rännan för lyset bak gillar jag inte alls.
 
Satsuki
Rabbithole Rabbithole skrev:
Håller med, 3an fick en acceptabel uppdatering, fast jag gillar de äldre baklamporna bättre. Y med ljusrampen fram och rännan för lyset bak gillar jag inte alls.
Jag tycker fronten är cool men bakdelen blir bara stor, bred och tom…
 
Satsuki Satsuki skrev:
Jag tycker fronten är cool men bakdelen blir bara stor, bred och tom…
Front kan jag tänka sig att folk har olika åsikter om. Men baken kan ju verkligen ingen alls tänkas gilla...
 
  • Haha
Satsuki
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I norr har man dock motorvärmare om man parkerar en längre stund i kyla.
Så i norr finns det redan utbyggda infrastruktur för destinationsladdning, perfekt för elbilar med andra ord

Är det lika kontroversiellt att fråga om att få låna el till motorvärmare som det verkar vara att fråga om att ladda elbil enligt vissa trådar här på forumet? 🤔
 
A ajn82 skrev:
Så i norr finns det redan utbyggda infrastruktur för destinationsladdning, perfekt för elbilar med andra ord

Är det lika kontroversiellt att fråga om att få låna el till motorvärmare som det verkar vara att fråga om att ladda elbil enligt vissa trådar här på forumet? 🤔
Att få värma bilen är inga bekymmer i norr. Har aldrig haft problem med att få ladda laddhybriden heller i norr.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, första halvåret är deras försäljning ner 13 % i antal bilar mot 2024.

Det kan kännas så, men det är inte det på global nivå.

Som sagt, –13 % i sålda bilar första halvåret. Och det i en marknad som i sig växte, både bilar i allmänhet, men i synnerhet elbilar.

Visst kan man fokusera på lönsamheten istället om man vill, men att Tesla stagnerade volymmässigt under 2024 och backade 2025 är fakta. För ett företag som 20-faldigat sin försäljning på tio år och så sent som för tre fyra år sedan dubblerade sin volym på 1–2 år är det förstås intressant.
Fast att de backar volymmässigt tycker jag inte är så konstigt med tanke på hur många ”nya” märken som släppt elbilar på marknaden. Tex BYD som ökat från en väldigt låg nivå. Volkswagen har tex även haft en katastrofalt dålig försäljning tidigare och har också kommit med modeller som inte längre är riktigt dåliga.
Ser man på helheten tycker isf inte jag det är så konstigt. Dessutom har Tesla i stort sett bara två modeller som säljer vilket gör det extra tydligt att de gör sjukt bra / lockande elbilar.
 
P PHPersson skrev:
Fast att de backar volymmässigt tycker jag inte är så konstigt med tanke på hur många ”nya” märken som släppt elbilar på marknaden. Tex BYD som ökat från en väldigt låg nivå. Volkswagen har tex även haft en katastrofalt dålig försäljning tidigare och har också kommit med modeller som inte längre är riktigt dåliga.
Ser man på helheten tycker isf inte jag det är så konstigt. Dessutom har Tesla i stort sett bara två modeller som säljer vilket gör det extra tydligt att de gör sjukt bra / lockande elbilar.
Att backa på en växande marknad brukar anses katastrofalt i företagssammanhang enligt min erfarenhet, bara att växa långsammare än marknaden växer brukar anses som en förlust
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.