Satsuki
Verkar som Tesla snart öppnar upp beställningar på nya Modell Y Performance (Juniper).
Fr 720 000 vilket är mycket, men för jämförelse kostar en ID7 700 000…

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Intressant hur det går för Tesla nu. Misstänker att Trumpdippen i stort kommer försvinna när 2025 blir 2026

S
Tokslut Tokslut skrev:
Första googleträffarna ang. laddning i kyla. Verkar sådär,. killen låter påläst iaf. så det kan man ju inte klanda han för. Så en vanilg brukare kanske han än mer problem vad vet jag.

[media]
[media]
Nu pratade jag specifikt om att starta bilen i kyla och inte att snabbladda.

Det jag har läst från verkligheten i norra Sverige har varit att elbilen startar även i sträng kyla till skillnad från dieselbil utan motorvärmare.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant hur det går för Tesla nu. Misstänker att Trumpdippen i stort kommer försvinna när 2025 blir 2026
Gissar också på det, speciellt som Elon inte syns till vid hans sida längre…

Sedan kan man ju tycka vad man vill om Elon, men objektivt gör Tesla bra elbilar.

Nicke Nyfiken
Trumpdippen... dagens underdrift. 😂

Det är närmast en fullständig kollaps för Teslas försäljning. Även om folk brukar glömma fort så tror jag det kommer ta ett bra tag innan försäljningen har återhämtat sig, framför allt i USA.

Personligen är jag inte det minsta sugen på att köpa en ny Tesla, fast jag tycker det är en förbaskat bra elbil.

P PHPersson skrev:
Som vanligt? Du menar att den laddar lika fort i -25 som +20?. Imponerande!
Ja det skulle jag säga, har inte fört noggrann statistik men bilen förvärmer ju batteriet till rätt temp. Så länge man kör med navigering till laddaren så brukar den gå igång på 175kW och hålla det ganska konstant upp till ca 55-60%. Destinationsladdningen påverkas inte alls av kylan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Tesla model 3 👍

Edit: väldigt bra och de nya är längre sträckor på👍

Dip? Tesla har väl som helhet gjort bättre resultat än något annat bilföretag?

L Liljeros skrev:
Ja det skulle jag säga, har inte fört noggrann statistik men bilen förvärmer ju batteriet till rätt temp. Så länge man kör med navigering till laddaren så brukar den gå igång på 175kW och hålla det ganska konstant upp till ca 55-60%. Destinationsladdningen påverkas inte alls av kylan.
175kW till 55% batteri i -25 är galet bra!

S sinuslinus skrev:
Nu pratade jag specifikt om att starta bilen i kyla och inte att snabbladda.

Det jag har läst från verkligheten i norra Sverige har varit att elbilen startar även i sträng kyla till skillnad från dieselbil utan motorvärmare.
Det är nog mest äldre dieslar… skall vi nu jämföra äpplen med äpplen har jag aldrig hört om en ny dieselbil som inte startar ner till -40.

Har skrivit om detta tidigare i tråden men repostar: förra vintern runt jul hade vi -37 grader. Skulle åka från stugan. Laddhybriden vi hade då (outlander) vägrade starta. Svärmors bensinare vägrade starta. Svärfars elbil samt svägerskans elbil startade direkt med sköna förvärmda kupéer. Jag vet vilken drivlina jag föredrar vid extremkyla ( ej fossil)

• Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Har skrivit om detta tidigare i tråden men repostar: förra vintern runt jul hade vi -37 grader. Skulle åka från stugan. Laddhybriden vi hade då (outlander) vägrade starta. Svärmors bensinare vägrade starta. Svärfars elbil samt svägerskans elbil startade direkt med sköna förvärmda kupéer. Jag vet vilken drivlina jag föredrar vid extremkyla ( ej fossil)
Låt höra, vad var det för bilar och årsmodeller?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
-37… jäklar. Aldrig upplevt det. Tvek att jag ens skulle ge mig ut på vägen då oavsett fordon.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Trumpdippen... dagens underdrift. 😂
Tja, första halvåret är deras försäljning ner 13 % i antal bilar mot 2024.
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är närmast en fullständig kollaps för Teslas försäljning.
Det kan kännas så, men det är inte det på global nivå.
P PHPersson skrev:
Dip? Tesla har väl som helhet gjort bättre resultat än något annat bilföretag?
Som sagt, –13 % i sålda bilar första halvåret. Och det i en marknad som i sig växte, både bilar i allmänhet, men i synnerhet elbilar.

Visst kan man fokusera på lönsamheten istället om man vill, men att Tesla stagnerade volymmässigt under 2024 och backade 2025 är fakta. För ett företag som 20-faldigat sin försäljning på tio år och så sent som för tre fyra år sedan dubblerade sin volym på 1–2 år är det förstås intressant.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Visst kan man fokusera på lönsamheten istället om man vill, men att Tesla stagnerade volymmässigt under 2024 och backade 2025 är fakta. För ett företag som 20-faldigat sin försäljning på tio år och så sent som för tre fyra år sedan dubblerade sin volym på 1–2 år är det förstås intressant.
Med tanke på dess börsvärde så är det väl än mer anmärkningsvärt. Minskning har dessutom huvudsakligen skett på den europeiska marknaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.