361 117 läst ·
6 118 svar
361k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Intressant hur det går för Tesla nu. Misstänker att Trumpdippen i stort kommer försvinna när 2025 blir 2026
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 727 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 727 inlägg
Nu pratade jag specifikt om att starta bilen i kyla och inte att snabbladda.Tokslut skrev:
Det jag har läst från verkligheten i norra Sverige har varit att elbilen startar även i sträng kyla till skillnad från dieselbil utan motorvärmare.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Trumpdippen... dagens underdrift. 😂Nötegårdsgubben skrev:
Det är närmast en fullständig kollaps för Teslas försäljning. Även om folk brukar glömma fort så tror jag det kommer ta ett bra tag innan försäljningen har återhämtat sig, framför allt i USA.
Personligen är jag inte det minsta sugen på att köpa en ny Tesla, fast jag tycker det är en förbaskat bra elbil.
Ja det skulle jag säga, har inte fört noggrann statistik men bilen förvärmer ju batteriet till rätt temp. Så länge man kör med navigering till laddaren så brukar den gå igång på 175kW och hålla det ganska konstant upp till ca 55-60%. Destinationsladdningen påverkas inte alls av kylan.P PHPersson skrev:
175kW till 55% batteri i -25 är galet bra!L Liljeros skrev:
Det är nog mest äldre dieslar… skall vi nu jämföra äpplen med äpplen har jag aldrig hört om en ny dieselbil som inte startar ner till -40.S sinuslinus skrev:
Har skrivit om detta tidigare i tråden men repostar: förra vintern runt jul hade vi -37 grader. Skulle åka från stugan. Laddhybriden vi hade då (outlander) vägrade starta. Svärmors bensinare vägrade starta. Svärfars elbil samt svägerskans elbil startade direkt med sköna förvärmda kupéer. Jag vet vilken drivlina jag föredrar vid extremkyla ( ej fossil)
Låt höra, vad var det för bilar och årsmodeller?Skandiamannen skrev:
Har skrivit om detta tidigare i tråden men repostar: förra vintern runt jul hade vi -37 grader. Skulle åka från stugan. Laddhybriden vi hade då (outlander) vägrade starta. Svärmors bensinare vägrade starta. Svärfars elbil samt svägerskans elbil startade direkt med sköna förvärmda kupéer. Jag vet vilken drivlina jag föredrar vid extremkyla ( ej fossil)
-37… jäklar. Aldrig upplevt det. Tvek att jag ens skulle ge mig ut på vägen då oavsett fordon.Skandiamannen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Tja, första halvåret är deras försäljning ner 13 % i antal bilar mot 2024.Nicke Nyfiken skrev:
Det kan kännas så, men det är inte det på global nivå.Nicke Nyfiken skrev:
Som sagt, –13 % i sålda bilar första halvåret. Och det i en marknad som i sig växte, både bilar i allmänhet, men i synnerhet elbilar.P PHPersson skrev:
Visst kan man fokusera på lönsamheten istället om man vill, men att Tesla stagnerade volymmässigt under 2024 och backade 2025 är fakta. För ett företag som 20-faldigat sin försäljning på tio år och så sent som för tre fyra år sedan dubblerade sin volym på 1–2 år är det förstås intressant.
Med tanke på dess börsvärde så är det väl än mer anmärkningsvärt. Minskning har dessutom huvudsakligen skett på den europeiska marknaden.Nötegårdsgubben skrev: