361 050 läst ·
6 118 svar
361k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Första googleträffarna ang. laddning i kyla. Verkar sådär,. killen låter påläst iaf. så det kan man ju inte klanda han för. Så en vanilg brukare kanske han än mer problem vad vet jag.S sinuslinus skrev:
Det har jag funderat på. För obemannade mackar utan något annat till försäljning än bränsle har ju lägre priser. Hur kan de ha det om bemannade stationer inte tjänar något på bränslet, vilket brukar höras ibland från mackägarna.S Snikholt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Ja, om det är bättre eller sämre för servicestället med att kunna betjäna många per pump/stolpe och timme är ingen helt lätt ekvation. Med elbilarna får man någon som ändå kan tänka sig att äta medan avgasbilisten kanske egentligen på sin höjd vill nyttja toaletten.S Snikholt skrev:I och för sig så ser det liknande ut på fossil-sidan. Att bara driva en bensinpump ger inte mycket avans. Så jämfört med dem är nog marginalerna bättre på laddningen.
Skillnaden är väl processtiden som jag ser det. En pump kan ju betjäna en hel trave kunder under samma period som en billaddning sker. Och det finns inga andra alternativ än att ta sig till en mack med fossildriven bil. El kan ju fyllas på lite varstans.
Jag ser större framtid för snabbmatshaken att vara de naturliga snabbladdplatserna än mackarna, även om de senare iofs. är mer kiosker/gatukök än reservdelsbutiker sedan länge.
Yes, jag tror som sagt att det ändå är lönsamt med laddare på serviceställen.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, om det är bättre eller sämre för servicestället med att kunna betjäna många per pump/stolpe och timme är ingen helt lätt ekvation. Med elbilarna får man någon som ändå kan tänka sig att äta medan avgasbilisten kanske egentligen på sin höjd vill nyttja toaletten.
Jag ser större framtid för snabbmatshaken att vara de naturliga snabbladdplatserna än mackarna, även om de senare iofs. är mer kiosker/gatukök än reservdelsbutiker sedan länge.
Men stand-alone… där blir det svårare tror jag.
Självklart tjänar de på bränsleförsäljningen. Men förtjänsten räcker antagligen inte att betala för personal på macken. Därför måste personalen dra in mer pengar med t.ex. korvförsäljning.H hydrolift skrev:
Ja vad vet du?Tokslut skrev:
Jag tror att alla elbilsförare i norra Sverige som säger att det funkar fint med elbil inbillar sig. Egentligen kan de inte köra en meter med sina bilar från oktober till april.
Vad första googleträffarna säger är väl igentligen inte särskilt relevant. I Norrland är det 25-30 minus varje vinter och jag har mig veterligen inte hört att det skulle varit någon situation där alla elbilsförare blir strandade pga kylan. Har själv kört i -25 som mest och noterade inga problem relaterat till elbilsplatformen. Laddningen fungerade som vanligt även om förbrukning blev något kortare än vanligt.Tokslut skrev:
Jag har en kund i Norrland med fossil BMW som tjänstebil, han påstår att den inte går att starta när det är kallt, gissar att det gäller utan motorvärmare, då gräver han fram Saaben och kör ungarna, hur vinklat detta är vet jag inte.Nicke Nyfiken skrev:
Vid vintertestet man gjorde med en fryscontainer till -42 verkade det primärt vara 12v systemet som var utmaningen. Detta drabbar ju både en fossil och en elbil men många elbilar Algarve ju fördelen att dom stödladdar 12v även när dom inte körs.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
De har också fördelen att de inte behöver dra runt en startmotor…
Länge sen jag körde avgasbil i sträng kyla, men där finns ju flera samverkande problem på vintern. Så även om en modern diesel kan använda bränslevärmaren för att göra den mer lättstartad måste man ju lik förbannat ha en batteri som inte laddat ur också.
Länge sen jag körde avgasbil i sträng kyla, men där finns ju flera samverkande problem på vintern. Så även om en modern diesel kan använda bränslevärmaren för att göra den mer lättstartad måste man ju lik förbannat ha en batteri som inte laddat ur också.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Som vanligt? Du menar att den laddar lika fort i -25 som +20?. Imponerande!L Liljeros skrev:Vad första googleträffarna säger är väl igentligen inte särskilt relevant. I Norrland är det 25-30 minus varje vinter och jag har mig veterligen inte hört att det skulle varit någon situation där alla elbilsförare blir strandade pga kylan. Har själv kört i -25 som mest och noterade inga problem relaterat till elbilsplatformen. Laddningen fungerade som vanligt även om förbrukning blev något kortare än vanligt.