S sinuslinus skrev:
Det jag hört är att elbilen alltid startar i sträng kyla även om det så klart går åt mycket el att köra. En diesel i -30 är inte helt oproblematiskt.
Första googleträffarna ang. laddning i kyla. Verkar sådär,. killen låter påläst iaf. så det kan man ju inte klanda han för. Så en vanilg brukare kanske han än mer problem vad vet jag.


 
S Snikholt skrev:
I och för sig så ser det liknande ut på fossil-sidan. Att bara driva en bensinpump ger inte mycket avans. Så jämfört med dem är nog marginalerna bättre på laddningen.
Det har jag funderat på. För obemannade mackar utan något annat till försäljning än bränsle har ju lägre priser. Hur kan de ha det om bemannade stationer inte tjänar något på bränslet, vilket brukar höras ibland från mackägarna.
 
S Snikholt skrev:
I och för sig så ser det liknande ut på fossil-sidan. Att bara driva en bensinpump ger inte mycket avans. Så jämfört med dem är nog marginalerna bättre på laddningen.

Skillnaden är väl processtiden som jag ser det. En pump kan ju betjäna en hel trave kunder under samma period som en billaddning sker. Och det finns inga andra alternativ än att ta sig till en mack med fossildriven bil. El kan ju fyllas på lite varstans.
Ja, om det är bättre eller sämre för servicestället med att kunna betjäna många per pump/stolpe och timme är ingen helt lätt ekvation. Med elbilarna får man någon som ändå kan tänka sig att äta medan avgasbilisten kanske egentligen på sin höjd vill nyttja toaletten.

Jag ser större framtid för snabbmatshaken att vara de naturliga snabbladdplatserna än mackarna, även om de senare iofs. är mer kiosker/gatukök än reservdelsbutiker sedan länge.
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, om det är bättre eller sämre för servicestället med att kunna betjäna många per pump/stolpe och timme är ingen helt lätt ekvation. Med elbilarna får man någon som ändå kan tänka sig att äta medan avgasbilisten kanske egentligen på sin höjd vill nyttja toaletten.

Jag ser större framtid för snabbmatshaken att vara de naturliga snabbladdplatserna än mackarna, även om de senare iofs. är mer kiosker/gatukök än reservdelsbutiker sedan länge.
Yes, jag tror som sagt att det ändå är lönsamt med laddare på serviceställen.

Men stand-alone… där blir det svårare tror jag.
 
H hydrolift skrev:
För obemannade mackar utan något annat till försäljning än bränsle har ju lägre priser. Hur kan de ha det om bemannade stationer inte tjänar något på bränslet, vilket brukar höras ibland från mackägarna.
Självklart tjänar de på bränsleförsäljningen. Men förtjänsten räcker antagligen inte att betala för personal på macken. Därför måste personalen dra in mer pengar med t.ex. korvförsäljning.
 
Nicke Nyfiken
Tokslut Tokslut skrev:
Första googleträffarna ang. laddning i kyla. Verkar sådär,. killen låter påläst iaf. så det kan man ju inte klanda han för. Så en vanilg brukare kanske han än mer problem vad vet jag.

[media]
[media]
Ja vad vet du?

Jag tror att alla elbilsförare i norra Sverige som säger att det funkar fint med elbil inbillar sig. Egentligen kan de inte köra en meter med sina bilar från oktober till april.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Första googleträffarna ang. laddning i kyla. Verkar sådär,. killen låter påläst iaf. så det kan man ju inte klanda han för. Så en vanilg brukare kanske han än mer problem vad vet jag.

[media]
[media]
Vad första googleträffarna säger är väl igentligen inte särskilt relevant. I Norrland är det 25-30 minus varje vinter och jag har mig veterligen inte hört att det skulle varit någon situation där alla elbilsförare blir strandade pga kylan. Har själv kört i -25 som mest och noterade inga problem relaterat till elbilsplatformen. Laddningen fungerade som vanligt även om förbrukning blev något kortare än vanligt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja vad vet du?

Jag tror att alla elbilsförare i norra Sverige som säger att det funkar fint med elbil inbillar sig. Egentligen kan de inte köra en meter med sina bilar från oktober till april.
Jag har en kund i Norrland med fossil BMW som tjänstebil, han påstår att den inte går att starta när det är kallt, gissar att det gäller utan motorvärmare, då gräver han fram Saaben och kör ungarna, hur vinklat detta är vet jag inte.
 
Vid vintertestet man gjorde med en fryscontainer till -42 verkade det primärt vara 12v systemet som var utmaningen. Detta drabbar ju både en fossil och en elbil men många elbilar Algarve ju fördelen att dom stödladdar 12v även när dom inte körs.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja vad vet du?
Jag tror att
Då ligger du och jag på samma nivå då 😘
 
De har också fördelen att de inte behöver dra runt en startmotor…

Länge sen jag körde avgasbil i sträng kyla, men där finns ju flera samverkande problem på vintern. Så även om en modern diesel kan använda bränslevärmaren för att göra den mer lättstartad måste man ju lik förbannat ha en batteri som inte laddat ur också.
 
Nicke Nyfiken
Tokslut Tokslut skrev:
Då ligger du och jag på samma nivå då 😘
Ja så är det.

Den enda skillnaden är att en är ironisk och den andra tror det är verkligheten.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att du fipplar och snubblar över laddsladden säger nog mer om dig än om hur jobbigt det är faktiskt. 😎
"Snubblar" är nog en överdrift, men sladden är ju där. Ska hängas up snyggt eller ligga på marken. En liten mikrogrej att göra. Det är väl lite sak samma tycker jag.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja så är det.

Den enda skillnaden är att en är ironisk och den andra tror det är verkligheten.
Bara för att det ger Googleträffar betyder det väl inte mer än just det, träffar? 🤷‍♂️
 
L Liljeros skrev:
Vad första googleträffarna säger är väl igentligen inte särskilt relevant. I Norrland är det 25-30 minus varje vinter och jag har mig veterligen inte hört att det skulle varit någon situation där alla elbilsförare blir strandade pga kylan. Har själv kört i -25 som mest och noterade inga problem relaterat till elbilsplatformen. Laddningen fungerade som vanligt även om förbrukning blev något kortare än vanligt.
Som vanligt? Du menar att den laddar lika fort i -25 som +20?. Imponerande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.