361 117 läst ·
6 118 svar
361k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag har adaptiv regenerering på min, går inte att ändra. Tyckte i början att det var rätt dåligt men nu älskar jag det. Så sjukt smidigt.pacman42 skrev:
Jag kör inte med helt fullt batteri (brukar trycka "save" vid runt 80%), så regenereringen får jag, men jag använder faktiskt nästan aldrig den då jag kan ställa min min bil i frirull och ytterst sällan bromsar på landsväg. Frirull sparar mycket el kan jag också tipsa om, det är något jag verkligen saknar på frugans Fiat.
Varje gång man regenererar istället för att frirulla så tappar man 10-20% av den energi som tas från rörelseenergin. Om man då konstant ökar och minskar hastigheten så blir det en hel del. Jag har uppmätt runt 10% lägre elförbrukning med frirull än utan vid körning på motorväg i Göteborg med mellanmycket trafik. Inte så att man måste bromsa så ofta, men där man ofta behöver släppa på gasen för att bilar skall in före en osv. Andra gånger ger det klart mindre, exempelvis vid konstant hastighet på en motorväg eller vid vanlig kökörning med mycket inbromsningar.
Inte när du kör på delar av E45 eller på mindre vägar i norra Norrland. Det finns inte så många mackar kvar idag, väldigt många har stängt de 40 senaste åren. Så om jag har fem mil kvar till nästa samhälle med en mack, då behöver jag veta om jag måste tanka där (och om det finns en mack där) eller om jag kan köra vidare. Kör man utanför de större vägarna så måste man vara så proaktiv. Så då blir det liknande som det är att köra med elbil.P PHPersson skrev:
Kanske smidigt, men inte energieffektivt. Jag upplever att många biltillverkare verkar slarva med energieffektiviteten när det gäller eldriften.P PHPersson skrev:
Förstår men då funkar det inte med elbil alls där då?pacman42 skrev:
Inte när du kör på delar av E45 eller på mindre vägar i norra Norrland. Det finns inte så många mackar kvar idag, väldigt många har stängt de 40 senaste åren. Så om jag har fem mil kvar till nästa samhälle med en mack, då behöver jag veta om jag måste tanka där (och om det finns en mack där) eller om jag kan köra vidare. Kör man utanför de större vägarna så måste man vara så proaktiv. Så då blir det liknande som det är att köra med elbil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Ja, utvecklingen går fort. Nya snabbladdningsstationer öppnas närmast dagligen någonstans i landet och destinationsladdare än oftare.P PHPersson skrev:
När jag började köra elbil för fyra år sen fanns exempelvis tre snabbladdare fördelade på lika många platser i Nyköping. Nu finns där 35 stolpar fördelade på ett tiotal platser. Fler och fler småorter får också snabbladdare och destinationsladdare finns närmast ”överallt”. Jag måste åka någonstans riktigt obskyrt numera för att ens fundera på om laddning är ett problem, som ett besök i Örserum i somras – där fanns laddare…
Nu är jag inte helt med, hur tillämpar du frirull? Jag kör konstant i max regenereringsläge (enpedals) och kan inte se hur frirull skulle vara mer energisnålt. Då går ju samtliga inbromsningar vid korsningar och dylikt till spillo helt? För man behöver börja släppa på gasen tidigt om man ligger i 70-80km/h.pacman42 skrev:
Jag kör inte med helt fullt batteri (brukar trycka "save" vid runt 80%), så regenereringen får jag, men jag använder faktiskt nästan aldrig den då jag kan ställa min min bil i frirull och ytterst sällan bromsar på landsväg. Frirull sparar mycket el kan jag också tipsa om, det är något jag verkligen saknar på frugans Fiat.
Varje gång man regenererar istället för att frirulla så tappar man 10-20% av den energi som tas från rörelseenergin. Om man då konstant ökar och minskar hastigheten så blir det en hel del. Jag har uppmätt runt 10% lägre elförbrukning med frirull än utan vid körning på motorväg i Göteborg med mellanmycket trafik. Inte så att man måste bromsa så ofta, men där man ofta behöver släppa på gasen för att bilar skall in före en osv. Andra gånger ger det klart mindre, exempelvis vid konstant hastighet på en motorväg eller vid vanlig kökörning med mycket inbromsningar.
Jag köper att en viss om en liten besparing kan ske om man åker ut för en lång backe (förutsatt att man accepterar att man eventuellt rullar i lite högre fart än utsatt hastighet på vägen.) Men det fakto att man kör regenerering gör ju inte att man inte kan frirulla, det krävs ju bara lite väl avvägt fotarbete med gaspedalen men man har kvar möjligheten att sänka farten snabbt eller hålla utsatt hastighet i nerförsbackar med begränsad energiförlust.
Jag skulle tro att den besparing som upplevdes var en konsekvens av att köra på frirull och bromsa begränsat kräver extremt passiv körning vilket i sig är det snålaste sättet att köra.
Det är så energieffektivt det kan vara, den frirullar alltid när det kan och regenererar bara när den måste. Tex innan en rondell eller om en bil kör långsamt framför, dvs jag har planerat min körning för dåligt men det kan inte bilen påverka.pacman42 skrev:
Personligen gillade jag bättre när sladdarna var fast monterade på stolparna. Förstår varför de ändra men lite segt att dra fram sladden i slaskvintern och tillbaka. Eller en regnig dag men ja håller med, de poppar upp på massa bra ställen till rimliga priser.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, utvecklingen går fort. Nya snabbladdningsstationer öppnas närmast dagligen någonstans i landet och destinationsladdare än oftare.
När jag började köra elbil för fyra år sen fanns exempelvis tre snabbladdare fördelade på lika många platser i Nyköping. Nu finns där 35 stolpar fördelade på ett tiotal platser. Fler och fler småorter får också snabbladdare och destinationsladdare finns närmast ”överallt”. Jag måste åka någonstans riktigt obskyrt numera för att ens fundera på om laddning är ett problem, som ett besök i Örserum i somras – där fanns laddare…
Många bensinstationer har ju försvunnit men nog finns det tillräckligt många för att man ändå passerar någon på de flesta turer, jag motstår frestelsen att toppa upp i de flesta fallen men när man tänker el så ska det ständigt toppas upp.pacman42 skrev:
Jag gör tvärtom, ligger för det mesta lågt och laddar egentligen bara mycket om jag vet att jag ska köra en längre runda.
Boomen är driven av subventioner.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, utvecklingen går fort. Nya snabbladdningsstationer öppnas närmast dagligen någonstans i landet och destinationsladdare än oftare.
Jag kan inte se hur man ska kunna få ekonomi i drift av snabbladdningsstationer utan butiker/restaurang som drar nytta av dem.
Så om inte subventioner för drift av dem införs så blir det nog sotdöden för många av dem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Möjligt. Det finns i alla fall många stödformer och mycket pengar i systemet, likt för hemmaladdning. Om det hade skett ändå är mer än jag kan bedöma.S Snikholt skrev:
Å andra sidan är de flesta byggda vid sådana, så jag förstår inte riktigt din poäng.S Snikholt skrev:
Varför då? Har du kunskap om att driftkostnaderna väntas överstiga intäkterna vore det intressant att se, killlgissar du bara bryr jag mig lite mindre.S Snikholt skrev:
Jodå, men man måste planera laddningen noggrannt. När det är -30°C på vintern så skulle jag säga att det dock inte fungerar att köra med elbil på sådana vägar. Har hört om en del i norr som fått överge elbilen för att deras pendling, resor till stugan osv inte fungerar på vintern. Men de är ju Corner cases. De flesta kör ju i princip bara på större vägar, särskilt på vintern.P PHPersson skrev:
50% killgissning. Har jobbat en del med destinationsladdning och där är det inte lätt att få lönsamhet.Nötegårdsgubben skrev:
Möjligt. Det finns i alla fall många stödformer och mycket pengar i systemet, likt för hemmaladdning. Om det hade skett ändå är mer än jag kan bedöma.
Å andra sidan är de flesta byggda vid sådana, så jag förstår inte riktigt din poäng.
Varför då? Har du kunskap om att driftkostnaderna väntas överstiga intäkterna vore det intressant att se, killlgissar du bara bryr jag mig lite mindre.
Räknar man på snabbladdning så tycker jag det ser bekymmersamt ut.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 727 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 727 inlägg
Det jag hört är att elbilen alltid startar i sträng kyla även om det så klart går åt mycket el att köra. En diesel i -30 är inte helt oproblematiskt.pacman42 skrev:
Jodå, men man måste planera laddningen noggrannt. När det är -30°C på vintern så skulle jag säga att det dock inte fungerar att köra med elbil på sådana vägar. Har hört om en del i norr som fått överge elbilen för att deras pendling, resor till stugan osv inte fungerar på vintern. Men de är ju Corner cases. De flesta kör ju i princip bara på större vägar, särskilt på vintern.
I och för sig så ser det liknande ut på fossil-sidan. Att bara driva en bensinpump ger inte mycket avans. Så jämfört med dem är nog marginalerna bättre på laddningen.Nötegårdsgubben skrev:
Möjligt. Det finns i alla fall många stödformer och mycket pengar i systemet, likt för hemmaladdning. Om det hade skett ändå är mer än jag kan bedöma.
Å andra sidan är de flesta byggda vid sådana, så jag förstår inte riktigt din poäng.
Varför då? Har du kunskap om att driftkostnaderna väntas överstiga intäkterna vore det intressant att se, killlgissar du bara bryr jag mig lite mindre.
Skillnaden är väl processtiden som jag ser det. En pump kan ju betjäna en hel trave kunder under samma period som en billaddning sker. Och det finns inga andra alternativ än att ta sig till en mack med fossildriven bil. El kan ju fyllas på lite varstans.
Killgissningar som sagt.