359 410 läst ·
6 089 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Tycker nog ändå det är mindre jobb att svänga in de där 100m extra till tankstationen varannan vecka än att fippla och snubbla över sladden 2 gånger i veckan.
Men att starta morgonen fulladdad är klart nice.
Sträckkörde dieseln till Rumänien och hade klarat mig med ett tankstopp om jag höll nere hastigheten på autobahn
Sträckkörde dieseln till Rumänien och hade klarat mig med ett tankstopp om jag höll nere hastigheten på autobahn
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Eh, va? Det är betydligt rimligare att i första hand köra på el.pacman42 skrev:
Saknar du och/eller bilen förmåga att ha koll på var det finns bensinmackar håller du rimligen reserv i form av bensin, inte el.
För övrigt förstår jag varken inställningen att det skulle vara jobbigt att tanka emellanåt eller att ladda hemma.
Att du fipplar och snubblar över laddsladden säger nog mer om dig än om hur jobbigt det är faktiskt. 😎Rabbithole skrev:
Tycker nog ändå det är mindre jobb att svänga in de där 100m extra till tankstationen varannan vecka än att fippla och snubbla över sladden 2 gånger i veckan.
Om man inte har el kvar så stänger kunde flesta bilar av estimeringen av hur mycket man kan köra på det som är kvar i tanken redan vid fem mil kvar. Sedan är man blind. Har jag el kvar så får jag en andra indikation då min bil vid 2 liter kvar (min uppskattning) kopplar över på eldrift för att inte tömma tanken före batteriet. Jag får då en andra indikation på hur mycket bensin som faktiskt finns kvar. Det blir som att ha en andra reserv tank. Skall jag ändå köra vidare och jag därför ändå måste tanka så spelar det ju ingen roll om jag tankar med fullt eller tomt batteri. Fullt batteri gör bara att jag, om det har gått mer bensin än beräknat, ändå har ytterligare marginaler. Dessa extra marginaler är bra att ha när man kör i Norge eller längs höga kusten. Eller som i mitt fall mellan Noppikoski och Sveg där det var oväntat mycket uppförsbacke som drog extra med bensin.Nötegårdsgubben skrev:
Hade det funnits en pump som kunde småskvätta i tanken varje gång jag parkerade för att göra ett ärende så skulle jag nog göra det också. Det är ju enkelheten att ladda som gör att man toppar upp hela tiden, finns ingen anledning att inte göra det helt enkelt.D djac skrev:
Nej, det fanns inga alls. Fanns bara en snabbladdare som var trasig och 11kW laddare på Coop flera km bort.Nötegårdsgubben skrev:
Så det fanns (uppptagna?) destinationsladdare på hotellet och ytterligare något dussin sådana inom 500 meter från det?
Vi har som sagt olika preferenser, men jag skulle inte tycka att den 500 meterspromenaden två eller tre gånger på en semester hade varit något jag nämnvärt tänkt på ens om det varit jag. Men så promenerar jag normalt någon mil om dagen också, och det ligger ju inte för alla. Jag är inte ute efter att säga att mitt sätt att resonera är bättre eller rimligare, utan vill bara peka på var din anpassningsgräns uppenbarligen går för att det ska vara lätt för andra att göra sina val.
Jo allt blir bättre hela tiden men då var det inte bra. Att behöva titta var det finns laddare och välja resmål efter det är fortfarande en verklighet som iaf inte jag tycker är jättekul.13th Marine skrev:
I början när jag hade min första elbil fanns det en 50kW laddare på Preem i Göteborg och strax efter kom det en på Preem i Borås och 3st i Kungälv. Det fanns inga fler.
Men då var det gratis och jag tyckte det var kul… smidigt nej
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Det resonemanget är bara sant om man tycker att det är egalt om man kör på el eller bensin.pacman42 skrev:
Man kan förstås spara elen till senare under dagen, men allra minst då går man miste om regenereringselen. Jag står fast vid att det är bättre att använda elen först även om du saknar exakt förmåga att avgöra återstående bensinräckvidd.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Hur länge sedan var denna skånesemester då?P PHPersson skrev:Jo allt blir bättre hela tiden men då var det inte bra. Att behöva titta var det finns laddare och välja resmål efter det är fortfarande en verklighet som iaf inte jag tycker är jättekul.
I början när jag hade min första elbil fanns det en 50kW laddare på Preem i Göteborg och strax efter kom det en på Preem i Borås och 3st i Kungälv. Det fanns inga fler.
Men då var det gratis och jag tyckte det var kul… smidigt nej![]()
Bilden du målar upp motsvarar ju inte riktigt hur det ser ut idag.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Håller med förutom att min hade tagit 8h och det är lite långtpacman42 skrev:
Kanske uppsatta och inte i drift kollade på Teslans karta och några laddappar och där fanns de inte.Nötegårdsgubben skrev:
Edit: men som det ser ut idag verkar det fungera finfint.
Att börja leta bensinstation med 20liter kvar är lite som att börja leta laddare när du har 30mils räckvidd kvar i elbilen? Låter lite väl tidigt?pacman42 skrev:
Som van användare av både laddhybrid (min bil) och elbil (frugans bil) så tycks folk totalt glömma bort hur extremt bekvämt det är att ladda hemma istället för att behöva stanna tanka varje/varannan vecka. Visst man förlorar lite bekvämlighet på långresorna, men man tjänar in extremt mycket bekvämlighet när man kan ladda hemma varje/varannan natt.
Vill man då ha bägge typerna av bekvämlighet så får man köpa en laddhybrid. Men inte Mitsubishi Outlander, då denna har alldeles för liten tank för att få bekvämligheten på resan. Det hände ett par gånger att jag fick planera tankningen också då det på vissa delar av E45 är väldigt glest mellan bensinstationerna. Tur att vissa stationer numera drivs av byakollektiv och liknande, för annars skulle det kunnat blivit kris. Med 40 liters tank (inklusive reserven) så vill man ju inte behöva börja leta mack redan efter 20 liter. Faktum var att det blev tight längs E4 på vägen norrut också, naturligtvis så började tanken närma sig tom när jag kom till en av de nyare sträckningarna på E4 där det inte finns bensinstationer vid vägen. Ett tips när man har laddhybrid är då att alltid ladda upp batteriet fullt när du tankat och håll det laddat, då har man några mil extra när tanken börjar bli tom ifall det skulle behövas. Detta nyttjade jag längs E45 då en oplanerad sidoresa tänjde på marginalerna...
Jag kör inte med helt fullt batteri (brukar trycka "save" vid runt 80%), så regenereringen får jag, men jag använder faktiskt nästan aldrig den då jag kan ställa min min bil i frirull och ytterst sällan bromsar på landsväg. Frirull sparar mycket el kan jag också tipsa om, det är något jag verkligen saknar på frugans Fiat.Nötegårdsgubben skrev:
Det resonemanget är bara sant om man tycker att det är egalt om man kör på el eller bensin.
Man kan förstås spara elen till senare under dagen, men allra minst då går man miste om regenereringselen. Jag står fast vid att det är bättre att använda elen först även om du saknar exakt förmåga att avgöra återstående bensinräckvidd.
Varje gång man regenererar istället för att frirulla så tappar man 10-20% av den energi som tas från rörelseenergin. Om man då konstant ökar och minskar hastigheten så blir det en hel del. Jag har uppmätt runt 10% lägre elförbrukning med frirull än utan vid körning på motorväg i Göteborg med mellanmycket trafik. Inte så att man måste bromsa så ofta, men där man ofta behöver släppa på gasen för att bilar skall in före en osv. Andra gånger ger det klart mindre, exempelvis vid konstant hastighet på en motorväg eller vid vanlig kökörning med mycket inbromsningar.