Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad för Tesla hade du?
Med de siffrorna gissar jag på en 9-10 år gammal Model S med 90 kWh batteri eller en tidig Model 3 med minsta batteriet.
Model X 2018 100D

Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Model X 2018 100D
Ahh. "Gamla" Model X hade jag förträngt.
Då har jag viss förståelse för besvikelsen. Relativt hög förbrukning och långsam laddning.

När vi bytte från en gammal Model S till en Model Y var det en riktigt ögonöppnare för vad laddhastigheten innebär för helhetsupplevelsen.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Häpnadsväckande. Dina erfarenheter är förstås dina, och du får tycka vad du vill, men att tycka att det är för jobbigt att köra elbil i Skåne känns ändå imponerande bekvämt.
Nja håller inte riktigt med. Tänk att du är på semester med familjen. Vi tycker om att åka runt till loppisar, restauranger mm. Så vi kör kanske 20mil per dag om jag gissar i snitt.
När vi åker med 100% batteri från Kristianstad så är det ca slut dag 2. Vi kan inte ladda på hotellet (Svea hotell) och det finns inga snabbladdare där vi var i drift. Så hur hade du löst det smidigt?
Vi skall också hem (50mil) efter dag 6.

• Gilla
Mangeln2 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Så hur hade du löst det smidigt?
Jag var ju inte där, men att omaket skulle vara så stort i en landsända som i sig är tio mil bred och där man nog aldrig är mer än två mil från nästa snabbladdare har jag svårt att förstå. Även om det skulle vara så illa att man bor så till att det är för långt till närmaste destinationsladdare.

Men har du kört 30.000 mil i elbil och kommit fram till att det inte är något för dig så har du. Det är ju uppenbarligen inte så att du inte gett det en ärlig chans.

Min erfarenhet är bara en helt annan och jag tycker att det är väldigt lätt att leva med elbil.

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Jag gissar på hotell Svea i Vollsjö.
Att plöja 20mil där utan att vara i närheten av Sjöbo, Hörby, Tomelilla, Brösarp eller Kristianstad är lite imponerande.

(Det är en mil mellan Vollsjö och Sjöbo).
Karta över laddningsstationer i Skåne, med markörer vid Hörby, Sjöbo och Tomelilla. Appgränssnitt "ChargeFinder".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Alla tycker vi olika men jag tror du underskattar hur mycket tid laddandet / planeringen tar i anspråk.
Det beror nog mycket på vilken bil man har och var man kör.

Vi kör till fjällen ett par gånger per vinter. Malmö-Vemdalen knappt 100 mil enkel väg. Vi har kört samma sträcka många gånger med dieselbil också. Tidsförlusten är ca 30 minuter för vår del när vi kör elbil. Det känns som det kvittar om resan tar 11:30 eller 12:00 timmar när det handlar om ett tag gånger om året.

Den enda "uppoffringen" är att man är lite styrd var man äter. Men å andra sidan missade vi alltid Toftaholms herrgård när vi körde dieselbil.

Gällande planeringen för laddning så tar det exakt 0 sekunder. Destinationen läggs in i navigatorn oavsett om vi åker dieselbil eller elbil och sedan planerar bilen laddstoppen. Har funkat toppen hittills.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag var ju inte där, men att omaket skulle vara så stort i en landsända som i sig är tio mil bred och där man nog aldrig är mer än två mil från nästa snabbladdare har jag svårt att förstå. Även om det skulle vara så illa att man bor så till att det är för långt till närmaste destinationsladdare.

Men har du kört 30.000 mil i elbil och kommit fram till att det inte är något för dig så har du. Det är ju uppenbarligen inte så att du inte gett det en ärlig chans.

Min erfarenhet är bara en helt annan och jag tycker att det är väldigt lätt att leva med elbil.
Fast så är det inte riktigt, när jag kör längs med motorvägar, tex gbg - stockholm fungerar det jättebra med undantag att det aldrig finns något vettigt att äta där laddarna står. Att pendla daglligdags fungerar såklart perfekt.
Men så kommer vi till de tillfällen där man vill köra runt eller kanske inte ens vet var man skall och då funkar det rent av dåligt. Kanske vill åka och njuta av naturen i Dalsland, titta på sjöarna. När man då kommer på att kanske skulle kolla om Kalle är hemma och åka förbi. Det är då det skiter sig på riktigt och jag tycker det är härligt. Så för mig passar det med en elbil 90% kanske och en fossilbil 10%. Problemet är att för mig dödar de sista 10%en rätt mycket och då passar en hybridbil perfekt.
Jag kan absolut leva med en elbil 100% men jag ser ingen anledning till det, inte ens av miljösjäl.
Jag körde elbil till Toscana tex. Det var hemskt men det gick… det är säkert bättre idag men för 4år sedan var det skitdåligt.
Men… det var gratis ;)

• Gilla
Mangeln2
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det beror nog mycket på vilken bil man har och var man kör.

Vi kör till fjällen ett par gånger per vinter. Malmö-Vemdalen knappt 100 mil enkel väg. Vi har kört samma sträcka många gånger med dieselbil också. Tidsförlusten är ca 30 minuter för vår del när vi kör elbil. Det känns som det kvittar om resan tar 11:30 eller 12:00 timmar när det handlar om ett tag gånger om året.

Den enda "uppoffringen" är att man är lite styrd var man äter. Men å andra sidan missade vi alltid Toftaholms herrgård när vi körde dieselbil.

Gällande planeringen för laddning så tar det exakt 0 sekunder. Destinationen läggs in i navigatorn oavsett om vi åker dieselbil eller elbil och sedan planerar bilen laddstoppen. Har funkat toppen hittills.
Från A-B funkar det… men skall du åka runt på nya platser och kolla på naturen, konstvandringen eller vad som helst som faller dig in funkar det inte enligt mig.

Edit: jag tror inte det finns någon som ärligt kan säga att det inte är smidigare med en fossilbil än en elbil på lång/oplanerade resor. Elbilarna blir bättre för varje dag så jag tänker att man får väl själv bedöma om man tycker merarbetet är värt det och ställa det i relation till varför man köpen en elbil.
Är det av ekonomiska själ är nog inte en 800v elbil ett bra alternativ.
Är det för miljön så tror jag 90% ljuger, men om man verkligen bryr sig på riktigt så är väl en beg elbil perfekt.
Är det för att man gillar drivlinan, den direkta accelerationen mm så är väl en ny elbil perfekt.

Risken som jag ser det med elbilar är att utvecklingen går så fort att andrahandsmarknaden blir lidande och det blir kort och gott väldigt dyrt att köpa elbil för de blir svårsålda. Vem vill tex köpa en elbil som laddar med 50kW på vintern nu när man kan få en som laddar 150kW?

Redigerat:
  • Gilla
Mangeln2
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på hotell Svea i Vollsjö.
Att plöja 20mil där utan att vara i närheten av Sjöbo, Hörby, Tomelilla, Brösarp eller Kristianstad är lite imponerande.

(Det är en mil mellan Vollsjö och Sjöbo).
[bild]
Det var Svea i Simrishamn. Det närmsta då var Ystad (eftersom den i Simrishamn var trasig). Mem vi hade inga ärenden till platser där det fanns snabbladdare, så vi åkte till Ystad eftersom det är fint där. Kan säkert funnits någon närmare som vi missade men där vi var fanns ingen.
Det är ändå osmidigt att köra ett par mil i fel riktigt och stanna i 40-60min för att ladda för att sedan köra tillbaka igen. Kanske 2 timmar bara för att få el.
Det är ett ilandsproblem absolut men för mig förtar det lite av den sköna semesterkänslan att behöva tänka på det varje dag.
Som sagt det är absolut görbart men inte direkt kul eller smidigt om du frågar mig.

Edit: skall tilläggas att vi körde med en x100D som drog 2,5kWh / mil.

Redigerat:
  • Gilla
Mangeln2
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det var Svea i Simrishamn.
Så det fanns (uppptagna?) destinationsladdare på hotellet och ytterligare något dussin sådana inom 500 meter från det?

Vi har som sagt olika preferenser, men jag skulle inte tycka att den 500 meterspromenaden två eller tre gånger på en semester hade varit något jag nämnvärt tänkt på ens om det varit jag. Men så promenerar jag normalt någon mil om dagen också, och det ligger ju inte för alla. Jag är inte ute efter att säga att mitt sätt att resonera är bättre eller rimligare, utan vill bara peka på var din anpassningsgräns uppenbarligen går för att det ska vara lätt för andra att göra sina val.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det var Svea i Simrishamn. Det närmsta då var Ystad (eftersom den i Simrishamn var trasig). Mem vi hade inga ärenden till platser där det fanns snabbladdare, så vi åkte till Ystad eftersom det är fint där. Kan säkert funnits någon närmare som vi missade men där vi var fanns ingen.
Det är ändå osmidigt att köra ett par mil i fel riktigt och stanna i 40-60min för att ladda för att sedan köra tillbaka igen. Kanske 2 timmar bara för att få el.
Det är ett ilandsproblem absolut men för mig förtar det lite av den sköna semesterkänslan att behöva tänka på det varje dag.
Som sagt det är absolut görbart men inte direkt kul eller smidigt om du frågar mig.

Nuförtiden är det ju dock bättre, det borde du som kört 30000mil i elbil känna till.

Idag finns det nämligen tre snabbladdningstationer med totalt 16 stolpar i Simrishamn.
Samt 27 långsamladdare ca 200m från hotellet.

Karta som visar laddstationer för elbilar i Simrishamn, med olika kW-nivåer och företag såsom Eviny och E.ON markerade med färgade nålar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Hur många resor per år kör du längre än 20 mil?

Tänk på att de resorna ska bekosta den extra servicekostnaden per år. Troligen ca 3000 kr per år.

Antag 10 resor per år på 50 mil.

Då kostar varje start av bensinmotorn 300 kr...
Extra servicekostnad? Min Mitsubishi outlander PHEV har en servicekostnad som inte är ens en tusenlapp högre än den på frugans Fiat 500e. Jag har haft frugans bil på service och det tog inte ens 15 minuter, de går inte ens igenom serviceprotokollet ordentligt då frugans bil tydligen har en sufflett också då de enligt det utskrivna protokollet hade kollat att den var helt.

Men mindre bilar har ofta lägre servicekostnader, vilket gör att jag nog tycker att det är samma kostnad egentligen.

De flesta bilmärken verkar försöka behålla intäkterna från garanti-service.

Nu skall jag villigt erkänna att det finns komponentbyten som tillkommer på vissa servicear på min bil, så skillnaden blir efter 10000 mil större, men det är fortfarande inte i närheten av några 3000kr per år.

• Gilla
Mangeln2
  • Laddar…
P PHPersson skrev:

Det finns några väldigt mysiga caféer i Ystad. När jag laddade där häromåret (enbart 11 kW) så tog vi en promenad på stan och gick på Café. När vi var klara efter tre timmar så var även bilen färdigladdad. Det hänger på vad man väljer att göra också...

Som van användare av både laddhybrid (min bil) och elbil (frugans bil) så tycks folk totalt glömma bort hur extremt bekvämt det är att ladda hemma istället för att behöva stanna tanka varje/varannan vecka. Visst man förlorar lite bekvämlighet på långresorna, men man tjänar in extremt mycket bekvämlighet när man kan ladda hemma varje/varannan natt.

Vill man då ha bägge typerna av bekvämlighet så får man köpa en laddhybrid. Men inte Mitsubishi Outlander, då denna har alldeles för liten tank för att få bekvämligheten på resan. Det hände ett par gånger att jag fick planera tankningen också då det på vissa delar av E45 är väldigt glest mellan bensinstationerna. Tur att vissa stationer numera drivs av byakollektiv och liknande, för annars skulle det kunnat blivit kris. Med 40 liters tank (inklusive reserven) så vill man ju inte behöva börja leta mack redan efter 20 liter. Faktum var att det blev tight längs E4 på vägen norrut också, naturligtvis så började tanken närma sig tom när jag kom till en av de nyare sträckningarna på E4 där det inte finns bensinstationer vid vägen. Ett tips när man har laddhybrid är då att alltid ladda upp batteriet fullt när du tankat och håll det laddat, då har man några mil extra när tanken börjar bli tom ifall det skulle behövas. Detta nyttjade jag längs E45 då en oplanerad sidoresa tänjde på marginalerna...

J
Praktiskt förstår jag att hybrid föredras av många, min farhåga är att de kommer ha höga reparationskostnader när de blir äldre. Just nu har jag svårt att säga till någon som letar en begagnad bil och kör 1000 mil om året att av ekonomiska skäl välja el eller hybrid.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.