359 137 läst ·
6 085 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag tror du missförstår mig. På långkörning så skulle jag vilja köra så nära noll som möjligt men eftersom det är ett visst avstånd mellan laddstationerna så blir det i praktiken upp till 10% kvar. När jag laddar vill jag ha 100% på kortast möjliga tid. Tar det för lång tid att ladda de sista procenten är det bättre att ladda oftare.D djac skrev:
Frågan var att ladda över 60%, vilket inte borde vara något problem. Inte att stanna när SoC sjunkit till 60%.
Med riktigt snabb laddning blir problemet tvärtom som beskrivits ovanför- jag hinner inte få maten och äta upp den innan jag måste flytta på bilen.
Ja precis, det är sällan lönt att ladda så högt, normalt heller inget problem med maten eftersom det går lite trögt där på slutet men ska man bara ladda från ex 5-30%, som man ju gör ibland, så hinner man ju inte mycket såklart.P Pin skrev:Jag tror du missförstår mig. På långkörning så skulle jag vilja köra så nära noll som möjligt men eftersom det är ett visst avstånd mellan laddstationerna så blir det i praktiken upp till 10% kvar. När jag laddar vill jag ha 100% på kortast möjliga tid. Tar det för lång tid att ladda de sista procenten är det bättre att ladda oftare.
Frågan var att ladda över 60%, vilket inte borde vara något problem. Inte att stanna när SoC sjunkit till 60%.
Med riktigt snabb laddning blir problemet tvärtom som beskrivits ovanför- jag hinner inte få maten och äta upp den innan jag måste flytta på bilen.
Nästan lustigt för det var precis den resan vi gjorde med undantag att vi stannade en vecka. Det är en Tesla jag hade, bra eller dålig, men förvärmning av batteriet var det. Att ladda fullt i Kristianstad var precis vad vi gjorde men det tar sin stund. Att du säger att modena elbilar laddar fullt i alla lägen innebär att du antingen ljuger, inte har testat eller inte förstår. Saken är den att ladda 80-100% tar väldigt mycket längre tid än 10-30% oavsett om batteriet är förvärmt.il_duce skrev:
Moderna elbilar har förvärmning av batteriet ... inga problem alls att ladda i full hastighet i alla lägen. I de flesta fall begränsas det av basstationen. Inga problem att hitta laddare .. finns på var och varannan bensinstation och strösslade längs de stora vägarna. Norrland undantaget. Men låter som du antingen haft en dålig elbil eller helt enkelt inte vill (alternativt inte kan) lära dig. Då bör du fortsätta köra fossilbil. Funkar mycket bra med elbil i skåne. Vi var på semester i österlen i somras. Laddade fullt i Kristianstad i början av veckan, fyllde på lite när vi handlade mat i simrishamn.
Hur som helst så tar det ganska lång tid att ladda fullt i Kristanstad, säker 1h iaf och man måste verkligen passa på bilen när den blir fulladdad för att slippa Teslas avgifter.
I Simrishamn fanns det en snabbladdare på 50kW som inte fungerade. I övrigt 22kW laddare på platser där vi inte ville vara. Ena dagen kunde vi ladda vid nationalparken men de andra dagarna var det upptaget. Inget av hotellen i Simrishamn hade laddare över natten. Så för oss fungerade det inte bra alls.
Det vill jag såklart inte, jag bara menade att när det står specat 250kW så gäller det bara ett litet fönster av laddningen. Så laddare måste finns på ”rätt” ställe under resan. I praktiken kanske det snittar 120kW 0-80% om jag gissar, betydligt mindre på vintern. Min tesla toppade 143kW och snittade kanske 80 vilket jag tror är ett bra medel idag. Nyare snabbare, sämre/äldre långsammare.S sjoelund skrev:
Laddkurvor finns att hitta online. Teslor verkar inte ha så bra genomsnittlig hastighet - om jag kollar på Tesla MY2026 så maxar den på 245 kW men redan vid 17% ligger den under 200 kW. EV6 toppar 258 kW och går ner under 200 kW först vid 58% SoC.P PHPersson skrev:
Kurvorna på de två bilarna är helt annorlunda - EV6 laddar snabbare runt 50% än 10% SoC medan Tesla maxar runt 9% SoC och sedan trappar går hastigheten spikrakt nedåt.
Edit:
Genomsnittlig hastighet 10-80%:
Tesla 96 kW
EV6 172 kW
Sjukt bra av EV6an, men minns jag rätt kräver det 800V laddare?S sjoelund skrev:Laddkurvor finns att hitta online. Teslor verkar inte ha så bra genomsnittlig hastighet - om jag kollar på Tesla MY2026 så maxar den på 245 kW men redan vid 17% ligger den under 200 kW. EV6 toppar 258 kW och går ner under 200 kW först vid 58% SoC.
Kurvorna på de två bilarna är helt annorlunda - EV6 laddar snabbare runt 50% än 10% SoC medan Tesla maxar runt 9% SoC och sedan trappar går hastigheten spikrakt nedåt.
Edit:
Genomsnittlig hastighet 10-80%:
Tesla 96 kW
EV6 172 kW
Så ca 20min stopp 10-80% som kanske ger en räckvidd på 30mil sommaren och 20på vintern? Helt ok så länge det finns 800v laddare där man är.
Teslan däremot tar då 40min ca för samma laddning och då är det bra segt om du frågar mig.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 721 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 721 inlägg
BästP PHPersson skrev:
Kia/ Hyundais 800 V-bilar har rätt flack laddkurva. De uppdaterade modellerna med 84 kWh-batteri toppar 250 kW mellan 25-55% ungefär. Vid 60% ca 200 kW.P PHPersson skrev:Det vill jag såklart inte, jag bara menade att när det står specat 250kW så gäller det bara ett litet fönster av laddningen. Så laddare måste finns på ”rätt” ställe under resan. I praktiken kanske det snittar 120kW 0-80% om jag gissar, betydligt mindre på vintern. Min tesla toppade 143kW och snittade kanske 80 vilket jag tror är ett bra medel idag. Nyare snabbare, sämre/äldre långsammare.
Jag har en ”äldre ” Ioniq 5 och den brukar snitthastigheten vara 170-180 kW vid laddning 20-80%.
Det är klart lite långsammare vid -10. Peakar vid 200 kW då.
https://evkx.net/sv/models/hyundai/ioniq_5/ioniq_5_long_range_awd/chargingcurve/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min bils laddkurva. Ännu flackare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är alla laddare över 150 kW förutom Tesla 800 V.
MY med LFP noterade jag har en trevlig egenskap, den kan maxa laddningen extremt högt upp i SOC, ville toppa upp batteriet när vi fortfarande hade 80% inför en rejäl bergsklättring. Den kickade igång på 175kW vilket är max och höll det långt över 90%, tror stoppet tog typ 5-6min totalt
Och sedan Tesla MY's kurva... Rakt ner går denS sinuslinus skrev:Bäst
Kia/ Hyundais 800 V-bilar har rätt flack laddkurva. De uppdaterade modellerna med 84 kWh-batteri toppar 250 kW mellan 25-55% ungefär. Vid 60% ca 200 kW.
Jag har en ”äldre ” Ioniq 5 och den brukar snitthastigheten vara 170-180 kW vid laddning 20-80%.
Det är klart lite långsammare vid -10. Peakar vid 200 kW då.
[länk]
[bild]
Min bils laddkurva. Ännu flackare:
[bild]
Sen är alla laddare över 150 kW förutom Tesla 800 V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har inte sålts några Model Y med 82 kWh batteri i Europa som laddkurvan visar. Min bil (Model Y Performance) går upp på 250 kW på några få sekunder vid låg SoC när jag sätter i sladden. Den behöver inte upp på 10% för att nå max som laddkurvan visar. Men i övrigt är det ganska likt.S sjoelund skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 916 inlägg
P PHPersson skrev:
P PHPersson skrev:
Häpnadsväckande. Dina erfarenheter är förstås dina, och du får tycka vad du vill, men att tycka att det är för jobbigt att köra elbil i Skåne känns ändå imponerande bekvämt.P PHPersson skrev: