D djac skrev:
Fast det är märkligt, låter mest som att man inte riktigt förstått nog för att konvertera, när jag är ute så låter jag bilen, alt ABRP, sköta allt och kör lågt ner, man kan ner till enstaka procent utan problem. Antar att samma person inte stannar vid varje mack med sin fossilbil och småskvätter..
Jag tror du missförstår mig. På långkörning så skulle jag vilja köra så nära noll som möjligt men eftersom det är ett visst avstånd mellan laddstationerna så blir det i praktiken upp till 10% kvar. När jag laddar vill jag ha 100% på kortast möjliga tid. Tar det för lång tid att ladda de sista procenten är det bättre att ladda oftare.

Frågan var att ladda över 60%, vilket inte borde vara något problem. Inte att stanna när SoC sjunkit till 60%.

Med riktigt snabb laddning blir problemet tvärtom som beskrivits ovanför- jag hinner inte få maten och äta upp den innan jag måste flytta på bilen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Jag tror du missförstår mig. På långkörning så skulle jag vilja köra så nära noll som möjligt men eftersom det är ett visst avstånd mellan laddstationerna så blir det i praktiken upp till 10% kvar. När jag laddar vill jag ha 100% på kortast möjliga tid. Tar det för lång tid att ladda de sista procenten är det bättre att ladda oftare.

Frågan var att ladda över 60%, vilket inte borde vara något problem. Inte att stanna när SoC sjunkit till 60%.

Med riktigt snabb laddning blir problemet tvärtom som beskrivits ovanför- jag hinner inte få maten och äta upp den innan jag måste flytta på bilen.
Ja precis, det är sällan lönt att ladda så högt, normalt heller inget problem med maten eftersom det går lite trögt där på slutet men ska man bara ladda från ex 5-30%, som man ju gör ibland, så hinner man ju inte mycket såklart.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Med riktigt snabb laddning blir problemet tvärtom som beskrivits ovanför- jag hinner inte få maten och äta upp den innan jag måste flytta på bilen.
De sista 5 procenten brukar ta tillräckligt lång tid att man hinner äta utan att få böta.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
OT: förstår inte riktigt hur ekonomin går ihop sig för dessa snabbladdar-stationer (utan butik) Det kan inte vara några lysande affärer.
 
il_duce il_duce skrev:
Moderna elbilar har förvärmning av batteriet ... inga problem alls att ladda i full hastighet i alla lägen. I de flesta fall begränsas det av basstationen. Inga problem att hitta laddare .. finns på var och varannan bensinstation och strösslade längs de stora vägarna. Norrland undantaget. Men låter som du antingen haft en dålig elbil eller helt enkelt inte vill (alternativt inte kan) lära dig. Då bör du fortsätta köra fossilbil. Funkar mycket bra med elbil i skåne. Vi var på semester i österlen i somras. Laddade fullt i Kristianstad i början av veckan, fyllde på lite när vi handlade mat i simrishamn.
Nästan lustigt för det var precis den resan vi gjorde med undantag att vi stannade en vecka. Det är en Tesla jag hade, bra eller dålig, men förvärmning av batteriet var det. Att ladda fullt i Kristianstad var precis vad vi gjorde men det tar sin stund. Att du säger att modena elbilar laddar fullt i alla lägen innebär att du antingen ljuger, inte har testat eller inte förstår. Saken är den att ladda 80-100% tar väldigt mycket längre tid än 10-30% oavsett om batteriet är förvärmt.
Hur som helst så tar det ganska lång tid att ladda fullt i Kristanstad, säker 1h iaf och man måste verkligen passa på bilen när den blir fulladdad för att slippa Teslas avgifter.
I Simrishamn fanns det en snabbladdare på 50kW som inte fungerade. I övrigt 22kW laddare på platser där vi inte ville vara. Ena dagen kunde vi ladda vid nationalparken men de andra dagarna var det upptaget. Inget av hotellen i Simrishamn hade laddare över natten. Så för oss fungerade det inte bra alls.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mangeln2 och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Varför vill du ladda om du har 60% kvar på en långkörning?
Det vill jag såklart inte, jag bara menade att när det står specat 250kW så gäller det bara ett litet fönster av laddningen. Så laddare måste finns på ”rätt” ställe under resan. I praktiken kanske det snittar 120kW 0-80% om jag gissar, betydligt mindre på vintern. Min tesla toppade 143kW och snittade kanske 80 vilket jag tror är ett bra medel idag. Nyare snabbare, sämre/äldre långsammare.
 
  • Gilla
Mangeln2
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Min tesla toppade 143kW och snittade kanske 80 vilket jag tror är ett bra medel idag. Nyare snabbare, sämre/äldre långsammare
Laddkurvor finns att hitta online. Teslor verkar inte ha så bra genomsnittlig hastighet - om jag kollar på Tesla MY2026 så maxar den på 245 kW men redan vid 17% ligger den under 200 kW. EV6 toppar 258 kW och går ner under 200 kW först vid 58% SoC.

Kurvorna på de två bilarna är helt annorlunda - EV6 laddar snabbare runt 50% än 10% SoC medan Tesla maxar runt 9% SoC och sedan trappar går hastigheten spikrakt nedåt.

Edit:

Genomsnittlig hastighet 10-80%:
Tesla 96 kW
EV6 172 kW
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Laddkurvor finns att hitta online. Teslor verkar inte ha så bra genomsnittlig hastighet - om jag kollar på Tesla MY2026 så maxar den på 245 kW men redan vid 17% ligger den under 200 kW. EV6 toppar 258 kW och går ner under 200 kW först vid 58% SoC.

Kurvorna på de två bilarna är helt annorlunda - EV6 laddar snabbare runt 50% än 10% SoC medan Tesla maxar runt 9% SoC och sedan trappar går hastigheten spikrakt nedåt.

Edit:

Genomsnittlig hastighet 10-80%:
Tesla 96 kW
EV6 172 kW
Sjukt bra av EV6an, men minns jag rätt kräver det 800V laddare?
Så ca 20min stopp 10-80% som kanske ger en räckvidd på 30mil sommaren och 20på vintern? Helt ok så länge det finns 800v laddare där man är.
Teslan däremot tar då 40min ca för samma laddning och då är det bra segt om du frågar mig.
 
  • Gilla
Mangeln2 och 1 till
  • Laddar…
S
S Snikholt skrev:
OT: förstår inte riktigt hur ekonomin går ihop sig för dessa snabbladdar-stationer (utan butik) Det kan inte vara några lysande affärer.
Svarar mig själv här 😅
Har läst mig till att det gått att få ut upp till 100% av investeringskostnaden som bidrag…

Det förklara saken
 
S
P PHPersson skrev:
Jo men allt det bygger på optimering, den laddar knappast med 250kW med 60% kvar i batteriet i -10. Jag köper att det fungerar helt ok med elbil men vad är nyttan med det?
Bäst
P PHPersson skrev:
Det vill jag såklart inte, jag bara menade att när det står specat 250kW så gäller det bara ett litet fönster av laddningen. Så laddare måste finns på ”rätt” ställe under resan. I praktiken kanske det snittar 120kW 0-80% om jag gissar, betydligt mindre på vintern. Min tesla toppade 143kW och snittade kanske 80 vilket jag tror är ett bra medel idag. Nyare snabbare, sämre/äldre långsammare.
Kia/ Hyundais 800 V-bilar har rätt flack laddkurva. De uppdaterade modellerna med 84 kWh-batteri toppar 250 kW mellan 25-55% ungefär. Vid 60% ca 200 kW.

Jag har en ”äldre ” Ioniq 5 och den brukar snitthastigheten vara 170-180 kW vid laddning 20-80%.
Det är klart lite långsammare vid -10. Peakar vid 200 kW då.


https://evkx.net/sv/models/hyundai/ioniq_5/ioniq_5_long_range_awd/chargingcurve/


Laddkurva för Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD 84 kWh, visar laddhastighet i kW mot batteriets laddningstillstånd i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min bils laddkurva. Ännu flackare:
Laddkurva för Hyundai Ioniq 5 Long Range 2WD, 77,4 kWh, visar laddhastighet i kW jämfört med batteriets laddningsnivå i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är alla laddare över 150 kW förutom Tesla 800 V.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
MY med LFP noterade jag har en trevlig egenskap, den kan maxa laddningen extremt högt upp i SOC, ville toppa upp batteriet när vi fortfarande hade 80% inför en rejäl bergsklättring. Den kickade igång på 175kW vilket är max och höll det långt över 90%, tror stoppet tog typ 5-6min totalt
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Bäst

Kia/ Hyundais 800 V-bilar har rätt flack laddkurva. De uppdaterade modellerna med 84 kWh-batteri toppar 250 kW mellan 25-55% ungefär. Vid 60% ca 200 kW.

Jag har en ”äldre ” Ioniq 5 och den brukar snitthastigheten vara 170-180 kW vid laddning 20-80%.
Det är klart lite långsammare vid -10. Peakar vid 200 kW då.


[länk]


[bild]

Min bils laddkurva. Ännu flackare:
[bild]

Sen är alla laddare över 150 kW förutom Tesla 800 V.
Och sedan Tesla MY's kurva... Rakt ner går den

Laddningskurva för Tesla Model Y L 82 kWh som visar laddningshastigheten sjunka från 350 kW till nära 0, enligt EVKX.net.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nicke Nyfiken
S sjoelund skrev:
Och sedan Tesla MY's kurva... Rakt ner går den

[bild]
Det har inte sålts några Model Y med 82 kWh batteri i Europa som laddkurvan visar. Min bil (Model Y Performance) går upp på 250 kW på några få sekunder vid låg SoC när jag sätter i sladden. Den behöver inte upp på 10% för att nå max som laddkurvan visar. Men i övrigt är det ganska likt.
 
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Min tesla toppade 143kW och snittade kanske 80 vilket jag tror är ett bra medel idag. Nyare snabbare, sämre/äldre långsammare.
Vad för Tesla hade du?
Med de siffrorna gissar jag på en 9-10 år gammal Model S med 90 kWh batteri eller en tidig Model 3 med minsta batteriet.
 
P PHPersson skrev:
Har även ägt och kört elbil i c:a 30 000mil men jag och framförallt min familj orkade helt enkelt inte med att köra elbil längre.
P PHPersson skrev:
Det är en Tesla jag hade
P PHPersson skrev:
när vi åkte runt på semester i Skåne fungerade det skitdåligt.
Häpnadsväckande. Dina erfarenheter är förstås dina, och du får tycka vad du vill, men att tycka att det är för jobbigt att köra elbil i Skåne känns ändå imponerande bekvämt.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.