359 333 läst ·
6 087 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
3000 kr extra per år är lågt räknat skillnaden i servicekostnad mellan el och hybrid.P PHPersson skrev:
Eller om man så vill kostnaden för att slippa lära sig snabbladda...
Fast detsamma gäller ju även hur mycket snabbare nya elbilar laddar. Min gamla e-Niro klarar runt 72 kW och den kör jag utan problem långt med (laddar då man ändå stoppar för mat), men en EV6 klarar 250 kW. Knappt att man hinner med att kissa.P PHPersson skrev:
Jag är ju inte jättelångt ifrån det idag, jag kör 83% på el idag och det är långresor som är huvuddelen av de sista 17% (men sedan inträffar det ibland, som idag, att jag glömt sätta bilen på laddning). Med 20 mil så skulle jag komma en bit över 90% på el. Det är kanske värt att ladda när man stannar också (om man får trefasladdning på 11 kW).G gmogmo skrev:
När det gäller långresor så gör jag minst två långköringar på över 100 mil varje år. En av dessa är drygt 100 mil på en dag. Jag har inga bekymmer att ladda, men det är lite jobbigt att hitta bra ställen för det när man kommer upp i norra Norlland.
Jo men allt det bygger på optimering, den laddar knappast med 250kW med 60% kvar i batteriet i -10. Jag köper att det fungerar helt ok med elbil men vad är nyttan med det?S sjoelund skrev:
Alla tycker vi olika men jag tror du underskattar hur mycket tid laddandet / planeringen tar i anspråk. Vid optimala förhållanden funkar elbil utmärkt, men tex när vi åkte runt på semester i Skåne fungerade det skitdåligt. Långt ifrån alla hotell har bokningsbara laddplatser. Att välja resmål efter snabbladdning är iaf inte min semesterdröm.G gmogmo skrev:
Visst, på en EV6 laddar den inte 250 kW över 60%, men det går fortfarande i 100 kW när man når 77%. Det är ändå riktigt fort (äldre "snabbladdare" klarar bara 50 kW)...P Pin skrev:
Det kräver planering, men nuförtiden är det inte "omöjligt" som det var ibland förr (alla laddare var fulla och det fanns få platser att ladda på).P PHPersson skrev:Alla tycker vi olika men jag tror du underskattar hur mycket tid laddandet / planeringen tar i anspråk. Vid optimala förhållanden funkar elbil utmärkt, men tex när vi åkte runt på semester i Skåne fungerade det skitdåligt. Långt ifrån alla hotell har bokningsbara laddplatser. Att välja resmål efter snabbladdning är iaf inte min semesterdröm.
Men jag håller med dig, jag skulle helst vilja ladda på varje stopp jag gör oberoende av vart jag stanna. Det räcker dessutom oftast med 11 kW om man inte gör mina 100-milsresor.
Det stora problemet med att stanna för att snabbladda är att jag måste vara beredd att koppla ur och flytta bilen mitt i maten/fikat. I praktiken innebär det att jag kan gå på toa, eller en kiosk, men jag kan inte äta när jag laddar. Nära där jag bor så finns det en Tesla-laddare med ett gatukök (några bord inomhus också) strax bredvid, norrmännen som laddar där måste nästan alltid springa iväg och flytta bilen just precis när de fått maten. Det tar ca fem minuter innan de är tillbaka, de skall över vägen, sedan koppla loss bilen och köra tillbaka. Och detta händer gång efter gång efter gång. Och de får en grillad med pommes som lunch eller middag...
Moderna elbilar har förvärmning av batteriet ... inga problem alls att ladda i full hastighet i alla lägen. I de flesta fall begränsas det av basstationen. Inga problem att hitta laddare .. finns på var och varannan bensinstation och strösslade längs de stora vägarna. Norrland undantaget. Men låter som du antingen haft en dålig elbil eller helt enkelt inte vill (alternativt inte kan) lära dig. Då bör du fortsätta köra fossilbil. Funkar mycket bra med elbil i skåne. Vi var på semester i österlen i somras. Laddade fullt i Kristianstad i början av veckan, fyllde på lite när vi handlade mat i simrishamn.P PHPersson skrev:
Fast det är märkligt, låter mest som att man inte riktigt förstått nog för att konvertera, när jag är ute så låter jag bilen, alt ABRP, sköta allt och kör lågt ner, man kan ner till enstaka procent utan problem. Antar att samma person inte stannar vid varje mack med sin fossilbil och småskvätter..P Pin skrev:
Jo, men så resonerat så passar första klass på flyget bättre än ekonomi för de flesta. Om man undantar kostnaden.P PHPersson skrev:
Sen, väljer man mellan en elbil med "jättebatteri" alternativ "megasnabbladdning" eller en hybrid så kan jag hålla med att det säkert finns fall där det även är ekonomiskt att välja hybrid.
Jag tror dock fortfarande, även med förbättringar, att hybriden när den blir äldre kommer antingen skrotas tidigare eller ha betydligt högre underhåll/reparationskostnad. Men jag tror att även elbilen kommer skrotas snabbare än en normal fossilbil. För en hyfsat "enkel" fossilbil passar bättre att stå stilla länge är inte dyr om man bara kör sällan och väldigt korta sträckor alternativt ett fåtal långresor per år. Kanske kommer med tiden batterier som tål "stillestånd" bättre, men nånstans kommer det aldrig bli som tex min gamla VW bubbla från 50-talet, den kan stå i kyla utan el i 5 år (om man tar bort och underhållsladdar batteriet) och går sen nästan alltid att kicka igång.
Men jag kan hålla med att hybrid är "enklare" än elbil för ganska många, speciellt de som inte är så bra på att planera.