359 333 läst ·
6 087 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
85 % av alla Toyotor säljs utanför Japan, så Japans elsystem är nog inte jätteviktigt i frågan, även om det säkert påverkar företagskulturen.
Det borde inte påverka så mycket som det verkar göra. De har varit väldigt tydliga med att de inte ville producera elbilar då de tror mer på bränsleceller (som skulle fungera i Japan). Ett annat argument för dem har varit att det är svårt att få tag på tillräckligt med lithium för alla bilar och att hybrider med mycket mindre batterier är en bättre lösning.Nötegårdsgubben skrev:
Men det tillverkades Toyota Prius som laddhybrid. Den var både tidig som laddhybrid och vad jag förstår ovanligt låg förbrukning när den övergick från batteri till hybriddrift. Men den sålde inte så bra här.Nötegårdsgubben skrev:
De trodde väl väldigt länge egentligen inte på batteridrift i sig, utan hade bara batteriet som något att lagra överskottsenergi i.
Varför kan man förstås fråga sig, men iom. att deras mål inte var att ersätta bensinmotorn med batteri så tänkte de väl annorlunda. Om idén redan från början var att bygga bränslecellsbilar så kräver väl dessa mer eller mindre ett buffertbatteri för att funka, så om batteriet hos dem var ett medel för att gå från bensin till vätgas kan man ju i någon mån förstå om de upplevde laddhybrider som ett stickspår.
Att de nog hade fel är en annan sak.
Har nu köpt en hybrid... jag har tidigare provkört många hybrider och tyckt att de varit rent av dåliga, Volvo T8, Volkswagen etc. Har även ägt och kört elbil i c:a 30 000mil men jag och framförallt min familj orkade helt enkelt inte med att köra elbil längre. Absolut är det ett så kallat "I" landsproblem men för oss förstör det semesterresor och andra längre resor. Nu kan vi köra c:a 99% på el och ändå utan problem köra längre sträckor. Perfekt.
Kritik har väckts mot att motorn startar och stannar men jag håller inte alls med, iaf som vi använder den, eftersom vi kör enbart på el normalt sett. Motorn startar aldrig. Tvärs om så kanske den bara startar någon gång i månaden, tillräckligt för att få gå ibland men samtidigt så sällan att den borde hålla längre än motsvarande fossilbil.
I början tänkte jag att det var en grym kombo för att man kan köra med mycket effekt när alla tre motorerna jobbar men i praktiken har det blivit så att vi använder inte bensinmotorn. Uppskattningsvis så tankar vi 1 gång per halvår så som vi brukar bilen nu.
Så från att varit en motståndare till hybridbilar så tycker jag numera att det är kanonbra.
Ekonomiskt är en helt annan sak, vi har köpt bilen enbart av andra själ som är mera åt känslor. Vi kan lura oss själva lite att det också är bra för miljön men ekonomiskt är det såklart katastrof jämfört med en dieselbil. Hur som är vi nöjda och tills elbilarna/laddning blivit bättre så får det vara såhär...
Kritik har väckts mot att motorn startar och stannar men jag håller inte alls med, iaf som vi använder den, eftersom vi kör enbart på el normalt sett. Motorn startar aldrig. Tvärs om så kanske den bara startar någon gång i månaden, tillräckligt för att få gå ibland men samtidigt så sällan att den borde hålla längre än motsvarande fossilbil.
I början tänkte jag att det var en grym kombo för att man kan köra med mycket effekt när alla tre motorerna jobbar men i praktiken har det blivit så att vi använder inte bensinmotorn. Uppskattningsvis så tankar vi 1 gång per halvår så som vi brukar bilen nu.
Så från att varit en motståndare till hybridbilar så tycker jag numera att det är kanonbra.
Ekonomiskt är en helt annan sak, vi har köpt bilen enbart av andra själ som är mera åt känslor. Vi kan lura oss själva lite att det också är bra för miljön men ekonomiskt är det såklart katastrof jämfört med en dieselbil. Hur som är vi nöjda och tills elbilarna/laddning blivit bättre så får det vara såhär...
Jag hade en passat GTE och jag håller med, rent praktiskt så är det en bra kompromiss.P PHPersson skrev:
Problemet är komplexiteten i drivlinan och kostnad över tid, dvs att väldigt mycket kan gå sönder, batteriet slits hård då det ofta cyklas ända ned till tomt, motorn får många kallstarter osv.
Så. Som tjänstebil utan tanke på miljö och ekonomi på lång sikt är det super. Som privatbil över många år och utifrån ett miljöperspektiv är det enligt mig sämre.
Sen finns det säkert driftsfall där det fungerar bra och är motiverat - den har sin plats absolut. Och man får väl se hur de håller ihop över tid. Om de generellt skrotas efter 8-10 år när de inte är värda att reparera, eller om de faktiskt håller ganska länge om man ser över hela populationen.
För oss... självklart inte för alla, så använder vi i princip aldrig bensinmotorn så det blir nästan inga kallstarter. Eller iaf betydligt färre än motsvarande fossilbil. Komplexiteten vet jag inte riktigt om jag håller med om heller när det kommer till moderna hybrider eftersom det enbart är en eller i mitt fall två elmotorer som sitter direkt mot växellådan. Likaså är det i min bil "bara" c:a 80% av batteriet som används mellan 0-100%. Dvs. det går inte att köra till tomt eller ladda fullt och då håller batteriet generellt väldigt länge om det är bra mjukvara och inte klimatet är på tok för varmt.J JohanLun skrev:Jag hade en passat GTE och jag håller med, rent praktiskt så är det en bra kompromiss.
Problemet är komplexiteten i drivlinan och kostnad över tid, dvs att väldigt mycket kan gå sönder, batteriet slits hård då det ofta cyklas ända ned till tomt, motorn får många kallstarter osv.
Så. Som tjänstebil utan tanke på miljö och ekonomi på lång sikt är det super. Som privatbil över många år och utifrån ett miljöperspektiv är det enligt mig sämre.
Sen finns det säkert driftsfall där det fungerar bra och är motiverat - den har sin plats absolut. Och man får väl se hur de håller ihop över tid. Om de generellt skrotas efter 8-10 år när de inte är värda att reparera, eller om de faktiskt håller ganska länge om man ser över hela populationen.
Så jag skulle ändå säga att det passar bättre än elbil för de flesta även om självklart elbilar har sina fördelar med mindre komponenter och ofta snabbare acceleration mm.
Jag skulle, med ett lite annat perspektiv, kunna säga att de flesta skulle klara att hantera sin körning med elbil, det har diskuterats fram och tillbaka men få har visat sig ha såna svårigheter att det skulle vara ett verkligt problemP PHPersson skrev:
Jag skulle tom sträcka mig till att alla skulle klara sig med elbil, frågan är väl bara hur mycket tid / bekvämlighet man är beredd att offra och till vilken nytta. Kör man ändå 95% eller mer på el så tänker jag att en hybrid är bra nog för miljön... bryr man sig på riktigt om miljön kanske ändå fokus borde ligga på att förbruka mindre energi snarare än att lösa de sista procenten anser jag.D djac skrev:
Hur som helst så ville jag bara förmedla att jag blev förvånad över hur mycket bättre hybriderna har blivit senaste tiden och hur mycket bekvämare / snabbare de är på långresor än elbilar.
Nu verkar det ju dessutom som att Volvos nya XC70 skall komma till Sverige också. 20 mil på batteri och 100 mil till på bensin, då tar man sig från Göteborg till Piteå utan att ladda/tanka. Jag hade faktiskt nöjt mig med 50 mil på bensin om jag fått 20 mil på batteri...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Vad blev det då?? 🤔P PHPersson skrev:Har nu köpt en hybrid... jag har tidigare provkört många hybrider och tyckt att de varit rent av dåliga, Volvo T8, Volkswagen etc. Har även ägt och kört elbil i c:a 30 000mil men jag och framförallt min familj orkade helt enkelt inte med att köra elbil längre. Absolut är det ett så kallat "I" landsproblem men för oss förstör det semesterresor och andra längre resor. Nu kan vi köra c:a 99% på el och ändå utan problem köra längre sträckor. Perfekt.
Håller med, 20mil, kanske 15 i verkligheten är grymt bra.pacman42 skrev:
Hur många resor per år kör du längre än 20 mil?pacman42 skrev:
Tänk på att de resorna ska bekosta den extra servicekostnaden per år. Troligen ca 3000 kr per år.
Antag 10 resor per år på 50 mil.
Då kostar varje start av bensinmotorn 300 kr...
300kr måste framstå som väldigt billigt jämfört med att åka och hyra en bil eller liknande. Servicen på min kostar 19130kr på 5år. Så det är lite dyrare men å andra sidan hade väl en ren elbil kostat något också i form av luftfilter, bromsvätska mm.G gmogmo skrev:
Nu verkar det närma sig vad vi väntat på, har inte kollat på den modellen.👍pacman42 skrev: