359 934 läst ·
6 099 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Absolut, det jag är ute efter att man ofta inte är ärlig mot sig själv, vi ser hela tiden här att folk slår bakut när det nämns milkostnader.Nötegårdsgubben skrev:
Idag kan det lika gärna vara att man vill ha en större bil för att kunna ta med en extra unge eller två när man skjutsar till aktiviteter. Det är ju inte längre så att man häller in ett sjumannalag i baksätet/bakluckan på en 240, som man gjorde på 1900-talet.
Ägande handlar ofta om bekvämlighet, att ha tillgång till det man behöver när man behöver det. Att det kanske är ekonomiskt ineffektivt räknat per användningstillfälle vägs mer än väl upp av den trygghet och handlingsfrihet det ger.
Man får såklart köpa vadhelst känslorna säger men ibland är det lite intressant att fundera och diskutera marginalkostnaden för sällanhändelser, det ger en åtminstone en möjlighet att reflektera.
Ja, vi har ett par bekanta som är mycket ....ekonomiska, de har fin Volvo men ska de köra längre så nosar de alltid upp ett hyrerbjudande och bränner de milen i den hyrda, sen får jag en förnumstig genomgång av besparingen, däck, service, osv, osv.P Pin skrev:Ja jag har hyrt en ny Volvo en vecka för semester när jag körde en 20 + år gammal Volvo och det blev billigare bara med bensinförbrukning, och ingen risk och säkrare och bekvämare.
Håller med att det inte är något nytt. Det som är något nytt med elbilen ör att det kan vara smart att ha en ny liten elbil med kort räckvidd och köra dagliga resor med, och el äldre större bensin/diesel till långresor och när båda bilarna behövs samtidigt. Historiskt har Svensson haft en ny fin stor Volvo och en äldre småbil som andrabil. Nu är det mer lönsamt att vända på det.
Nu lever jag inte så utan behöver bara en bil och den klarar alla behov och lite till, men kommer ned en hög kostnad.
Att man inte behöver 70 mils räckvidd beror på att man inte orkar köra 8 timmar i sträck utan paus. Kanske att det går om man växlar förare, men man vill förmodligen ändå stanna för att äta.P Pin skrev:
35 mil räckvidd duger ganska bra av egen erfarenhet. Mer ger inte så mycket värde - kanske att man då kan välja att ladda till bara 80% inför längre resor och kan spara lite på batteriets hälsa.
Håller med… det som också blir tydligt med min enkla kalkyl är att dela bil är ekonomiskt väldigt smart. Det borde vara självklart men men.D djac skrev:Så är det alldeles säkert, folk har svårt för förändring så för äldre generationer stämmer det mer, vill man spana in i framtiden så får man titta på de som kommer leva i den, de unga, och de visar mindre av dessa tendenser. Här ser vi spännande saker som att de ser transport i sig som en funktion, fokus är inte på bilägandet, på landsbygden går det såklart långsammare, men min poäng är att man ska vara försiktig med att låta sina egna perspektiv influera för mycket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
De billigaste nya plug-in hybriderna ligger idag på ca 350'+ så har man lite kortare pendling eller laddar hemma och på jobbet så man klarar vardagen på el är det en ganska bra setup utan mycket uppoffringar.P PHPersson skrev:De flesta i sverige kör inte längre än vad en ”billigare” laddhybrid kommer idag till väldigt stor andel av sina resor. Dvs man kör alla de resorna på el. Långresor kör man då istället på bensin/diesel vilket är ungefär samma kostnad som att snabbladda. Så länge hybriden är billigare (medräknat service mm) än motsvarande elbil kommer den att bli billigare.
För vissa passar det såklart inte alls. Oavsett kommer en begagnad bil alltid vara billigare än en ny (motsvarande bil).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Varför borde man det? En hybrid är ju dyrare att serva och underhålla än både en el- och en bensinbil. Ett dåligt val att köpa begagnat alltså. Att de alls har ett andrahandsvärde värt namnet måste bero på godhetssignalering snarare än objektiva rekvisit. Finns det något jag inte skulle köpa nytt är det en hybrid.
Nu är ju inte du facit över bilmarknaden som tur är, men tittar man så står de sig väldigt bra. Nästa vecka kanske de är värda 0, vem vet.Nötegårdsgubben skrev:
Varför borde man det? En hybrid är ju dyrare att serva och underhålla än både en el- och en bensinbil. Ett dåligt val att köpa begagnat alltså. Att de alls har ett andrahandsvärde värt namnet måste bero på godhetssignalering snarare än objektiva rekvisit. Finns det något jag inte skulle köpa nytt är det en hybrid.
Precis. Jag sänkte mina kostnader per månad genom att sälja gamla bensinaren som behövde service och reparationer stup i kvarten och istället köpa en elbil.
En hybrid har dubbla systemen att underhålla och som tar upp värdefullt lastutrymme. Ser smart ut på papper, men jag har valt att försöka undvika dem och hoppa direkt till elbil istället. Efter att ha kört elbilen ett tag ångrar jag inte mitt val.
Men att de skulle vara värda noll vet jag inte. De får ju dra husvagn, så någon borde väl tycka om dem. Sedan är frågan hur bra de går efter att ha dragit tungt lass i 10 år...
En hybrid har dubbla systemen att underhålla och som tar upp värdefullt lastutrymme. Ser smart ut på papper, men jag har valt att försöka undvika dem och hoppa direkt till elbil istället. Efter att ha kört elbilen ett tag ångrar jag inte mitt val.
Men att de skulle vara värda noll vet jag inte. De får ju dra husvagn, så någon borde väl tycka om dem. Sedan är frågan hur bra de går efter att ha dragit tungt lass i 10 år...
Man får också komma ihåg att många familjer har två bilar när de kanske hade klarat sig med en bil om de bara planerade lite mer. Dvs den andra bilen står där mest som backup om man måste åka iväg spontant. Jag är likadan, tycker det är värt att kunna åka när jag vill och inte när det finns en bil ledig. Men jag gillar inte den sidan hos mig själv. Men poängen är att ofta rullar en bil ”mycket” medans den andra kanske knappt går alls.Nötegårdsgubben skrev:
Intressant… kan du berätta vilken bil du sålde och vilken du köpte och hur din kalkyl ser ut. Har nämligen än idag aldrig sett bevis på att någon faktiskt gjort det som du säger på riktigt, men jag önskar på riktigt att det händer.S sjoelund skrev:Precis. Jag sänkte mina kostnader per månad genom att sälja gamla bensinaren som behövde service och reparationer stup i kvarten och istället köpa en elbil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Naturligtvis inte, men den typen av tramsiga konstateranden leder oss ingenstans kunskapsmässigt.P PHPersson skrev:
Frågan är ju varför, och om det kan tänka sig stå sig.P PHPersson skrev:
Jag har haft ett par hybrider som förmånsbilar, men serviceintervallen och slitaget på bensinmotorn av alla starter avskräcker från att äga en privat. Jag har svårt att tro att inte det kommer sätta spår i andrahandsmarknaden nu när dessa bilar börjar bli tio+ år gamla. Men verkligheten styr förstås, även om det bara skulle bero på att en grupp andrahandsköpare vill känna sig lite grönare än om de köpt en diesel.
Ärligt nyfiken på vilka dessa kritiska punkter skulle vara - förstår att folk använder bilen olika, men för mig är elbil redan nu överlägsen på alla för mig kritiska punkter.T TommyC skrev:
Inte jättesvårt att räkna hem en elbil även om den är dyrare i inköp. Hade en RAV4 'vanlig' hybrid med leasingkostnad på 3500 i månaden, Nuvarande Kia EV6 kostar 5000 - behöver ju bara tanka två tankar bensin i månaden för att den kostnaden ska göra bensinbilen dyrare. service försäkring etc är samma kostnad oavsett bil i det fallet.P PHPersson skrev:
Är på semester nu utan tillgång till kalkylarket, men en V70 2006 som såldes och en e-Niro 2021 som köptes förra året.P PHPersson skrev:
Jag har räknat på att nya bilen skrivs av på 10 år (värde noll efter det), vilket är konservativt. Och räknat med genomsnittet som reparationer kostade för V70, men de var högre de sista åren så konservativa kostnader för den också.
Jag räknade då med faktiska kostnader för bensin, snabbladdare, och laddning hemma över ett år. Jag gjorde om kalkylen efter köpet då jag haft bilen ett år och resultatet var bättre än väntat. Dessutom slipper man ha bilen på verkstad ett par gånger per år...
Sant men eftersom din kommentar, enligt mig, var minst lika tramsig där du säger att plug in hybrider borde ha ett skitdåligt andrahandsvärde lockas man att följa ditt exempel. Men jag skall sluta absolut.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror många, isf de med lite längre räckvidd knappt använder förbränningsmotorn. Är det bättre eller sämre vågar jag inte svara på men tror inte att en hybridbil vid normalkörning har mer start/stopp än en vanlig bil med start stopp funktion. Kanske tom färre.Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är ju varför, och om det kan tänka sig stå sig.
Jag har haft ett par hybrider som förmånsbilar, men serviceintervallen och slitaget på bensinmotorn av alla starter avskräcker från att äga en privat. Jag har svårt att tro att inte det kommer sätta spår i andrahandsmarknaden nu när dessa bilar börjar bli tio+ år gamla. Men verkligheten styr förstås, även om det bara skulle bero på att en grupp andrahandsköpare vill känna sig lite grönare än om de köpt en diesel.
Jag tror personligen att en hybridbil kan vara en bra kompromiss för dem där elbil inte passar.