359 934 läst ·
6 099 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag blev nyfiken och gissningen är snarare åt andra hållet, några bilar går väldigt mycket och därför bör medianen hamna mer runt 700-900 mil.useless skrev:
Snittsträckan för hela personbilsparken blir fel eftersom många bilar står eller används väldigt sporadiskt. Ett medianvärde eller medelvärde för bilar som används minst en viss sträcka hade varit bättre. Sen är väl inte 3-4000 mil normalt heller, men jag skulle gissa att bilar som används någorlunda regelbundet till vardags går minst 1500 mil per år i snitt.
Även de tider när jag haft jobbet flera mil bort har jag kört runt 1500 mil per år som mest. Efter det är vi nere i 500-800 mil på ett år. Men ja visst blir det en del skevt med att ta med alla bilar i landet. Men fortfarande var mitt ifrågasättande att tro att 3000-4000 mil per år är normalt är ganska skevt.useless skrev:
Snittsträckan för hela personbilsparken blir fel eftersom många bilar står eller används väldigt sporadiskt. Ett medianvärde eller medelvärde för bilar som används minst en viss sträcka hade varit bättre. Sen är väl inte 3-4000 mil normalt heller, men jag skulle gissa att bilar som används någorlunda regelbundet till vardags går minst 1500 mil per år i snitt.
Fast tänker man så är all information om allt meningslöst. Köper du en ny bil vet du inte vad den kommer kosta, inte om den är bra. Val av märke är i sig spelar ingen roll etc. Så tror jag ingen tänker. Tvärs om tror jag många köper tex en ID4 pga av att det är en Volkswagen som som enbart är på gamla meriter.D djac skrev:
De flesta i sverige kör inte längre än vad en ”billigare” laddhybrid kommer idag till väldigt stor andel av sina resor. Dvs man kör alla de resorna på el. Långresor kör man då istället på bensin/diesel vilket är ungefär samma kostnad som att snabbladda. Så länge hybriden är billigare (medräknat service mm) än motsvarande elbil kommer den att bli billigare.T TommyC skrev:
För vissa passar det såklart inte alls. Oavsett kommer en begagnad bil alltid vara billigare än en ny (motsvarande bil).
Fast du kör långt mer än snittet och då går det såklart.H HenrikHuslöse skrev:Jag gav dig exempel ovan (mig själv!). Det krävs inte att man kör extremt långt. Jag kör 3000-4000 mil per år och på sju år har det blivit minst 25000 mil med olika rena elbilar. Knappast ovanligt.
Nuvarande elbilen har gått 11000 mil. Om vi antar att den kommer ha gått 18000 mil efter fem år och lite pessimistiskt bedömer att den då har tappat 90% av sitt värde så kommer den ha kostat 16,5 kr/mil i värdeminskning.
Så är det alldeles säkert, folk har svårt för förändring så för äldre generationer stämmer det mer, vill man spana in i framtiden så får man titta på de som kommer leva i den, de unga, och de visar mindre av dessa tendenser. Här ser vi spännande saker som att de ser transport i sig som en funktion, fokus är inte på bilägandet, på landsbygden går det såklart långsammare, men min poäng är att man ska vara försiktig med att låta sina egna perspektiv influera för mycket.P PHPersson skrev:Fast tänker man så är all information om allt meningslöst. Köper du en ny bil vet du inte vad den kommer kosta, inte om den är bra. Val av märke är i sig spelar ingen roll etc. Så tror jag ingen tänker. Tvärs om tror jag många köper tex en ID4 pga av att det är en Volkswagen som som enbart är på gamla meriter.
Jag köpte ID4 för priset fanns inte så mycket annat att välja på då (2021)P PHPersson skrev:Fast tänker man så är all information om allt meningslöst. Köper du en ny bil vet du inte vad den kommer kosta, inte om den är bra. Val av märke är i sig spelar ingen roll etc. Så tror jag ingen tänker. Tvärs om tror jag många köper tex en ID4 pga av att det är en Volkswagen som som enbart är på gamla meriter.
Telsla Y gick inte att köpa m3 var dyrare och mycket mindre vilket inte är så konstigt då det är en sedan.
Skodas SUV elbil som jag egentligen var ute skulle jag få vänta 6 månader till på
Audi eTron gick bort för den kostade sjukt mycket mera.
Tur med lanseringsdatum full fart i fabriken och bra pris lockade många köpare
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
useless skrev:
Det här tycker jag är en intressant fråga.D djac skrev:
Det finns fem miljoner bilar i Sverige. Ungefär en miljon är äldre än 20 år. 150.000 ägs av bilhandlare.
Motsatsvis finns det ca 50.000 bilar som ägs av transportbolag och ytterligare 500.000 som leasas på något vis, varav en tredjedel av privatpersoner.
Den statistiken säger förstås ingenting absolut om var medianen ligger, men i mina ögon pekar den mot att det är troligare att medianen ligger högre än snittet för de bilar som faktiskt är i dagligt bruk och borde vara underlag för diskussionen, då en stor andel bilar synes vara den typen av bilar som @useless menar att vi inte borde räkna. Den siffra @djac pekar på om medianen på hela bilparken är mindre intressant, och kanske egentligen säger samma sak, att en normal bil går mer än snittet eftersom vissa går väldigt lite (veteranbilar och andra äldre entusiastfordon).
Som vanligt när det kommer till statistik måste man fundera på vad man faktiskt vill veta, och vilken information som bäst ger underlag för det.
Vad tror ni själva, och vad bygger ni era antaganden på?
Kanske, om kravet är att den används varje dag, då faller alla mina bilar bort och många i min umgängeskrets.Nötegårdsgubben skrev:
Det här tycker jag är en intressant fråga.
Det finns fem miljoner bilar i Sverige. Ungefär en miljon är äldre än 20 år. 150.000 ägs av bilhandlare.
Motsatsvis finns det ca 50.000 bilar som ägs av transportbolag och ytterligare 500.000 som leasas på något vis, varav en tredjedel av privatpersoner.
Den statistiken säger förstås ingenting absolut om var medianen ligger, men i mina ögon pekar den mot att det är troligare att medianen ligger högre än snittet för de bilar som faktiskt är i dagligt bruk och borde vara underlag för diskussionen, då en stor andel bilar synes vara den typen av bilar som @useless menar att vi inte borde räkna. Den siffra @djac pekar på om medianen på hela bilparken är mindre intressant, och kanske egentligen säger samma sak, att en normal bil går mer än snittet eftersom vissa går väldigt lite (veteranbilar och andra äldre entusiastfordon).
Som vanligt när det kommer till statistik måste man fundera på vad man faktiskt vill veta, och vilken information som bäst ger underlag för det.
Vad tror ni själva, och vad bygger ni era antaganden på?
Min gissning kom ifrån diverse input, var precis en kommungenomgång i SDS av detta i skånska kommuner och även där såg man att årliga körsträckan verkar vara låg.
Jag tycker nog att man ska räkna alla bilar som är "i drift", dvs brukssaaben som är 21 år, såväl som tjänstesläden som rullar mycket, likaså min bil, även om jag har förmånen att kunna välja ställe för arbete.
Mitt allmänna intryck är att man lurar sig själv såväl på individ som gruppnivå, känslor och förhoppningar styr ens uppfattning ganska mycket.
Jag tycker inte det är så intressant om snittet är 1100, 900 eller 1400 mil om året. Helt klart är 500 mil lite och över 3000 mil mycket.
Det intressante är hur många mil man själv kör och hur långa resor det är. Att 90% av resorna är kortare än fem mil innebär inte att jag klarar mig med räckvidd fem mil om jag inte har en bil till som kan nyttjas vid längre resor. Omvänt behöver jag inte 70 mils räckvidd även om jag kör 5 sådana resor tur och retur. Ett eller två laddstopp kan vara acceptabelt eller nödvändigt om jag inte vill överdimensionera bilen för att klara alla tänkbara situationer.
För daglig jobbpendling längre sträcka blir el eller hybrid ofta bra val.
Själv vill jag köpa begagnat och nu börjar utbud och priser bli attraktivt.
Det intressante är hur många mil man själv kör och hur långa resor det är. Att 90% av resorna är kortare än fem mil innebär inte att jag klarar mig med räckvidd fem mil om jag inte har en bil till som kan nyttjas vid längre resor. Omvänt behöver jag inte 70 mils räckvidd även om jag kör 5 sådana resor tur och retur. Ett eller två laddstopp kan vara acceptabelt eller nödvändigt om jag inte vill överdimensionera bilen för att klara alla tänkbara situationer.
Det här är ingen ny fråga, förr (och fortfarande) var det kanske storlek på bil istället, drömmen om europaresan med barnen motiverade stor bil, i vardagen kördes det lite och det var sällan alla var med.P Pin skrev:Jag tycker inte det är så intressant om snittet är 1100, 900 eller 1400 mil om året. Helt klart är 500 mil lite och över 3000 mil mycket.
En ärlig kalkyl hade gett svaret mindre och billigare bil och om nu den där resan blev av så var det ändå billigare att köra en hyrbil som man bokade på kampanj.
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Så är det förstås för ens egna val, men ska vi kunna ha diskussioner av mer allmänt intresse är det bra att veta hur ett normalfordon brukas. Och då tror jag att @useless har en poäng med sin siffra om att en normal bil faktiskt rullar 30–40 % mer än många tror.P Pin skrev:
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Idag kan det lika gärna vara att man vill ha en större bil för att kunna ta med en extra unge eller två när man skjutsar till aktiviteter. Det är ju inte längre så att man häller in ett sjumannalag i baksätet/bakluckan på en 240, som man gjorde på 1900-talet.D djac skrev:
Ägande handlar ofta om bekvämlighet, att ha tillgång till det man behöver när man behöver det. Att det kanske är ekonomiskt ineffektivt räknat per användningstillfälle vägs mer än väl upp av den trygghet och handlingsfrihet det ger.
Ja jag har hyrt en ny Volvo en vecka för semester när jag körde en 20 + år gammal Volvo och det blev billigare bara med bensinförbrukning, och ingen risk och säkrare och bekvämare.D djac skrev:Det här är ingen ny fråga, förr (och fortfarande) var det kanske storlek på bil istället, drömmen om europaresan med barnen motiverade stor bil, i vardagen kördes det lite och det var sällan alla var med.
En ärlig kalkyl hade gett svaret mindre och billigare bil och om nu den där resan blev av så var det ändå billigare att köra en hyrbil som man bokade på kampanj.
Håller med att det inte är något nytt. Det som är något nytt med elbilen ör att det kan vara smart att ha en ny liten elbil med kort räckvidd och köra dagliga resor med, och el äldre större bensin/diesel till långresor och när båda bilarna behövs samtidigt. Historiskt har Svensson haft en ny fin stor Volvo och en äldre småbil som andrabil. Nu är det mer lönsamt att vända på det.
Nu lever jag inte så utan behöver bara en bil och den klarar alla behov och lite till, men kommer ned en hög kostnad.