Fairlane
ETS 2 kommer ge höjda priser på bensin och diesel, om än inte upp till några 35 kr/liter

P PHPersson skrev:
fortsätt du gärna att lura dig själv och tro att du sparar pengar med din elbil.
Jag lurar inte mig själv, jag tycker bara att dina halva kalkyler är kassa.

Det är dyrt att ha bil, men det gäller även avgasbilar.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag lurar inte mig själv, jag tycker bara att dina halva kalkyler är kassa.

Det är dyrt att ha bil, men det gäller även avgasbilar.
Men gör gärna en hel kalkyl. Håller med dig egentligen och alla nya bilar är dyra, men många här försöker säga att elbil är mycket billigare. Det håller jag inte med om. Så vi är nog överens förutom att du tror att jag har en agenda mot elbilar och det är inte sant.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad får dig att tro det? Om något fanns det vid förra budgeten en svekdebatt i högern om att elskatten höjdes med index istället för att frysas eller sänkas.

[länk]

Vilket högerparti som borde drivit frågan kan man förstås diskutera, men sådana mer allmänna frågor brukar väl landa på moderaterna. Men de hade väl saker de brydde sig mer om i förhandlingarna, liksom de andra. Nu när inte index ökar lika mycket per år och reformen därmed blir billigare tippar jag att den kommer med inför 2026.

Den senaste bensin- och dieselskattesänkningen var ju för övrigt bara för att kompensera för den nya reduktionsplikten, inte i avsikt att påverka bränslepriserna i sig.

Vem skulle driva en sådan linje? Finns väl inte ens någon inom Mp som inte släppt det där med att blanda i stora mängder slaktbiprodukter nu.

Så med någon form av seriöst stöd, vad menar du och på vilken grund?
Jag tror fossilpriserna kommer gå upp och jag tror att högre milkostnad kommer göra det mindre attraktivt med de bilarna.

D
P PHPersson skrev:
Främst beror det på att i stort sätt ingen kan räkna vad kapitalkostnaden blir. Så skall man räkna på helheten blir det så komplext för vissa att det går överstyr. Men jag tror faktiskt de flesta förstår att kapitalkostnaden blir högre ju dyrare bilen är. Dvs en nackdel för bilen med högst inköpspris.
Det oöverstigliga är att det handlar om framtid och den vet vi ju inget om, man kan ju såklart bygga några olika scenarios för att begränsa sina gissningar lite.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Det oöverstigliga är att det handlar om framtid och den vet vi ju inget om, man kan ju såklart bygga några olika scenarios för att begränsa sina gissningar lite.
Exakt och därför tyckte jag det var intressant att titta på 2022 - 2025 eftersom 3år är en vanlig tid och det är konkreta siffror. Framtiden har vi dålig koll på och kanske mest ovisst någonsin just nu om man skall köpa ICE / hybrid eller elbil. Det känns lite som ett lotteri eftersom alla parametrar är så nyckfulla.

Min gissning är att om man skall köpa en ny bil som kommer en prisvärd plug in hybrid gå ut som segrare rent ekonomiskt.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Exakt och därför tyckte jag det var intressant att titta på 2022 - 2025 eftersom 3år är en vanlig tid och det är konkreta siffror. Framtiden har vi dålig koll på och kanske mest ovisst någonsin just nu om man skall köpa ICE / hybrid eller elbil. Det känns lite som ett lotteri eftersom alla parametrar är så nyckfulla.

Min gissning är att om man skall köpa en ny bil som kommer en prisvärd plug in hybrid gå ut som segrare rent ekonomiskt.
Det är bara intressant om man kan få garanterat att det upprepar sig, annars en meningslös studie.

Vilken som passar handlar nog mest om individuella förutsättningar, och det där ovissa, så inslag av slump får man räkna med.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:

Det tror jag inte ett dugg på men du är ju fri att definiera prisvärd som du vill så berätta gärna vad dina kriterier för prisvärd är och hur du kommer fram till att en ny bil är prisvärd. 😆

• Haha
Intet
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vet inte hur många jag hör / läser om som byter ut sin ICE bil mot en elbil för att spara pengar. Det händer helt enkelt inte. Undantaget kan vara någon som kör extremt långt eller har speciella regler vad gäller sin förmånabil.
Jag gav dig exempel ovan (mig själv!). Det krävs inte att man kör extremt långt. Jag kör 3000-4000 mil per år och på sju år har det blivit minst 25000 mil med olika rena elbilar. Knappast ovanligt.

Nuvarande elbilen har gått 11000 mil. Om vi antar att den kommer ha gått 18000 mil efter fem år och lite pessimistiskt bedömer att den då har tappat 90% av sitt värde så kommer den ha kostat 16,5 kr/mil i värdeminskning.

• Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
D
H HenrikHuslöse skrev:
Jag gav dig exempel ovan (mig själv!). Det krävs inte att man kör extremt långt. Jag kör 3000-4000 mil per år och på sju år har det blivit minst 25000 mil med olika rena elbilar. Knappast ovanligt.

Nuvarande elbilen har gått 11000 mil. Om vi antar att den kommer ha gått 18000 mil efter fem år och lite pessimistiskt bedömer att den då har tappat 90% av sitt värde så kommer den ha kostat 16,5 kr/mil i värdeminskning.
Ja, det är dyrt med bil, oavsett drivmedel så är milkostnaden hög, min gissning är att det är få som vet sin milkostnad.

För den som kan ladda hemma, helst med solel, så har jag svårt att se att elbil är ett ekonomiskt dåligt val, förutom att drivmedel är mycket billigare så är servicekostnad och skatt lägre, exakta kronor och ören varierar men det blir en hel del pengar över som man kan lägga på värdeminskning eller vad man vill.

Sen är det ju fritt fram att göra hur dåliga eller bra bilaffärer man vill så i praktiken kan man hamna "all over the place".

En bekant till mig kör bara väldigt dyra fossilbilar och byter ofta men tjänar för det mesta en liten slant på varje bil, det skulle man kunna använda som exempel på att fossilbilar är rena pengamaskinerna :)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Och tråden är "vilken elbil ska man köpa", finns en parallell tråd om det är för tidigt att köpa elbil och där passar diskussionen om el kontra bensin/diesel bättre.
Den andra tråden

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Och tråden är "vilken elbil ska man köpa", finns en parallell tråd om det är för tidigt att köpa elbil och där passar diskussionen om el kontra bensin/diesel bättre.
Den andra tråden
Ja, och det generella svaret om man ska köpa fabriksny bil är väl, -den som reas ut genom privatleasing, det står oceaner av nya bilar som inte säljs och det kommer regelbundet erbjudanden som är "för bra", dvs det går absolut inte att räkna hem ett köp i jämförelse.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Purre
P PHPersson skrev:
Ja nu när det kommer hybrider som har en teoretisk räckvidd på 200km så blir det spännande.
H HenrikHuslöse skrev:
Jag kör 3000-4000 mil per år och på sju år har det blivit minst 25000 mil med olika rena elbilar. Knappast ovanligt.
Statistiskt sätt är det ovanligt då personbilarna i landet hade ett snitt på 1141 mil under 2024.
https://prod.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2024/korstrackor-2024.pdf
D djac skrev:
För den som kan ladda hemma, helst med solel,
Problemet för många är väl då att solen lyser som mest under dagen när man oftast jobbar och då tagit bilen från hemmet till jobbet så solen kan ändå inte ladda bilen. Ska man ta med batteri i kalkylen blir det andra pengar också.

D
Purre Purre skrev:
Problemet för många är väl då att solen lyser som mest under dagen när man oftast jobbar och då tagit bilen från hemmet till jobbet så solen kan ändå inte ladda bilen. Ska man ta med batteri i kalkylen blir det andra pengar också.
Så är det för en del men inte för andra, det är det jag menar med att alla kalkyler blir individuella.

Purre Purre skrev:
Statistiskt sätt är det ovanligt då personbilarna i landet hade ett snitt på 1141 mil under 2024.
Snittsträckan för hela personbilsparken blir fel eftersom många bilar står eller används väldigt sporadiskt. Ett medianvärde eller medelvärde för bilar som används minst en viss sträcka hade varit bättre. Sen är väl inte 3-4000 mil normalt heller, men jag skulle gissa att bilar som används någorlunda regelbundet till vardags går minst 1500 mil per år i snitt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.