Fairlane Fairlane skrev:
Vi vet ju inte heller vad framtida värdeminskningar blir. Hur påverkas andrahandsvärdet på en ICE-bil om bensin/diesel blir mycket dyrare?

Dvs, vi kan se utfallet de senaste X åren, men inte de kommande X åren.
Det man kan göra är att ta ut historiska medelvärden, plotta en trendlinje och göra uppskattningar utifrån det. Sen kan ju alltid politiken göra tvära kast och för det kanske man bör tänka med lite extra risksäkerhet.

Fairlane
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det man kan göra är att ta ut historiska medelvärden, plotta en trendlinje och göra uppskattningar utifrån det. Sen kan ju alltid politiken göra tvära kast och för det kanske man bör tänka med lite extra risksäkerhet.
Visst kan man göra så, men vi såg en period när priserna på begagnat steg, vi har sett hur diesel gått från ointressant till stekhett till mindre intressant etc. Priserna på bränsle kommer gå upp och även om det bara påverkar kostnaden per mil med 10 kronor så har vi ju konstaterat att folk inte räknar så.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan man göra så, men vi såg en period när priserna på begagnat steg, vi har sett hur diesel gått från ointressant till stekhett till mindre intressant etc. Priserna på bränsle kommer gå upp och även om det bara påverkar kostnaden per mil med 10 kronor så har vi ju konstaterat att folk inte räknar så.
Ja, när vi låg på 25:-/l känder diesel SUV inte jättehett

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men såna här nisch-områden har vi haft många av, att dra tunga släp är och lär förblir ett särintresse så det är svårt att tycka något om olika bilar baserat på detta.
Ja det är väl knappt någon som har husvagn i Sverige ;)

• Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Elbilar och ångbilar delade marknaden med bensinbilarna vid förra sekelskiftet. Sedan vann bensinbilen när motorerna blev bättre.

Elbilen Jamais-Contente gjorde 100 km/h 1899
"Dödsstöten" var väl när Cadillac uppfann startmotorn

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D
Tokslut Tokslut skrev:
Ja det är väl knappt någon som har husvagn i Sverige ;)
Jo, i antal såklart men det är en mycket liten andel som måste köra runt med husvagn oavsett kostnad.

D
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, när vi låg på 25:-/l känder diesel SUV inte jättehett
Det svänger fort i hockey, nu har fossilt prioriterats och fått lågt pris, det verkar tas som intäkt för att sänkningarna ska fortsätta, gör de inte det utan följs av en tia åt andra hållet, dvs 36kr/liter så kommer nog en del ändra sig igen, vi får se.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, i antal såklart men det är en mycket liten andel som måste köra runt med husvagn oavsett kostnad.
Man kanske får starta en husvagnsflyttfirma snart då alla åker små batteribilar som inte får dra nått, eller så slår husbilsboomen än värre 🤷‍♂️

• Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D
Tokslut Tokslut skrev:
Man kanske får starta en flytta husvagnen firma snart då alla åker små batteribilar som inte får dra nått, eller så slår husbilsboomen än värre 🤷‍♂️
Kanske, jag kan inte mycket om husvagnsbusinessen men om alla bilar plötsligt är utrustade med en så kommer jag att märka det

D djac skrev:
Kanske, jag kan inte mycket om husvagnsbusinessen men om alla bilar plötsligt är utrustade med en så kommer jag att märka det
Inte jag heller, ser bara alla Campingplatser proppfulla med dom

D djac skrev:
nu har fossilt prioriterats och fått lågt pris, det verkar tas som intäkt för att sänkningarna ska fortsätta
Vad får dig att tro det? Om något fanns det vid förra budgeten en svekdebatt i högern om att elskatten höjdes med index istället för att frysas eller sänkas.

https://www.regeringen.se/rattsliga...ria-slopad-indexering-av-energiskatten-pa-el/

Vilket högerparti som borde drivit frågan kan man förstås diskutera, men sådana mer allmänna frågor brukar väl landa på moderaterna. Men de hade väl saker de brydde sig mer om i förhandlingarna, liksom de andra. Nu när inte index ökar lika mycket per år och reformen därmed blir billigare tippar jag att den kommer med inför 2026.

Den senaste bensin- och dieselskattesänkningen var ju för övrigt bara för att kompensera för den nya reduktionsplikten, inte i avsikt att påverka bränslepriserna i sig.
D djac skrev:
gör de inte det utan följs av en tia åt andra hållet, dvs 36kr/liter
Vem skulle driva en sådan linje? Finns väl inte ens någon inom Mp som inte släppt det där med att blanda i stora mängder slaktbiprodukter nu.

Så med någon form av seriöst stöd, vad menar du och på vilken grund?

ogre ogre skrev:
ca 40% dyrare i inköp men har haft en milkostnad på under 2 kr - så för mina behov kommer en fossilbil inte att vara aktuell igen.
Min bil kostar bara ett öre per mil.

Men då räknar jag bara med spolarvätskan. Alla andra kostnader struntar jag i.

• Haha
  • Gilla
Cheesen och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis. Läser man på ser man att @PHPersson har en oärlig agenda där han gärna tar upp elbilars nackdelar men inte avgasbilars.

Bara att scrolla vidare eller gå all in och peka på vad han utelämnar, även ekonomiskt.
Nja tvärs om gillar jag elbilar, har kört elbil i många år. Men blir väldigt förvånad över att människor generellt har så dålig koll på ekonomi. Vet inte hur många jag hör / läser om som byter ut sin ICE bil mot en elbil för att spara pengar. Det händer helt enkelt inte. Undantaget kan vara någon som kör extremt långt eller har speciella regler vad gäller sin förmånabil.

Men fortsätt du gärna att lura dig själv och tro att du sparar pengar med din elbil.

Inte för att ID4 är något unikt men privatleasing ger en bra bild över milkostnaden. Kollar man dagens priser så kostar det 74-80kr/mil i totalkostnad för en GTX. För en pro 65kr/mil vilket förmodligen är billigare än att köpa en ny bil själv. Förmodligen för att de flesta orsakar skador på bilarna och det brukar vara hutlösa avdrag. Vara sig el eller spolarvätska ingår.

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Helt korrekt, ta Dodge RAM tex. Säljer massor av bilar som drar 2L milen. Låg skatt och man får dra hela momsen. Vem lurar vem?

D djac skrev:
Så måste man göra när man räknar baklänges, man väljer ett svar och sen ska man visa att det skulle kunna vara sant!
Främst beror det på att i stort sätt ingen kan räkna vad kapitalkostnaden blir. Så skall man räkna på helheten blir det så komplext för vissa att det går överstyr. Men jag tror faktiskt de flesta förstår att kapitalkostnaden blir högre ju dyrare bilen är. Dvs en nackdel för bilen med högst inköpspris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.