P PHPersson skrev:
Tittade lite på Tiguan och den kalkylen ser än bättre ut än en Golf kombi eftersom handrahandsvärdet är högre. Så även med din ”låga” kostnad på 65kr/mil så kommer ICE bilen undan med ca 40-45kr/mil lägre. Elbilen är kort och gott ekonomisk idioti. Jag förstår att man väljer elbil av massa olika orsaker men den som gör det av ekonomiska själ lurar sig själv vid normal körning.
Vet inte vad ursprunsfrågan var, men det finns inte en ICE-bil i svedala som går att köra för 20-25 kronor milen.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle säga att många överhuvudtaget, inte bara köpare av nya bilar saknar kunskap om vad en bil kostar. Värdeminskningen är såklart störst, men även försäkring, service, däck etc äter en bra slant, men många tycker att man bara ska dela på bensinen när man ska någonstans...
Jag vill inte veta vad det kostar...😇 har kunskap och vana att göra kalkyler men erfarenhet säger mig att inte räkna, bara vara nöjd med vårt val. Senaste bilen fanns bara att se på bild.

• Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte vad ursprunsfrågan var, men det finns inte en ICE-bil i svedala som går att köra för 20-25 kronor milen.
Hade du läst innan du skriver så hade du upptäckt att det handlade om bilar köpta ca 2022 och sålda nu, dessutom bara värdeminskning och inga andra kostnader. Inte ens kapitalkostnad.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Tycker att många fokuserar för mycket på snabbladdning. Vissa är så korkade att de faktiskt köper en viss bil bara för att den på papperet laddar fortare.
Var på Öland med familjen. Riktigt fin resa. Klarade oss på AC 11kW laddningar. Tar sin tid, men vi hade inte brott. God mat på restaurang. Kafferast osv.

P PHPersson skrev:
Hade du läst innan du skriver så hade du upptäckt att det handlade om bilar köpta ca 2022 och sålda nu, dessutom bara värdeminskning och inga andra kostnader. Inte ens kapitalkostnad.

Utan att räkna kan man gissa att en ID4 landar på 100kr/mil och en ICE bil 50kr/mil totalt köpta 2022.
Varför är det intressant att slå ut värdeminskning på mil, om man bara har den kostnaden? På två hypotetiska bilar?

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
D
Varför är det intressant att slå ut värdeminskning på mil, om man bara har den kostnaden? På två hypotetiska bilar?
Så måste man göra när man räknar baklänges, man väljer ett svar och sen ska man visa att det skulle kunna vara sant!

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
G
P PHPersson skrev:
Då fick du 350ca för din vilket är väldigt mycket mer än vad man kan köpa en sådan för idag.
Ja det var ju inte idag jag sålde den..

Idag har den rullat ~5000 mil och vad kan den vara värd 280 000 kanske d.v.s. vi pratar om 65 kr igen...

Att överdriva "nybilpriset" i annonser är ett gammalt trick för att låta köpare tro att han gjort en bättre klipp än vad det var..

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Storsockret Storsockret skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med att alla bilar är ungefär lika stora. Passat och ID7 är deras största kombis som båda är strax under 5m långa.

Men absolut, det skiljer sig väl nån decimeter på hjulbasen men det är väl främst för att det är en ny plattform där batteriet ska ligga i botten. Inte enbart positivt skulle jag säga, du får mer benutrymme bak i ID7 men sämre bagage är min uppfattning. Baksätet är orimligt stort enligt mig, den blir därav nästan en dålig kombi pga fördelningen.
Kollade lite och bara för att illustrera vad jag menar så med samma tolerans i storlek så kan man säga att Passat och Caddy/Tiguan är i samma storlek. Jag håller med om att det ofta är svårt att hitta bra bilar att jämföra mellan.

Om du återigen tar dig tid att läsa så är det inte hypotetiska bilar utan två reella bilar.
Personligen tycker jag det är intressant av den enkla anledningen att det blir tydligt att nypriset / andrahandsvärdet är det som med marginal är viktigast. Du sparar aldrig in den kostnaden ens med gratis el till din elbil.

G Greger_08 skrev:
Ja det var ju inte idag jag sålde den..

Idag har den rullat ~5000 mil och vad kan den vara värd 280 000 kanske d.v.s. vi pratar om 65 kr igen...

Att överdriva "nybilpriset" i annonser är ett gammalt trick för att låta köpare tro att han gjort en bättre klipp än vad det var..
Fast nu jämförde jag listpris på båda bilarna, är man lite om sig och kring sig kan man nog få motsvarande rabatt på båda bilarna.
Poängen är att jag tror det är få som förstår att en id4 kostar 65kr / mil i ren värdeminskning. Lägg till kapitalkostnad, försäkring, service, däck, drivmedel etc. så blir kostnaden hissnande.

G
P PHPersson skrev:
Fast nu jämförde jag listpris på båda bilarna, är man lite om sig och kring sig kan man nog få motsvarande rabatt på båda bilarna.
Poängen är att jag tror det är få som förstår att en id4 kostar 65kr / mil i ren värdeminskning. Lägg till kapitalkostnad, försäkring, service, däck, drivmedel etc. så blir kostnaden hissnande.
Ja poängen med elbil är ju att köra mycket annars är det ju värdelöst skulle aldrig köpa en ny privat för att ha i 3:år och köra fjuttiga 3500 mil..

Det var väl typ 60% av alla ny registreringar av elbilar 2021 som var juridiska personer och det är väl många av dom man kan köpa billigt idag för företagen bryr sig inte..

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Storsockret
D djac skrev:
Kollade lite och bara för att illustrera vad jag menar så med samma tolerans i storlek så kan man säga att Passat och Caddy/Tiguan är i samma storlek. Jag håller med om att det ofta är svårt att hitta bra bilar att jämföra mellan.
Jag tror vi får enas om att vi inte är överens här för jag håller inte med alls :)

Edit* ändrade lite ordval som kanske var lite väl påhoppade 😅

• Gilla
djac
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Hade du läst innan du skriver så hade du upptäckt att det handlade om bilar köpta ca 2022 och sålda nu, dessutom bara värdeminskning
Precis. Läser man på ser man att @PHPersson har en oärlig agenda där han gärna tar upp elbilars nackdelar men inte avgasbilars.

Bara att scrolla vidare eller gå all in och peka på vad han utelämnar, även ekonomiskt.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Vi vet ju inte heller vad framtida värdeminskningar blir. Hur påverkas andrahandsvärdet på en ICE-bil om bensin/diesel blir mycket dyrare?

Dvs, vi kan se utfallet de senaste X åren, men inte de kommande X åren.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi vet ju inte heller vad framtida värdeminskningar blir. Hur påverkas andrahandsvärdet på en ICE-bil om bensin/diesel blir mycket dyrare?

Dvs, vi kan se utfallet de senaste X åren, men inte de kommande X åren.
Jag tror en viktig faktor blir livslängden på elbilarna. Om de håller 15 år eller 25 år kommer göra skillnad på andrahandsvärdet. Idag har vi inte facit, men om 5-10 år har vi det. Elbilar före 2015 var ganska omogna.

Håller elbilarna bara 15 år kommer bensinbilarna behålla värdet men om elbilarna håller i 25 år tror jag att äldre bensinare kommer bli iskalla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.