359 599 läst ·
6 093 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jo, det får den. Du får inte lasta upp till släpets totalvikt utan bara så bilens dragvikt inte överstiger släpets vikt+lastens vikt.Rabbithole skrev:
Använd Transportstyrelsens kalkylator så får du se hur mycket du får dra med kombination av en viss bil och ett visst släp.
Det är därför jag bara har ett 500-släp: de väger mindre än 100 kg så man får lasta släpet lite grann. Ett tungt bromsat släp får du knappt lasta om bilen inte får dra mer än 300...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det går väl inget vidare för dem i vår del av världen?D djac skrev:
Att elbilar inte är populärare än de är är för att de är dyra, trots sin skattegynnade position*. Det lär ändra sig över tid, men så är det fortfarande.
*Nej, det finns ingen storskalig subvention av avgasbilar eller deras bränslen i Sverige; tvärtom är elbilar relativt andra bilar lågbeskattade.
Det är väl tyvärr bara en tidsfråga när det blir kilometerskatt på elbilar, eller?Nötegårdsgubben skrev:
Det går väl inget vidare för dem i vår del av världen?
Att elbilar inte är populärare än de är är för att de är dyra, trots sin skattegynnade position*. Det lär ändra sig över tid, men så är det fortfarande.
*Nej, det finns ingen storskalig subvention av avgasbilar eller deras bränslen i Sverige; tvärtom är elbilar relativt andra bilar lågbeskattade.
Ja, jo, alla bilar är väl på det sättet ungefär lika stora men bara den större hjulbasen är värt mycket i mina ögon, gör stor skillnad.Storsockret skrev:
ID7 och Passat är jämförbara storleksmässigt, det var därför jag tog just dessa och skrev med utrustning i mitt inlägg. Du kan alltså utrusta den för 75' och sedan lägga på tre års malus för att komma upp i ID7 tourers (som absolut är bra utrustad med edition-paketet) frånpris. Menade bara att just skatten kanske inte gör så stor skillnad i den stora kalkylen (även om det kanske känns bättre att betala dom pengarna för bilen istället för "ingenting"). Mycket utrustning inbakat gör ju också att man inte kan välja bort saker man inte vill betala för![]()
Förstår inte riktigt vad du menar med att alla bilar är ungefär lika stora. Passat och ID7 är deras största kombis som båda är strax under 5m långa.D djac skrev:
Men absolut, det skiljer sig väl nån decimeter på hjulbasen men det är väl främst för att det är en ny plattform där batteriet ska ligga i botten. Inte enbart positivt skulle jag säga, du får mer benutrymme bak i ID7 men sämre bagage är min uppfattning. Baksätet är orimligt stort enligt mig, den blir därav nästan en dålig kombi pga fördelningen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 965 inlägg
Hade varit grymt med skjutbart baksäte på denStorsockret skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med att alla bilar är ungefär lika stora. Passat och ID7 är deras största kombis som båda är strax under 5m långa.
Men absolut, det skiljer sig väl nån decimeter på hjulbasen men det är väl främst för att det är en ny plattform där batteriet ska ligga i botten. Inte enbart positivt skulle jag säga, du får mer benutrymme bak i ID7 men sämre bagage är min uppfattning. Baksätet är orimligt stort enligt mig, den blir därav nästan en dålig kombi pga fördelningen.
Jag menar att det ofta bara skiljer just någon decimeter mellan bilklasser, det är ju inte mer det skiljer i allmänhet. Här får man ju tycka som man vill och jag är ingen VW-fantast men för mig är skillnaden för stor för att jämföra de bilarna.Storsockret skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med att alla bilar är ungefär lika stora. Passat och ID7 är deras största kombis som båda är strax under 5m långa.
Haha, ja det där har ju gåtts igenom, skatten är väl högre på el men pga fossilbilens låga effektivitet så kostar det mer.Nötegårdsgubben skrev:
Det går väl inget vidare för dem i vår del av världen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Totalvikt är av intresse för att bestämma om du körkortsmässigt får framföra kombinationen bil/släp. Den faktiskt vikten som begränsas av biltillverkaren är vad bilen "tål" enligt tillverkaren. Dvs har du ett tungt släp, som väger 300 kg tomt så är det ok att dra bakom bilen (tomt såklart) så länge totalvikten är inom gränsen för din körkortsbehörighet.Rabbithole skrev:
Tittade lite på Tiguan och den kalkylen ser än bättre ut än en Golf kombi eftersom handrahandsvärdet är högre. Så även med din ”låga” kostnad på 65kr/mil så kommer ICE bilen undan med ca 40-45kr/mil lägre. Elbilen är kort och gott ekonomisk idioti. Jag förstår att man väljer elbil av massa olika orsaker men den som gör det av ekonomiska själ lurar sig själv vid normal körning.G Greger_08 skrev:Nja handlar nog mer om att beställaren till den bilen du refererar till har kryssat i många rutor i listan med extra utrusning.
En vanlig pro kostade inte 700k för 4 år sedan..
Ska man jämföra äpplen med äpplen vilket är typ omöjligt så bör man titta på två objekt med samma utrustningsnivå samt att Tiguan är det närmaste du kan komma en ID4..
Inte för jag säger att 65 kr/milen är en bra siffra men lite mer korrekt..