Fairlane Fairlane skrev:
Även med 300 kg dragvikt får du dra ett 750-släp, men det är klart att du kan väl vara lasta kanske 90 kg. Är det bara ris till tippen så klarar man det nog.
Mmm. Med mitt 500-släp får jag lasta 205 kg med en e-Niro så det är väl precis att en mindre MC skulle få lastas? Men jag tror de är lite för långa för att få plats. Niro EV som sagt skulle fungera för det fallet (med ett lite större 750-släp).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är ingen som nämner den höga fordonsskatten på nyare bensin- och dieselbilar som argument för att köpa en elbil istället.
1000 kronor i månaden i skatt känns ju som en tråkig utgift utöver bränslekostnaden.
 
Storsockret
P Peter_Ker skrev:
Det är ingen som nämner den höga fordonsskatten på nyare bensin- och dieselbilar som argument för att köpa en elbil istället.
1000 kronor i månaden i skatt känns ju som en tråkig utgift utöver bränslekostnaden.
Den kan säkert vara en del av kalkylen beroende på vad man kollar på. Men med tanke på att en ID7 tourer börjar på 600' och en Passat kombi börjar på 475' så ryms det ganska mycket skatt och utrustning i skillnaden.
 
D djac skrev:
Ja roligt, men om volymen på fossilbränsle hade varit lägre så hade priset varit högre, infrastrukturen ska delas på färre enheter. Nej, den hade varit osäljbar, dålig komfort, komplicerad och underhållskrävande drivlina med många felkällor, farligt bränsle och enorma konsekvenser av användningen.
Det är ju bara att titta på fattiga länder så ser man att du har fel. Avgasbilarna är fortfarande billigare och bättre ur många perspektiv.

Att de inte är det ur de perspektiv du och jag prioriterar ändrar inte det.
 
D djac skrev:
Jag skulle säga tvärtom, hade elbilen kommit först så hade fossilbilen varit osäljbar, den är i stort sett sämre på allt det som nästan alla bilister har bilen till och volymen som hade funnits kvar hade inte räckt till för att motivera fossilbilar alls.

Idag är väl det största problemet laddningen hemma för de som bor i lägenhet och inte har ordnad laddning.
Elbilen kom väl först?
Robert Andersson visade upp en elbil runt 1830 och Karl Benz fick patent på sin bensinare 1886:)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju bara att titta på fattiga länder så ser man att du har fel. Avgasbilarna är fortfarande billigare och bättre ur många perspektiv.

Att de inte är det ur de perspektiv du och jag prioriterar ändrar inte det.
Vi lever i ett av världens rikaste, så vi får väl utgå från det. Sen är jag fortfarande helt övertygad att en saklig jämförelse blir ungefär som jag säger, det fossila ger några få bättre egenskaper men de relaterar ofta till nischanvändning och skulle därför scora lågt och påverka endast marginellt.

Det finns dock starka krafter som vill övertyga oss om att fossilbränning är bra och ovanpå detta finns traditionen, det är tunga ok.
 
Jag lägger gärna den tusenlappen på räntan på en dyrare bil istället. Månadskostnaden blir densamma.
 
D
Storsockret Storsockret skrev:
Den kan säkert vara en del av kalkylen beroende på vad man kollar på. Men med tanke på att en ID7 tourer börjar på 600' och en Passat kombi börjar på 475' så ryms det ganska mycket skatt och utrustning i skillnaden.
Men ID7 är väl en större bil, ingen specialist på VW men det verkar ganska påtagligt?
 
D djac skrev:
Men ID7 är väl en större bil, ingen specialist på VW men det verkar ganska påtagligt?
Dessutom med bättre grundutrustning om jag inte missminner mig.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Dessutom med bättre grundutrustning om jag inte missminner mig.
Ja, jag upplever väldigt ofta att det är svårt att jämföra modeller, med tanke på storleksskillnaden osv så de väl ungefär jämnt prissatta?
 
P PHPersson skrev:
Nyfiken? Vad för bil som drar 1l/mil privatleasade du för 3000kr/månad?
Bensinbilen var ägd och gavs bort. Elbilen var en Leaf. Det fanns inte så mycket att välja på förutom Nissan och Tesla i början.
 
Storsockret
D djac skrev:
Men ID7 är väl en större bil, ingen specialist på VW men det verkar ganska påtagligt?
13th Marine 13th Marine skrev:
Dessutom med bättre grundutrustning om jag inte missminner mig.
D djac skrev:
Ja, jag upplever väldigt ofta att det är svårt att jämföra modeller, med tanke på storleksskillnaden osv så de väl ungefär jämnt prissatta?
ID7 och Passat är jämförbara storleksmässigt, det var därför jag tog just dessa och skrev med utrustning i mitt inlägg. Du kan alltså utrusta den för 75' och sedan lägga på tre års malus för att komma upp i ID7 tourers (som absolut är bra utrustad med edition-paketet) frånpris. Menade bara att just skatten kanske inte gör så stor skillnad i den stora kalkylen (även om det kanske känns bättre att betala dom pengarna för bilen istället för "ingenting"). Mycket utrustning inbakat gör ju också att man inte kan välja bort saker man inte vill betala för :)
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Även med 300 kg dragvikt får du dra ett 750-släp, men det är klart att du kan väl vara lasta kanske 90 kg. Är det bara ris till tippen så klarar man det nog.
Men det där stämmer väl inte. Totalvikten på släpet får ju inte överstiga 300kg oavsett hur tungt det faktiskt är?
 
A Argastesnickaren skrev:
Elbilen kom väl först?
Robert Andersson visade upp en elbil runt 1830 och Karl Benz fick patent på sin bensinare 1886:)
Elbilar och ångbilar delade marknaden med bensinbilarna vid förra sekelskiftet. Sedan vann bensinbilen när motorerna blev bättre.

Elbilen Jamais-Contente gjorde 100 km/h 1899
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Men det där stämmer väl inte. Totalvikten på släpet får ju inte överstiga 300kg oavsett hur tungt det faktiskt är?
Jodå, så länge den faktiska vikten med last inte överstiger 300 kg så är det tillåtet att dra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.