359 499 läst ·
6 093 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag tror inte det är isolerat till bilar, elbilar, som du är inne på, en del köper kläder innan de andra är helt slut osv.L lbgu skrev:Finns garanterat folk som byter till elbil för att det är billigare att tanka jämfört med deras några år gamla fossilbil som de annars behållit några år innan det varit dags för byte.
Samma beteende som gör att folk kastar ut en fullt fungerande kyl/frys för att köpa en med bättre energiklassning. Används som skäl i marknadsföringen av vitvarubolagen, så de vet att det fungerar. Hade dessa kunder använt hjärnan så hade de insett att de måste ha skåpet kanske i +30 år för att de ska tjäna på affären. Även då är det en förlustaffär för de hade kunnat välja att investera de kanske 10k skåpet kostar istället för att köpa ett nytt skåp.
Bara att inse att vettet rinner ur i många fall när det gäller inköp av dyra kapitalvaror. Folk är mycket mer prismedvetna när det gäller att köpa mjölk t.ex. Men finns det mer än en faktor som komplicerar köpet så blir det ofta fel.
Det man kan jämföra är ju el mot fossilt i samma köpsituation, dvs ny bil i samma härad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Jo, men ändå rimligt att räkna på den äldre bilen för att få koll på hur mycket extra olika alternativ kostar och sen bedöma om man tycker det är värt att uppgradera.D djac skrev:
Ja såklart måste man fundera innan man köper ny bil, det har inget med drivmedel att göra. Att köpa en ny bil har alltid varit dyrt, idag kan dock privatleasing vara ett ekonomiskt förnuftigt alternativ. Vid jämförelse kan det vara svårt att ekonomiskt motivera ett köpRabbithole skrev:
Fast just bränslekostnaden är det största skälet till att folk köper elbil. Kanske i konkurrens med rent ideologiska motiv, fast när det gäller ideologi spelar kanske inte körekonomin någon större roll.D djac skrev:
Hade elbilar varit dyrare att tanka än fossilbilar hade i princip inga köpt elbilar förutom de ideologiskt motiverade.
Jag skulle säga tvärtom, hade elbilen kommit först så hade fossilbilen varit osäljbar, den är i stort sett sämre på allt det som nästan alla bilister har bilen till och volymen som hade funnits kvar hade inte räckt till för att motivera fossilbilar alls.L lbgu skrev:Fast just bränslekostnaden är det största skälet till att folk köper elbil. Kanske i konkurrens med rent ideologiska motiv, fast när det gäller ideologi spelar kanske inte körekonomin någon större roll.
Hade elbilar varit dyrare att tanka än fossilbilar hade i princip inga köpt elbilar förutom de ideologiskt motiverade.
Idag är väl det största problemet laddningen hemma för de som bor i lägenhet och inte har ordnad laddning.
Fast hade elbilen varit först och fossilbilen kommit senare och varit mycket billigare att tanka så hade den nog lockat. Tänk om el kostat 10 kr/kWh och bensinen gick för 2-3 kronor litern.D djac skrev:
Jag är rätt säker på att elbilar varit en marginell produkt ifall de inte var billigare att tanka. Men tror du annorlunda så är det inget jag kan påverka.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Även med 300 kg dragvikt får du dra ett 750-släp, men det är klart att du kan väl vara lasta kanske 90 kg. Är det bara ris till tippen så klarar man det nog.Rabbithole skrev:
Nja, bara 'bränslekostnad'. 40% högre pris torde innebära högre kapitalkostnad under de tre åren man normalt leasar (särskilt som räntan var högre iaf första året jag hade den). Fast den här var faktiskt berättigad till miljöbilspremie på 50000, så priset blev faktiskt bara 35% högre inser jag nu. Servicekostnad har varit jämförbar.P Pin skrev:
Redigerat:
Nej, den tar jag på samma 'förlustkonto' som solcellerna. Men priset för den var inte så stor procent av bilens kostnad och den kommer förhoppningsvis att överleva åtminstone en bil till. Men även om jag slår ut laddboxens kostnad på de mil jag kört hittills så är det under 2kr milen redan nu och de kommer ju bara att sjunka för varje mil man laddar - så håller den tre år till så är det nog under kronan milen.P Pin skrev:
Nej men mer i procent av ”bränslekostnaden”, men visst borde den hålla till nästa bil om det inte blir något plötsligt tekniksprång.ogre skrev:
"Elbilar existerade innan fordon med bensinmotorer började utvecklas."D djac skrev:Jag skulle säga tvärtom, hade elbilen kommit först så hade fossilbilen varit osäljbar, den är i stort sett sämre på allt det som nästan alla bilister har bilen till och volymen som hade funnits kvar hade inte räckt till för att motivera fossilbilar alls.
Idag är väl det största problemet laddningen hemma för de som bor i lägenhet och inte har ordnad laddning.
https://popularhistoria.se/teknik/uppfinningar/elbilen
Det räckte naturligtvis inte att vara först då bensinbilen var och fortfarande är överlägsen på flera kritiska punkter. Vi väntar fortfarande på att någon batteriteknologi ska utvecklas och produktifieras med egenskaper som gör bränslebilar mindre attraktiva. När genombrottet kommer vet ingen idag men förhoppningsvis tar det mindre än ytterligare 10 år även om det snart är 200 år sedan den första elbilen rullade.
Ja roligt, men om volymen på fossilbränsle hade varit lägre så hade priset varit högre, infrastrukturen ska delas på färre enheter. Nej, den hade varit osäljbar, dålig komfort, komplicerad och underhållskrävande drivlina med många felkällor, farligt bränsle och enorma konsekvenser av användningen.L lbgu skrev:Fast hade elbilen varit först och fossilbilen kommit senare och varit mycket billigare att tanka så hade den nog lockat. Tänk om el kostat 10 kr/kWh och bensinen gick för 2-3 kronor litern.
Jag är rätt säker på att elbilar varit en marginell produkt ifall de inte var billigare att tanka. Men tror du annorlunda så är det inget jag kan påverka.
Det finns enstaka applikationer där det fossila behövs absolut men för civil användning är den passé, utmaningen för vissa individer är att klara av en förändring och den är däremot riktig, samhället skulle kunna bidra med mycket mer stöd här.
Ja men det känner jag såklart till, en del saker var lite svårare att lösa då, den elektriska infrastrukturen var till exempel inte så utvecklad som idag men det kanske inte förvånar någonT TommyC skrev:"Elbilar existerade innan fordon med bensinmotorer började utvecklas."
[länk]
Det räckte naturligtvis inte att vara först då bensinbilen var och fortfarande är överlägsen på flera kritiska punkter. Vi väntar fortfarande på att någon batteriteknologi ska utvecklas och produktifieras med egenskaper som gör bränslebilar mindre attraktiva. När genombrottet kommer vet ingen idag men förhoppningsvis tar det mindre än ytterligare 10 år även om det snart är 200 år sedan den första elbilen rullade.
Det fossila har andra egenskaper men sämre på nästan allt, det är mycket svårt att göra ett seriöst case för fossilbilar idag, det ser vi här, det är väldigt smalt och för det mesta väldigt påhittat.