D
L lbgu skrev:
Finns garanterat folk som byter till elbil för att det är billigare att tanka jämfört med deras några år gamla fossilbil som de annars behållit några år innan det varit dags för byte.

Samma beteende som gör att folk kastar ut en fullt fungerande kyl/frys för att köpa en med bättre energiklassning. Används som skäl i marknadsföringen av vitvarubolagen, så de vet att det fungerar. Hade dessa kunder använt hjärnan så hade de insett att de måste ha skåpet kanske i +30 år för att de ska tjäna på affären. Även då är det en förlustaffär för de hade kunnat välja att investera de kanske 10k skåpet kostar istället för att köpa ett nytt skåp.

Bara att inse att vettet rinner ur i många fall när det gäller inköp av dyra kapitalvaror. Folk är mycket mer prismedvetna när det gäller att köpa mjölk t.ex. Men finns det mer än en faktor som komplicerar köpet så blir det ofta fel.
Jag tror inte det är isolerat till bilar, elbilar, som du är inne på, en del köper kläder innan de andra är helt slut osv.

Det man kan jämföra är ju el mot fossilt i samma köpsituation, dvs ny bil i samma härad.
 
D djac skrev:
Nä, det är orimligt, man kan inte jämföra en begagnad bil med en ny bil, det är självklart att en ny blir dyrare, iaf om de är någotsånär likvärdiga.
Jo, men ändå rimligt att räkna på den äldre bilen för att få koll på hur mycket extra olika alternativ kostar och sen bedöma om man tycker det är värt att uppgradera.
 
D
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jo, men ändå rimligt att räkna på den äldre bilen för att få koll på hur mycket extra olika alternativ kostar och sen bedöma om man tycker det är värt att uppgradera.
Ja såklart måste man fundera innan man köper ny bil, det har inget med drivmedel att göra. Att köpa en ny bil har alltid varit dyrt, idag kan dock privatleasing vara ett ekonomiskt förnuftigt alternativ. Vid jämförelse kan det vara svårt att ekonomiskt motivera ett köp
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror inte det är isolerat till bilar, elbilar, som du är inne på, en del köper kläder innan de andra är helt slut osv.
Fast just bränslekostnaden är det största skälet till att folk köper elbil. Kanske i konkurrens med rent ideologiska motiv, fast när det gäller ideologi spelar kanske inte körekonomin någon större roll.

Hade elbilar varit dyrare att tanka än fossilbilar hade i princip inga köpt elbilar förutom de ideologiskt motiverade.
 
D
L lbgu skrev:
Fast just bränslekostnaden är det största skälet till att folk köper elbil. Kanske i konkurrens med rent ideologiska motiv, fast när det gäller ideologi spelar kanske inte körekonomin någon större roll.

Hade elbilar varit dyrare att tanka än fossilbilar hade i princip inga köpt elbilar förutom de ideologiskt motiverade.
Jag skulle säga tvärtom, hade elbilen kommit först så hade fossilbilen varit osäljbar, den är i stort sett sämre på allt det som nästan alla bilister har bilen till och volymen som hade funnits kvar hade inte räckt till för att motivera fossilbilar alls.

Idag är väl det största problemet laddningen hemma för de som bor i lägenhet och inte har ordnad laddning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
ogre ogre skrev:
har haft en milkostnad på under 2 kr
Då inkluderar du allt?
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle säga tvärtom, hade elbilen kommit först så hade fossilbilen varit osäljbar, den är i stort sett sämre på allt det som nästan alla bilister har bilen till och volymen som hade funnits kvar hade inte räckt till för att motivera fossilbilar alls.
Fast hade elbilen varit först och fossilbilen kommit senare och varit mycket billigare att tanka så hade den nog lockat. Tänk om el kostat 10 kr/kWh och bensinen gick för 2-3 kronor litern.

Jag är rätt säker på att elbilar varit en marginell produkt ifall de inte var billigare att tanka. Men tror du annorlunda så är det inget jag kan påverka.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Fairlane
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tippen/shopping släp och MC släp är det jag drar, så 750kg duger oftast. Då funkar model 3 och ID4 bra. E-niro har väl bara 300kg dragvikt, och det hittar jag inga släp som har så låg vikt. Niro EV är dock 750kg och bör duga
Även med 300 kg dragvikt får du dra ett 750-släp, men det är klart att du kan väl vara lasta kanske 90 kg. Är det bara ris till tippen så klarar man det nog.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P Pin skrev:
Då inkluderar du allt?
Nja, bara 'bränslekostnad'. 40% högre pris torde innebära högre kapitalkostnad under de tre åren man normalt leasar (särskilt som räntan var högre iaf första året jag hade den). Fast den här var faktiskt berättigad till miljöbilspremie på 50000, så priset blev faktiskt bara 35% högre inser jag nu. Servicekostnad har varit jämförbar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
ogre ogre skrev:
Nja, bara 'bränslekostnad'
Och inte ens avskrivning av ”bränslepumpen”, dvs laddboxen.
 
P Pin skrev:
Och inte ens avskrivning av ”bränslepumpen”, dvs laddboxen.
Nej, den tar jag på samma 'förlustkonto' som solcellerna. Men priset för den var inte så stor procent av bilens kostnad och den kommer förhoppningsvis att överleva åtminstone en bil till. Men även om jag slår ut laddboxens kostnad på de mil jag kört hittills så är det under 2kr milen redan nu och de kommer ju bara att sjunka för varje mil man laddar - så håller den tre år till så är det nog under kronan milen.
 
ogre ogre skrev:
Nej, den tar jag på samma 'förlustkonto' som solcellerna. Men priset för den var inte så stor procent av bilens kostnad och den kommer förhoppningsvis att överleva åtminstone en bil till.
Nej men mer i procent av ”bränslekostnaden”, men visst borde den hålla till nästa bil om det inte blir något plötsligt tekniksprång.
 
  • Gilla
ogre
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle säga tvärtom, hade elbilen kommit först så hade fossilbilen varit osäljbar, den är i stort sett sämre på allt det som nästan alla bilister har bilen till och volymen som hade funnits kvar hade inte räckt till för att motivera fossilbilar alls.

Idag är väl det största problemet laddningen hemma för de som bor i lägenhet och inte har ordnad laddning.
"Elbilar existerade innan fordon med bensinmotorer började utvecklas."
https://popularhistoria.se/teknik/uppfinningar/elbilen

Det räckte naturligtvis inte att vara först då bensinbilen var och fortfarande är överlägsen på flera kritiska punkter. Vi väntar fortfarande på att någon batteriteknologi ska utvecklas och produktifieras med egenskaper som gör bränslebilar mindre attraktiva. När genombrottet kommer vet ingen idag men förhoppningsvis tar det mindre än ytterligare 10 år även om det snart är 200 år sedan den första elbilen rullade.
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Fast hade elbilen varit först och fossilbilen kommit senare och varit mycket billigare att tanka så hade den nog lockat. Tänk om el kostat 10 kr/kWh och bensinen gick för 2-3 kronor litern.

Jag är rätt säker på att elbilar varit en marginell produkt ifall de inte var billigare att tanka. Men tror du annorlunda så är det inget jag kan påverka.
Ja roligt, men om volymen på fossilbränsle hade varit lägre så hade priset varit högre, infrastrukturen ska delas på färre enheter. Nej, den hade varit osäljbar, dålig komfort, komplicerad och underhållskrävande drivlina med många felkällor, farligt bränsle och enorma konsekvenser av användningen.

Det finns enstaka applikationer där det fossila behövs absolut men för civil användning är den passé, utmaningen för vissa individer är att klara av en förändring och den är däremot riktig, samhället skulle kunna bidra med mycket mer stöd här.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
"Elbilar existerade innan fordon med bensinmotorer började utvecklas."
[länk]

Det räckte naturligtvis inte att vara först då bensinbilen var och fortfarande är överlägsen på flera kritiska punkter. Vi väntar fortfarande på att någon batteriteknologi ska utvecklas och produktifieras med egenskaper som gör bränslebilar mindre attraktiva. När genombrottet kommer vet ingen idag men förhoppningsvis tar det mindre än ytterligare 10 år även om det snart är 200 år sedan den första elbilen rullade.
Ja men det känner jag såklart till, en del saker var lite svårare att lösa då, den elektriska infrastrukturen var till exempel inte så utvecklad som idag men det kanske inte förvånar någon :)

Det fossila har andra egenskaper men sämre på nästan allt, det är mycket svårt att göra ett seriöst case för fossilbilar idag, det ser vi här, det är väldigt smalt och för det mesta väldigt påhittat.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.