G
P PHPersson skrev:
Säkert men nu finns det som sagt id4 till salu på blocket om gått 4000mil, så det är ingen gissning utan ett värde. Däremot kan man misstänka, eftersom den är en bilförsäljare, att de köpte bilen för än mindre. Vilket gör att "mitt" pris är i underkant. Men det gäller å andra sidan Golfen också för att jämföra äpplen och äpplen. Men du kanske sålde din tidigare? Lyckades få mer betalt av någon anledning, kanske lyckades hitta en köpare som bara behövde en bil. Eller så bytte du mot en ny och en del i rabatten låg i att du fick ett bra inbytespris.
Nja handlar nog mer om att beställaren till den bilen du refererar till har kryssat i många rutor i listan med extra utrusning.

En vanlig pro kostade inte 700k för 4 år sedan..

Ska man jämföra äpplen med äpplen vilket är typ omöjligt så bör man titta på två objekt med samma utrustningsnivå samt att Tiguan är det närmaste du kan komma en ID4..

Inte för jag säger att 65 kr/milen är en bra siffra men lite mer korrekt..

A
M M85 skrev:
Börjar bli dags att avyttra gamla Bettan (Xc60 2011) och gå över till en elbil; vi har hus o barn så vill ha en bil av praktiska skäl och 90% resorna är typ 1 mil max.

Önskemål
Storlek ca kombi/suv alt sedan
Räckvidd iaf 30 mil sommartid
Rimlig kostnad att försäkra och hyfsat låg ”TCO”.
Problemfritt ägande i den mån det går…

Budget ca 200 max 300

Är nu inne på nedan modeller för ev testkörning
XC40 p6 eller p8
Etron 50 (mycket bil för pengarna men vågar man köpa? Läste att det var allvarliga problem med batteriet)
VW ID4 / GTX (har en på lån nu, trevlig bil men inte helt såld på utseendet)
Tesla M3 som inte gått så långt alt en MY som gått lite längre .

Någon annan bil att addera alt någon av ovan som borde strykas?
Hos oss stod det mellan Enyaq eller EV6 efter mycket provkörande och funderande. EV6 föll bort pga vägljudet och instrumenteringen. Annnars bra garantier och modernare utseende. Enyaq tycker jag är bättre än ID4 på insidan. Infotainmentsystemet bättre och inredning/stolar också mycket mindre plastig

När vi köpte vår ID4a så hade jag föredragit en Enyaq, men de låg på ca 50kkr dyrare för motsvarande bil.
Men det fanns mycket fler ID4 än Enyaq, just nu 155 mot 25 i Skåne.

D
L lbgu skrev:
??? Jag skrev ju att billigare att tanka var ett av de tyngsta argumenten för elbil . Det som är dumsnålt är att köpa en bil där du får värdeminskning på vad det nu var (70 - 80kr milen?) bara för att du sparar några kronor per mil i bränslekostnad.

Hade en gång en chef som tyckte han gjorde en bra affär om han tog bilen ca. 5 km till en lunchrestaurang som var några kronor billigare än de som låg på gångavstånd. Lite samma sak. Du tjänar lite, men förlorar mycket mer. Men den lilla förtjänsten får dig att tycka att det är en bra affär. Dumsnål.
Hu tänker du här, att köpa en elbil för 700' för att den är billigare att tanka, vad sätter du som alternativ för att det ska bli dåligt, få en fossilbil gratis?

Det handlar ju istället om att man kan välja en bil med lägre bränsle, service och skattekostnader, som samtidigt är bekvämare och bättre.

Ditt uppsatta ekonomiproblem finns inte helt enkelt.

Jag kunde inte med de tidiga Enyaqs jättegrillar. Lite som BMW:s kastrerade elbilsnjurar. Men det insåg ju Skoda också att det var feltänkt eller blev överspelat.
En vit Skoda Enyaq med stor frontgrill sedd framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Original

Vit Skoda Enyaq med ny grilldesign, frontvy på grön bakgrund.
Facelift -25

Vi har alla våra små hangups. Den här fick mig att välja bort Skoda 2021.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Ja nä jag avrundade väl lite och det blev fel. Men de siffrorna var som sagt bara värdeminskning och många som köper nya bilar verkar eller vill inte förstå att allt annat förutom värdeminskningen är väldigt låga kostnader (om man kör normalt). Därför kan man schablonmässigt säga att värdeminskningen är det enda man behöver titta på, resterande är i stora drag försumbara förutsatt normala bilar och normal körning.
Ja men så är det och därför blir det ofta konstiga resonemang här, folk jämför sina gamla befintliga fossilbil med en ny elbil och kommer fram till att elbilen blir dyr.

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kunde inte med de tidiga Enyaqs jättegrillar. Lite som BMW:s kastrerade elbilsnjurar. Men det insåg ju Skoda också att det var feltänkt eller blev överspelat.
[bild]
Original

[bild]
Facelift -25

Vi har alla våra små hangups. Den här fick mig att välja bort Skoda 2021.
Tur smaken är som fronten :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Nja handlar nog mer om att beställaren till den bilen du refererar till har kryssat i många rutor i listan med extra utrusning.

En vanlig pro kostade inte 700k för 4 år sedan..

Ska man jämföra äpplen med äpplen vilket är typ omöjligt så bör man titta på två objekt med samma utrustningsnivå samt att Tiguan är det närmaste du kan komma en ID4..

Inte för jag säger att 65 kr/milen är en bra siffra men lite mer korrekt..
Vad kostade din ID4 pro ny?

Jan 21 kostade en ID4 Pro Max 615kkr enligt Gröna bilister.
Då fick man väl dessutom bonus på 60-70k.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men så är det och därför blir det ofta konstiga resonemang här, folk jämför sina gamla befintliga fossilbil med en ny elbil och kommer fram till att elbilen blir dyr
Det är väl alldeles rimligt att jämföra med bilen man redan har, för det klarar troligtvis behovet redan.
Så det blir en fråga om hur mycket det är värt för att uppgradera till en annan bil. Nyare, bekvämare, miljövänligare, billigare eller vilken parameter man nu vill ombalansera i bilvalet.

För mig faller det på att jag inte tycker det är värt att lägga så mycket extra pengar på en elbil, för den som tillåter sporadisk släpvagnskörning och möjlighet till långresor utan besvär blir dom ganska dyra.
Nu börjar dock de begagnade komma ner i attraktiva priser, t.ex. Model 3 och ID4

Rabbithole Rabbithole skrev:
För mig faller det på att jag inte tycker det är värt att lägga så mycket extra pengar på en elbil, för den som tillåter sporadisk släpvagnskörning och möjlighet till långresor utan besvär blir dom ganska dyra.
Det är skillnad på släpvagn och släpvagn. Tycker inte e-Niro är så farligt dyr och ett litet släp får man ju dra. Tillräckligt för de små saker jag behöver frakta - oftast till tippen.

Vill man kunna dra tunga lass är elbil tyvärr riktigt dyrt. Och obekvämt att ladda om man dessutom vill dra långt. Med det lilla släpet jag har drar den dock mindre el än normalt (eftersom man är begränsad till 80 km/h) med 200 kg last, så där går det att dra en ganska bra bit utan att det stör (typ 2x170 km fram och tillbaka utan att ladda).

Jag bytte från en Toyota Rav4 vanlig hybrid till en Kia EV6 AWD GT-line 1/2 2023. ca 40% dyrare i inköp men har haft en milkostnad på under 2 kr - så för mina behov kommer en fossilbil inte att vara aktuell igen.

När jag ska byta nästa år så lutar det åt en BMW i4 M60 för att den är lite roligare att köra, men Kia EV6 facelift är också ett alternativ. måste säga att BMWs grill har växt på mig och jag tycker nya modellen är riktigt snygg :)

• Svart BMW i4 M60 sedd framifrån med strålkastarna på, visandes den nya designen av grillen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sjoelund skrev:
Det är skillnad på släpvagn och släpvagn. Tycker inte e-Niro är så farligt dyr och ett litet släp får man ju dra. Tillräckligt för de små saker jag behöver frakta - oftast till tippen.

Vill man kunna dra tunga lass är elbil tyvärr riktigt dyrt. Och obekvämt att ladda om man dessutom vill dra långt. Med det lilla släpet jag har drar den dock mindre el än normalt (eftersom man är begränsad till 80 km/h) med 200 kg last, så där går det att dra en ganska bra bit utan att det stör (typ 2x170 km fram och tillbaka utan att ladda).
Tippen/shopping släp och MC släp är det jag drar, så 750kg duger oftast. Då funkar model 3 och ID4 bra. E-niro har väl bara 300kg dragvikt, och det hittar jag inga släp som har så låg vikt. Niro EV är dock 750kg och bör duga

D djac skrev:
Hu tänker du här, att köpa en elbil för 700' för att den är billigare att tanka, vad sätter du som alternativ för att det ska bli dåligt, få en fossilbil gratis?

Det handlar ju istället om att man kan välja en bil med lägre bränsle, service och skattekostnader, som samtidigt är bekvämare och bättre.

Ditt uppsatta ekonomiproblem finns inte helt enkelt.
Finns garanterat folk som byter till elbil för att det är billigare att tanka jämfört med deras några år gamla fossilbil som de annars behållit några år innan det varit dags för byte.

Samma beteende som gör att folk kastar ut en fullt fungerande kyl/frys för att köpa en med bättre energiklassning. Används som skäl i marknadsföringen av vitvarubolagen, så de vet att det fungerar. Hade dessa kunder använt hjärnan så hade de insett att de måste ha skåpet kanske i +30 år för att de ska tjäna på affären. Även då är det en förlustaffär för de hade kunnat välja att investera de kanske 10k skåpet kostar istället för att köpa ett nytt skåp.

Bara att inse att vettet rinner ur i många fall när det gäller inköp av dyra kapitalvaror. Folk är mycket mer prismedvetna när det gäller att köpa mjölk t.ex. Men finns det mer än en faktor som komplicerar köpet så blir det ofta fel.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är väl alldeles rimligt att jämföra med bilen man redan har, för det klarar troligtvis behovet redan.
Så det blir en fråga om hur mycket det är värt för att uppgradera till en annan bil. Nyare, bekvämare, miljövänligare, billigare eller vilken parameter man nu vill ombalansera i bilvalet.

Nu börjar dock de begagnade komma ner i attraktiva priser, t.ex. Model 3 och ID4
Nä, det är orimligt, man kan inte jämföra en begagnad bil med en ny bil, det är självklart att en ny blir dyrare, iaf om de är någotsånär likvärdiga.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.