359 234 läst ·
6 086 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Riktigt bra uppgradering
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
För nya bilar är skillnaden mycket större än för begagnade. Vi kan kan ta ett räknexempel på en bil som både finns som bensinbil och elbil, t.ex. Peugeot 208. Med manuell bensinmotor på 100 hk kostar den 229 900, med elmotor på 156 hk kostar den 359 900. I bägge fallen i sitt enklaste utförande. Bägge bilarna kommer ha en värdeminskning. Den kan antas innebära en halvering av värdet på tre år om man kör en hel del. Bensinaren förlorar 115 000 kr mot 180 000 kr för elbilen.Fairlane skrev:
Men ska man jämföra med ICE-bilen så måste man också jämföra, inte bara säga värdeminskningen för elbilen. Rimligtvis är det även värdeminskning på ICE-bilen, säkert mindre men att bara säga 70-80 kr på elbilen blir lite konstigt. Säger man samtidigt att det är 50-60 kronor på ICE-bilen (eller var man nu hamnar) så kan man säga att det är dumsnålt.
Kör man in mellanskillnaden? Uppgiven förbrukning är 0,52 l/mil resp 1,44 kWh/mil. Lägg på 25% för mer realistiska siffror så blir det 0,65 l/mil resp 1,8 kWh/mil. Med 15 kr/liter resp 1,5 kr/kWh blir det 9,75 kr/mil mot 2,7 kr/mil. Besparingen är bara 7 kr/mil. Kör man mer än 9000 mil på de tre åren så går det ihop, utan att ta hänsyn till skillnaden i fordonsskatt. Det är en lång körsträcka.
Nästa ägare kommer däremot att se en stor skillnad: om den bilarna antas halveras igen i värde på tre år så går bensinbilen från 115 000 till 57 500 och elbilen från 180 000 till 90 000 kr så. Då räcker det med att man kör 1500 mil/år för att kalkylen ska gå ihop. Någonstans innan 20 000 mil har elbilen sparat in hela skillnaden i nybilspris.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
50% på 3år stämmer inte längre, det är snarare 50% på 5år nuförtiden.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Jag gör det enkelt för mig och räknar 10% per år. En del verkar ligga på 15% och en del en bit under 10%.
Frugans Fiat 500e var en demobil. Den fick vi 100kkr billigare än ny efter sex månader.H HenrikHuslöse skrev:För nya bilar är skillnaden mycket större än för begagnade. Vi kan kan ta ett räknexempel på en bil som både finns som bensinbil och elbil, t.ex. Peugeot 208. Med manuell bensinmotor på 100 hk kostar den 229 900, med elmotor på 156 hk kostar den 359 900. I bägge fallen i sitt enklaste utförande. Bägge bilarna kommer ha en värdeminskning. Den kan antas innebära en halvering av värdet på tre år om man kör en hel del. Bensinaren förlorar 115 000 kr mot 180 000 kr för elbilen.
Kör man in mellanskillnaden? Uppgiven förbrukning är 0,52 l/mil resp 1,44 kWh/mil. Lägg på 25% för mer realistiska siffror så blir det 0,65 l/mil resp 1,8 kWh/mil. Med 15 kr/liter resp 1,5 kr/kWh blir det 9,75 kr/mil mot 2,7 kr/mil. Besparingen är bara 7 kr/mil. Kör man mer än 9000 mil på de tre åren så går det ihop, utan att ta hänsyn till skillnaden i fordonsskatt. Det är en lång körsträcka.
Nästa ägare kommer däremot att se en stor skillnad: om den bilarna antas halveras igen i värde på tre år så går bensinbilen från 115 000 till 57 500 och elbilen från 180 000 till 90 000 kr så. Då räcker det med att man kör 1500 mil/år för att kalkylen ska gå ihop. Någonstans innan 20 000 mil har elbilen sparat in hela skillnaden i nybilspris.
Min Outlander PHEV fick vi drygt 130kkr billigare än ny efter ett knappt år (chefen som haft den som leasingbil fick sparken och bilen auktionerades då ut). Då kostade den som en vanlig bensinare.
Tricket är att hitta de bilar som är som nya, nästan.
Ja nä jag avrundade väl lite och det blev fel. Men de siffrorna var som sagt bara värdeminskning och många som köper nya bilar verkar eller vill inte förstå att allt annat förutom värdeminskningen är väldigt låga kostnader (om man kör normalt). Därför kan man schablonmässigt säga att värdeminskningen är det enda man behöver titta på, resterande är i stora drag försumbara förutsatt normala bilar och normal körning.Fairlane skrev:
Nej, men du skrev lite luddigt. 87,5 kr/mili värdeminskning och sen 80 kr/mil där 7 kr försvann i jämförelsen med en ICE-bil.
Vill man veta kostnaden för att framföra en elbil per mil så får man ta alla dess kostnader och dela med militär, inte blanda in alternativ för ICE-bil. Vill man jämföra med ICE-bil så får man göra samma uträkning för den och jämföra. Troligen blir ICE-bilen billigare pga, lägre inköpspris och mindre värdeminskning. Det vägs delvis upp av lägre bränslekostnader och lägre skatt för elbilen, men troligen inte hela vägen.
Golf kombi har kostat ca 25kr/mil mot ID4ans ca 85kr / mil.Fairlane skrev:
Men ska man jämföra med ICE-bilen så måste man också jämföra, inte bara säga värdeminskningen för elbilen. Rimligtvis är det även värdeminskning på ICE-bilen, säkert mindre men att bara säga 70-80 kr på elbilen blir lite konstigt. Säger man samtidigt att det är 50-60 kronor på ICE-bilen (eller var man nu hamnar) så kan man säga att det är dumsnålt.
Nyfiken? Vad för bil som drar 1l/mil privatleasade du för 3000kr/månad?H HenrikHuslöse skrev:Hur tänker du nu? Det är mycket billigare att tanka elbilen än bensinbilen. Nu är det många år sedan jag bytte till elbil, men den gamla bensinaren drog närmare en liter milen. Just nu är bensinpriset ovanligt lågt om man inflationsjusterar det. Om man tar ett pris på 15 kr/liter och ett elpris på 1,5 kr/kWh och en förbrukning på 2,5 kWh/mil och tretusen mil per år så sparade jag nästan lika mycket på drivmedlet som privatleasingen kostade. Dessutom fick jag en ny bil istället för en femton år gammal. Nu har privatleasingarna blivit mycket dyrare än de var förr, men kalkylen ser fortfarande bra ut.
Säkert men nu finns det som sagt id4 till salu på blocket om gått 4000mil, så det är ingen gissning utan ett värde. Däremot kan man misstänka, eftersom den är en bilförsäljare, att de köpte bilen för än mindre. Vilket gör att "mitt" pris är i underkant. Men det gäller å andra sidan Golfen också för att jämföra äpplen och äpplen. Men du kanske sålde din tidigare? Lyckades få mer betalt av någon anledning, kanske lyckades hitta en köpare som bara behövde en bil. Eller så bytte du mot en ny och en del i rabatten låg i att du fick ett bra inbytespris.G Greger_08 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Jag skulle säga att många överhuvudtaget, inte bara köpare av nya bilar saknar kunskap om vad en bil kostar. Värdeminskningen är såklart störst, men även försäkring, service, däck etc äter en bra slant, men många tycker att man bara ska dela på bensinen när man ska någonstans...P PHPersson skrev:Ja nä jag avrundade väl lite och det blev fel. Men de siffrorna var som sagt bara värdeminskning och många som köper nya bilar verkar eller vill inte förstå att allt annat förutom värdeminskningen är väldigt låga kostnader (om man kör normalt). Därför kan man schablonmässigt säga att värdeminskningen är det enda man behöver titta på, resterande är i stora drag försumbara förutsatt normala bilar och normal körning.