H hydrolift skrev:
Det beror väl på att man kan få grundläggande specifikationer som hög dragvikt och annat även i en billig flytbränslebil. Men bara några få dyringar om man ska köpa en elbil.

För mig är detta viktiga punkter:
Hög dragvikt (helst 2 ton eftersom kärran har 2000 kg maxvikt), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) för att slippa fälla sätet för stavarna t.ex nu under rullskidsäsongen, fyrhjulsdrift och hyfsat hög markfrigång, plast runt hjulhusen.

För egen del så skulle en E-tron kunna passa då jag inte har behov av stort batteri men hög dragvikt (helst 2 ton), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) och fyrhjulsdrift. EQA från Mercedes blir väl lite dyrare men har också 1800 kg dragvikt. Även XC40 Recharge på vissa exemplar.
T.ex ID4 går bort helt. Här saknar VW en Tiguan-ersättare. Tesla Y gränsfall med tanke på dragvikt.

För flytbränslebil gäller att 2 ton dragvikt får jag beroende på motor i en simpel Skoda Octavia Scout eller varför inte Golf Alltrack, Tiguan, Karoq, Kodiaq, Ateca, Mazda CX-5, XC40, V60 CrossCountry med flera.

Väntar jag till efter årsskiftet tror jag att E-tron blir svår att inte köpa om det nya elbilsbidraget klubbas igenom. 👍🙌
Ska du ha 2000kg dragvikt finns det tyvärr inte så många elbilar att välja bland som har lågt pris, e-tron är 1800kg, så om et duger beror ju på släpet. Kanske går att hitta en billig iX eller Model X?

D djac skrev:
Sen är ju människan inte strikt rationell, likaså vet vi inte driftskostnaderna för fossilbilar, en korrigering av bränslepriserna ser jag som sannolik och då tippar hela kalkylen ändå.
Nu skriver du om något helt annat. Ja bränslepriset är en osäkerhet, men ännu mer värdeminskningen. Häromdagen tankade jag diesel för under 15 kr litern. Hade inte varit mycket billigare att ladda publikt 60 mil hemifrån. Mig spelar det mindre roll om den kostar 20 kr.

Nej rationella är vi inte då vore det strikt CoO och så basic bil som möjligt.

j.f.s
Har man behov att dra mycket släp eller husvagn på framför allt längre sträckor skulle jag undvika elbil. Det blir mycket krångel vid laddstationer då inga av dem i princip är anpassade för bil+släp. Då blir det till att häkta av vagn, ladda och koppla på igen eller ta upp flera platser på de laddstationer där man faktiskt får plats med vagnen påkopplad. Jättekul i regn att hålla på att koppla på och av vagnen. 🙃

Drog släp från Göteborg till Dalarna för något år sedan med dåvarande bilen BMW i4 och det var ingen rolig upplevelse.

• Wow
TommyC
  • Laddar…
D
H hydrolift skrev:
Det beror väl på att man kan få grundläggande specifikationer som hög dragvikt och annat även i en billig flytbränslebil. Men bara några få dyringar om man ska köpa en elbil.

För mig är detta viktiga punkter:
Hög dragvikt (helst 2 ton eftersom kärran har 2000 kg maxvikt), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) för att slippa fälla sätet för stavarna t.ex nu under rullskidsäsongen, fyrhjulsdrift och hyfsat hög markfrigång, plast runt hjulhusen.

För egen del så skulle en E-tron kunna passa då jag inte har behov av stort batteri men hög dragvikt (helst 2 ton), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) och fyrhjulsdrift. EQA från Mercedes blir väl lite dyrare men har också 1800 kg dragvikt. Även XC40 Recharge på vissa exemplar.
T.ex ID4 går bort helt. Här saknar VW en Tiguan-ersättare. Tesla Y gränsfall med tanke på dragvikt.

För flytbränslebil gäller att 2 ton dragvikt får jag beroende på motor i en simpel Skoda Octavia Scout eller varför inte Golf Alltrack, Tiguan, Karoq, Kodiaq, Ateca, Mazda CX-5, XC40, V60 CrossCountry med flera.

Väntar jag till efter årsskiftet tror jag att E-tron blir svår att inte köpa om det nya elbilsbidraget klubbas igenom. 👍🙌
Ja men såna här nisch-områden har vi haft många av, att dra tunga släp är och lär förblir ett särintresse så det är svårt att tycka något om olika bilar baserat på detta.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu skriver du om något helt annat. Ja bränslepriset är en osäkerhet, men ännu mer värdeminskningen. Häromdagen tankade jag diesel för under 15 kr litern. Hade inte varit mycket billigare att ladda publikt 60 mil hemifrån. Mig spelar det mindre roll om den kostar 20 kr.

Nej rationella är vi inte då vore det strikt CoO och så basic bil som möjligt.
Rationella vore att dra ner risken genom att binda mindre kapital i bilen. Kollar man TCO på 5 år gamla Kia Niro för 1500mil/år så är det väldigt liten skillnad mellan drvlinorna i TCO, där är det bara att välja efter smak.
j.f.s j.f.s skrev:
Har man behov att dra mycket släp eller husvagn på framför allt längre sträckor skulle jag undvika elbil. Det blir mycket krångel vid laddstationer då inga av dem i princip är anpassade för bil+släp. Då blir det till att häkta av vagn, ladda och koppla på igen eller ta upp flera platser på de laddstationer där man faktiskt får plats med vagnen påkopplad. Jättekul i regn att hålla på att koppla på och av vagnen. 🙃

Drog släp från Göteborg till Dalarna för något år sedan med dåvarande bilen BMW i4 och det var ingen rolig upplevelse.
Plug-in hybrid löser det där hyggligt bra, åka 5mil hemma på el och sen dra släp i 40mil utan stopp.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Rationella vore att dra ner risken genom att binda mindre kapital i bilen. Kollar man TCO på 5 år gamla Kia Niro för 1500mil/år så är det väldigt liten skillnad mellan drvlinorna i TCO, där är det bara att välja efter smak.

Plug-in hybrid löser det där hyggligt bra, åka 5mil hemma på el och sen dra släp i 40mil utan stopp.
Precis. Jag skulle gärna köra elbil, men jag får inte ihop ekonomin på en sådan (med min kravbild). Iom att jag fick batteriet utbytt på min Outlander så lär jag köra den några år till också.

Fairlane
P PHPersson skrev:
Det har jag inte påstått, menar bara att ca 100kr/milen i totalkostnad är galet för en ”folkbil”.
Nej, men du skrev lite luddigt. 87,5 kr/mili värdeminskning och sen 80 kr/mil där 7 kr försvann i jämförelsen med en ICE-bil.

Vill man veta kostnaden för att framföra en elbil per mil så får man ta alla dess kostnader och dela med militär, inte blanda in alternativ för ICE-bil. Vill man jämföra med ICE-bil så får man göra samma uträkning för den och jämföra. Troligen blir ICE-bilen billigare pga, lägre inköpspris och mindre värdeminskning. Det vägs delvis upp av lägre bränslekostnader och lägre skatt för elbilen, men troligen inte hela vägen.

• Gilla
MrWIB och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Edit: jag funderar om människor som köper en elbil för ca 700’ lurar sig själva eller om de faktiskt tycker det är värt kostnaden.
Sen kan ett av de tyngsta argumenten för köpet vara att det är billigare per mil att 'tanka' elbilen än t.ex. den gamla bensinbilen. Det är väl nästan definitionen på att vara dumsnål.

• Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
Jag velade mellan eTron 55 och en Q5 hybrid när jag köpte 3 år gammal beg bil senast. Blev eTron p g a billigare trots mer utrustning, men visst det är ju ingen långmilare. Mitt resmönster passar den dock perfekt och att den drar mer gör inget p g a fri laddning ingår i P-platsen (garage Sthlm).

Galet bra komfort och kul att kunna köpa en ”miljonbil” för en bråkdel av priset trots låga mil.

L lbgu skrev:
Sen kan ett av de tyngsta argumenten för köpet vara att det är billigare per mil att 'tanka' elbilen än t.ex. den gamla bensinbilen. Det är väl nästan definitionen på att vara dumsnål.
Hur tänker du nu? Det är mycket billigare att tanka elbilen än bensinbilen. Nu är det många år sedan jag bytte till elbil, men den gamla bensinaren drog närmare en liter milen. Just nu är bensinpriset ovanligt lågt om man inflationsjusterar det. Om man tar ett pris på 15 kr/liter och ett elpris på 1,5 kr/kWh och en förbrukning på 2,5 kWh/mil och tretusen mil per år så sparade jag nästan lika mycket på drivmedlet som privatleasingen kostade. Dessutom fick jag en ny bil istället för en femton år gammal. Nu har privatleasingarna blivit mycket dyrare än de var förr, men kalkylen ser fortfarande bra ut.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Hur tänker du nu? Det är mycket billigare att tanka elbilen än bensinbilen. Nu är det många år sedan jag bytte till elbil, men den gamla bensinaren drog närmare en liter milen. Just nu är bensinpriset ovanligt lågt om man inflationsjusterar det. Om man tar ett pris på 15 kr/liter och ett elpris på 1,5 kr/kWh och en förbrukning på 2,5 kWh/mil och tretusen mil per år så sparade jag nästan lika mycket på drivmedlet som privatleasingen kostade. Dessutom fick jag en ny bil istället för en femton år gammal. Nu har privatleasingarna blivit mycket dyrare än de var förr, men kalkylen ser fortfarande bra ut.
Det beror på vart du laddar bilen. Snabbladdare är oftast dyrare än bensin per mil. Jag körde nu under semestern upp 1/4 av årsmilen på min bil. Det gör att jag med snabbladdare behövt ladda närmare 1/4 av milen på snabbladdare. Det får man också ta med i beräkningen.

Tidigare har jag kört drygt 80% av mina mil på el, men då det numera knappt går att hitta en Chademo-laddare så klarar jag inte längre de siffrorna. Jag har dessutom inga som helst planer på att snabbladda mitt bytta batteri heller då Outlanderns batteri verkar må dåligt av det.

H HenrikHuslöse skrev:
??? Jag skrev ju att billigare att tanka var ett av de tyngsta argumenten för elbil . Det som är dumsnålt är att köpa en bil där du får värdeminskning på vad det nu var (70 - 80kr milen?) bara för att du sparar några kronor per mil i bränslekostnad.

Hade en gång en chef som tyckte han gjorde en bra affär om han tog bilen ca. 5 km till en lunchrestaurang som var några kronor billigare än de som låg på gångavstånd. Lite samma sak. Du tjänar lite, men förlorar mycket mer. Men den lilla förtjänsten får dig att tycka att det är en bra affär. Dumsnål.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
??? Jag skrev ju att billigare att tanka var ett av de tyngsta argumenten för elbil . Det som är dumsnålt är att köpa en bil där du får värdeminskning på vad det nu var (70 - 80kr milen?) bara för att du sparar några kronor per mil i bränslekostnad.
Men ska man jämföra med ICE-bilen så måste man också jämföra, inte bara säga värdeminskningen för elbilen. Rimligtvis är det även värdeminskning på ICE-bilen, säkert mindre men att bara säga 70-80 kr på elbilen blir lite konstigt. Säger man samtidigt att det är 50-60 kronor på ICE-bilen (eller var man nu hamnar) så kan man säga att det är dumsnålt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Storsockret
Stämde som det spekulerades om, att det blir 1800kr dragvikt på GTX-modellerna (och andra inom koncernen) från modellår 2026.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Stämde som det spekulerades om, att det blir 1800kr dragvikt på GTX-modellerna (och andra inom koncernen) från modellår 2026.

[media]
Gud hör bön! ✌️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.