359 599 läst ·
6 093 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Förvisso har du rätt men samtidigt finns det många Clio för betydligt mer pengar så det var lite billigast mot billigast. Kollar man över ett större antal verkar de vara värda ca samma.G Greger_08 skrev:
Kollade för skoj skull och en ny golf kombi välutrustad kunde man köpa för ca 350’ då. Så vill nog ändå säga att från 2022 till nu har det generellt varit mycket dyrare att köpa elbill.Fairlane skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 965 inlägg
Kollar man bruksvärde tycker jag ändå Clio ofta är bättre än Zoe, bara för att Clio finns med dragkrok och man kan köra långresa utan besvär om det skulle behövas. Akilleshäl för de enkla och billiga elbilarna
Vanskliga jämförelser, många parametrar som kan justeras för att få önskat resultat och en del är okända.P PHPersson skrev:
Kör man inget eller mycket lite så har ju elbilens billigare bränsle ingen effekt, likaså kan man sätta tidpunkt för köp och försäljning så den passar ens syften.
Vill man ha låga löpande kostnader så köper man ebil, det tror jag nog är en sanning iaf.
Ja nä då får vi vänta 10år till och se, personligen tror jag de kommer följa med ner av den enkla anledningen att det kommer medföra en kostnad att plocka ut och ta hand om batteriet även som det urplockat och ett större värde. Lite samma sak som att en bil i 10000krs klassen ofta är värd mer i delar.S sjoelund skrev:
Jo sant men ”normal” körning brukar nämnas 1500-2000mil per år och då är ICE bilen överlägsen (totalkostnad). Tror inte du kan hitta motsatta exemplet utan att titta på bilar som rullar 10000mil per år eller liknande.D djac skrev:Vanskliga jämförelser, många parametrar som kan justeras för att få önskat resultat och en del är okända.
Kör man inget eller mycket lite så har ju elbilens billigare bränsle ingen effekt, likaså kan man sätta tidpunkt för köp och försäljning så den passar ens syften.
Vill man ha låga löpande kostnader så köper man ebil, det tror jag nog är en sanning iaf.
Edit: jag pratar om att köpa bilen ny nu. Att köpa en beg elbil idag efter det stora tappet kan ju ge en betydligt trevligare kalkyl för elbilen. Eller för den delen äga bilen tills den skall skrotas, men även då måste du köra 40000 mil och då har vi inte ens räknat på kapitalkostnaderna. Så väldigt få kan köpa en ny elbil 2022 och säga att det var en bra ekonomisk affär.
A jag vet inte det, oftast jämför man en prestigebil i el med ett skal från någon andraklassens tillverkare, eller någons lågprislinje, där brukar mitt intresse för jämförelserna upphöraP PHPersson skrev:
Det beror väl på att man kan få grundläggande specifikationer som hög dragvikt och annat även i en billig flytbränslebil. Men bara några få dyringar om man ska köpa en elbil.D djac skrev:
För mig är detta viktiga punkter:
Hög dragvikt (helst 2 ton eftersom kärran har 2000 kg maxvikt), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) för att slippa fälla sätet för stavarna t.ex nu under rullskidsäsongen, fyrhjulsdrift och hyfsat hög markfrigång, plast runt hjulhusen.
För egen del så skulle en E-tron kunna passa då jag inte har behov av stort batteri men hög dragvikt (helst 2 ton), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) och fyrhjulsdrift. EQA från Mercedes blir väl lite dyrare men har också 1800 kg dragvikt. Även XC40 Recharge på vissa exemplar.
T.ex ID4 går bort helt. Här saknar VW en Tiguan-ersättare. Tesla Y gränsfall med tanke på dragvikt.
För flytbränslebil gäller att 2 ton dragvikt får jag beroende på motor i en simpel Skoda Octavia Scout eller varför inte Golf Alltrack, Tiguan, Karoq, Kodiaq, Ateca, Mazda CX-5, XC40, V60 CrossCountry med flera.
Väntar jag till efter årsskiftet tror jag att E-tron blir svår att inte köpa om det nya elbilsbidraget klubbas igenom. 👍🙌