S sjoelund skrev:
Fast en stor del av kostnaden för en elbil är batteriet och det borde behålla en del värde.

En elbil med fungerande batteri kommer aldrig bli så billiga som de billigaste bensinare vi har idag eftersom batteriet fortfarande kommer kunna användas för solceller eller annat.
Är det verkligen sant?

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/renault_zoe_r90_41_kwh_frikopt_batteri/1402187580

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/renault_clio_0_9_tce_zen_p_sens_navi_ny_bes/1002867472
 
G
P PHPersson skrev:
Är det verkligen sant?

[länk]

[länk]
Lite fusk att jämföra en bil med traisg ac och klonkande framvagn med en som är ny-bes enlig mig 😉
 
G Greger_08 skrev:
Lite fusk att jämföra en bil med traisg ac och klonkande framvagn med en som är ny-bes enlig mig 😉
Förvisso har du rätt men samtidigt finns det många Clio för betydligt mer pengar så det var lite billigast mot billigast. Kollar man över ett större antal verkar de vara värda ca samma.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så dåligt är väl inte utfallet jämfört med ICE-bilen, om man inte räknar med 0 kr i värdeminskning för ICE-bilen under samma period?!
Kollade för skoj skull och en ny golf kombi välutrustad kunde man köpa för ca 350’ då. Så vill nog ändå säga att från 2022 till nu har det generellt varit mycket dyrare att köpa elbill.
 
Kollar man bruksvärde tycker jag ändå Clio ofta är bättre än Zoe, bara för att Clio finns med dragkrok och man kan köra långresa utan besvär om det skulle behövas. Akilleshäl för de enkla och billiga elbilarna
 
P PHPersson skrev:
Är det verkligen sant?

[länk]

[länk]
Jag tänkte äldre bilar. Dessa är nästan nya och det är väl till och med garanti kvar på batteriet? Begagnat batteri går ändå för mer än 40000 kr, så den boken lär inte tappa mycket värde om den i övrigt fungerar.
 
BMW ix40 kan kanske närma sig 350k snart men då är det långmilare, där är mycket bil för pengen annars om man hittar en med mkt utrustning (integralstyrning, luftfjädring, …)
 
D
P PHPersson skrev:
Kollade för skoj skull och en ny golf kombi välutrustad kunde man köpa för ca 350’ då. Så vill nog ändå säga att från 2022 till nu har det generellt varit mycket dyrare att köpa elbill.
Vanskliga jämförelser, många parametrar som kan justeras för att få önskat resultat och en del är okända.

Kör man inget eller mycket lite så har ju elbilens billigare bränsle ingen effekt, likaså kan man sätta tidpunkt för köp och försäljning så den passar ens syften.

Vill man ha låga löpande kostnader så köper man ebil, det tror jag nog är en sanning iaf.
 
S sjoelund skrev:
Jag tänkte äldre bilar. Dessa är nästan nya och det är väl till och med garanti kvar på batteriet? Begagnat batteri går ändå för mer än 40000 kr, så den boken lär inte tappa mycket värde om den i övrigt fungerar.
Ja nä då får vi vänta 10år till och se, personligen tror jag de kommer följa med ner av den enkla anledningen att det kommer medföra en kostnad att plocka ut och ta hand om batteriet även som det urplockat och ett större värde. Lite samma sak som att en bil i 10000krs klassen ofta är värd mer i delar.
 
D djac skrev:
Nej, rent förnuftsmässigt så bör ju elbilarna tappa mer än ICE-bilarna
Jag trodde att det var det jag skrev
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Vanskliga jämförelser, många parametrar som kan justeras för att få önskat resultat och en del är okända.

Kör man inget eller mycket lite så har ju elbilens billigare bränsle ingen effekt, likaså kan man sätta tidpunkt för köp och försäljning så den passar ens syften.

Vill man ha låga löpande kostnader så köper man ebil, det tror jag nog är en sanning iaf.
Jo sant men ”normal” körning brukar nämnas 1500-2000mil per år och då är ICE bilen överlägsen (totalkostnad). Tror inte du kan hitta motsatta exemplet utan att titta på bilar som rullar 10000mil per år eller liknande.

Edit: jag pratar om att köpa bilen ny nu. Att köpa en beg elbil idag efter det stora tappet kan ju ge en betydligt trevligare kalkyl för elbilen. Eller för den delen äga bilen tills den skall skrotas, men även då måste du köra 40000 mil och då har vi inte ens räknat på kapitalkostnaderna. Så väldigt få kan köpa en ny elbil 2022 och säga att det var en bra ekonomisk affär.
 
D
P Pin skrev:
Jag trodde att det var det jag skrev
Sen är ju människan inte strikt rationell, likaså vet vi inte driftskostnaderna för fossilbilar, en korrigering av bränslepriserna ser jag som sannolik och då tippar hela kalkylen ändå.
 
D
P PHPersson skrev:
Jo sant men ”normal” körning brukar nämnas 1500-2000mil per år och då är ICE bilen överlägsen (totalkostnad). Tror inte du kan hitta motsatta exemplet utan att titta på bilar som rullar 10000mil per år eller liknande.
A jag vet inte det, oftast jämför man en prestigebil i el med ett skal från någon andraklassens tillverkare, eller någons lågprislinje, där brukar mitt intresse för jämförelserna upphöra :)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
A jag vet inte det, oftast jämför man en prestigebil i el med ett skal från någon andraklassens tillverkare, eller någons lågprislinje, där brukar mitt intresse för jämförelserna upphöra :)
Fast jag tycker Id3/id4 mot golf / golfkombi är rätt så rimlig.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
D djac skrev:
A jag vet inte det, oftast jämför man en prestigebil i el med ett skal från någon andraklassens tillverkare, eller någons lågprislinje, där brukar mitt intresse för jämförelserna upphöra :)
Det beror väl på att man kan få grundläggande specifikationer som hög dragvikt och annat även i en billig flytbränslebil. Men bara några få dyringar om man ska köpa en elbil.

För mig är detta viktiga punkter:
Hög dragvikt (helst 2 ton eftersom kärran har 2000 kg maxvikt), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) för att slippa fälla sätet för stavarna t.ex nu under rullskidsäsongen, fyrhjulsdrift och hyfsat hög markfrigång, plast runt hjulhusen.

För egen del så skulle en E-tron kunna passa då jag inte har behov av stort batteri men hög dragvikt (helst 2 ton), tredelat baksäte (alternativ skidlucka) och fyrhjulsdrift. EQA från Mercedes blir väl lite dyrare men har också 1800 kg dragvikt. Även XC40 Recharge på vissa exemplar.
T.ex ID4 går bort helt. Här saknar VW en Tiguan-ersättare. Tesla Y gränsfall med tanke på dragvikt.

För flytbränslebil gäller att 2 ton dragvikt får jag beroende på motor i en simpel Skoda Octavia Scout eller varför inte Golf Alltrack, Tiguan, Karoq, Kodiaq, Ateca, Mazda CX-5, XC40, V60 CrossCountry med flera.

Väntar jag till efter årsskiftet tror jag att E-tron blir svår att inte köpa om det nya elbilsbidraget klubbas igenom. 👍🙌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.