M M85 skrev:
Börjar bli dags att avyttra gamla Bettan (Xc60 2011) och gå över till en elbil; vi har hus o barn så vill ha en bil av praktiska skäl och 90% resorna är typ 1 mil max.

Önskemål
Storlek ca kombi/suv alt sedan
Räckvidd iaf 30 mil sommartid
Rimlig kostnad att försäkra och hyfsat låg ”TCO”.
Problemfritt ägande i den mån det går…

Budget ca 200 max 300

Är nu inne på nedan modeller för ev testkörning
XC40 p6 eller p8
Etron 50 (mycket bil för pengarna men vågar man köpa? Läste att det var allvarliga problem med batteriet)
VW ID4 / GTX (har en på lån nu, trevlig bil men inte helt såld på utseendet)
Tesla M3 som inte gått så långt alt en MY som gått lite längre .

Någon annan bil att addera alt någon av ovan som borde strykas?
XC40n där är väl en plug in hybrid. Duger den utrymmesmässigt kan du också överväga Kia e-Niro. Bra och enkel bil utan tjafs.

M M85 skrev:
Jag körde en ID4 under tre år. Jag skulle nog säga att räckvidden är 30 mil vintertid. På sommaren inga som helst problem. Man åker bekvämt och det är gott om utrymme. Onödigt stor för mig. Men det är ju individuellt. Den var inget vidare i halka med bakhjulsdrift. Men det borde ju vara mycket bättre med en GTX. Dåligt menysystem och en del ganska irriterande buggar i så kallade hjälpsystem och säkerhetssystem. Men det är väl sådant som med tiden blir bättre också när det kommer uppdateringar.

M M85 skrev:
Rimlig kostnad att försäkra och hyfsat låg ”TCO”. /…/ Budget ca 200 max 300
Varför inte budgetera TCO snarare än inköpspris om det förra är i fokus?

Jag förstår att det är bekvämt att främst titta på inköpspris, men som redan nämnts har exempelvis Tesla höga försäkringspremier, medan andra bilmärken gärna lägger in rätt dyra servicar om man ska serva på märkesverkstad.

Huruvida det alls går att räkna hem en elbil beror därtill på hur mycket man kör: ju mer desto enklare.

Jag har svårt att tro att man får en vettig elbil för 200 tkr. 300? Kanske. Pratar vi VW så är det nog en ID3 då, inte ID4, och definitivt ingen GTX. Tesla modell 3, ja, någon enstaka långmilare som är fem år gammal går nog att hitta i spannet.

Generellt skulle jag säga att budgeten är i minsta laget, å andra sidan sparar man in på driften jämfört med en avgasbil.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Har en ID4a sedan 1.5år och 1500mil.
Vi är nöjda, skulle säga att den gör 30mil i motorvägsfart (blandat 110/120) och +5grader ute. (Kör Trelleborg - Göteborg några gånger om året).
Service vartannat år, hade precis den dyrare fyraårsservicen som gick på ca 6000kr vill jag minnas.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M M85 skrev:
Titta på en Kia Niro EV. Kanske i det högre prisspannet, men OK bil

G
Att hitta en ID:4 under 300k är nog inga problem finns flera på blocket ~4 år och ~7000 mil..

Finns t.o.m några GTX men dom har gått längre

Nej det är inte problem alls, finns tom en som gått 4000mil hos en bilhandlare (pro). Stackars dem som köpte dem nya… kostade ca 700 000kr med den utrustningen nya. 87,5kr/mil i enbart värdetapp, då har vi inte med andra kostnader som ränta etc. Tur då att det kanske bara kostar 3kr/mil i el hemma jämfört med kanske 10kr för en diesel. De 7kr/mil gör ju att bilen blir ekonomiskt kanon! 80kr/mil är ju skitbilligt!

P PHPersson skrev:
Nej det är inte problem alls, finns tom en som gått 4000mil hos en bilhandlare (pro). Stackars dem som köpte dem nya… kostade ca 700 000kr med den utrustningen nya. 87,5kr/mil i enbart värdetapp, då har vi inte med andra kostnader som ränta etc. Tur då att det kanske bara kostar 3kr/mil i el hemma jämfört med kanske 10kr för en diesel. De 7kr/mil gör ju att bilen blir ekonomiskt kanon! 80kr/mil är ju skitbilligt!
Detta har varit det normala värdetappet på bilar för 700-900 kkr. I och med pandemin ökade beg priserna till fantasipriser. Binär det på väg att normaliseras igen. Speciellt elbilar där teknikutvecklingen är snabb och konkurrensen ökar får mer värdeminskning.

Lite sämre räckvidd och långsammare laddning funkar dock för många så det behöver inte vara dåliga bilar bara för att det finns bättre.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Detta har varit det normala värdetappet på bilar för 700-900 kkr. I och med pandemin ökade beg priserna till fantasipriser. Binär det på väg att normaliseras igen. Speciellt elbilar där teknikutvecklingen är snabb och konkurrensen ökar får mer värdeminskning.

Lite sämre räckvidd och långsammare laddning funkar dock för många så det behöver inte vara dåliga bilar bara för att det finns bättre.
Nej, rent förnuftsmässigt så bör ju elbilarna tappa mer än ICE-bilarna, de förstnämnda utvecklas ju fortfarande medan man nog kan påstå det omvända för de andra, i många fall är något äldre bilar bättre konstruerade än de senaste.

Fast en stor del av kostnaden för en elbil är batteriet och det borde behålla en del värde.

En elbil med fungerande batteri kommer aldrig bli så billiga som de billigaste bensinare vi har idag eftersom batteriet fortfarande kommer kunna användas för solceller eller annat.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
S sjoelund skrev:
Fast en stor del av kostnaden för en elbil är batteriet och det borde behålla en del värde.

En elbil med fungerande batteri kommer aldrig bli så billiga som de billigaste bensinare vi har idag eftersom batteriet fortfarande kommer kunna användas för solceller eller annat.
Ja kanske, vi får väl se vad som byggs upp runt återanvändning av batterier, detta ska ju kommersialiseras och med all mellanhänder lär väl inte bilägaren få någon större peng, min gissning.

Elbilarna är ju inte så gamla än så vi vet inte vad det "sista" priset på en sådan blir.

Fairlane
P PHPersson skrev:
Riktigt så dåligt är väl inte utfallet jämfört med ICE-bilen, om man inte räknar med 0 kr i värdeminskning för ICE-bilen under samma period?!

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M M85 skrev:
Börjar bli dags att avyttra gamla Bettan (Xc60 2011) och gå över till en elbil; vi har hus o barn så vill ha en bil av praktiska skäl och 90% resorna är typ 1 mil max.

Önskemål
Storlek ca kombi/suv alt sedan
Räckvidd iaf 30 mil sommartid
Rimlig kostnad att försäkra och hyfsat låg ”TCO”.
Problemfritt ägande i den mån det går…

Budget ca 200 max 300

Är nu inne på nedan modeller för ev testkörning
XC40 p6 eller p8
Etron 50 (mycket bil för pengarna men vågar man köpa? Läste att det var allvarliga problem med batteriet)
Tesla M3 som inte gått så långt alt en MY som gått lite längre .

PHEV alla dagar med den kravbilden.

Där finns mycket prisvärt på marknaden. Jag kör själv sedan åtta år Mitsubishi Outlander, tål man pipen (den piper för allt) så är den prisvärd.

Jag kör ca 3 mil enkel väg varje dag och laddar på jobbet. Det klarar en åtta år gammal bil normalt sett även om jag fick nytt batteri på garantin förra året.

Det finns ett antal nackdelar med bilen, oavsett vilken sorts bil man väljer. Jag anser dock att laddhybriden är mest prisvärd om man köper begagnat.

Notera att en elbil med snabbladdning är dyrare per mil än en laddhybrid på bensin.

D
pacman42 pacman42 skrev:
PHEV alla dagar med den kravbilden.

Där finns mycket prisvärt på marknaden. Jag kör själv sedan åtta år Mitsubishi Outlander, tål man pipen (den piper för allt) så är den prisvärd.

Jag kör ca 3 mil enkel väg varje dag och laddar på jobbet. Det klarar en åtta år gammal bil normalt sett även om jag fick nytt batteri på garantin förra året.

Det finns ett antal nackdelar med bilen, oavsett vilken sorts bil man väljer. Jag anser dock att laddhybriden är mest prisvärd om man köper begagnat.

Notera att en elbil med snabbladdning är dyrare per mil än en laddhybrid på bensin.
Jag skulle säga att idag finns det mycket prisvärda privatleasingalternativ i det segmentet, de är rent utav för billiga, det går inte att räkna hem ett köp i jämförelse.

Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så dåligt är väl inte utfallet jämfört med ICE-bilen, om man inte räknar med 0 kr i värdeminskning för ICE-bilen under samma period?!
Det har jag inte påstått, menar bara att ca 100kr/milen i totalkostnad är galet för en ”folkbil”.

Edit: jag funderar om människor som köper en elbil för ca 700’ lurar sig själva eller om de faktiskt tycker det är värt kostnaden.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.