359 930 läst ·
6 099 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag kan bara hålla med, folk som inte har elbil, och en del som har, framhåller konstant räckvidd och laddhastighet som allra viktigast, trots att de i princip aldrig skulle märka något av det, de kör korta sträckor och laddar hemma.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det lätt blir för stort fokus på tiden för snabbladdning. Det är ju främst när man ska 50+ mil vintertid och behöver göra flera stopp det är av större relevans. Upp till det klarar sig de flesta moderna bilar med en ”splash and dash” (för att låna ett uttryck från motorsporten) eller laddning parst med ett matstopp.
Och ja, jo, det finns absolut de som kör 100 mil per dag tre–fyra gånger i veckan, men de är inte legio.
På min ”segladdande” ID4 från 2022 saknar jag en knapp för förvärmning av batteriet, men undantaget effekten av det vintertid ska det mycket till för att inte bilen ska hinna mumsa i sig så mycket energi den behöver fortare än människorna som åker i den.
Vi får väl se vilken utveckling vi får men man kan misstänka att när marknaden mognar så finns det plats både för billigare bilar med lägre räckvidd och kanske långsammare laddning såväl som långdistanslok men då med högre prislappar, vi får se.
Jag har ju en Tesla själv, köpt innan Musks missbruk blev så stort att han tappade fotfästet, nu tillhör jag den tråkiga typen som har gråskalor så du får inget binärt svar men jag är nöjd med min bil, även om det finns saker som kunde varit bättre, nöjd med Teslas service, trots att den kunde varit bättre. Jag gissar att jag hade känt likadant med en annan bil jag hade gillat.Petesson skrev:
Hade jag skullat köpa en ny bil just idag så bär det emot med Tesla och Musk men om man bortser från det så tycker jag nog att i segmentet är det fortfarande bästa bilen/bästa köpet. Då utesluter jag dyra prestigebilar, som jag har lite svårt att motivera mig till, och billiga kineser, som jag inte är sugen på.
Det är farligt att läsa på nätet utan att prova själv, går du och köper en ny Model Y idag och jämför med en ny ID7 så kommer du märka att Teslan laddar fortare. Jämför du hela spectrat av Model Y (som funnit i rätt många år) med ID7 som är en realtivt ny bil så stämmer säkert siffrorna.Rabbithole skrev:
Enligt EV database snittar ID7 Pro S 125kW 10-80% Model Y 124kW och i5 xdrive 60 136kW. Och samtidigt har ID7 länge räckvidd från början så det är ingen praktisk skillnad. Kanske lite fördel ID7 då den har 5mil längre räckvidd?
Rymligare är inte subjektivt om du jämför i5 med ID7 Tourer, id7 har både mer benutrymme och större bagage.
Rekordsnabb laddning kunde väl varit och 800v. Men en VW behöver inte vara premiumbäst utan det duger som det är. Om något borde det vara större skillnad upp i5 som man får med Audi A6.
Det är klart att det är subjektivt och beror det till stor del hur du använder bilen. Det är inte så att id7an har större utrymmen överallt. Tex. så går det bara att fälla sätet 60/40 på ID7an medans det i i5an går att fälla i 3 delar. Vilket i praktiken betyder att 2 personer kan sitta skönt när man lastar något längre i mitten. Detaljer... absolut men så även med bagaget som skiljer... vadå? 30-40 liter? Det är sällan man lastar saker som passar volymen perfekt utan snarare hur bagagets volym är utformat = subjektivt. För mig passar I5ans bagage bättre, säkert tvärs om för någon annan.
Att den duger som den är är något som du tycker om inte ett facit... jag håller inte med tex. skulle aldrig köpa en Id7a med dess, enligt mig, dåliga infotainment.
Vad får man i en A6a menar du mot en id7a som är så stor skillnad?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
ID7 Tourer Pro S, gör samma tid på Björn Nylands 1000km challenge som Model Y LR (Juniper) så det blir lite sak samma.P PHPersson skrev:Det är farligt att läsa på nätet utan att prova själv, går du och köper en ny Model Y idag och jämför med en ny ID7 så kommer du märka att Teslan laddar fortare. Jämför du hela spectrat av Model Y (som funnit i rätt många år) med ID7 som är en realtivt ny bil så stämmer säkert siffrorna.
Det är klart att det är subjektivt och beror det till stor del hur du använder bilen. Det är inte så att id7an har större utrymmen överallt. Tex. så går det bara att fälla sätet 60/40 på ID7an medans det i i5an går att fälla i 3 delar. Vilket i praktiken betyder att 2 personer kan sitta skönt när man lastar något längre i mitten. Detaljer... absolut men så även med bagaget som skiljer... vadå? 30-40 liter? Det är sällan man lastar saker som passar volymen perfekt utan snarare hur bagagets volym är utformat = subjektivt. För mig passar I5ans bagage bättre, säkert tvärs om för någon annan.
Att den duger som den är är något som du tycker om inte ett facit... jag håller inte med tex. skulle aldrig köpa en Id7a med dess, enligt mig, dåliga infotainment.
Vad får man i en A6a menar du mot en id7a som är så stor skillnad?
Sen om ID7 så är cupen högre och rymligare än i5. A6 och i5 är väl ganska likvärdiga, dock håller jag nog A6 som bättre då den har större batteri och laddar snabbare.
A6 är ju en annan plattform än ID7 och har de där "viktiga" 800v batteriet.
Min poäng i det hela är att skillnad är marginell, i5 och A6 är väl lite mer premium än ID7 som sig bör.
Och infotainment systemet kanske inte är lika bra som Tesla, men i det stor hela löser det ändå jobbet. Man kan alltid gnälla om smaksaker och övriga oväsentligheter.
Tycker att många fokuserar för mycket på snabbladdning. Vissa är så korkade att de faktiskt köper en viss bil bara för att den på papperet laddar fortare.
Det är så mycket som skall klaffa för att du ska få den utlovade hastigheten. Batteriet skall ha rätt temp, du måste ha låg SOC, det måste vara rätt laddare.
De flesta nya bilar har förvärmning av batteriet och då får man acceptabel laddning hastighet.
Om det tar 22 eller 28 minuter när du kört i 4 timmar spelar ingen roll.
Att bilen ska ha låg förbrukning är konstigt nog inte så noga.
Dvs att man behöver ladda mer sällan. Nej det viktigaste verkar vara att det går fort när man laddar.
Helt vrickat.
Det är ofta dyrt att ladda på snabbladdare om man jämför med hemmaladdning, att komma långt på de billiga elektronerna som du har fyllt på hemma är mycket bra.
Ett bra exempel är Hyundai Ioniq 5 som laddar fort.
I Björn Nylands 100mils test så blev tiden 10 timmar.
Tesla model 3 gör det på 09.10
Borde inte Ioniq 5 vara överlägsen? Den laddar ju dubbelt så fort?
Det är så mycket som skall klaffa för att du ska få den utlovade hastigheten. Batteriet skall ha rätt temp, du måste ha låg SOC, det måste vara rätt laddare.
De flesta nya bilar har förvärmning av batteriet och då får man acceptabel laddning hastighet.
Dvs att man behöver ladda mer sällan. Nej det viktigaste verkar vara att det går fort när man laddar.
Helt vrickat.
Det är ofta dyrt att ladda på snabbladdare om man jämför med hemmaladdning, att komma långt på de billiga elektronerna som du har fyllt på hemma är mycket bra.
Nja det vet jag inte om jag håller med om, jag vill gärna använda min bil även på vintern och att den laddar lika i +10 grader eller mer (som jag antar att det var eftersom det var Juniper) gäller många bilar som sedan inte fungerar lika bra på vintern. Men låt oss se till vintern när det är minusgrader.Rabbithole skrev:
ID7 Tourer Pro S, gör samma tid på Björn Nylands 1000km challenge som Model Y LR (Juniper) så det blir lite sak samma.
Sen om ID7 så är cupen högre och rymligare än i5. A6 och i5 är väl ganska likvärdiga, dock håller jag nog A6 som bättre då den har större batteri och laddar snabbare.
A6 är ju en annan plattform än ID7 och har de där "viktiga" 800v batteriet.
Min poäng i det hela är att skillnad är marginell, i5 och A6 är väl lite mer premium än ID7 som sig bör.
Och infotainment systemet kanske inte är lika bra som Tesla, men i det stor hela löser det ändå jobbet. Man kan alltid gnälla om smaksaker och övriga oväsentligheter.
Fast jag hävdar fortfarande att det är personligt, är du inte lång så struntar du i om kupen är högre oftast. Själv tycker jag fotutrymmet är viktigt i baksätet som exempel . Vi har alla våra olika preferenser och skillnaderna är så små så ända sättet är att åka och prova. Går inte att säga rakt av att "utrymmet är bättre". Det du möjligtvis kan säga är att volymen är är större (om den nu är det). Data säger inte allt.
Min poäng är ungefär samma fast tvärs om =). Dvs. skillnaderna är så små att de små detaljerna är det som avgör valet. Tex. att snabbladdningen fungerar dåligt på vintern, kanske inte så viktigt men skiter man i detaljerna är det väl bara att köpa en beg 3år gammal Passat som är välskött och åka runt med. Blir definitivt billigare.
Beror ju på vad bilen ska användas till så helt vrickat är det inte..Andreas_Hansson skrev:
Tycker att många fokuserar för mycket på snabbladdning. Vissa är så korkade att de faktiskt köper en viss bil bara för att den på papperet laddar fortare.
Helt vrickat.
Går säkert att hitta massa andra "distans vs tid" tester där Ioniq5 går ut som vinnare.
Man får väl jämföra hur man vill.
Jag tycker det är iallafall roligare att snabbladda 10-80% på 20 minuter än att göra det på 35 minuter. Det är också trevligt att ha en 65 liters bensintank jämfört med en 50 liters när man åker på semester.
Alla bilvarianterna löser vardagsproblem som att åka till ICA och köpa snus eller skjutsa ungarna på fotbollsträning.
Jag tycker det är iallafall roligare att snabbladda 10-80% på 20 minuter än att göra det på 35 minuter. Det är också trevligt att ha en 65 liters bensintank jämfört med en 50 liters när man åker på semester.
Alla bilvarianterna löser vardagsproblem som att åka till ICA och köpa snus eller skjutsa ungarna på fotbollsträning.
G Greger_08 skrev:
Exakt, men det är väldigt lite focus på att bilen skall dra lite, så man kanske slipper tanka alls..BigR skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Tänk om Tesla Model 3 LR RWD hade samma batterikapacitet som EQS. Det skulle ge en WLTP räckvidd på ~1103km. Då är det sällan man behöver snabbladda. Hade ju varit otroligt bekvämt om inte annat.BigR skrev:
Det är ju så att längre räckvidd är trevligt, snabb laddning också men när kommer man till en nivå där mer inte gör så stor skillnad längre?
Är det 300km motorvägskörning på 20 min som är godtagbart snabbt?
Tror inte människor generellt kommer att vara nöjda förrän vi når bensin / diesel hastighet. Det kommer accepteras absolut, men nöjda tror jag inte.Rabbithole skrev:
Tänk om Tesla Model 3 LR RWD hade samma batterikapacitet som EQS. Det skulle ge en WLTP räckvidd på ~1103km. Då är det sällan man behöver snabbladda. Hade ju varit otroligt bekvämt om inte annat.
Det är ju så att längre räckvidd är trevligt, snabb laddning också men när kommer man till en nivå där mer inte gör så stor skillnad längre?
Är det 300km motorvägskörning på 20 min som är godtagbart snabbt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg