359 934 läst ·
6 099 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag tolkar din smiley som att du hade fel men inte vågar säga detPetesson skrev:
Och du fortsätter på bäbisnivå och vågar inte ens argumentera?Petesson skrev:
Edit: funderar på det du skriver, jag citerar dig ”kom inte o säg att Tesla går bra när resten av världen säger tvärtom!”.
De gick alltså drygt 19miljarder dollar plus mitt i Trump / Elon krisen och innan Juniper börjat rulla ut. Hur många företag i Europa eller världen för den delen tror du tycker det resultatet är dåligt? Alltså ca 80 miljarder dollar plus på åtsbasis. Hur många bilföretag vet du som går bättre eller förlåt, mindre dåligt? Speciellt i eu?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Tesla har haft en stor dipp i försäljning tidigare i år mycket till följd av införandet av nya Model Y där många väntade in nya modellen och sen skulle produktionen få tid att rampa upp. Detta ser jag som den största orsaken. Tesla säljer ju bara stora volymer av Model Y och Model 3, så inte konstigt.
Sen har konkurrenterna blivit bättre, Både ID7, EV3, EX30 och Elroq t.ex. säljer bra.
Elons tid i USAs regering och allt tjafs därikting har väl tagit bort lite av Teslas magi, svårt att säga hur mycket det påverkar försäljningen dock.
Sen har konkurrenterna blivit bättre, Både ID7, EV3, EX30 och Elroq t.ex. säljer bra.
Elons tid i USAs regering och allt tjafs därikting har väl tagit bort lite av Teslas magi, svårt att säga hur mycket det påverkar försäljningen dock.
Håller med förutom att jag ser inte att ex30 säljer bra längre, marknaden verkar ha mättats extremt fort. Får se om cross country versionen har någon påverkan på det.Rabbithole skrev:
Tesla har haft en stor dipp i försäljning tidigare i år mycket till följd av införandet av nya Model Y där många väntade in nya modellen och sen skulle produktionen få tid att rampa upp. Detta ser jag som den största orsaken. Tesla säljer ju bara stora volymer av Model Y och Model 3, så inte konstigt.
Sen har konkurrenterna blivit bättre, Både ID7, EV3, EX30 och Elroq t.ex. säljer bra.
Elons tid i USAs regering och allt tjafs därikting har väl tagit bort lite av Teslas magi, svårt att säga hur mycket det påverkar försäljningen dock.
Jag har läst att VW också ska gå över till Android Automotive, och om det stämmer tror jag att man kommer få till en betydligt trevligare upplevelse på den fronten. Vi sålde vår Model 3 i veckan och beställde en ID.7 GTX Tourer på privatleasing. ID7 är enligt mig en betydligt trevligare bil än Model 3 och Model Y (kan inte uttala mig om X och S) bortsett från just mjukvara (det finns så mycket mer nice-to-have hos Tesla). Men sett till komfort, förarstöd och att "vara en bil" tycker jag Tesla hamnar långt efter. Kan tro att det blir bättre om/när även vi i EU får en släng av mjukvaran som finns på andra sidan pölen dock.
Jag tycker jag Id7 är en värdelös bil, gammal långsam laddning. Skulle aldrig köpa en bil 2025 som laddar så långsamt. Vintern kommer bli en plåga. Mycket vägljud, dålig stereo, osköna stolar och för vad det är värt extremt ful och intetsägande för vad den kostar. Skulle hellre köpa en beg Volvo v70 som man iaf åker skönt i och slipper ladda plågande långsamt.Storsockret skrev:
Jag har läst att VW också ska gå över till Android Automotive, och om det stämmer tror jag att man kommer få till en betydligt trevligare upplevelse på den fronten. Vi sålde vår Model 3 i veckan och beställde en ID.7 GTX Tourer på privatleasing. ID7 är enligt mig en betydligt trevligare bil än Model 3 och Model Y (kan inte uttala mig om X och S) bortsett från just mjukvara (det finns så mycket mer nice-to-have hos Tesla). Men sett till komfort, förarstöd och att "vara en bil" tycker jag Tesla hamnar långt efter. Kan tro att det blir bättre om/när även vi i EU får en släng av mjukvaran som finns på andra sidan pölen dock.
Volkswagens garantipolicy är också den en skämt som nästan i sig själv gör att man inte vill köpa en. Tror bara det möjligen är Mercedes med Hedin bil i spetsen som är sämre.
Edit: inte meningen att ranka ner på ert bilval men rekommenderar skarpt att provköra lite bredare nästa gång och läsa på ordentligt.
Redigerat:
Ärligt talat? Gammal långsam laddning? Plågande långsamt? Vad jämför du med och hur snabbt tycker du är acceptabelt? Den kommer inte vara långsammare än vår Tesla. Den peakar förvisso på 250kw men det är inte många minuter. Med förvärmningen laddar ju ID-bilarna på bra även på vintern, har inte sett några direkta klagomål där, snarare tvärtom. Hittills har dessutom laddarna i mitt ”närområde” bara varit 150kw (har ändrats lite nu när Tesla uppgraderat och IONITY byggt ut)P PHPersson skrev:Jag tycker jag Id7 är en värdelös bil, gammal långsam laddning. Skulle aldrig köpa en bil 2025 som laddar så långsamt. Vintern kommer bli en plåga. Mycket vägljud, dålig stereo, osköna stolar och för vad det är värt extremt ful och intetsägande för vad den kostar. Skulle hellre köpa en beg Volvo v70 som man iaf åker skönt i och slipper ladda plågande långsamt.
Volkswagens garantipolicy är också den en skämt som nästan i sig själv gör att man inte vill köpa en. Tror bara det möjligen är Mercedes med Hedin bil i spetsen som är sämre.
För egen del är ID7 den bekvämaste av alla bilarna jag provkörde (och det är inte en liten lista på bilar) för att hitta en ersättare, och den enda som gav vettigt stöd för benen. Då är det stolarna med lårstöd jag menar. Hade en V70 från 2009 tidigare och vi har en XC70 från 2008 som andrabil och tycker uppriktigt att komforten i dessa är så sjukt överskattade. Men det där är ju så personligt.
Utseendemässigt håller jag väl med. Eller ja inte extremt ful, men intetsägande. Hade gärna sluppit dom häftiga röda sömmarna på stolarna.
Jag vill nog påstå att jag är bra påläst
Redigerat:
Id bilarna har inte 800volts teknik, inte för att det i sig är ett problem så är de erkänt dåliga på att hantera batterier på vintern. Förmodligen handlar det bara om mjukvara och kan bli bättre. Men som du skriver är det laddkurvan som är intressant snarare än peak. Likaså har de för sin storlek rätt så litet batteri och så är 340hk lite pinsamt dåligt för att vara toppmodellen till det priset. Likaså avsaknad av V2G är en stor nackdel. Men om man inte väger in andra faktorer som politiker tex så skulle jag tittat på Mercedes, Kia, Zeekr eller kanske en Renault. Volvo ex90 lider lite av samma som id bilarna. Dålig/ej färdig mjukvara, gammal plattform med förlegad teknik.Storsockret skrev:
Ärligt talat? Gammal långsam laddning? Plågande långsamt? Vad jämför du med och hur snabbt tycker du är acceptabelt? Den kommer inte vara långsammare än vår Tesla. Den peakar förvisso på 250kw men det är inte många minuter. Med förvärmningen laddar ju ID-bilarna på bra även på vintern, har inte sett några direkta klagomål där, snarare tvärtom. Hittills har dessutom laddarna i mitt ”närområde” bara varit 150kw (har ändrats lite nu när Tesla uppgraderat och IONITY byggt ut)
För egen del är ID7 den bekvämaste av alla bilarna jag provkörde (och det är inte en liten lista på bilar) för att hitta en ersättare, och den enda som gav vettigt stöd för benen. Då är det stolarna med lårstöd jag menar. Hade en V70 från 2009 tidigare och vi har en XC70 från 2008 som andrabil och tycker uppriktigt att komforten i dessa är så sjukt överskattade. Men det där är ju så personligt.
Utseendemässigt håller jag väl med. Hade gärna sluppit dom häftiga röda sömmarna på stolarna.
Jag vill nog påstå att jag är bra pålästmen alla prioriterar och tycker olika. Bara för skojs skull så vore det kul att höra vilka bilar du tycker är bättre val (det kanske du redan avhandlat i tråden iofs)
Som tillägg så finns den en bil som enligt mig utklassar ID7 på alla punkter, men som tyvärr också lider av långsam laddning och det är BMW i5.Storsockret skrev:
Ärligt talat? Gammal långsam laddning? Plågande långsamt? Vad jämför du med och hur snabbt tycker du är acceptabelt? Den kommer inte vara långsammare än vår Tesla. Den peakar förvisso på 250kw men det är inte många minuter. Med förvärmningen laddar ju ID-bilarna på bra även på vintern, har inte sett några direkta klagomål där, snarare tvärtom. Hittills har dessutom laddarna i mitt ”närområde” bara varit 150kw (har ändrats lite nu när Tesla uppgraderat och IONITY byggt ut)
För egen del är ID7 den bekvämaste av alla bilarna jag provkörde (och det är inte en liten lista på bilar) för att hitta en ersättare, och den enda som gav vettigt stöd för benen. Då är det stolarna med lårstöd jag menar. Hade en V70 från 2009 tidigare och vi har en XC70 från 2008 som andrabil och tycker uppriktigt att komforten i dessa är så sjukt överskattade. Men det där är ju så personligt.
Utseendemässigt håller jag väl med. Eller ja inte extremt ful, men intetsägande. Hade gärna sluppit dom häftiga röda sömmarna på stolarna.
Jag vill nog påstå att jag är bra pålästmen alla prioriterar och tycker olika. Bara för skojs skull så vore det kul att höra vilka bilar du tycker är bättre val (det kanske du redan avhandlat i tråden iofs)
V2G har dom ju, men med DC så rätt meningslöst för svensson. Tänkte du på V2L? Ja det hade varit nice. Inget av det något jag personligen bryr mig om alls i dagsläget iaf.P PHPersson skrev:Id bilarna har inte 800volts teknik, inte för att det i sig är ett problem så är de erkänt dåliga på att hantera batterier på vintern. Förmodligen handlar det bara om mjukvara och kan bli bättre. Men som du skriver är det laddkurvan som är intressant snarare än peak. Likaså har de för sin storlek rätt så litet batteri och så är 340hk lite pinsamt dåligt för att vara toppmodellen till det priset. Likaså avsaknad av V2G är en stor nackdel. Men om man inte väger in andra faktorer som politiker tex så skulle jag tittat på Mercedes, Kia, Zeekr eller kanske en Renault. Volvo ex90 lider lite av samma som id bilarna. Dålig/ej färdig mjukvara, gammal plattform med förlegad teknik.
Att skyffla 5m 2,5 ton bil 0-100 på typ 5 sekunder tycker jag räcker gott, och jag vet inte om jag håller med om att ”få” hästkrafter är något objektivt dåligt. Bilen är ändå så osportig.
Mercedes - dyra och för egen del funkar inte deras ”omfamnande” förarmiljö då det blir trångt för benen. Provkörde/Provsatt EQA, EQB, EQE, EQS. CLA finns inte som demobil än men den ser ut att ha liknande ”problem”. Dessutom är väl dom första bilarna enbart 800v utan omvandlare, tror jag mig ha löst
Kia provkörde jag bara EV3 men den gjorde för mig inga rätt. Svajig, bullrig och obekväm. Plottrig instrumentering som döljs bakom ratten. Den var faktiskt en besvikelse då jag på förhand trodde den skulle passa mig.
Zeekr saknar vettig serviceorganisation och mjukvaran verkar allt annat än redo. Den lilla kontakten jag hade med dom lämnade mycket att önska. Någon bil finns inte att provköra här uppe. 7x ser väldigt trevlig ut men dyr.
Renault sitter jag inte så bekvämt i, testat lite olika varianter. Tycker mycket om R5 men den var lite för låg i taket, eller jag är väl för lång.
Volvos bilar är för dyra för vad man får, EX30 var ganska trevlig men sittkomforten obefintlig för mig. Kan hoppas på EX/EV/ES60 framöver.
Utöver det så blev det några turer i Enyaq, ID4, Tavascan. Kikade lite på en 2-serie plug-in-hybrid men det är Hedin som har BMW här i stan och vi delar nog åsikt om dom vad det verkar. Man är iallafall totalt osynlig när man går in där.
Jag trodde vi redan hade rett ut det där med vilken bil som gäller i år och allihop hade köpt en KIA EV6 AWD MY 2025? 😇
EV6 fyller i kravlistan. Helst i GT-line utförande med sollucka 😎. Även en begagnad EV6 innan 2025 facelift checkar av merparten:
https://www.topgear.com/car-reviews/kia/ev6
EV6 fyller i kravlistan. Helst i GT-line utförande med sollucka 😎. Även en begagnad EV6 innan 2025 facelift checkar av merparten:
- 5 dörrar dvs kombi/halvkombi/SUV, delbart ryggstöd, gärna skidlucka.
- Dragkrok med dragvikt på minst 1500kg, ska klara båtar, husvagnar, byggmaterial, snöskotrar, flyttlass etc.
- Fyrhjulsdrift, högre markfrigång (minst 15cm) för norrlandsvägar, fjällresor, oplogade kvarter.
- 80 kWh kapacitet batteri eller mer, förvärmning batteri. (grundförutsättningar för räckvidd)
- Laddkurva, ~250kW & laddar från 10%-80% på ~20 min för långresor.
- Etiskt kompatibelt varumärke enligt egen övertygelse; inga hatregimer, diktaturer, heilande, informationsspioneri osv.
- Nybilspris närmare 500K än 1 miljon!
- Snygg, formspråk som tilltalar, inte bara en uppochnedvänd glassbytta med Ledstripes och blingfälgar,.
- Ombonad förarmiljö, gärna vanliga knappar, blinkersspak, instrumentering, värmepump.
- Mycket utrustning, ljudpaket, trådlös Apple Carplay & Android auto.
- Rolig att köra, bra att dra med, pigg motor med lagom effekt och bra vrid.
- Plats för tre i baksätet, plats för ben bakom förare, ingen kardantunnel.
- En trevlig lack med färg, inte vit som Tipp-Ex!
https://www.topgear.com/car-reviews/kia/ev6
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Det verkar ju inte funka riktigt så med värdeminskning. Avgasbilar har fortfarande ett värde trots deras föråldrade konstruktion, lika så min drygt tre år gamla ID4.G G.L. skrev:
Det är nästan som om det funnes en skala och inte bara binära värden.