359 934 läst ·
6 099 svar
360k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag drog mitt strå till stacken i fredags, en begagnad svart GT line. 🤩BigR skrev:
Jag trodde vi redan hade rett ut det där med vilken bil som gäller i år och allihop hade köpt en KIA EV6 AWD MY 2025? 😇
EV6 fyller i kravlistan. Helst i GT-line utförande med sollucka 😎. Även en begagnad EV6 innan 2025 facelift checkar av merparten:
Så det är bara stänga tråden eller döpa om den till "spaning på 2026 års elbil" 😉.
- 5 dörrar dvs kombi/halvkombi/SUV, delbart ryggstöd, gärna skidlucka.
- Dragkrok med dragvikt på minst 1500kg, ska klara båtar, husvagnar, byggmaterial, snöskotrar, flyttlass etc.
- Fyrhjulsdrift, högre markfrigång (minst 15cm) för norrlandsvägar, fjällresor, oplogade kvarter.
- 80 kWh kapacitet batteri eller mer, förvärmning batteri. (grundförutsättningar för räckvidd)
- Laddkurva, ~250kW & laddar från 10%-80% på ~20 min för långresor.
- Etiskt kompatibelt varumärke enligt egen övertygelse; inga hatregimer, diktaturer, heilande, informationsspioneri osv.
- Nybilspris närmare 500K än 1 miljon!
- Snygg, formspråk som tilltalar, inte bara en uppochnedvänd glassbytta med Ledstripes och blingfälgar,.
- Ombonad förarmiljö, gärna vanliga knappar, blinkersspak, instrumentering, värmepump.
- Mycket utrustning, ljudpaket, trådlös Apple Carplay & Android auto.
- Rolig att köra, bra att dra med, pigg motor med lagom effekt och bra vrid.
- Plats för tre i baksätet, plats för ben bakom förare, ingen kardantunnel.
- En trevlig lack med färg, inte vit som Tipp-Ex!
[länk]
Jag menade egentligen v2x men skrev fel, sorry. Ja det är inte så många som har heller så håller med om att det inte är en stor grej. Men vore trevligt om alla hade det.Storsockret skrev:
Absolut, det är bara mina preferenser. Men senast jag kolla var det en bit över 5s?Storsockret skrev:
Ja just CLA verkar vara en miss om jag läst rätt (att de inte fungerar med 400v). Personligen bryr jag mig inte så mycket om nypriset utan totalkostnaden.Storsockret skrev:
Mercedes - dyra och för egen del funkar inte deras ”omfamnande” förarmiljö då det blir trångt för benen. Provkörde/Provsatt EQA, EQB, EQE, EQS. CLA finns inte som demobil än men den ser ut att ha liknande ”problem”. Dessutom är väl dom första bilarna enbart 800v utan omvandlare, tror jag mig ha löst
Kan bar hålla med ”plastigare” inredning får man leta efter.Storsockret skrev:
Zeekr kan man serva på Mekonomen.Storsockret skrev:
Bmw verkar alltid haft den policynStorsockret skrev:
Renault sitter jag inte så bekvämt i, testat lite olika varianter. Tycker mycket om R5 men den var lite för låg i taket, eller jag är väl för lång.
Volvos bilar är för dyra för vad man får, EX30 var ganska trevlig men sittkomforten obefintlig för mig. Kan hoppas på EX/EV/ES60 framöver.
Utöver det så blev det några turer i Enyaq, ID4, Tavascan. Kikade lite på en 2-serie plug-in-hybrid men det är Hedin som har BMW här i stan och vi delar nog åsikt om dom vad det verkar. Man är iallafall totalt osynlig när man går in där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Drar du förutfattade meningar om ID7 baserat på att ID4 tidigare hade långsam laddning?P PHPersson skrev:Jag menade egentligen v2x men skrev fel, sorry. Ja det är inte så många som har heller så håller med om att det inte är en stor grej. Men vore trevligt om alla hade det.
Absolut, det är bara mina preferenser. Men senast jag kolla var det en bit över 5s?
Ja just CLA verkar vara en miss om jag läst rätt (att de inte fungerar med 400v). Personligen bryr jag mig inte så mycket om nypriset utan totalkostnaden.
Kan bar hålla med ”plastigare” inredning får man leta efter.
Zeekr kan man serva på Mekonomen.
Bmw verkar alltid haft den policynkul att du testat, ursäkta att jag drog förhastade slutsatser men då kanske id7 är rätt bil för dig. Hoppas de löst laddningen innan vintern kommer.
ID7 har ett större batteri med bättre kemi och ganska stabil laddkurva även vid högre SOC. Så den laddar faktiskt helt okej och ofta snabbare totalt sett än en Model Y.
Sen är ID7 rymligare än i5 o h A6, samt att den är riktigt snål så jag vill nog påstå att ID7 är ett ganska bra val idag. Tänker att den är "good enough" på alla punkter
En ID7 Alltrack hade varit ett trevligt tillskott dock
Nej, har kört en rätt mycket om håller inte alls med att den har en bra laddkurva, eller jo det beror såklart vad man jämför med. Men för att vara en ”ny” bilmodell är den rätt dålig, nästan lika dålig som en ex90.Rabbithole skrev:
Drar du förutfattade meningar om ID7 baserat på att ID4 tidigare hade långsam laddning?
ID7 har ett större batteri med bättre kemi och ganska stabil laddkurva även vid högre SOC. Så den laddar faktiskt helt okej och ofta snabbare totalt sett än en Model Y.
Sen är ID7 rymligare än i5 o h A6, samt att den är riktigt snål så jag vill nog påstå att ID7 är ett ganska bra val idag. Tänker att den är "good enough" på alla punkter
En ID7 Alltrack hade varit ett trevligt tillskott dock
Rymligare än ofta subjektivt beroende på vad som är viktigt är min erfarenhet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Jag tycker det lätt blir för stort fokus på tiden för snabbladdning. Det är ju främst när man ska 50+ mil vintertid och behöver göra flera stopp det är av större relevans. Upp till det klarar sig de flesta moderna bilar med en ”splash and dash” (för att låna ett uttryck från motorsporten) eller laddning parst med ett matstopp.
Och ja, jo, det finns absolut de som kör 100 mil per dag tre–fyra gånger i veckan, men de är inte legio.
På min ”segladdande” ID4 från 2022 saknar jag en knapp för förvärmning av batteriet, men undantaget effekten av det vintertid ska det mycket till för att inte bilen ska hinna mumsa i sig så mycket energi den behöver fortare än människorna som åker i den.
Och ja, jo, det finns absolut de som kör 100 mil per dag tre–fyra gånger i veckan, men de är inte legio.
På min ”segladdande” ID4 från 2022 saknar jag en knapp för förvärmning av batteriet, men undantaget effekten av det vintertid ska det mycket till för att inte bilen ska hinna mumsa i sig så mycket energi den behöver fortare än människorna som åker i den.
Rabbithole skrev:
Problemet är ju att oavsett hur ny modell det är så är det fortfarande MEB och dess begränsningarP PHPersson skrev:
Det största felet med utrymmet i ID.7 enligt mig är att kombin är meningslös. Det är så sjukt mycket utrymme i baksätet att bagaget ändå blir lidande. Den är även mycket smalare invändigt än utvändigt. Vi har två hundar storlek större och kommer fortsätta köra dom i Volvon, och valde egentligen bara kombin pga:
-Kostade bara 80kr mer per månad / under 3k extra
-Trevligt med bakrutetorkare
-Om vi står med bara en hund inom tre år (båda är till åren) så kan vi förmodligen klara oss med bara den.
visst är det trevligt med bra baksäte, men att jag som är 2m ganska lätt och ledigt kan sitta bakom mig själv är liksom inte nödvändigt. Men det är klart att det blir trevligare lunchrundor för kollegorna 😅
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Enligt EV database snittar ID7 Pro S 125kW 10-80% Model Y 124kW och i5 xdrive 60 136kW. Och samtidigt har ID7 länge räckvidd från början så det är ingen praktisk skillnad. Kanske lite fördel ID7 då den har 5mil längre räckvidd?P PHPersson skrev:
Rymligare är inte subjektivt om du jämför i5 med ID7 Tourer, id7 har både mer benutrymme och större bagage.
Rekordsnabb laddning kunde väl varit och 800v. Men en VW behöver inte vara premiumbäst utan det duger som det är. Om något borde det vara större skillnad upp i5 som man får med Audi A6.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Tycker dom kunde haft skjutbart baksäte som i SUVarnaStorsockret skrev:
Problemet är ju att oavsett hur ny modell det är så är det fortfarande MEB och dess begränsningar
Det största felet med utrymmet i ID.7 enligt mig är att kombin är meningslös. Det är så sjukt mycket utrymme i baksätet att bagaget ändå blir lidande. Den är även mycket smalare invändigt än utvändigt. Vi har två hundar storlek större och kommer fortsätta köra dom i Volvon, och valde egentligen bara kombin pga:
-Kostade bara 80kr mer per månad / under 3k extra
-Trevligt med bakrutetorkare
-Om vi står med bara en hund inom tre år (båda är till åren) så kan vi förmodligen klara oss med bara den.
visst är det trevligt med bra baksäte, men att jag som är 2m ganska lätt och ledigt kan sitta bakom mig själv är liksom inte nödvändigt. Men det är klart att det blir trevligare lunchrundor för kollegorna 😅
Vi har diskuterat detta åtskilliga gånger men vill ändå säga att rätt så ofta stämmer inte resorna med var snabbladdare / matställe / mattid finns. Så det är inte riktigt så enkelt alltid. Men absolut om man anpassar det efter de parametrarna så funkar det fint. Jag tex kör ofta resor till ett mål där jag inte kan ladda ihop med att jag ofta äter lunch på samma plats så blir det inte så bra.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det lätt blir för stort fokus på tiden för snabbladdning. Det är ju främst när man ska 50+ mil vintertid och behöver göra flera stopp det är av större relevans. Upp till det klarar sig de flesta moderna bilar med en ”splash and dash” (för att låna ett uttryck från motorsporten) eller laddning parst med ett matstopp.
Och ja, jo, det finns absolut de som kör 100 mil per dag tre–fyra gånger i veckan, men de är inte legio.
På min ”segladdande” ID4 från 2022 saknar jag en knapp för förvärmning av batteriet, men undantaget effekten av det vintertid ska det mycket till för att inte bilen ska hinna mumsa i sig så mycket energi den behöver fortare än människorna som åker i den.
Jag snabbladdar 6ggr per år
till julfirande hos svärsläkten, och sen hen
till skidorten, och hem
till midsommarfest och sen hem.
I övrigt 3.6kw i lägenhetsgaraget, räcker gott för alla övriga resor. Räckvidd fulltankad ca 40 mil.
Inte många som verkligen behöver 800v och 400kW laddning, mindre än 1% är min gissning.
till julfirande hos svärsläkten, och sen hen
till skidorten, och hem
till midsommarfest och sen hem.
I övrigt 3.6kw i lägenhetsgaraget, räcker gott för alla övriga resor. Räckvidd fulltankad ca 40 mil.
Inte många som verkligen behöver 800v och 400kW laddning, mindre än 1% är min gissning.
Dalbotant skrev:
Samma sak här.BigR skrev:
Hade dock inte råd med GT-Line så det blev kort och gott en enkel EV6 GT förra veckan. 😉
585hk och 1300 mil på mätaren.
Tappat över 300kkr på dessa milen.
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Går den och försäkra?P Pligg85 skrev:
Vissa elbilar är ju svindyra.
Kollar lite själv på nyare bil, kruxet jag kör väldigt få mil och då blir dom fasta kostnaderna väldigt dyra om det ska delas på få mil.
Ingen större fara.A Argastesnickaren skrev:
Än har den vagnsskada inkluderat men jag har jämfört på helförsäkring mellan bolagen.
Kan komma in strax under 8000kr året men kommer nog välja en som kommer landa strax över 9000kr pga villkoren med utökad maskinskada.
Visst. Försäkringen går upp 5000kr men årsskatten går ner med över 3000kr så skillnad med att byta upp sig 9årsmodeller och 3ggr motoreffekt är strax under 2000kr i mitt fall på helår.
Service och drift borde vara fördelaktigt på GTn mot dieseln.
Däck blir det INTE 😂
Ekonomi spelar egentligen mindre roll. Hade fingret på köpknappen på en Tesla Y och hade lagt undan och öronmärkt 700kkr till den dagen de gick under just 700k för performance. Fick kalla fötter och investerade dem istället. Gick upp till 1.2M varpå jag köper denna och har dessa 700k kvar när jag fått inbetalningskortet.
Avkastningen på dem blir till nästa bil om många år.