Petesson
P PHPersson skrev:
Vill bara poängtera att folk glömmer, Tesla kommer säkert ha en nedgång något år framåt. Volkswagen gör fortfarande sjukt dåliga bilar i form av ID3, ID4 och Enyak mm. Men människor glömmer det och kommer inte bli påminda förrän nästa vinter när deras nya fina ID7a inte går mer än 25mil när de åker till fjällen…
Varför drar du in VW in i diskussionen, jag tycker ingett utan har bara angett sådant som finns att läsa i många tidningsartiklar samt bransch organisationer.

A Avemo skrev:
Man kan ju fokusera på det man vill i en artikel. Av artikeln framgår flera saker.

Totala försäljningen av elbilar ökade med 28% i maj 2025 jämfört med maj 2024.
Försäljningen av Tesla minskade med 29%.
Försäljningen av Tesla modell Y minskade med 7%
Tesla modell Y är trots minskningen mest sålda modell.

Så att tesla har problem är ju ingen motsägelse till att modell Y ändå var mest sålda modell.
Exakt… och när man är störst i kombination med Musk, Trump mm så tycker jag de klarar sig betydligt mindre dåligt än vad jag trodde.

Petesson
P PHPersson skrev:
Har jag sagt motsatsen? Läs vad jag skriver innan du skickar är du snäll.
Ja du skrev något om att andra skepp sjunker snabbare eller något i den stilen..

Petesson Petesson skrev:
Varför drar du in VW in i diskussionen, jag tycker ingett utan har bara angett sådant som finns att läsa i många tidningsartiklar samt bransch organisationer.
För att de sålde mest totalt sett.

Petesson Petesson skrev:
Ja du skrev något om att andra skepp sjunker snabbare eller något i den stilen..
Skrev att jag tror det, men låt oss se om Tesla är märket som försvinner först. Jag tror inte det.

Petesson
P PHPersson skrev:
Skrev att jag tror det, men låt oss se om Tesla är märket som försvinner först. Jag tror inte det.
Åter igen tillskriver du något som jag inte har sagt, så jag lägger ned denna diskussion!

Redigerat:
Petesson Petesson skrev:
Åter igen tillskriver du något som jag inte har sagt, så jag lägger ned denna diskussion!
Du skrev att Tesla är en sjunkande skepp, vad menade du med det om du inte menade att det försvinner?

BigR
P PHPersson skrev:
Du skrev att Tesla är en sjunkande skepp, vad menade du med det om du inte menade att det försvinner?
Trams, Tesla är inget skepp. Det är en nazistiskt biltillverkare liksom Porsche och VW. Det vet väl alla?

• Haha
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Petesson
P PHPersson skrev:
Det är ett ordspråk för tex. ett företag som går dåligt!

Petesson Petesson skrev:
METAFOR. Inte ordspråk.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Petesson Petesson skrev:
Ja så kan man se det. Men Tesla gör någ vad som helst för att sälja nu när skeppet sjunker eller tror du inte det?
För bra elbil för det priset. Tesla går inte under

Petesson
H Hhallden skrev:
För bra elbil för det priset. Tesla går inte under
Nej det tror jag inte heller att dom försvinner men toppen är nådd och andra kommer ikapp och snart förbi för så bra är dom inte som bil sedd!

Petesson Petesson skrev:
Som sagt metafor men överallt där jag läser står det att det betyder att företaget har misslyckats / på väg art försvinna.

Men låt oss inte fastna i detaljer… men på vilket sätt tycker du Tesla går dåligt? De gick +19,34 miljarder dollar plus q1 2025. En minskning med 9% absolut, men tycker du att det är ”gå dåligt”? Som jämförelse gick Volvo +1,9miljarder SEK, Polestar backade 190 miljoner dollar, Volkswagen 2,9 miljarder euro plus.

Du måste upplysa mig vad det är jag inte förstår? Det jag ser är att antingen har du tokfel och enbart läser rubriker utan att veta fakta eller så är det något jag missar?

Eller är du ett barn och säger att ”det är ingen idé att fortsätta diskussion” när du inser att du kanske hade fel?

• Gilla
Hhallden och 1 till
  • Laddar…
Petesson
P PHPersson skrev:
Som sagt metafor men överallt där jag läser står det att det betyder att företaget har misslyckats / på väg art försvinna.

Men låt oss inte fastna i detaljer… men på vilket sätt tycker du Tesla går dåligt? De gick +19,34 miljarder dollar plus q1 2025. En minskning med 9% absolut, men tycker du att det är ”gå dåligt”? Som jämförelse gick Volvo +1,9miljarder SEK, Polestar backade 190 miljoner dollar, Volkswagen 2,9 miljarder euro plus.

Du måste upplysa mig vad det är jag inte förstår? Det jag ser är att antingen har du tokfel och enbart läser rubriker utan att veta fakta eller så är det något jag missar?

Eller är du ett barn och säger att ”det är ingen idé att fortsätta diskussion” när du inser att du kanske hade fel?
Att Tesla backar är odiskutabelt i EU, bara du som fortsätter med en massa trams hit och dit att du orkar.
Uppenbart är att du är frälst i Tesla och det får du vara men kom inte o säg att Tesla går bra när resten av världen säger tvärtom!

Petesson Petesson skrev:
Att Tesla backar är odiskutabelt i EU, bara du som fortsätter med en massa trams hit och dit att du orkar.
Uppenbart är att du är frälst i Tesla och det får du vara men kom inte o säg att Tesla går bra när resten av världen säger tvärtom!
Det jag hävdar, väldigt bestämt, är att backa inte är samma sak som att gå dåligt som du säger. Jag är helt med på att de backar, har aldrig sagt något annat. Men att säga att de är ett sjunkande skepp, eller att de går dåligt håller jag inte med om. Men återigen berätta gärna på vilket sätt de går dåligt?

Edit: jag är inte frälst i Tesla, har massa personliga åsikter om dem som gör att jag inte längre är Teslaägare. Tycker fortfarande de gör, med marginal, världens bästa elbil och världens bästa laddnätverk. Men resten tycker jag är så dåligt att det inte räcker som helhet. Så jag är personligen förvånad att Tesla går så bra som det gör.

• Haha
Petesson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.