D
Rabbithole Rabbithole skrev:
2020 Model 3 LR kostar 1500:- månaden för mig, helförsäkring trygg hansa. Synd att det är så hög premie
Kolla Söderberg & Partners

Petesson
Desperata känns det som!

D
Petesson Petesson skrev:
Desperata känns det som!
I mina ögon blir första tanken -nördiga

Petesson
D djac skrev:
I mina ögon blir första tanken -nördiga
Ja så kan man se det. Men Tesla gör någ vad som helst för att sälja nu när skeppet sjunker eller tror du inte det?

Jag noterade ett test från Tyskland som visade att Fiat 500e hade lägst förbrukning av alla testade elbilar vid motorvägshastighet. Tesla låg bäst till av de större bilarna.

Då frugan har en Fiat så kan jag dock påpeka att den inte är snål. Häromåret så valde jag att köra kustvägen från Skåne till Bohuslän för att batteriet skulle räcka. Trots längre sträcka så drog bilen så lite el att batteriet räckte hem. Hade vi kört motorvägshastighet så hade vi nog inte kommit längre än till Kungsbacka. Dessutom så tjänade vi ju in tid på laddningen så restiden blev nog jämförbar ändå.

Så, skall ki ha en andravil för motorvägskörning så kan Fiaten vara ett bra alternativ, men den är ännu snålare på småvägar då den även erbjuder gokartskänsla där.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Petesson Petesson skrev:
Ja så kan man se det. Men Tesla gör någ vad som helst för att sälja nu när skeppet sjunker eller tror du inte det?
Läste någonstans att Model Y var bäst säljande elbil i Europa, lämnar inga garantier på källan. Men personligen tror jag det finns andra skepp som sjunker betydligt fortare….

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Petesson
P PHPersson skrev:
Läste någonstans att Model Y var bäst säljande elbil i Europa, lämnar inga garantier på källan. Men personligen tror jag det finns andra skepp som sjunker betydligt fortare….
Ingen aning om en specifik model.
Men Tesla som helhet backar stort i EU vore bra om du kunde backa dina påståenden med fakta?

”Elon Musks bolag sålde 52,6 procent färre bilar i EU i april i år jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har försäljningen för Tesla backat med 46,1 procent i unionen, enligt statistik från branschorganisationen Acea.”

https://www.svd.se/a/VzvmAl/teslas-forsaljning-rasar-i-europa

”Tesla pressas från flera håll i Europa – både av konkurrensen och av sin egen vd. Medan marknaden för elbilar fortsätter att växa har Tesla tappat mark till rivaler från både Europa och Kina.”

https://www.realtid.se/marknader/forsaljningen-rasar-men-experten-tror-pa-teslas-comeback/

Petesson Petesson skrev:
Ingen aning om en specifik model.
Men Tesla som helhet backar stort i EU vore bra om du kunde backa dina påståenden med fakta?

”Elon Musks bolag sålde 52,6 procent färre bilar i EU i april i år jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har försäljningen för Tesla backat med 46,1 procent i unionen, enligt statistik från branschorganisationen Acea.”

[länk]

”Tesla pressas från flera håll i Europa – både av konkurrensen och av sin egen vd. Medan marknaden för elbilar fortsätter att växa har Tesla tappat mark till rivaler från både Europa och Kina.”

[länk]
Inga problem med fakta…. se länk nedan.
Model Y var den bäst säljande elbilen i Europa i maj, dina uppgifter är gamla och innan den ”nya” Y börjat levereras på riktigt. Tesla ligger också på 5:e plats totalt sett.

Med andra ord… jag säger det igen att det finns nog andra som har större problem.

Så du kanske skall sluta dra så stora växlar på några rubriker? Det går med siffror och rubriker att vrida det mesta att verka bra eller dåligt.

https://www.borskollen.se/nyheter/2...usar-i-maj-tesla-modell-atertar-forstaplatsen

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Petesson
P PHPersson skrev:
Inga problem med fakta…. se länk nedan.
Model Y var den bäst säljande elbilen i Europa i maj, dina uppgifter är gamla och innan den ”nya” Y börjat levereras på riktigt. Tesla ligger också på 5:e plats totalt sett.
Nej dom är ju från samma månad som dina Tesla tappar stort i EU, det är ganska väldokumenterat i alla olika tidningskrifter och branschorganisationer..
Jag skrev ju att jag inte har koll på enskilda modeller, det är helheten jag pratar om och där tappar Tesla stort..

Men du kan fortsätta kampen själv om det motsatta ifall du känner för det😉

Petesson Petesson skrev:
Nej dom är ju från samma månad som dina Tesla tappar stort i EU, det är ganska väldokumenterat i alla olika tidningskrifter och branschorganisationer..
Jag skrev ju att jag inte har koll på enskilda modeller, det är helheten jag pratar om och där tappar Tesla stort..

Tappar är väl inte så intressant… de sålde överlägset mest förra året. Mer viktigt är väl hur många man säljer och är man 5:e störst är det hårt att kalla det sjunkande skepp… Gör Citroen som ökade mest världens bästa elbilar?

Och nej, din länk var för april månad. Står direkt i rubriken:

https://www.svd.se/a/VzvmAl/teslas-forsaljning-rasar-i-europa

Petesson
P PHPersson skrev:
Tappar är väl inte så intressant… de sålde överlägset mest förra året. Mer viktigt är väl hur många man säljer och är man 5:e störst är det hårt att kalla det sjunkande skepp… är Gör Citroen som ökade mest världens bästa elbilar? elbilar?

Och nej, din länk var för april månad. Står direkt i rubriken:

[länk]
Men snälla läs din egna artikel du länka till:
medan Tesla Model Y toppade listan över enskilda modeller. Trots detta minskade Teslas totala försäljning markant.

Petesson Petesson skrev:

Vill bara poängtera att folk glömmer, Tesla kommer säkert ha en nedgång något år framåt. Volkswagen gör fortfarande sjukt dåliga bilar i form av ID3, ID4 och Enyak mm. Men människor glömmer det och kommer inte bli påminda förrän nästa vinter när deras nya fina ID7a inte går mer än 25mil när de åker till fjällen…

Man kan ju fokusera på det man vill i en artikel. Av artikeln framgår flera saker.

Totala försäljningen av elbilar ökade med 28% i maj 2025 jämfört med maj 2024.
Försäljningen av Tesla minskade med 29%.
Försäljningen av Tesla modell Y minskade med 7%
Tesla modell Y är trots minskningen mest sålda modell.

Så att tesla har problem är ju ingen motsägelse till att modell Y ändå var mest sålda modell.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Petesson Petesson skrev:
Men snälla läs din egna artikel du länka till:
medan Tesla Model Y toppade listan över enskilda modeller. Trots detta minskade Teslas totala försäljning markant.
Har jag sagt motsatsen? Läs vad jag skriver innan du skickar är du snäll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.