Isakare Isakare skrev:
Hur är det med drivlinan på Zoe och Leaf, är det samma ??
Zoe har ju problem med både motor och växellåda, dåliga lager tydligen.
Inte samma, leaf är bättre och större bil men Chademo..
 
A Avemo skrev:
Vad kan man få av pendlarbil för runt 100'000? Sträckan att pendla kommer att vara 5 mil enkel resa och jag räknar inte med att kunna ladda där. Har någon erfarenhet av följande bilar? Fyll gärna på listan.

Renault Zoe med 41 kWh har räckvidden. Den går att ladda med trefas, men är dålig om man vill snabbladda då det är 43 kW AC som gäller. Och hur vanligt är det?

Nissan Leaf med 40 eller möjligen 30 kWh. Delar mycket med Renault Zoe. Möjligen aningen mindre dålig vad gäller snabbladdning då den kan laddas med 50 kWh via Chademo. Men det är ju inte heller så vanligt. Sämre för hemmaladdning då den har typ 1 handske och bara klarar enfas. Något dyrare än Zoe.

Kia Soul. Är det enfas typ 1 och chademo där också?

e-Golf. Blir det tight med 10 mil på vintern? Har CCS-laddintag.

Skoda Citigo. Börjar komma i överkant med priset.
Zoe
Ioniq
Corsa-e
Mii/Citigo med 36kWh
 
A Avemo skrev:
Vad kan man få av pendlarbil för runt 100'000? Sträckan att pendla kommer att vara 5 mil enkel resa och jag räknar inte med att kunna ladda där. Har någon erfarenhet av följande bilar? Fyll gärna på listan.

Renault Zoe med 41 kWh har räckvidden. Den går att ladda med trefas, men är dålig om man vill snabbladda då det är 43 kW AC som gäller. Och hur vanligt är det?

Nissan Leaf med 40 eller möjligen 30 kWh. Delar mycket med Renault Zoe. Möjligen aningen mindre dålig vad gäller snabbladdning då den kan laddas med 50 kWh via Chademo. Men det är ju inte heller så vanligt. Sämre för hemmaladdning då den har typ 1 handske och bara klarar enfas. Något dyrare än Zoe.

Kia Soul. Är det enfas typ 1 och chademo där också?

e-Golf. Blir det tight med 10 mil på vintern? Har CCS-laddintag.

Skoda Citigo. Börjar komma i överkant med priset.
Vi har provat både Zoe (40 kwh batteri) och Nissan (Gen 2, 40 kwh) med just dom förutsättningarna; %.5 mil enkelt resa, mestadels motorväg.

Funkar alldeles utmärkt. På sommaren kom man hem med ca 40% kvar, vintern var det ilte tajtare med ca 25% kvar - sen laddning över natten och iväg igen på morgonen.
Vi bytte Zoe'n efter ca ett år. Den är mindre, bullrigare, har sämre värme och framförallt hade den generationen vi hade halogenlampor med uruselt ljus på vinterhalvåret ! Buggig infotainment var inte heller så kul alla gånger. Zoe har också litet baksätet och väldigt lite bagagerum. Den bullrade enormt från värmefläkten vid förvärmning och även vid laddning ibland på uppfarten också.

Nissan kändes som ett enormt lyft. Bättre teknik, mycket (!) bättre ljus, bättre komfort. Bra baksäte och väldigt stort bagage, för biltypen iaf.

Ingen hade snabbladdning...nåja: Nissan har 50 kw/ChaDeMo - men i praktiken är det inte helt lätt att hitta sådana stationer, som dessutom funkar och inte är upptagna (delar ofta med CCS)

Kia Soul är en ngt modernare plattform och har CCS. Verkar ha relativt modern teknik (jmf med andra i dessa årgångar). Har dock inte kört den själv. Har en kompis som hade en Soul 64kwh, hon var nöjd, förutom med utrymmet i bagaget (har hund)

Zoen hade vi problem med infotainment och att det läckte in vid ösregn (genom listerna i framdörrarna) - inte ngt annat. Leafen har funkat som en klocka i 4 år. Ingen av dom hade några som helst problem med drivlinan eller batterierna (Zoen var en 2016 som var tre år gammal när vi köpte den, och Leafen en 2018, också den ca tre år).

Nu har jag precis bytt Leafen till en Citroen E-C4. Inte för att Nissan hade några fel egentligen, men den var nu 7 år och hade gått strax under 10000 mil. Avsaknaden av CCS gör också att vi i vissa lägen när vi vill iväg på var sitt håll (det är vår 2a bil) har lite logistiska problem då man ogärna tar Nissan mer än 7-9 mil "ut" om man inte vet att man kan ladda. Den har en praktiskt räckvidd på sommaren uppåt 20-23 mil (270 km WLTP), och lite marginal vill man gärna ha. På vintern, vid säg -12C, är det ännu lite sämre med kanske ca 15-16 mils räckvidd i praktiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi har provat både Zoe (40 kwh batteri) och Nissan (Gen 2, 40 kwh) med just dom förutsättningarna; %.5 mil enkelt resa, mestadels motorväg.

Funkar alldeles utmärkt. På sommaren kom man hem med ca 40% kvar, vintern var det ilte tajtare med ca 25% kvar - sen laddning över natten och iväg igen på morgonen.
Vi bytte Zoe'n efter ca ett år. Den är mindre, bullrigare, har sämre värme och framförallt hade den generationen vi hade halogenlampor med uruselt ljus på vinterhalvåret ! Buggig infotainment var inte heller så kul alla gånger. Zoe har också litet baksätet och väldigt lite bagagerum. Den bullrade enormt från värmefläkten vid förvärmning och även vid laddning ibland på uppfarten också.

Nissan kändes som ett enormt lyft. Bättre teknik, mycket (!) bättre ljus, bättre komfort. Bra baksäte och väldigt stort bagage, för biltypen iaf.

Ingen hade snabbladdning...nåja: Nissan har 50 kw/ChaDeMo - men i praktiken är det inte helt lätt att hitta sådana stationer, som dessutom funkar och inte är upptagna (delar ofta med CCS)

Kia Soul är en ngt modernare plattform och har CCS. Verkar ha relativt modern teknik (jmf med andra i dessa årgångar). Har dock inte kört den själv. Har en kompis som hade en Soul 64kwh, hon var nöjd, förutom med utrymmet i bagaget (har hund)

Zoen hade vi problem med infotainment och att det läckte in vid ösregn (genom listerna i framdörrarna) - inte ngt annat. Leafen har funkat som en klocka i 4 år. Ingen av dom hade några som helst problem med drivlinan eller batterierna (Zoen var en 2016 som var tre år gammal när vi köpte den, och Leafen en 2018, också den ca tre år).

Nu har jag precis bytt Leafen till en Citroen E-C4. Inte för att Nissan hade några fel egentligen, men den var nu 7 år och hade gått strax under 10000 mil. Avsaknaden av CCS gör också att vi i vissa lägen när vi vill iväg på var sitt håll (det är vår 2a bil) har lite logistiska problem då man ogärna tar Nissan mer än 7-9 mil "ut" om man inte vet att man kan ladda. Den har en praktiskt räckvidd på sommaren uppåt 20-23 mil (270 km WLTP), och lite marginal vill man gärna ha. På vintern, vid säg -12C, är det ännu lite sämre med kanske ca 15-16 mils räckvidd i praktiken.
Tack. Det var informativt.

Jag får det till att det var 2018 som både Zoe och Leaf fick 40 kWh batteri. Hade du en 2016 Zoe med stort batteri? Vidare får jag det till att det bara var de tidiga modellerna av Zoe som gick att ladda med 43 kW. Så när dessa två är valet blir det dålig hemmaladdning och dålig snabbladdning eller bra hemmaladdning men ingen snabbladdning alls. Leaf ligger ju högre i pris. Men man ser ut att få mer också.

Kia Soul verkar ha kommit i ett par varianter. Inom min budget ryms den med 27 kWh. Jag får det till att den också har typ 1 och enfas. Var det senare den fick trefas? Jag har fått intrycket att alla de tidiga asiaterna bara har enfas.
 
A Avemo skrev:
Tack. Det var informativt.

Jag får det till att det var 2018 som både Zoe och Leaf fick 40 kWh batteri. Hade du en 2016 Zoe med stort batteri? Vidare får jag det till att det bara var de tidiga modellerna av Zoe som gick att ladda med 43 kW. Så när dessa två är valet blir det dålig hemmaladdning och dålig snabbladdning eller bra hemmaladdning men ingen snabbladdning alls. Leaf ligger ju högre i pris. Men man ser ut att få mer också.

Kia Soul verkar ha kommit i ett par varianter. Inom min budget ryms den med 27 kWh. Jag får det till att den också har typ 1 och enfas. Var det senare den fick trefas? Jag har fått intrycket att alla de tidiga asiaterna bara har enfas.
Chademo på tidiga Soul.

Niro, Kona och Ioniq är alla safe. Sen fick Zoe CCS med 52kWh batteriet.
 
A Avemo skrev:
Tack. Det var informativt.

Jag får det till att det var 2018 som både Zoe och Leaf fick 40 kWh batteri. Hade du en 2016 Zoe med stort batteri? Vidare får jag det till att det bara var de tidiga modellerna av Zoe som gick att ladda med 43 kW. Så när dessa två är valet blir det dålig hemmaladdning och dålig snabbladdning eller bra hemmaladdning men ingen snabbladdning alls. Leaf ligger ju högre i pris. Men man ser ut att få mer också.

Kia Soul verkar ha kommit i ett par varianter. Inom min budget ryms den med 27 kWh. Jag får det till att den också har typ 1 och enfas. Var det senare den fick trefas? Jag har fått intrycket att alla de tidiga asiaterna bara har enfas.
Om storleken på bil passar tipsar jag om bmw I3 som jag tycker är överlägsen de andra på alla punkter utom baksäte/bagage.
 
P PHPersson skrev:
Om storleken på bil passar tipsar jag om bmw I3 som jag tycker är överlägsen de andra på alla punkter utom baksäte/bagage.
i3 kunde varit riktigt grym om den hade vanliga dörrar och lite lägre golv i bagaget
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
J
A Avemo skrev:
Vad kan man få av pendlarbil för runt 100'000? Sträckan att pendla kommer att vara 5 mil enkel resa och jag räknar inte med att kunna ladda där. Har någon erfarenhet av följande bilar? Fyll gärna på listan.
Jag har sen tre år Zoe 41 uttagen 2019 (köpte den 3 år gammal), har 5 enkel till jobbet, har aldrig "behövt" ladda. En sån Zoe tror jag du utan problem får för 100k med låga mil. En sliten rackare med nån buckla och många mil går säkert få mycket billigare. Men en Zoe med lilla batteriet hade det vart på håret på vintern tror jag - vi har laddplatser på jobbet, men begränsad tillgång. Dessutom är Zoen med litet batter inte så mycket billigare, helt enkelt tror jag för att en elbil för 50.000 är billigt oavsett räckvidd - ska man bara köra "i stan" så duger den och ger en överlägsen ekonomi även för 50.000.
A Avemo skrev:
Renault Zoe med 41 kWh har räckvidden. Den går att ladda med trefas, men är dålig om man vill snabbladda då det är 43 kW AC som gäller. Och hur vanligt är det?
nästan alla har 22kw, facelift har -ibland- CCS på tror jag 50kw.

Zoen är gjord som en äkta elbil, vilket inte alla andra bilar (tex golfen) är. Det tror jag är en fördel med Zoe.

Vår AC har pajat, men ännu inte motorn. Lite över 8000 mil. Jag kör ca 130 de ca 2.5 mil av de 5 milen som är 100-motorväg. Renaults försäkring (maskinskada) räcker till 15.000 mil (ev 17.000?). Då har motorn antingen rasat eller är bilen "slutkörd" eller snarare avskriven. Dvs om 5 år så kommer jag inte få många tusen för bilen, rasar motorn då så får man skrota. Om motorn rasar innan det så går det på maskinskada. Köp en Zoe med "tillräckligt många mil kvar" på maskinskadan. Så, ja, motorerna verkar ha lagerproblem, men absolut inte alla bilar vid låga miltal.

Zoe är faktiskt en trevlig liten bil (jag trodde renault var det märke jag minst av allt skulle köpa men...) - rapp och rolig att köra, man sitter högt och ser bra men låg tyngdpunkt på bilen. Körställningen gillas väl av "pensionärer" men inte av ungdomar, lite kyrkbänk. Går att köra lite biltjuvsaktigt om man vill. Går ändå relativt stadigt på vägen. Ljudnivå, komfort och "hjälpsystem" är dock som på en betydligt äldre bil.

Men allt som allt tycker jag man får ruskigt mycket för pengarna! Vi åker (som tex imorrn) ca 20 mil enkel och om man ska övernatta eller kan hitta en 22kw laddare man kan stå ett par timmar på så går det utmärkt att åka den sträckan och 4 personer. Men att åka 40 mil enkel funkar inte alls.
A Avemo skrev:
Nissan Leaf med 40 eller möjligen 30 kWh. Delar mycket med Renault Zoe. Möjligen aningen mindre dålig vad gäller snabbladdning då den kan laddas med 50 kWh via Chademo. Men det är ju inte heller så vanligt. Sämre för hemmaladdning då den har typ 1 handske och bara klarar enfas. Något dyrare än Zoe.
Chademo tror jag suger om du tänker att du ska långköra. Leaf har ju mer finesser, större, men också kortare räckvidd (med de versioner du får för under 100k). Men -går- att "snabbladda" om man hittar rätt laddare.
A Avemo skrev:
Kia Soul. Är det enfas typ 1 och chademo där också?
Jag kollade dessa när vi köpte Zoe. Tror de är sämre på rätt mycket.
A Avemo skrev:
e-Golf. Blir det tight med 10 mil på vintern? Har CCS-laddintag.
Finns väl flera olika, men för 100k är det kanske den allra äldsta. VWs bilar känns ju gedigna, men brukar kunna ha rätt mycket problem ändå...
 
J
Rabbithole Rabbithole skrev:
i3 kunde varit riktigt grym om den hade vanliga dörrar och lite lägre golv i bagaget
Jag kollade på såna, men de är dyra (då för tre år sen, men även nu - nästan som en tesla model3) - de tar max 2 passagerare bak, vilket är en dealbreaker för oss då vi ofta skjutsar barn med kompisar till olika sporter och liknande. De har väldigt speciella däck och fälgar. "Radarfarthållaren" suger, det är vad jag förstår bara kamera som fungerar så bra det gick för 5 år sen, dvs "inte alls". Nästan inga har att den även styr efter vägen. Många billiga har den lilla förbränningsräckviddsförlängaren som vad jag förstår är trasslig, dyr att underhålla och dyr att laga. Och meningslös för att köra längre sträckor. Men bilen är ju innovativ, rolig att köra och fulsnygg i sin design. Skulle gärna ha en, om de vart billigare och en "ren" pendlingsbil för bara migsjälv.
 
J JohanLun skrev:
Jag kollade på såna, men de är dyra (då för tre år sen, men även nu - nästan som en tesla model3) - de tar max 2 passagerare bak, vilket är en dealbreaker för oss då vi ofta skjutsar barn med kompisar till olika sporter och liknande. De har väldigt speciella däck och fälgar. "Radarfarthållaren" suger, det är vad jag förstår bara kamera som fungerar så bra det gick för 5 år sen, dvs "inte alls". Nästan inga har att den även styr efter vägen. Många billiga har den lilla förbränningsräckviddsförlängaren som vad jag förstår är trasslig, dyr att underhålla och dyr att laga. Och meningslös för att köra längre sträckor. Men bilen är ju innovativ, rolig att köra och fulsnygg i sin design. Skulle gärna ha en, om de vart billigare och en "ren" pendlingsbil för bara migsjälv.
2 passagerare bak håller jag med om, resten håller jag inte med om. Rexen fungerar finfint men den finns även utan och du borde få en 94Ah, för ca 100 och den är extremt mycket snålare än både Zoe och Leafen. Däcken är smala men är ingen mer nackdel än så.
 
J
P PHPersson skrev:
2 passagerare bak håller jag med om, resten håller jag inte med om. Rexen fungerar finfint men den finns även utan och du borde få en 94Ah, för ca 100 och den är extremt mycket snålare än både Zoe och Leafen. Däcken är smala men är ingen mer nackdel än så.
Jag har läst mig till (på forum mm) att det i princip bara finns 1-2 tillverkare av däck till i3 så de är dyra och svåra att hitta.

Och att just stödsystemen (farthållare) inte funkar bra. Men Zoen jag har, den har ingen radar alls så... Visst. Då är den inte så dålig ändå.

Jag tycker Rexen (range-extender) är ett jäkligt mycket bättre koncept än en parallellhybrid, men det jag hört är att det inte är nåt man åker 50 mil med på just en i3. Men då är väl en 94a en bättre grej, jag fick för mig de låg mycket högre än 100k, typ 180.000 och då kan man ju hitta andra elbilar som inte har de begränsningar som i3 har. Men återigen, om man inte har familj så är ju baksätet ingen begränsning...

Så jag förstår vad du menar. i3 verkar vara en fin bil. Men med några lösningar som för vissa kan vara dealbreakers.

Men det jag skriver baserar jag på vad jag läste för 3 år sen och efter en provkörning av en i3.
 
J JohanLun skrev:
Jag har läst mig till (på forum mm) att det i princip bara finns 1-2 tillverkare av däck till i3 så de är dyra och svåra att hitta.

Och att just stödsystemen (farthållare) inte funkar bra. Men Zoen jag har, den har ingen radar alls så... Visst. Då är den inte så dålig ändå.

Jag tycker Rexen (range-extender) är ett jäkligt mycket bättre koncept än en parallellhybrid, men det jag hört är att det inte är nåt man åker 50 mil med på just en i3. Men då är väl en 94a en bättre grej, jag fick för mig de låg mycket högre än 100k, typ 180.000 och då kan man ju hitta andra elbilar som inte har de begränsningar som i3 har. Men återigen, om man inte har familj så är ju baksätet ingen begränsning...

Så jag förstår vad du menar. i3 verkar vara en fin bil. Men med några lösningar som för vissa kan vara dealbreakers.

Men det jag skriver baserar jag på vad jag läste för 3 år sen och efter en provkörning av en i3.
Jag har haft en rex drygt 20000mil och jag saknar den ibland fortfarande.
Farthållaren var inte grym men det var ju var det var från den tiden… men Rexsystemet är fantastiskt.
Det som förmodligen de som skrev missat är att det går att starta motorn manuellt, missar man det precis så som du skriver svårt att köra långt eftersom de inte alltid orkar hålla batterinivån, speciellt på vintern. Men lär man sig bara bilen är det inga problem att köra långt. Värre är att bensintanken är liten.
Men att det är lite krångligt att köra 50mil tycker jag är ok när det är en fantastisk kortstäckebil som ändå går att köra långt med om man vill. Den har ju även CCS så det alternativet finns också.
Däcken var dyra precis i början och Nokians vinterdäck skapade vibrationer i hela bilen så egentligen var Bridgestone ändå vinterdäcket. Men numera finns det fler val och däcken är inte dyrare än andra tror jag.

Edit: CCS var tillval, så även adaptiv farthållare
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Om storleken på bil passar tipsar jag om bmw I3 som jag tycker är överlägsen de andra på alla punkter utom baksäte/bagage.
För 100000 verkar det vara minsta batteriet som gäller. Och då gissar jag att räckvidden kan bli tight på vintern. Men jag hade inte förstått att en Rex var billigare. Det var primärt en elbil jag tänkte mig. Men en laddhybrid med bra räckvidd är också tänkbar. I3 är ju en ovanligt vettig bil för att vara BMW.
 
J JohanLun skrev:
Jag har sen tre år Zoe 41 uttagen 2019 (köpte den 3 år gammal), har 5 enkel till jobbet, har aldrig "behövt" ladda. En sån Zoe tror jag du utan problem får för 100k med låga mil. En sliten rackare med nån buckla och många mil går säkert få mycket billigare. Men en Zoe med lilla batteriet hade det vart på håret på vintern tror jag - vi har laddplatser på jobbet, men begränsad tillgång. Dessutom är Zoen med litet batter inte så mycket billigare, helt enkelt tror jag för att en elbil för 50.000 är billigt oavsett räckvidd - ska man bara köra "i stan" så duger den och ger en överlägsen ekonomi även för 50.000.

nästan alla har 22kw, facelift har -ibland- CCS på tror jag 50kw.

Zoen är gjord som en äkta elbil, vilket inte alla andra bilar (tex golfen) är. Det tror jag är en fördel med Zoe.

Vår AC har pajat, men ännu inte motorn. Lite över 8000 mil. Jag kör ca 130 de ca 2.5 mil av de 5 milen som är 100-motorväg. Renaults försäkring (maskinskada) räcker till 15.000 mil (ev 17.000?). Då har motorn antingen rasat eller är bilen "slutkörd" eller snarare avskriven. Dvs om 5 år så kommer jag inte få många tusen för bilen, rasar motorn då så får man skrota. Om motorn rasar innan det så går det på maskinskada. Köp en Zoe med "tillräckligt många mil kvar" på maskinskadan. Så, ja, motorerna verkar ha lagerproblem, men absolut inte alla bilar vid låga miltal.

Zoe är faktiskt en trevlig liten bil (jag trodde renault var det märke jag minst av allt skulle köpa men...) - rapp och rolig att köra, man sitter högt och ser bra men låg tyngdpunkt på bilen. Körställningen gillas väl av "pensionärer" men inte av ungdomar, lite kyrkbänk. Går att köra lite biltjuvsaktigt om man vill. Går ändå relativt stadigt på vägen. Ljudnivå, komfort och "hjälpsystem" är dock som på en betydligt äldre bil.

Men allt som allt tycker jag man får ruskigt mycket för pengarna! Vi åker (som tex imorrn) ca 20 mil enkel och om man ska övernatta eller kan hitta en 22kw laddare man kan stå ett par timmar på så går det utmärkt att åka den sträckan och 4 personer. Men att åka 40 mil enkel funkar inte alls.

Chademo tror jag suger om du tänker att du ska långköra. Leaf har ju mer finesser, större, men också kortare räckvidd (med de versioner du får för under 100k). Men -går- att "snabbladda" om man hittar rätt laddare.

Jag kollade dessa när vi köpte Zoe. Tror de är sämre på rätt mycket.

Finns väl flera olika, men för 100k är det kanske den allra äldsta. VWs bilar känns ju gedigna, men brukar kunna ha rätt mycket problem ändå...
Varför vill du inte byta lager i elmotorn. Vad kostar ett lager? Det brukar röra sig om storleksordningen några hundra kr styck. Är det omöjligt att byta lager på en Zoe? Varför i så fall? Bara nyfiken, jag ska inte köpa någon.
 
J
T TommyC skrev:
Varför vill du inte byta lager i elmotorn. Vad kostar ett lager? Det brukar röra sig om storleksordningen några hundra kr styck. Är det omöjligt att byta lager på en Zoe? Varför i så fall? Bara nyfiken, jag ska inte köpa någon.
Man måste ta ut motorn och ha massa special grejor för att byta. Kanske blir det billigare när fler byter utanför garanti/maskinskada då man verkar byta till ny motor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.