358 952 läst ·
6 084 svar
359k läst
6,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skulle varit intressant om listan även innehållit några fossiler i motsvarande pris/storleksklass.
T M3/Y känns trevliga och rimligt prisade men kalkylen förstörs ju helt av försäkringen. Och att de verkar rosta friskt i bla bromsrör samt att märket blivit svärtat av Elons utspel.
T M3/Y känns trevliga och rimligt prisade men kalkylen förstörs ju helt av försäkringen. Och att de verkar rosta friskt i bla bromsrör samt att märket blivit svärtat av Elons utspel.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Bromsrör vet jag inte så mycket om, men det är inte jättejobbigt att regelbundet bromsa ordentligt så man motionerar bromsarna och förhindrar igenrostning….J JohanLun skrev:
Vår Y besiktades nyligen och bromsarna var i utomordentligt skick. Iofs sa besiktningsinspektören också att de tyskbyggda MY var bättre än de byggda i Kina/USA
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Vissa modeller har problem med rostiga bromsrör som dessutom går ovanför batteriet som då måste plockas ner.Satsuki skrev:
Bromsrör vet jag inte så mycket om, men det är inte jättejobbigt att regelbundet bromsa ordentligt så man motionerar bromsarna och förhindrar igenrostning….
Vår Y besiktades nyligen och bromsarna var i utomordentligt skick. Iofs sa besiktningsinspektören också att de tyskbyggda MY var bättre än de byggda i Kina/USA
Kanske inget gör det själv jobb på gatan med bilen på pallbockar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
De där företagen som säljer jämförelser mellan olika försäkringsbolag är väl alltid dyra? Jag har alltid lyckats få bättre pris själv när man gör samma jobb i egen regi.BigR skrev:
AMS Recharge har med Zmarta jämfört försäkringar på populära bilmodeller av elbilar. Listan ger väl en fingervisning om hur det ligger till. Själv hittar jag billigare exempel, men skillnaden mellan modeller märks.
Från artikeln:
Månadspremie utan rabatt Q1 2025 jämfört med Q1 2024
Kia EV6: 938 kronor (-4,7 procent)
Nissan Leaf: 864 kronor (12,3 procent)
Polestar 2: 1 057 kronor (-10 procent
Skoda Enyaq IV: 952 kronor (12,2 procent)
Tesla Model 3: 3 338 kronor (70,3 procent)
Tesla Model Y: 4 007 kronor (97,3 procent)
Volkswagen ID.3: 901 kronor (7,2 procent)
Volkswagen ID.4: 1 100 kronor (4,9 procent)
Volvo EX30: 1 060 kronor (7,3 procent)
Volvo EX40: 1 097 kronor (-9,8 procent)
Källa: [länk]
Även en uppföljare:
[länk]
Kan ju nämna dom små fel jag råkat ut för..Andreas_Hansson skrev:
Den är dock rätt törstig så du kommer inte fram snabbare iallafall. Många som hänger upp sig på att bilen skall ladda supersnabbt och väljer bil efter det.
De flesta kommer nog inte snabbladda många gånger på en månad. Att välja bil för att kanske tjäna en kvart är tokigt.
De äldre id4 verkar dock ladda extremt långsamt. Dessutom verkar den ha en hel del småfel och en allmänt buggig mjukvara. Inget jag skulle köpa utan garanti under hela ägandet. Folkvagn har dessutom bara 2 års nybilsgaranti.
Hastighetsmätaren hängde sig
Bilen hoppade ur P och körde iväg på parkeringen (alternativt la aldrig i P och körde iväg).
Jag hade klivit ur bilen.
Nu går jag aldrig ur bilen före ungarna speciellt om jag står på en kaj eller liknade..
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Drygt dubbelt så mycket på Tesla som jag får på Trygg hansa, så det är väl lite cherry picking i arikeln även om Tesla försäkring är på tok för dyr.BigR skrev:
AMS Recharge har med Zmarta jämfört försäkringar på populära bilmodeller av elbilar. Listan ger väl en fingervisning om hur det ligger till. Själv hittar jag billigare exempel, men skillnaden mellan modeller märks.
Från artikeln:
Månadspremie utan rabatt Q1 2025 jämfört med Q1 2024
Kia EV6: 938 kronor (-4,7 procent)
Nissan Leaf: 864 kronor (12,3 procent)
Polestar 2: 1 057 kronor (-10 procent
Skoda Enyaq IV: 952 kronor (12,2 procent)
Tesla Model 3: 3 338 kronor (70,3 procent)
Tesla Model Y: 4 007 kronor (97,3 procent)
Volkswagen ID.3: 901 kronor (7,2 procent)
Volkswagen ID.4: 1 100 kronor (4,9 procent)
Volvo EX30: 1 060 kronor (7,3 procent)
Volvo EX40: 1 097 kronor (-9,8 procent)
Källa: [länk]
Även en uppföljare:
[länk]
Jag får mellan 2-2,5 ggr premiekostnad på en MY LR jämfört med en EV6 GT Line AWD med sollucka.
Panoramaglastak verkar dra upp teslapremien ordentligt.
EV6 GT Line ligger på 577kr för helförsäkring och 724kr om det ska vara ”Stor-paketet” Folksam.
Panoramaglastak verkar dra upp teslapremien ordentligt.
EV6 GT Line ligger på 577kr för helförsäkring och 724kr om det ska vara ”Stor-paketet” Folksam.
Hos LF så är Model Y LR 50% dyrare än EV6 GT Line för mig (877kr vs 1317kr)… rätt mycket, men isf inte lika extremt som för dig..BigR skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Exakt, att själva bromsarna riskerar kärva ihop på elbilar är ett faktum. Vissa har trumbromsar istf skivor då de har mindre benägenhet att kärva/rosta ihop.A Argastesnickaren skrev:
Men i teslas fall har rapporterats att bilarna rostar hejdlöst i bromsrör och under plastsköldar där bilprovningen inte kan kontrollera utan att skruva isär bilen.
Nu tror jag inte tesla är ensamma att rosta, endel nya bilmärken som inte sålts eller vinterprovats ordentligt har säkert samma problem. Detta problem fanns ju på en mängd bilar om man går tillbaka 30-40 år. Men sen dess har de flesta bättrat sitt rostskydd, även om vissa verkar sådär var 10e år snåla ned på rostskyddet tills det blir så dåligt man måste skärpa sig igen. Så, det är en väldig skillnanad mellan olika bilar, men just teslan har det lyfts fram att det är på dolda ställen det börjar.
Jag tycker tesla, framförallt M3 och M S, är snygga bilar, trevliga att köra. Men det finns ett antal aspekter som verkar mindre bra och tillräckigt dåliga för att hindra ett köp.
Bilar i VW koncernen är ofta åkej att köra, men att äga en (otestad) variant som begagnad är inget jag vill prova på. Vissa "VW" klarar sig bra mekaniskt och från rost, men det finns också katastrofexemplar - karosser och motorer som verkar urusla. Dvs kvaliteten håller inte en jämn nivå. Kanske visar det sig att ID4 är en jättebra bil. Eller inte. Det är nog för tidigt att säga.
Min fundering är ju hur mycket sämre de kinesiska bilarna är än tex VW och Tesla... Jag har en känsla att skillnaden inte är jättestor trots allt...
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Och sen är ju Teslan från början en amerikansk bil och dom har aldrig varit kända för bra rostskydd.J JohanLun skrev:Exakt, att själva bromsarna riskerar kärva ihop på elbilar är ett faktum. Vissa har trumbromsar istf skivor då de har mindre benägenhet att kärva/rosta ihop.
Men i teslas fall har rapporterats att bilarna rostar hejdlöst i bromsrör och under plastsköldar där bilprovningen inte kan kontrollera utan att skruva isär bilen.
Nu tror jag inte tesla är ensamma att rosta, endel nya bilmärken som inte sålts eller vinterprovats ordentligt har säkert samma problem. Detta problem fanns ju på en mängd bilar om man går tillbaka 30-40 år. Men sen dess har de flesta bättrat sitt rostskydd, även om vissa verkar sådär var 10e år snåla ned på rostskyddet tills det blir så dåligt man måste skärpa sig igen. Så, det är en väldig skillnanad mellan olika bilar, men just teslan har det lyfts fram att det är på dolda ställen det börjar.
Jag tycker tesla, framförallt M3 och M S, är snygga bilar, trevliga att köra. Men det finns ett antal aspekter som verkar mindre bra och tillräckigt dåliga för att hindra ett köp.
Bilar i VW koncernen är ofta åkej att köra, men att äga en (otestad) variant som begagnad är inget jag vill prova på. Vissa "VW" klarar sig bra mekaniskt och från rost, men det finns också katastrofexemplar - karosser och motorer som verkar urusla. Dvs kvaliteten håller inte en jämn nivå. Kanske visar det sig att ID4 är en jättebra bil. Eller inte. Det är nog för tidigt att säga.
Min fundering är ju hur mycket sämre de kinesiska bilarna är än tex VW och Tesla... Jag har en känsla att skillnaden inte är jättestor trots allt...
Att det sen döljs under plast gör ju inte att det rostar mindre
Det är synd för jag gillar iden med elbilar och får väl krypa till korset nån gång och köpa en men som det ser nu så defintivt inget från Amerika och sen med Musk som styr så blir jag inte mer sugen på en Tesla.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg