233 346 läst · 3 776 svar
233k läst
3,8k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Administrator
· Skåne
· 6 631 inlägg
Apropå tillverkningsland. Jag fick en videosnutt från min kompis där han hade upptäckt att det stod ”this beautifully fragrant is matured on American bourbon” på whiskyflaskan som han smuttade på. Det var en Glenfiddich.
Jag tog av mig min keps som jag hade på mig och upptäckte då denna text på etiketten, som jag tyckte var lite rolig. Skickade en bild på ”Made on Earth by Humans” tillbaka till min vän.
Jag tog av mig min keps som jag hade på mig och upptäckte då denna text på etiketten, som jag tyckte var lite rolig. Skickade en bild på ”Made on Earth by Humans” tillbaka till min vän.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
+1S Sweetme skrev:Själv sålde jag nyligen min 2 år gamla företagsleasade Model Y och förlorade ca 50K utöver allt jag pyntat in. Det var alternativet eller köpa ett klistermärke för några kronor med texten "skaffade bilen innan Elon blev totalt galen" 😀
Innan hade jag en Model 3 som jag också var nöjd med.
Model Y och särskilt den nya är förmodligen den bästa elbilen man kan skaffa idag i förhållande till kostnad om man behöver/vill ha en relativt rymlig bil med körglädje och förstklassig mjukvara.
Kan tyckas fånigt men nånstans tycker jag ändå det är bra att vi konsumenter sätter ner foten och utövar den pyttelilla makt de flesta av oss har genom att bojkotta varumärken och produkter vi finner oetiska i någon form och som gått över gränsen för vad respektive finner acceptabelt.
Min förhoppning är att Tesla via kraftiga försäljningstapp kommer rasa i värde och sätta Elon på pottkanten med tanke på alla hans belånade aktier... Elon försvinner från Tesla och företaget kan komma tillbaka och leverera grymma bilar som jag blir en potentiell spekulant till 🙏😀
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 526 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 526 inlägg
Det är kul gjort! De har tryckt de lite varstansPer Eskilsson skrev:
Apropå tillverkningsland. Jag fick en videosnutt från min kompis där han hade upptäckt att det stod ”this beautifully fragrant is matured on American bourbon” på whiskyflaskan som han smuttade på. Det var en Glenfiddich.
[bild]
Megapacks och kretskort mm.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 702 inlägg
ID7 Tourer är 8cm lägre än ID4 och ID7 är 12,4cm lägre än en Tiguan.S sinuslinus skrev:
Jag förstår inte var argumentet att ID7 Tourer inte skulle vara en klassisk kombi, det är helt tokigt påstående då den är precis en typkombi.
Bilen är ju 5m lång. Och iaf jag tycker att den ser ut som en modern kombi.S sinuslinus skrev:
Dvs typ som en V90, A6 avant etc.
Låt vara lite högre då men det är ju också cross country versioner av div ice kombibilar.
Kanske inte är så konstigt heller att en elbil med batteri under golvet är några cm högre än en v70.
https://www.ayvens.com/sv-se/utvalda-fordon/volkswagen-id7-tourer-leasing-pris-och-specifikation/
Administrator
· Skåne
· 6 631 inlägg
Pratar ni inte bara om varandra? Det finns ju två ID.7.
En som heter ID.7 Tourer som är en kombi, och en som bara heter ID.7 som är lite billigare som är en halvkombi, en så kallad hatchback. Volkswagen kallar den sistnämnda för en ”Combi Coupé”.
En som heter ID.7 Tourer som är en kombi, och en som bara heter ID.7 som är lite billigare som är en halvkombi, en så kallad hatchback. Volkswagen kallar den sistnämnda för en ”Combi Coupé”.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 526 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 526 inlägg
Diskussionen brukar vara att alla andra elbilar är suvar och passar inte kombi-svensson. Det sades att den som släpper första el-kombin kommer vinna alla tjänstbilsförare. Jag menar mest att varför man inte kallar andra bilar för kombi?Rabbithole skrev:
Id7 Tourer är lika hög som Kia EV6 och 10 cm högre än Model S och 10 cm högre än en äldre Passat.
Audi A6 Avant e-tron är 6,5 cm lägre än Id7 tourer.
Polestar 4 är 1 cm lägre än Id7 tourer och kallar Polestar kallar 4:an för ”SUV-coupé”.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 702 inlägg
Ja, och EV6 och PS4 är ju hatchback/sedan och inte SUV oavsett vad dom skriver. ID4 är ju inte heller riktig SUV utan mer en crossover.S sinuslinus skrev:Diskussionen brukar vara att alla andra elbilar är suvar och passar inte kombi-svensson. Det sades att den som släpper första el-kombin kommer vinna alla tjänstbilsförare. Jag menar mest att varför man inte kallar andra bilar för kombi?
Id7 Tourer är lika hög som Kia EV6 och 10 cm högre än Model S och 1 cm högre än en äldre Passat.
Audi A6 Avant e-tron är 6,5 cm lägre än Id7 tourer.
Polestar 4 är 1 cm lägre än Id7 tourer och kallar Polestar kallar 4:an för ”SUV-coupé”.
Allt är blandat nu för tiden så man får se på siffrorna. Jag använder carsized.com flitigt
Grundproblemet är väl annars att i princip samtidiga nyare kombibilar har väldigt litet bagage jämfört med äldre varianter...
En liten fråga. Eftersom el är en bristvara och vi uppmanas att låta bli att dammsuga vissa tider. Detta efter några korrupta politiker stängde ner fullt fungerande och stabil kärnkraft för att köpa värdelösa vindsnurror från Kina (varav många kom från en firma som bygger och äger kärnkraftverk).S Stefan.o skrev:
Så skulle jag inte rekommendera att köpa en elbil.
Tänk på allt batteridrivet du någonsin ägt, hur har dom hållit laddningen efter ett tag? Bara för att den åker x mil på en laddning idag så betyder inte det att den gör det om 5 -10 år. Hur kul kommer det att stå längs vägen mitt i vintern och vänta på bärning. Det är inte som att någon kan komma ut med en dunk och fylla på.
Min gissning är att andrahandsvärdet på vilken elbil som helst kommer innebära en grov förlust.
För samma pris får du en diesel Toyota Hilux i bra skick. Dom bilarna går för evigt i stort sätt. Och har bättre andrahandsvärde än någon bil jag känner till.
Bara en tanke när vi är på ämnet. Istället för att producera "grönt stål" som ingen kommer köpa (ärligt skulle du betala fem gånger mer för att det är grönt stål? Det är inte ekologisk mjölk)
Sverige har massor raps, det växer fan överallt, även på fält där det inte planteras. Varför börjar inte Sverige göra biodiesel? Vi kunde bli Nordens mellanöstern. Tänk svenska bönder som rika sheikar.