Satsuki KristinaRT skrev:
Tja, det är ju inte osannolikt men man får nog avvakta något med att dra alldeles för säkra slutsatser med tanke på att de precis har lanserat en ny version av Y. Typ vem köper en gammal modell av iPhone när det är en ny på gång?
Ganska många om den gamla modellen reas ut... 😉

Q2 2025 kommer bli den intressantaste kvartalsrapporten från Tesla på länge... 🙏😀😢😂😀...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Ganska många om den gamla modellen reas ut... 😉

Q2 2025 kommer bli den intressantaste kvartalsrapporten från Tesla på länge... 🙏😀😢😂😀...
Den blir svag. Inte lyckat att det blev sån hype av "nya model y"
De rear ut gamla modellen i form av räntefritt och laddning.
Glappet till nya i tiden blev för stort.
De har sålt för lite av nya Y för att rädda dem.

I samma tid blev bland många andra inkl Zeeker 7X höjd till skyarna och många märken har börjat närma sig i pris och kvalitet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
M merbanan skrev:
ID.7 Tourer (kombi) finns i en 86kWh version. Ska klara 200kW laddning och få dra 1200kg. Snart är Volkswagens el-kombi ikapp fossil Passat.
Varför kallar man Id7 tourer för kombi? Den är lika bred och hög som andra bilar som kallas Suv fast 3-4 dm längre.
 
S sinuslinus skrev:
Varför kallar man Id7 tourer för kombi? Den är lika bred och hög som andra bilar som kallas Suv fast 3-4 dm längre.
Tycker den ser ut som en ID4 med kjolpaket ;)
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
ID7an är 9.5cm lägre än ID4an, och då är ID4an 7cm lägre än en XC60 MY08-17.
Men visst ID7an är 7.6cm högre än en V90.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BigR
Ska enpedalskörning vara ett krav på elbilen 2025? 🤔
 
S
Jag har slutat använda det men har inte alla bilar det nu?
Använder farthållare eller automagisk regenerering utan farthållare (då anpassas regenereringen efter trafiken framför så bilen bromsar in automatiskt).
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Ska enpedalskörning vara ett krav på elbilen 2025? 🤔
Kör det avstängt. Tycker det är skönare körning med traditionell gas/broms
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
har inte alla bilar [enpedalskörning] nu?
Min ID4 är iofs. tre år gammal, men jag tror inte VW har det än. I alla fall inte att bilen bromsar ända ner till stopp.

Jag kör också ”vanligt”, men har å andra sidan aldrig haft riktig enpedalskörning.
 
BigR BigR skrev:
Ska enpedalskörning vara ett krav på elbilen 2025? 🤔
Jag har undrat sedan jag först provade DSG-låda varför man försökt efterlikna gammaldags automatlådor helt i onödan. När jag första gången provkörde en Tesla tyckte jag genast att responsen i gaspedalen var suverän. Inte minst för att den saktade in till stillastående när man släppte gasen som jag då undrat i flera år varför inte bilar gjorde. Men det finns ju fler sidor hos bilar. Det är ett stort plus. Men inte ett krav för mig. Renaulten jag valde har det tyvärr inte. Däremot kan man välja hur stark generatorbromsen skall vara med rattpaddlar.

ID4 har en helt förfärlig "automatisk regenerering" som jag alltid växlade till läget för hård generatorbroms.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Varför kallar man Id7 tourer för kombi? Den är lika bred och hög som andra bilar som kallas Suv fast 3-4 dm längre.
13th Marine 13th Marine skrev:
ID7an är 9.5cm lägre än ID4an, och då är ID4an 7cm lägre än en XC60 MY08-17.
Men visst ID7an är 7.6cm högre än en V90.
ID7 Estate är en kombi, den är alltså 0,4cm högre takhöjd än en V70. 3,5cm Högre än en Passat.

V90 är ovanligt låg.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BigR
På toppen av årets önskelista har jag då Kia EV6 AWD MY 2025 den motsvarar kraven, har även enpedalskörning, V2L och nu upptäckte jag att den får med 2025 facelift dra hela 1800kg 👍.

Syskonbilen Hyundai Ioniq 5 är förstås också ett alternativ förutom att den inte tilltalar mig i sin design (sjukt konstig 😵). Men utseende och form är ju personligt. EV6:an med sin crossoverdesign tycker jag fortfarande är den snyggaste elbilen.
Silverfärgad Kia EV6 AWD 2025 står parkerad vid en kustväg under en molnig himmel, med havet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
På toppen av årets önskelista har jag då Kia EV6 AWD MY 2025 den motsvarar kraven, har även enpedalskörning, V2L och nu upptäckte jag att den får med 2025 facelift dra hela 1800kg 👍.

Syskonbilen Hyundai Ioniq 5 är förstås också ett alternativ förutom att den inte tilltalar mig i sin design (sjukt konstig 😵). Men utseende och form är ju personligt. EV6:an med sin crossoverdesign tycker jag fortfarande är den snyggaste elbilen.
[bild]
Den är grym. GT med 650hk skulle vara gött. Skulle dock behöva lite mer markfrigång tror jag.

Men Kia irriterar mig enormt med sin hemsida och finansiering. De har att välja på billån eller leasing. Inte kontantpris. De går ju all-in på att sälja på skulder. Till och med KIA-Nyckelring kan man leasa för 2kronor mer i månaden. 36 månader eller 72kr.

Bara vetskapen om att kiaägare förknippas med att köpa nyckelringar eller däckbytarhandskar på finansiering är ju bara vidrigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
BigR
P Pligg85 skrev:
… däckbytarhandskar på finansiering ….
Otroligt sjuk tanke, både produkten i sig och att den kan finansieras.
 
P Pligg85 skrev:
Den är grym. GT med 650hk skulle vara gött. Skulle dock behöva lite mer markfrigång tror jag.

Men Kia irriterar mig enormt med sin hemsida och finansiering. De har att välja på billån eller leasing. Inte kontantpris. De går ju all-in på att sälja på skulder. Till och med KIA-Nyckelring kan man leasa för 2kronor mer i månaden. 36 månader eller 72kr.

Bara vetskapen om att kiaägare förknippas med att köpa nyckelringar eller däckbytarhandskar på finansiering är ju bara vidrigt.
Framför allt glöm inte lämna tillbaka nyckelringen när leasingperioden är slut, annars blir det dyrt.
 
  • Haha
BigR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.