220 765 läst · 3 672 svar
221k läst
3,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?

Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 2 776 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 2 776 inlägg
Snygg! Vit med pärlemor tycker jag ändå nästan kan accepteras....nästan och med mycket pärlemoreffekt 🙂.P pennybridge skrev:[bild]
Här är mitt val. Faller på färgen då, men alla andra delar uppfylls 😊
Jag valde vit efter att ha haft svarta bilar senaste gångerna. Föll för pärlemoeffekten I denna 😊
Det enda negativa hittills med bilen är att jag hade velat ha fler fysiska reglage I kupén. Exempelvis så är den ganska bred och det hade varit toppen att kunna snabbt fälla in speglarna när jag backar in i garaget. Nu måste jag stänga ner kameravyn för att komma åt genvägen för det. Men jag har börjat känna av vart jag har bilen bättre nu efter ett par veckor så just den knappen kanske inte är så viktig om ett tag ändå.
Och jag saknar en klassisk fob med knappar. Men det ska komma tydligen...
Det där med bakrutan är väl ett eget samtalsämne antar jag.
Ja det verkar dröja för Toyotakoncernen att komma i ordning på helelbilar.S Staffan-N skrev:
Subaru med variatorremmar och gammal 90-talsmotor som är helt orkeslös efter all miljöoptimering är tyvärr inte relevant som nybil längre. Älskade deras fyrhjulsdrift.
Nu funkar det ju superbra med elmotor fram och bak, så mina gamla preferenser och sanningar är.... ja gamla.
du får gärna tro detHuddingebo skrev:
Jag jobbar inom fordonsindustrin själv och jag hävdar att du till stor del har fel.
Framförallt när du skriver var komponenter och bilar utvecklas.
Utvecklingsverksamheten på västkusten har växt enormt sedan polstar kom igång på allvar.
Man rekryterade i princip alla som hade jobbat på Saab med deras kommande elbil. Känner folk där idag.
Volvo måste ju hitta köpare till deras undermåliga produkter som inte kommer kompletta för att kineserna inte får fram komponenter
eller att de står på verkstad och det inte går att komma in i systemen för att den kinesiska mjukvaran inte är kompatibel
eller verkstäderna köper bromsskivor från brembo istället för volvos egna kinsestillverkade som håller en inbromsning
Och nej jag jobbar inte med volvo eftermarknad....
Själv sålde jag nyligen min 2 år gamla företagsleasade Model Y och förlorade ca 50K utöver allt jag pyntat in. Det var alternativet eller köpa ett klistermärke för några kronor med texten "skaffade bilen innan Elon blev totalt galen" 😀KristinaRT skrev:
Tesla modell Y? Om du inte tillhör gruppen som ser bilköpet som en ideologisk manifestation och hatar Elon/Trump/USA
En av de sakerna jag gillar mest men den är att även tonårssonen med 45 i skor och mycket långa ben får plats perfekt i baksätet. Detta eftersom stolarna fram är upphöjda och monterade på ”klackar”
Vill man ha ”roligare” bil köper man en P, men en varning för att däcken slits lite väl fort kan vara på sin plats…
Det har precis kommit en ny version som precis har börjar kunna beställas och det väntas även en ny modell Y P och många avvaktar nog de nya versionerna (vilket är en orsak till att försäljningen gått ner i år). Båda byggs i Tyskland
Innan hade jag en Model 3 som jag också var nöjd med.
Model Y och särskilt den nya är förmodligen den bästa elbilen man kan skaffa idag i förhållande till kostnad om man behöver/vill ha en relativt rymlig bil med körglädje och förstklassig mjukvara.
Kan tyckas fånigt men nånstans tycker jag ändå det är bra att vi konsumenter sätter ner foten och utövar den pyttelilla makt de flesta av oss har genom att bojkotta varumärken och produkter vi finner oetiska i någon form och som gått över gränsen för vad respektive finner acceptabelt.
Min förhoppning är att Tesla via kraftiga försäljningstapp kommer rasa i värde och sätta Elon på pottkanten med tanke på alla hans belånade aktier... Elon försvinner från Tesla och företaget kan komma tillbaka och leverera grymma bilar som jag blir en potentiell spekulant till 🙏😀
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 416 inlägg
För egen del så har Elon lyckats knyta varumärket Tesla till sig som person väldigt hårt, och därmed speglas Elons beteende som person också väldigt hårt på Tesla.
En gång i tiden verkade Elon vara en frisk fläkt i bilindustrin, men det han pysslar med idag vill jag ta avstånd från, redan när vi kikade på elbil årsskiftet 23/24 var tokigheterna igång och nu ett år senare känns det som rätt beslut att undvika Tesla.
Och som skrivits tidigare i tråden, ser man på försäljningssiffrorna så verkar inte jag vara den enda som resonerar så...
En gång i tiden verkade Elon vara en frisk fläkt i bilindustrin, men det han pysslar med idag vill jag ta avstånd från, redan när vi kikade på elbil årsskiftet 23/24 var tokigheterna igång och nu ett år senare känns det som rätt beslut att undvika Tesla.
Och som skrivits tidigare i tråden, ser man på försäljningssiffrorna så verkar inte jag vara den enda som resonerar så...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 512 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 512 inlägg
Ioniq 5 funkar enligt din lista.BigR skrev:
Jaha, jag ska iallafall köpa elbil 2025 sådetså 😁
Hata och älska är väl olika sätt att förstå den kommande förändringen.
Förändring svider, men 2025 har min egen skepsis för mina nödvändiga beteendeförändringar i bilanvändningen blivit lugnad. Mest på grund av att det byggts fler användbara laddstationer där jag rör mig och att vissa stationer kan ladda bilar från 10-80 procent på under 20 minuter.
Just det bilen 🤔. Lätt att glömma den bland diskussioner om nazism, kommunism, klimat och haglande idiotförklaringar,
Vilken bil passar mig 2025 och framåt?
- Krok och dragvikt +1500kg
- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning 250kW
- Minst 80 kWh kapacitet
- Etiskt kompatibelt varumärke.
- Snygg, tilltalande.
- Ombonad förarmiljö
- 5 dörrar dvs kombi/halvkombi/SUV
- Värmepump, förvärmning etc
- Mycket utrustning
- Rolig att köra och bra att dra med
- Plats för ben i baksätet även med lång förare
- Ingen kardantunnel 😆
- En färg, inte vit!
Köper du årsmodell (inte släppt i Sverige än tyvärr) så får du facelift med nytt infotainmentsystem och 84 kWh. 2024 är 77 kWh.

Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 2 776 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 2 776 inlägg
Tja, det är ju inte osannolikt men man får nog avvakta något med att dra alldeles för säkra slutsatser med tanke på att de precis har lanserat en ny version av Y. Typ vem köper en gammal modell av iPhone när det är en ny på gång?13th Marine skrev:
För egen del så har Elon lyckats knyta varumärket Tesla till sig som person väldigt hårt, och därmed speglas Elons beteende som person också väldigt hårt på Tesla.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 416 inlägg
Ja bakrutan (som inte finns) har varit ett ämne som skapat publicitet. Jag tycker själv att det ser cleant ut och du har ju väldigt bra sikt bakåt med den digitala backspegeln som aldrig skyms av något du har i bilen. Och du får högupplöst vy av personerna I bilarna bakom dig när de petar näsan vid rödljusen 😅BigR skrev:
Det blir väldigt mysig atmosfär I baksätet med då det är belyst bakom baksätet med.
ID.7 Tourer (kombi) finns i en 86kWh version. Ska klara 200kW laddning och få dra 1200kg. Snart är Volkswagens el-kombi ikapp fossil Passat.BigR skrev:
Jaha, jag ska iallafall köpa elbil 2025 sådetså 😁
Hata och älska är väl olika sätt att förstå den kommande förändringen.
Förändring svider, men 2025 har min egen skepsis för mina nödvändiga beteendeförändringar i bilanvändningen blivit lugnad. Mest på grund av att det byggts fler användbara laddstationer där jag rör mig och att vissa stationer kan ladda bilar från 10-80 procent på under 20 minuter.
Just det bilen 🤔. Lätt att glömma den bland diskussioner om nazism, kommunism, klimat och haglande idiotförklaringar,
Vilken bil passar mig 2025 och framåt?
- Krok och dragvikt +1500kg
- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning 250kW
- Minst 80 kWh kapacitet
- Etiskt kompatibelt varumärke.
- Snygg, tilltalande.
- Ombonad förarmiljö
- 5 dörrar dvs kombi/halvkombi/SUV
- Värmepump, förvärmning etc
- Mycket utrustning
- Rolig att köra och bra att dra med
- Plats för ben i baksätet även med lång förare
- Ingen kardantunnel 😆
- En färg, inte vit!
Finns någon egen tråd för "bästa begagnade elbil 2025"? Helst i prisintervall tex 80-140, 140-200., 200-260.
Jag har hört att många bilar kommer hem från leasing under året och det blir intressant att se hur mycket bil man kan få för ca 150.000 eller mindre.
Jag har hört att många bilar kommer hem från leasing under året och det blir intressant att se hur mycket bil man kan få för ca 150.000 eller mindre.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 477 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 477 inlägg
Jag skulle nog säga att man med 99% sannolikhet kan säga att Musks agerande dragit ner siffrorna väldigt mycket. I Tyskland säkert mer än i Sverige etc, men den här artikeln är rätt intressant:KristinaRT skrev:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/nya-model-y-lyckades-inte-lyfta-tesla/
Det finns de som i stort bara tittar på en bils egenskaper, och de som väger in väldigt mycket mer. I bilvärlden så har vi sett Volvo/Saab en gång i tiden, där många kunde tänka sig båda, men också många som absolut inte kunde tänka sig den andra bilen. Samma med BMW vs Mercedes. Vi ser det i Mac vs PC, i iPhone vs Android etc. Symbolvärde är viktigt för många människor.
För mig personligen var Tesla ett mycket tänkbart alternativ som gått och blivit helt otänkbart, liksom en kinesisk bil är otänkbar för mig även om det såklart finns de som inte bryr sig alls. Det finns många som mig och jag är 99% säker på att Musks agerande påverkat försäljningen kraftigt nedåt. Sen får man se om det håller i sig, men jag tror inte på någon snabb vändning. Om försäljning bara minskat pga av en modell Y så borde den ta fart nu.
En ny modell Y borde inte påverka modell X, S och 3 så mycket kan tyckas.