Ulltand Ulltand skrev:
Tessla är säkert bra om man inte har något emot att gynna en högerextrem ägare med möjliga nazistsympatier.

Går helt bort ur urvalet om välden är större än ditt bilval
Jag rangordnar bilarna i lämplighet för ändamålet och hur bra och prisvärda dom är, sen kommer den politiska agendan på en separat kolumn.

Undviker gärna USA just nu och diktaturer. Sponsrar gärna lokala produkter där det är rimligt.

• Gilla
  • Älska
Bombus pratorum och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tessla är säkert bra om man inte har något emot att gynna en högerextrem ägare med möjliga nazistsympatier.

Går helt bort ur urvalet om välden är större än ditt bilval
Nu sitter vederbörande på dryga 20% av kapitalet, arbetsinsatserna för Tesla får väl också betecknas som begränsade. Jag är personligen för en agenda där det är made in europe/västvärlden som gäller. När jag skaffade tesla var det design in USA och made in germany vilket kändes bra. Nu har man fått stryka usa från väst vilket gör att utbudet känns betydligt mer begränsat. Däremot är jag ödmjuk inför dom utmaningar det innebär, men att sitta på forum och kasta ur sig att man minsann inte accepterar sympatier med nazistiska grupperingar vid sin konsumtion när man troligtvis dagligen nyttjar produkter från en totalitär diktatur har jag inte mycket för.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Jag ska inte köpa nån elbil 2025 heller.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Krilleman och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Nu sitter vederbörande på dryga 20% av kapitalet, arbetsinsatserna för Tesla får väl också betecknas som begränsade. Jag är personligen för en agenda där det är made in europe/västvärlden som gäller. När jag skaffade tesla var det design in USA och made in germany vilket kändes bra. Nu har man fått stryka usa från väst vilket gör att utbudet känns betydligt mer begränsat. Däremot är jag ödmjuk inför dom utmaningar det innebär, men att sitta på forum och kasta ur sig att man minsann inte accepterar sympatier med nazistiska grupperingar vid sin konsumtion när man troligtvis dagligen nyttjar produkter från en totalitär diktatur har jag inte mycket för.
Håller väl med i det mesta.
Men det går att minimera köpet från totalitära regimer om man bara tänker efter. Speciellt om du tänker på Kina.
För mig har det iaf varit enkelt. Även om köpta produkter garanterat innehåller komponenter tillverkade i Kina.
Bättre det än att hela produkten är made in Kina.
Min 10år gamla laptop, 6år gamla Micro och en flera år gammal billig vinkelslip är det enda i hela hushållet som är tillverkat i Kina.

E
Var har vi alla elbilshatare?

För mindre än ett år sedan såg jag folk som skrev att elbilar bara var en fluga. Ingen framtid. Bilar ska köras på diesel med bolmande rök, helst svart!

E enoch85 skrev:
Två inlägg upp har du någon som har elbilstourettes i alla fall, även om ”hatare” väl är lika fel som vad du påstår att en sådan vill ha istället.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
E enoch85 skrev:

För mindre än ett år sedan såg jag folk som skrev att elbilar bara var en fluga. Ingen framtid. Bilar ska köras på diesel med bolmande rök, helst svart!
Facebook...

Dyker det upp en annons för en elbil så kan man se i kommentarerna både folk som är intresserade av bilen och sen en massa personer som undrar varför dessa elbilsfrälsta ska in och försvara elbilar i alla trådar när det är är radiobilar, låtsas bilar etc. Det är tydligen mycket märkligt att folk som är intresserade av elbil skriver i trådar om elbilar... Iallafall enligt de som anser att elbilar är skit.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BigR
Isakare Isakare skrev:
Jag ska inte köpa nån elbil 2025 heller.
E enoch85 skrev:
Jaha, jag ska iallafall köpa elbil 2025 sådetså 😁

Hata och älska är väl olika sätt att förstå den kommande förändringen.

Förändring svider, men 2025 har min egen skepsis för mina nödvändiga beteendeförändringar i bilanvändningen blivit lugnad. Mest på grund av att det byggts fler användbara laddstationer där jag rör mig och att vissa stationer kan ladda bilar från 10-80 procent på under 20 minuter.

Just det bilen 🤔. Lätt att glömma den bland diskussioner om nazism, kommunism, klimat och haglande idiotförklaringar,

Vilken bil passar mig 2025 och framåt?

- Krok och dragvikt +1500kg
- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning 250kW
- Minst 80 kWh kapacitet
- Etiskt kompatibelt varumärke.
- Snygg, tilltalande.
- Ombonad förarmiljö
- 5 dörrar dvs kombi/halvkombi/SUV
- Värmepump, förvärmning etc
- Mycket utrustning
- Rolig att köra och bra att dra med
- Plats för ben i baksätet även med lång förare
- Ingen kardantunnel 😆
- En färg, inte vit!

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Om vi skulle ta de miljöskatter som redan finns på bensinen och lägga till ytterligare 3kr så skulle det räcka för att fånga in koldioxiden och pumpa ned den under havet utanför Norge. Jag gjorde lite beräkningar på detta nämligen. Varför ställer inte staten krav på det?

När det blir mer storskaligt så blir det ännu billigare.

Nu gillar jag elbilar, men det är ibland bra att sätta saker i perspektiv. Det kanske är en bensinbil man skall köpa 2025? Samt att man köper lite CCS för mellanskillnaden i pris...

Satsuki
BigR BigR skrev:

Förändring svider, men 2025 har min egen skepsis för mina nödvändiga beteendeförändringar i bilanvändningen blivit lugnad. Mest på grund av att det byggts fler användbara laddstationer där jag rör mig och att vissa stationer kan ladda bilar från 10-80 procent på under 20 minuter.

Just det bilen 🤔. Lätt att glömma den bland diskussioner om nazism, kommunism, klimat och haglande idiotförklaringar,

- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning 250kW
- Minst 80 kWh kapacitet
- Snygg, tilltalande.
- Ombonad förarmiljö
- Mycket utrustning
- Ingen kardantunnel 😆
- En färg, inte vit!
Tesla modell Y? Om du inte tillhör gruppen som ser bilköpet som en ideologisk manifestation och hatar Elon/Trump/USA

En av de sakerna jag gillar mest men den är att även tonårssonen med 45 i skor och mycket långa ben får plats perfekt i baksätet. Detta eftersom stolarna fram är upphöjda och monterade på ”klackar”
Vill man ha ”roligare” bil köper man en P, men en varning för att däcken slits lite väl fort kan vara på sin plats…

Det har precis kommit en ny version som precis har börjar kunna beställas och det väntas även en ny modell Y P och många avvaktar nog de nya versionerna (vilket är en orsak till att försäljningen gått ner i år). Båda byggs i Tyskland

Redigerat:
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Skitsnack

Känner du till någon ut ledningen på HM som propagerar nazism?

Viss finns det brister i alla företag men Musk har en helt ny nivå och då låter man bli att gynna den.
Känner ingen i HM som verkar vara nazist. Nej. Inte gällande Zara heller. Inte en aning om hur de gillar politik på Ellos i Borås heller om de ens finns kvar.

Vet ingen i ledningen på Tesla heller som stödjer nazism. Inte hos Polestar eller Lamborghini heller.
Däremot vet jag hur Volkswagen blev så stora.

Känner till en som garanterat är nazist och gick på stan iförd jacka prydd med hakkors. Under skoltiden var vi rädda för honom. Han körde Volvo och bodde i hyresrätt.

Akta Volvo.

Köper jag en Tesla är det för en bra tekniskt utvecklad bil och för att de står upp för sina rättigheter att stå utanför kollektivavtal.
De böjer sig inte för politiska påtryckningar och tror på sin rätt till frihet.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
BigR
Satsuki KristinaRT skrev:
Tesla modell Y? Om du inte tillhör gruppen som ser bilköpet som en ideologisk manifestation och hatar Elon/Trump/USA

En av de sakerna jag gillar mest men den är att även tonårssonen med 45 i skor och mycket långa ben får plats perfekt i baksätet. Detta eftersom stolarna fram är upphöjda och monterade på ”klackar”
Vill man ha ”roligare” bil köper man en P, men en varning för att däcken slits lite väl fort kan vara på sin plats…
Ja, vad bra och informativt👍. Blir sugen igen.

Topplistan hade MY longrange AWD tills nyligen. Den uteslöts pga sitt utseende och som du nämner att varumärket inte är kompatibelt med min familj (det blev många bäckar 2025…)

Satsuki
BigR BigR skrev:
Ja, vad bra och informativt👍. Blir sugen igen.

Topplistan hade MY longrange AWD tills nyligen. Den uteslöts pga sitt utseende och som du nämner att varumärket inte är kompatibelt med min familj (det blev många bäckar 2025…)
Har du några direkta frågor är det bara att DM:a, vi har haft Y i 3 är m 2 barn och hund…

Glömde en sak - vår besiktades nyligen och enl besiktningsförrättaren är det mindre problem med bromsar (att de inte används och därför sätter sig) på Teslor byggda i Tyskland än i Kina. Vet inte om det stämmer eller bara var en personlig åsikt.

• Älska
BigR
  • Laddar…
BigR BigR skrev:

- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning 250kW
- Minst 80 kWh kapacitet
- Snygg, tilltalande.
- Ombonad förarmiljö
- Mycket utrustning
- Ingen kardantunnel 😆
- En färg, inte vit!
Vit bil i ett showroom med svarta plattor, parkerad snett framifrån, med pärlemoeffekt och futuristisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mitt val. Faller på färgen då, men alla andra delar uppfylls 😊

Jag valde vit efter att ha haft svarta bilar senaste gångerna. Föll för pärlemoeffekten I denna 😊

Det enda negativa hittills med bilen är att jag hade velat ha fler fysiska reglage I kupén. Exempelvis så är den ganska bred och det hade varit toppen att kunna snabbt fälla in speglarna när jag backar in i garaget. Nu måste jag stänga ner kameravyn för att komma åt genvägen för det. Men jag har börjat känna av vart jag har bilen bättre nu efter ett par veckor så just den knappen kanske inte är så viktig om ett tag ändå.

Och jag saknar en klassisk fob med knappar. Men det ska komma tydligen...

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:

- Fyrhjulsdrift
- Snabbladdning 250kW
- Minst 80 kWh kapacitet
- Snygg, tilltalande.
- Ombonad förarmiljö
- Mycket utrustning
- Ingen kardantunnel 😆
- En färg, inte vit!
Letar efter ungefär samma men den måste ha hyffsat hög markfri gång, vara liten och smidig, kjolpaket som ej är lackerat så man kan drämma skottkärran i bilen utan att den blir repig. Förarmiljö, komfort och funktioner kan jag tumma på. En kompromiss mellan arbetsbil och familjebil, som funkar på landet och i stan, och kan parkeras på en plats utformad efter femtiotalets bilstorlek. Från en tillverkare med gott rykte om kvalitet. Jag kan tänka mig att lägga 300 000.

När jag letade bil förra gången fanns det egentligen bara en modell som levde upp till kraven: Subaru XV. Nu ser det ut som man kanske behöver vänta några år till. "Kompakt SUV som tar terrängegenskaper på lite större allvar" är ett knepigt segment. XC30 Cross Country ser väl mest lovande ut, när de finns på begagnatmarknaden och har bevisat sig. Eller om Subaru/Toyota slutar vara dåliga på elbilar.

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.