Omogen Omogen skrev:
Niro har vi nog uteslutit, jättetrevlig men för litet bagage.
Enyaq gillar jag men känns ganska mycket dyrare än Id4, polestar har jag inte tittat in i än.
Ev6 skulle absolut kunna vara nåt, känns bara lite onödigt tätt med service, men det gäller väl alla utom Tesla och Id-varianter
Ev6(och syskonen) känns väldigt intressanta och klarar väl även de moraliska aspekterna men just nu verkar de ha stora problem med en hårdvara. Många drabbas av haveri på ngt som heter/kallas ICCU. Verkar drabba rätt många och ger upphov till långa stillestånd(veckor/månader). Annars verkar det vara en bra bil.

Snailman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur mycket av allt lull i en Tesla och andra nya bilar döljer sig bakom en extra prenummerationsavgift?
Snackade med en f.d. kollega och fick uppfattningen att hans Tesla kostade flera hundringar i månaden för olika smarta tillägg.

Min gamla Volvo hade enbart VoC + appen som behöver ett internet abb för typ 400 om året, och frugans Zoe verkar ligga i samma härrad.
Jag har ägt en Tesla snart tre år och jag betalar inte en krona i prenumerationer, man kan tex betala typ 99 kr i månaden för att bilen ska vara uppkopplad på nätet, men det har jag inte valt = den är uppkopplad med wifi när den står hemma i garaget, så uppdaterad programvara kan då tankas ner via wifi. Det krävs inte heller att man gör några obligatoriska service besök för att garantin ska gälla, vet ej något annat bilmärke som inte kräver servicebesök för att garantin ska gälla

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S
Omogen Omogen skrev:
Niro har vi nog uteslutit, jättetrevlig men för litet bagage.
Enyaq gillar jag men känns ganska mycket dyrare än Id4, polestar har jag inte tittat in i än.
Ev6 skulle absolut kunna vara nåt, känns bara lite onödigt tätt med service, men det gäller väl alla utom Tesla och Id-varianter
Vi har haft Ioniq 5 sen två år tillbaka. Först en begagnad och sen 3000 mil tillbaka en 2024. De finns begagnade för under 400 tusen nu. Med två-tre års fabriksgaranti kvar.

Baksätet är jättestort och hela baksätet kan man skjuta fram 15-20 cm och det är ändå rymligt att sitta. Fattar inte varför fler inte har det?
V2L och snabb snabbladdning får man också.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
tyvärr utvecklar, konstruerar samt tillverkar komponenterna kineserna polst o volv själva
Jag jobbar inom fordonsindustrin själv och jag hävdar att du till stor del har fel.
Framförallt när du skriver var komponenter och bilar utvecklas.
Utvecklingsverksamheten på västkusten har växt enormt sedan polstar kom igång på allvar.
Man rekryterade i princip alla som hade jobbat på Saab med deras kommande elbil. Känner folk där idag.

P Pin skrev:
Och år tio äger du inte bilen längre och inte heller den du sålde den till begagnad
Nja.

Första bilen var fabriksny när körkortet fixades och hade den i 10+ år. Köpte då en till fabriksny som jag haft nu i 11år (4600mil)

Nu ska jag köpa en ny och betalar kontant och har tanke på att ha den 10 år.

Kollegan som köpte den första bilen har den kvar och kör för fullt.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Morsan har en EC40 och den är ju fin inuti och okej bekvämligheter, men lite obehagligt lagg i drivlinan.
Tesla model 3 är både bekvämare, tystare, betydligt snålare, rymligare och billigare.

Y är som ett rejält kliv upp i utrymme.

EC40 känns sådär, skulle hellre kolla på Enyaq Cupe, Tavascan, iX1, EQA eller ID5.
Det är ju Zeekr 7X som är bästa alternativet för mig. Pris, prestanda och lyx.

Verkar dock som lite ny uppdatering av mjukvara är behövligt.

• Arg
Huddingebo
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är ju Zeekr 7X som är bästa alternativet för mig. Pris, prestanda och lyx.

Verkar dock som lite ny uppdatering av mjukvara är behövligt.
Just mjukvara känns lite som, köp en som är tillräckligt bra vid köp. Zeekr och Polestar verkar ha lite småbuggar.

Just mjukvara känns lite som, köp en som är tillräckligt bra vid köp. Zeekr och Polestar verkar ha lite småbuggar.
Jo. Polestar släpper ju bilar där man inte hunnit montera in bakrutan ens så... 😂

• Haha
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Polestar 4 är väldigt stabil med v4.2.2.

P pennybridge skrev:
Polestar 4 är väldigt stabil med v4.2.2.
Så dom har fixat de flesta buggarna nu?

Så dom har fixat de flesta buggarna nu?
Jajjemen. Jag har ingen känd bugg alls nu :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Tessla är säkert bra om man inte har något emot att gynna en högerextrem ägare med möjliga nazistsympatier.

Går helt bort ur urvalet om välden är större än ditt bilval

• Haha
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tessla är säkert bra om man inte har något emot att gynna en högerextrem ägare med möjliga nazistsympatier.

Går helt bort ur urvalet om välden är större än ditt bilval
Sandlåda.

Ingen skulle kunna köpa en mobiltelefon eller dator.

H&M skulle inte sälja en tröja.

Folk skriker om musk och sen storhandlar på temu och dylikt.

Vilken bilmärkesförknippad person tycker du om och väljer bil pga då?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sandlåda.

Ingen skulle kunna köpa en mobiltelefon eller dator.

H&M skulle inte sälja en tröja.

Folk skriker om musk och sen storhandlar på temu och dylikt.

Vilken bilmärkesförknippad person tycker du om och väljer bil pga då?
Skitsnack

Känner du till någon ut ledningen på HM som propagerar nazism?

Viss finns det brister i alla företag men Musk har en helt ny nivå och då låter man bli att gynna den.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Skitsnack

Känner du till någon ut ledningen på HM som propagerar nazism?

Viss finns det brister i alla företag men Musk har en helt ny nivå och då låter man bli att gynna den.
Nazism eller inte, även om de var det så skulle de aldrig kunna "leva ut" det iom att det står i strid med konstitutionen. Att ändra den låter sig inte göras så lätt för en enda president.

För mig handlar det mer om närmandet mot Ryssland och Kina. Och rena lögner och antiruropeiska hatpropaganda.
De "ska ha" Canada, Grönland och behandlar Ukraina brutalt illa.
De beter sig som rena svin helt enkelt, sågar sina forna vänner vid fotknölarna.
Även om de har rätt i enstaka sakfrågor så gör deras agerande det extremt enkelt för mig och många andra att bojkotta deras varor så långt som praktiskt möjligt.
Hej då helt enkelt.
Med tanke på tex Teslas försäljningsras så verkar det onekligen ha viss effekt.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.