223 764 läst · 3 689 svar
224k läst
3,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Falkvingar? Ett försök att få måsvingar att låta coola?ClasseClas skrev:
En EV6 med 4-5 år garanti kvar kanske? Typ https://www.blocket.se/annons/1002561608Omogen skrev:
Nån som har nåt klokt att tipsa mej om, elbil till familj med två ungar, inga barnvagnar men andra aktiviteter, en massa pendlingsmil till jobb varje dag.
Säkert bortåt 4000 mil om året, tänker oss nåt lätt begagnat, ca 400000.
Bra totalekonomi på ca 5 år sikt, omöjligt att se i spåkulan, jag vet!
Billig service. Gärna långa serviceintervaller, "billig" att försäkra,
ID4?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 657 inlägg
Morsan har en EC40 och den är ju fin inuti och okej bekvämligheter, men lite obehagligt lagg i drivlinan.P Pligg85 skrev:
Tesla model 3 är både bekvämare, tystare, betydligt snålare, rymligare och billigare.
Y är som ett rejält kliv upp i utrymme.
EC40 känns sådär, skulle hellre kolla på Enyaq Cupe, Tavascan, iX1, EQA eller ID5.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 657 inlägg
Det är ju typ ingen skillnad. Jag gillar hur Tesla löst drivlinorna och kylsystemet och väldigt minimalistisk enkel design i inredningen. Inte massa småsaker överallt och mekaniken är bra modulariserad så det ska vara lätt att fixa om något går fel. Tesla verkar vara ganska lättmekade och har få fel på Y och 3.S Staffan-N skrev:Om jag måste köpa nu så skulle jag spana på Volvo. Polestar om pengar inte var ett problem. Men det blir nog att vänta några år till på att japanerna kommer ikapp. Tesla ogillade jag redan innan Musks karaktärssjälvmord, jag vill att en bil ska vara en bil och inte någon jävla mobiltelefon som man håller på och köper appar och prenumerationer till.
Men jag skulle överväga ID7 och Audi A6/Q6 också om jag ville spendera
tyvärr utvecklar, konstruerar samt tillverkar komponenterna kineserna polst o volv självaHuddingebo skrev:
men vad blir amorteringen i kronor? för en sån liten bil?Per Eskilsson skrev:
Nja inte riktigt så med bagaget. Tesla är ju lite speciella och räknar på ett eget sätt hur man mätet bagageutrymmet. Yes jag tycker Y har bra med bagage men att säga att det är 60% större stämmer inte pga att tesla "fusk-räknar"Rabbithole skrev:

j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 124 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 124 inlägg
Premium connectivity kostar 99kr/månad men mycket kan man lösa via Wifi. Scrolla nedåt så finns en tabell. https://www.tesla.com/sv_se/support/connectivityUnikt namn skrev:
Hur mycket av allt lull i en Tesla och andra nya bilar döljer sig bakom en extra prenummerationsavgift?
Snackade med en f.d. kollega och fick uppfattningen att hans Tesla kostade flera hundringar i månaden för olika smarta tillägg.
Min gamla Volvo hade enbart VoC + appen som behöver ett internet abb för typ 400 om året, och frugans Zoe verkar ligga i samma härrad.
Niro har vi nog uteslutit, jättetrevlig men för litet bagage.Rabbithole skrev:
Enyaq gillar jag men känns ganska mycket dyrare än Id4, polestar har jag inte tittat in i än.
Ev6 skulle absolut kunna vara nåt, känns bara lite onödigt tätt med service, men det gäller väl alla utom Tesla och Id-varianter
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 657 inlägg
ID4 är ju dessutom vanligare, om inte en Model 3 funkar, den har ju ändå hyffsat djup i bagaget om man kan komma in i bakluckan.Omogen skrev:
Packar man i mjuka väskor är Model Y i en klass för sig när det gäller bagage under hatthyllan. Hålet under lastrummsgolvet sväljer brutalt mycket.Anonor skrev:
Säger inte emot att utrymmet är stort, det är det verkligen. Men de säger själva drygt 800 liter, vilket inte stämmer då de räknar sina liter på annat sätt en resten av världens andra bilmärken. Men det är fortfarande superbra med plats i bilen, mycket bättre än flera andra i samma eller större klass.L Liljeros skrev: