ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag provkörde den 2018. Tyvärr tar falkvingarna väldigt mycket takutrymme. Något som man kanske inte tänker på. Jag som är 2 meter lång fick knappt in ett pekfinger mellan huvud och tak. Dubbel deal breaker pga detta + att takräcke inte går att använda.
Falkvingar? Ett försök att få måsvingar att låta coola?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
BigR
Omogen Omogen skrev:
Nån som har nåt klokt att tipsa mej om, elbil till familj med två ungar, inga barnvagnar men andra aktiviteter, en massa pendlingsmil till jobb varje dag.
Säkert bortåt 4000 mil om året, tänker oss nåt lätt begagnat, ca 400000.
Bra totalekonomi på ca 5 år sikt, omöjligt att se i spåkulan, jag vet!
Billig service. Gärna långa serviceintervaller, "billig" att försäkra,
ID4?
En EV6 med 4-5 år garanti kvar kanske? Typ https://www.blocket.se/annons/1002561608
 
P Pligg85 skrev:
Tog offert nu på en Volvo Ec40 Black Edition. Mycket utrustning då det knappt är ratt som standard.

700kkr utan vinterhjul. Köper nog hellre Tesla Y.

Så jag har bilar från ny och lång tid så ser jag inte allt för mycket på andrahandsmarknaden och värdering om 8-10år.
Morsan har en EC40 och den är ju fin inuti och okej bekvämligheter, men lite obehagligt lagg i drivlinan.
Tesla model 3 är både bekvämare, tystare, betydligt snålare, rymligare och billigare.

Y är som ett rejält kliv upp i utrymme.

EC40 känns sådär, skulle hellre kolla på Enyaq Cupe, Tavascan, iX1, EQA eller ID5.
 
S Staffan-N skrev:
Om jag måste köpa nu så skulle jag spana på Volvo. Polestar om pengar inte var ett problem. Men det blir nog att vänta några år till på att japanerna kommer ikapp. Tesla ogillade jag redan innan Musks karaktärssjälvmord, jag vill att en bil ska vara en bil och inte någon jävla mobiltelefon som man håller på och köper appar och prenumerationer till.
Det är ju typ ingen skillnad. Jag gillar hur Tesla löst drivlinorna och kylsystemet och väldigt minimalistisk enkel design i inredningen. Inte massa småsaker överallt och mekaniken är bra modulariserad så det ska vara lätt att fixa om något går fel. Tesla verkar vara ganska lättmekade och har få fel på Y och 3.
Men jag skulle överväga ID7 och Audi A6/Q6 också om jag ville spendera
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
Falkvingar? Ett försök att få måsvingar att låta coola?
Tack för felpåpekandet. Det gläder mig att du ändå förstod vad jag menade. Annars är det populärt att skriva "Du har fel."
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Volvo/Polestar är väl en av de som har ökat sin försäljning i USA extra mycket pga Teslas tapp.
hur rimmar det med thrumps tullar mot kina?
det är ju en ren kinesisk produkt
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ändå mycket bättre att köpa en bil utvecklad i Sverige och tillverkad i Europa eller USA än att köpa en helkinesisk bil.
Man kan ju undvika de volvo som tillverkas i Kina.
Men bättre i mina ögon är såklart att köpa en annan bil som inte ägs av eller tillverkas i Kina.
tyvärr utvecklar, konstruerar samt tillverkar komponenterna kineserna polst o volv själva
 
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad av Tesla-hatare så såg jag igår att man nu kan beställa nya Tesla Model Y (den som började levereras nu i april) och amortera privat för 0% ränta. Nya Model Y tror jag är en mycket bra bil som dessutom är tillverkad i Tyskland. Skulle själv vilja ha en sådan.
men vad blir amorteringen i kronor? för en sån liten bil?
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Riktigt trevlig efter uppdateringen. Rent bilmässigt är det en bra deal.
motorjournalister säger att uppdateringen är försumbar
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Model Y har 58% större lastutrymme och är lite billigare annars är dom ganska jämförbara Zeekr 7x verkar bra!


Y är inte riktigt såååå dyr om man skippar tillval

[bild]
Nja inte riktigt så med bagaget. Tesla är ju lite speciella och räknar på ett eget sätt hur man mätet bagageutrymmet. Yes jag tycker Y har bra med bagage men att säga att det är 60% större stämmer inte pga att tesla "fusk-räknar" :)
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur mycket av allt lull i en Tesla och andra nya bilar döljer sig bakom en extra prenummerationsavgift?
Snackade med en f.d. kollega och fick uppfattningen att hans Tesla kostade flera hundringar i månaden för olika smarta tillägg.

Min gamla Volvo hade enbart VoC + appen som behöver ett internet abb för typ 400 om året, och frugans Zoe verkar ligga i samma härrad.
Premium connectivity kostar 99kr/månad men mycket kan man lösa via Wifi. Scrolla nedåt så finns en tabell. https://www.tesla.com/sv_se/support/connectivity
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
ID4 är nog den billigaste stora bilen, Niro är nog lite för trång.

Peugeot E2008 kanske kan gå, dom är billiga om räckvidd och utrymme duger
Niro har vi nog uteslutit, jättetrevlig men för litet bagage.
Enyaq gillar jag men känns ganska mycket dyrare än Id4, polestar har jag inte tittat in i än.
Ev6 skulle absolut kunna vara nåt, känns bara lite onödigt tätt med service, men det gäller väl alla utom Tesla och Id-varianter
 
Omogen Omogen skrev:
Niro har vi nog uteslutit, jättetrevlig men för litet bagage.
Enyaq gillar jag men känns ganska mycket dyrare än Id4, polestar har jag inte tittat in i än.
Ev6 skulle absolut kunna vara nåt, känns bara lite onödigt tätt med service, men det gäller väl alla utom Tesla och Id-varianter
ID4 är ju dessutom vanligare, om inte en Model 3 funkar, den har ju ändå hyffsat djup i bagaget om man kan komma in i bakluckan.
 
Anonor Anonor skrev:
Nja inte riktigt så med bagaget. Tesla är ju lite speciella och räknar på ett eget sätt hur man mätet bagageutrymmet. Yes jag tycker Y har bra med bagage men att säga att det är 60% större stämmer inte pga att tesla "fusk-räknar" :)
Packar man i mjuka väskor är Model Y i en klass för sig när det gäller bagage under hatthyllan. Hålet under lastrummsgolvet sväljer brutalt mycket.
 
L Liljeros skrev:
Packar man i mjuka väskor är Model Y i en klass för sig när det gäller bagage under hatthyllan. Hålet under lastrummsgolvet sväljer brutalt mycket.
Säger inte emot att utrymmet är stort, det är det verkligen. Men de säger själva drygt 800 liter, vilket inte stämmer då de räknar sina liter på annat sätt en resten av världens andra bilmärken. Men det är fortfarande superbra med plats i bilen, mycket bättre än flera andra i samma eller större klass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.