391 392 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag har redan sett den nya vid 2 tillfällen. Ser ut vara råkopierad från kineserna, Nio, Xpeng, BYD mfl, vad gäller utseendet med belysningen i front och bak.Per Eskilsson skrev:
Jag provkörde den 2018. Tyvärr tar falkvingarna väldigt mycket takutrymme. Något som man kanske inte tänker på. Jag som är 2 meter lång fick knappt in ett pekfinger mellan huvud och tak. Dubbel deal breaker pga detta + att takräcke inte går att använda.Tokslut skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Är inte heller förtjust i bakdelen men det har blivit mycket bättre på insidan! Sätena bak är riktigt bra nu och fram är de ventilerade. Samtidigt har de inte gjort som många och minskat bagageutrymmet utan det är fortfarande stort och bra.ClasseClas skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Det är tydligen inte alla som har förmågan att se en Nazist för vad det är heller.Tokslut skrev:
En man som har så dålig kroppskontroll att han hävdar att den där Nazzehälningen var ”ta sig på hjärtat” hade haft svårigheter att träffa käften när han äter filmjölk. Vad det är för fel på betraktaren som inte ser det för vad det är har jag ingen direkt anledning att gå in på.
Jag är inte bättre än att jag konstaterar att finns ett pris på allt, men det skall ner MYCKET mer innan jag tar i en Tesla öht. Och det var högre innan Elon blev galen på riktigt.
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Jag tror att det är technörden inom mig som gör att jag känner lite avsmak för den idevärld som kretsar kring Software as a Service. Visst är det smidigt när man t.ex. driver ett företag, men i mitt privatliv vill jag äga prylarna, ha kontroll och bestämma själv vem som reparerar dem o.s.v.P pennybridge skrev:Vad är det med en
Jag har försökt att gilla Teslas bilar då jag I grunden är en redig technörd. Men jag är samtidigt väldigt bilintresserad och uppskattar mycket av det som ex Volvo, Audi, m.fl har satt som standard för kvalitet, formspråk och funktion. Tesla är väldigt annorlunda och i min mening har de inte en enda modell som ser bra ut. Än mindre inuti.
Sen är väl i princip alla bilar mer eller mindre låsta plattformar nu för tiden. Och Tesla är inte (ännu) lika illa som t.ex. Apple med planned obsolence o.s.v.
Men de står längst fram och driver på för en utveckling som jag genuint inte tycker om.
Håller med. Alltid varit för öppenhet. Är en Linuxutvecklare i grunden och jobbat med många open source projekt under åren.S Staffan-N skrev:Jag tror att det är technörden inom mig som gör att jag känner lite avsmak för den idevärld som kretsar kring Software as a Service. Visst är det smidigt när man t.ex. driver ett företag, men i mitt privatliv vill jag äga prylarna, ha kontroll och bestämma själv vem som reparerar dem o.s.v.
Sen är väl i princip alla bilar mer eller mindre låsta plattformar nu för tiden. Och Tesla är inte (ännu) lika illa som t.ex. Apple med planned obsolence o.s.v.
Men de står längst fram och driver på för en utveckling som jag genuint inte tycker om.
Jag gillar min Polestar 4 som kör Android Automotive som går att sideloada appar på. Allt i bilen är Capex så inga prenumerationer.
Hur mycket av allt lull i en Tesla och andra nya bilar döljer sig bakom en extra prenummerationsavgift?
Snackade med en f.d. kollega och fick uppfattningen att hans Tesla kostade flera hundringar i månaden för olika smarta tillägg.
Min gamla Volvo hade enbart VoC + appen som behöver ett internet abb för typ 400 om året, och frugans Zoe verkar ligga i samma härrad.
Snackade med en f.d. kollega och fick uppfattningen att hans Tesla kostade flera hundringar i månaden för olika smarta tillägg.
Min gamla Volvo hade enbart VoC + appen som behöver ett internet abb för typ 400 om året, och frugans Zoe verkar ligga i samma härrad.
Audi har en del tillägg.Unikt namn skrev:
Hur mycket av allt lull i en Tesla och andra nya bilar döljer sig bakom en extra prenummerationsavgift?
Polestar ingenting. Åtminstone P3 och P4. Tror detsamma gäller P2.
Övriga märken har jag inte koll på
Nån som har nåt klokt att tipsa mej om, elbil till familj med två ungar, inga barnvagnar men andra aktiviteter, en massa pendlingsmil till jobb varje dag.
Säkert bortåt 4000 mil om året, tänker oss nåt lätt begagnat, ca 400000.
Bra totalekonomi på ca 5 år sikt, omöjligt att se i spåkulan, jag vet!
Billig service. Gärna långa serviceintervaller, "billig" att försäkra,
ID4?
ID4?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Vi kör en ID4a från 2021. Två barn i bakåt respektive framåtvända stolar.
Bagaget räckte till scoutläger förra sommaren, upptäckte sen att jag kan sänka golvet en bit också.
Två år mellan service, gjorde precis fyraårsservicen som är stor med bromsvätske- och köldmediebyte. 6100kr.
Vi kör sällan så vi behöver snabbladda, och inte långt på vintern. MY24 har bättre snabbladdning.
Bagaget räckte till scoutläger förra sommaren, upptäckte sen att jag kan sänka golvet en bit också.
Två år mellan service, gjorde precis fyraårsservicen som är stor med bromsvätske- och köldmediebyte. 6100kr.
Vi kör sällan så vi behöver snabbladda, och inte långt på vintern. MY24 har bättre snabbladdning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
ID4 är nog den billigaste stora bilen, Niro är nog lite för trång.Omogen skrev:
Nån som har nåt klokt att tipsa mej om, elbil till familj med två ungar, inga barnvagnar men andra aktiviteter, en massa pendlingsmil till jobb varje dag.
ID4?
Peugeot E2008 kanske kan gå, dom är billiga om räckvidd och utrymme duger
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Tesla har ingen prenumerationsavgift förutom "premium connectivity" där ingick Spotify innan. Sen va det snack om prenumeration på FSD, men en del har ju det friköpt.Unikt namn skrev:
Prenumerationer är en styggelse!