Tokslut Tokslut skrev:
Grinar man för att man tror Elon gjorde en Hitlerhälning när han tog sig för bröstet men kan i samma veva köpa en Hitlerkälke (VW koncernen) från Tyskland så kanske man ska kolla upp sin hjärna först.
Dumheter! Det är naturligtvis mer avgörande för ens val vilka som styr ett bolag idag, och hur, än vad som skedde för 80 år sedan.

Därmed inte sagt att jag tror att Musk är fascist, bara att jämförelsen är värdelös.

• Gilla
TorbjornEd och 5 till
  • Laddar…
Om jag måste köpa nu så skulle jag spana på Volvo. Polestar om pengar inte var ett problem. Men det blir nog att vänta några år till på att japanerna kommer ikapp. Tesla ogillade jag redan innan Musks karaktärssjälvmord, jag vill att en bil ska vara en bil och inte någon jävla mobiltelefon som man håller på och köper appar och prenumerationer till.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Vad är det med en
S Staffan-N skrev:
Om jag måste köpa nu så skulle jag spana på Volvo. Polestar om pengar inte var ett problem. Men det blir nog att vänta några år till på att japanerna kommer ikapp. Tesla ogillade jag redan innan Musks karaktärssjälvmord, jag vill att en bil ska vara en bil och inte någon jävla mobiltelefon som man håller på och köper appar och prenumerationer till.
Jag har försökt att gilla Teslas bilar då jag I grunden är en redig technörd. Men jag är samtidigt väldigt bilintresserad och uppskattar mycket av det som ex Volvo, Audi, m.fl har satt som standard för kvalitet, formspråk och funktion. Tesla är väldigt annorlunda och i min mening har de inte en enda modell som ser bra ut. Än mindre inuti.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BigR
P Pligg85 skrev:
Zeekr 7X då?

600+ hästar. Lyx som en långt över miljonen och kostar 700kkr

Viss utveckling och design i Göteborg men tillverkas helt i Kina då det är en Geelybil.

Mekonomen sköter all service. Upp till 10år nybilsgaranti.
Ja den var intressant. Har 800v och mycket utrustning 👍. Delar plattform m Polestar 4.

Om man byter bort den hemska vita standardfärgen, lägger tillvalen fyrhjulsdrift, drag, vinterhjul och gummimattor så landar priset på 775K. Då tillkommer ev valfri service plan.

Får kinesiska bilar finnas på önskelistan 2025?

S Staffan-N skrev:
Volvo har ju egentligen inte en enda attraktiv elbilsmodell, man har en ombyggd gammal xc40 som är ganska trång och den nya EX30 som är ännu mindre. Visst finns också EX90 men det är en bil för över miljonen. Sen att man dras med otroliga mjukvaruproblem inom Volvo gör ju inte saken bättre, EX90 blev väl försenad typ 18 månader pga mjukvaruproblem och när den väl släpps har den fortfarande mjukvaruproblem trots att man valt att inaktivera ett antal funktioner

Man kommer inte ifrån att Tesla har den i särklass vassaste elbilsplattformen. Sen kanske det finns annat som gör att man inte väljer att gå på dom. Men både drivlinan och mjukvara är i en klass bättre än konkurrenterna.

Alternativen kommer dock allt närmre och tex ID7 börjar bli ett fullgott alternativ alternativt EV6.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BigR
P pennybridge skrev:
Vad är det med en

Jag har försökt att gilla Teslas bilar då jag I grunden är en redig technörd. Men jag är samtidigt väldigt bilintresserad och uppskattar mycket av det som ex Volvo, Audi, m.fl har satt som standard för kvalitet, formspråk och funktion. Tesla är väldigt annorlunda och i min mening har de inte en enda modell som ser bra ut. Än mindre inuti.
Ja, det med utseende, formspråk är en viktig poäng. Även om en bil är ett rationellt val ekonomiskt och tekniskt så vill jag inte åka omkring i en vit glassbytta med blingfälgar.

• Haha
pennybridge
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Ja den var intressant. Har 800v och mycket utrustning 👍. Delar plattform m Polestar 4.

Om man byter bort den hemska vita standardfärgen, lägger tillvalen fyrhjulsdrift, drag, vinterhjul och gummimattor så landar priset på 775K. Då tillkommer ev valfri service plan.

Ok. Visste inte att andra hade vinterhjul som ingick eller servicar.

Köper man en 7X låter så skulle jag inte lägga på 10årig garanti och service i köpet. Det kan man lägga varje gång. Men folk köper ju bilar på månadskostnad och blir blinda.

Ja, totalkostnad för service kanske går upp totalt men sen sista service betalar man väl 2033 för år 9+10 och kan ha avkastning på i 8år.
Men så tänker ju folk som sagt inte.

BigR BigR skrev:
Ja, det med utseende, formspråk är en viktig poäng. Även om en bil är ett rationellt val ekonomiskt och tekniskt så vill jag inte åka omkring i en vit glassbytta med blingfälgar.
Tesla följer väl ungefär samma formspråk som alla andra bilar numera? Jättefälgar, massor med glas, helst även taket. Tesla har ju dessutom navkapslar…

Tycker personligen dom är ganska mellanmjölk utan att sticka ut, 19” är ju till och med små fälgar idag jämfört med många andra tillverkare. Tycker Model 3 ser bättre ut än Model Y. Måste dock ge att Tesla otroligt bra döljer batterierna. Kollar man tex på ID7an så ser den hopplöst klumpig ut, som att man ritat karossen och sen kom på att batterierna ska in och lyfte hela bilen 20cm

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tog offert nu på en Volvo Ec40 Black Edition. Mycket utrustning då det knappt är ratt som standard.

700kkr utan vinterhjul. Köper nog hellre Tesla Y.

Så jag har bilar från ny och lång tid så ser jag inte allt för mycket på andrahandsmarknaden och värdering om 8-10år.

Satsuki
Man kan tycka vad man vill om biltillverkare men om man struntar i den biten finns det eg två grupper av elbilar; de som börjat från början och skapat en helt ny plattform fr grunden och de som tar något de redan har och försöker modifiera det. Det sistnämnda blir inte lita bra som det första.
Har aldrig blivit så förvånad som när vi fick låna en volvo xv40 recharge för 1,5 år sedan och insåg att den hade kardantunnel och mjukvaran var som något från forntiden. Eller grannan klagade på att hans dyra audi-elbil hade så kort räckvidd (har glömt hur långt det var, men han tröstade sig med att sätena var bekväma..)

Men det är tydligt att det är en mängd nya märken och modeller på väg som är byggda på ny teknik och nya plattformar, det ska bli spännande och se om någon lyckas lösa ekvationen med mindre och billigare elbil men samtidigt hyfsad räckvidd.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ok. Visste inte att andra hade vinterhjul som ingick eller servicar.

Köper man en 7X låter så skulle jag inte lägga på 10årig garanti och service i köpet. Det kan man lägga varje gång. Men folk köper ju bilar på månadskostnad och blir blinda.

Ja, totalkostnad för service kanske går upp totalt men sen sista service betalar man väl 2033 för år 9+10 och kan ha avkastning på i 8år.
Men så tänker ju folk som sagt inte.
Och år tio äger du inte bilen längre och inte heller den du sålde den till begagnad

BigR BigR skrev:

Jag tycker nog ändå att kinesiska bilar minst lika illa som Tesla, man ska ändå komma ihåg att Kina är en totalitär diktatur som bedriver omskolning av oliktänkande och där befolkningen i princip saknar allt vad frihet heter. När dom sedan bedriver världens kanske i särklass mest omfattande övervakning av oliktänkande gör det ju inte att man blir mer sugen. Man ska komma ihåg att även Volvo är kinesiskt numera även om dom ”utvecklas” i och till viss del byggs i Sverige så folk krampaktigt håller fast vid att Volvo är svenskt.

Volvo ägs av Kina och inga beslut fattas utan att dom godkänns av kommunistpartiet

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
BigR
Så en fyrhjulsdriven elbil med dragkrok, som är bra och snygg och inte direkt sammankopplas med kinesiska kommunistpartiet eller maniskt heilande är ok på önskelistan 2025 🤔.

BigR BigR skrev:
Så en fyrhjulsdriven elbil med dragkrok, som är bra och snygg och inte direkt sammankopplas med kinesiska kommunistpartiet eller maniskt heilande är ok på önskelistan 2025 🤔.
Det är upp till var och en vad som är OK. Låt det vara ett problem för övriga om de stör sig 🥳

• Älska
BigR
  • Laddar…
Satsuki
Personligen tycker jag att teknik, pris, prestanda, finish och att bilen passar min vardag är viktigare för mig än tillverkare. Men det är så klart min personliga åsikt, andra ser sitt bilköp som en ideologisk manifestation och det respekterar jag så klart.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.