Storsockret Storsockret skrev:
Kikade igenom privatleasingserbjudanden på Renault 5 och noterade att man inte erbjuder dubbdäck öht, och det är förmodligen för att det typ inte finns några till dimensionen man valt; 195/55 R18. För mig som är med i team dubb snarare än friktion så är det en dealbreaker, vilket är lite synd för det verkar vara en trevlig liten bil till överkomligt pris.

Hur ligger det till, får man smälla på vilka dimensioner som helst som passar (så länge det inte skiljer sig mer än 5% på rullomkretsen) eller måste man hålla sig till vad som står hos transportstyrelsen? Tänkte att det kanske inte vore omöjligt att klämma dit 16" på en sån där rackare, beroende på hur bromsar och annat ser ut, där utbudet av däck är lite större.

[bild]
Köp Hakkapelitta R5 och glöm det där tramset om dubbdäck

Storsockret
Rabbithole Rabbithole skrev:
Köp Hakkapelitta R5 och glöm det där tramset om dubbdäck
Eller så väljer jag det jag vill ha utefter mina erfarenheter, preferenser och mitt körmönster :) Har ni ens vinter där du bor?

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Eller så väljer jag det jag vill ha utefter mina erfarenheter, preferenser och mitt körmönster :) Har ni ens vinter där du bor?
Låter inte som du har någon erfarenhet av riktigt bra odubbade vinterdäck? Dom är ju bättre än majoriteten av alla dubbdäck i samtliga körfall.

Jag har bott massa år i Norrbotten så jag vet hur man kör i vinterväglag 😉

• Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Rabbithole Rabbithole skrev:
Låter inte som du har någon erfarenhet av riktigt bra odubbade vinterdäck? Dom är ju bättre än majoriteten av alla dubbdäck i samtliga körfall.

Jag har bott massa år i Norrbotten så jag vet hur man kör i vinterväglag 😉
På egna bilar R3, R5 och något fint från goodyear, ultragrip tro? Sen på diverse jobb och hyrbilar. Säger inte att det är dåliga däck. Eller jo, R3 tyckte jag faktiskt var dåliga men det kan ha varit dom exemplaren. Men i det omväxlande väderläget vi haft här med massa is överallt hela tiden så tycker jag att dubb är bättre och därför är det vad jag eftersöker. Var inte ute efter att göra det till ytterligare en dubb vs dubbfritt.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
På egna bilar R3, R5 och något fint från goodyear, ultragrip tro? Sen på diverse jobb och hyrbilar. Säger inte att det är dåliga däck. Eller jo, R3 tyckte jag faktiskt var dåliga men det kan ha varit dom exemplaren. Men i det omväxlande väderläget vi haft här med massa is överallt hela tiden så tycker jag att dubb är bättre och därför är det vad jag eftersöker. Var inte ute efter att göra det till ytterligare en dubb vs dubbfritt.
Ja, är det mycket is förstår jag.

Kikade igenom privatleasingserbjudanden på Renault 5 och noterade att man inte erbjuder dubbdäck öht, och det är förmodligen för att det typ inte finns några till dimensionen man valt; 195/55 R18. För mig som är med i team dubb snarare än friktion så är det en dealbreaker, vilket är lite synd för det verkar vara en trevlig liten bil till överkomligt pris.

Hur ligger det till, får man smälla på vilka dimensioner som helst som passar (så länge det inte skiljer sig mer än 5% på rullomkretsen) eller måste man hålla sig till vad som står hos transportstyrelsen? Tänkte att det kanske inte vore omöjligt att klämma dit 16" på en sån där rackare, beroende på hur bromsar och annat ser ut, där utbudet av däck är lite större.

[bild]
5%-regeln är borta sedan rätt lång tid tillbaka.

Storsockret
H Holmspel skrev:
5%-regeln är borta sedan rätt lång tid tillbaka.
Ja det påpekades i inlägget precis nedanför det du citerar :)

• Gilla
Holmspel
  • Laddar…
BigR
Så 2025 ändrades förutsättningarna då Tesla med spottloskor och heilande hån åkte ut från önskelistorna. Nu jämför tidningen Vi Bilägare #7 2025 det enastående försäljningsfallet med Skodas kollaps när deras bil välte i SVT:s Teknikmagasinet 1978.

Så vad köper ni för elbilar nu under vår och sommar 2025? Europeiska? Koreanska? Kinesiska? Räckviddsmonster? Snabbladdande? Småbilar? Premiumbilar Budgetbilar (finns ens budget?)

• Haha
  • Älska
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte mig en Polestar 4. Väldigt nöjd hittills!

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Fairlane
Personligen skulle jag välja bort bilar från Kina och USA som det är nu. Vad jag skulle välja vet jag dock inte.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 7 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag köpte mig en Polestar 4. Väldigt nöjd hittills!
Volvo/Polestar är väl en av de som har ökat sin försäljning i USA extra mycket pga Teslas tapp.

Knivigt läge för den som önskar elbil, även Polstjärnan och Volvo är ju kineser även om vi svenskar inte riktigt vill erkänna det för oss själva.

Mvh

• Gilla
RoTe och 7 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Knivigt läge för den som önskar elbil, även Polstjärnan och Volvo är ju kineser även om vi svenskar inte riktigt vill erkänna det för oss själva.

Mvh
Ändå mycket bättre att köpa en bil utvecklad i Sverige och tillverkad i Europa eller USA än att köpa en helkinesisk bil.
Man kan ju undvika de volvo som tillverkas i Kina.
Men bättre i mina ögon är såklart att köpa en annan bil som inte ägs av eller tillverkas i Kina.

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ändå mycket bättre att köpa en bil utvecklad i Sverige och tillverkad i Europa eller USA än att köpa en helkinesisk bil.
Man kan ju undvika de volvo som tillverkas i Kina.
Men bättre i mina ögon är såklart att köpa en annan bil som inte ägs av eller tillverkas i Kina.
Så är det nog!

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Med risk för att bli idiotförklarad av Tesla-hatare så såg jag igår att man nu kan beställa nya Tesla Model Y (den som började levereras nu i april) och amortera privat för 0% ränta. Nya Model Y tror jag är en mycket bra bil som dessutom är tillverkad i Tyskland. Skulle själv vilja ha en sådan.

• Gilla
Nidhogg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.