G Greger_08 skrev:
Finns ju massor av folk som bor i en håla och jobbar i en annan håla d.v.s inga 5 minuters promenad där..

Vad snittet till jobbet ligger på ute i landet vet jag inte men jag skulle inte vara förvånad om det också låg runt 30 minuter..
Jag tror du har fel om du tror att snittiden mellan hem och arbete är samma i stora och små städer.

P PHPersson skrev:
Skulle tro att de flesta som bor i en småstad och jobbar i stan ligger runt 5min körtid, kanske 10min.
Bor så nära jobbet att det går snabbare att gå än att köra bilen och försöka parkera. Men mitt ex satte dottern i förskola så det tar 45 minuter att lämna med bilen. Då är det bara 7 km dit, och inte ens genom en hel småstad.

Majgårdarna
Rabbithole Rabbithole skrev:
Så är det! Kapitalkostnad ska så klart vara med i kalkylen! En del fonder är upp 28% per år för mig och aktier upp över 200%. (några ner också)

Testade nya Model 3 igår och de där med blinkersknappen på ratten gör att man känner sig som en BMW förare, tur nya Model Y har blinkersspak även om jag inte tyckte det va en så stor grej. Ruggiggt vad fint avstämt chassiet är nu på den nya, inte stötig alls och inget störande gung.
Nu när jag har kört med blinkers på ratten 4500 mil så tycker jag det är mycket skönare. Men jag kan ju förstå att folk tycker det är konstigt. Riktigt nöjd med den nya 3an, den har dragit 1.55 kWh per mil i snitt under de 4500 milen. Degraderingen på batteriet är 1,6%.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Skall ta en tur imorgon med en Model Y. Ca 50mil, 0 gradigt gissar jag på och nästan bara motorväg.
Skall rapportera hur det blir… kommer starta med 100% batteri och förvärmt. Så får jag en gissning, hur många och långa laddstopp krävs? 5% 80väg 40% 110 och 55% 120. Kommer köra ca +10km/h.

I Göteborg ska nya Model Y finnas för provkörning från 17e Februari för de nyfikna

K
P PHPersson skrev:
Skall ta en tur imorgon med en Model Y. Ca 50mil, 0 gradigt gissar jag på och nästan bara motorväg.
Skall rapportera hur det blir… kommer starta med 100% batteri och förvärmt. Så får jag en gissning, hur många och långa laddstopp krävs? 5% 80väg 40% 110 och 55% 120. Kommer köra ca +10km/h.
Beror på modell och hur många och var superchargers finns på sträckan. Skulle gissa att bilen föreslår ett stopp på 20-25 minuter om det är en LR AWD. Men då är nog batteriet rätt tomt när du kommer fram.

/Krille

P PHPersson skrev:
Kolla förbrukningen, temperatur och hastighet. Jag gissar att den drar 220Wh/km

ner till 5% 30mil, sen ladda ett stopp till 75%

• Gilla
Cerb
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kolla förbrukningen, temperatur och hastighet. Jag gissar att den drar 220Wh/km

ner till 5% 30mil, sen ladda ett stopp till 75%
Tror ni gissade ganska rätt, en summering kommer här väldigt förenklad till att börja med.
Bilen är förövrigt en 4wd "long range".
Starta med 99% batteri förvärmt. Körning som sagt c:a 120-130km/h utan stopp med några få mil i c:a 80 först. Total sträcka 25,7mil. Batteriet sjönk till 17% och temperaturen varierade mellan -2 till 0.
Enligt bilen var snittförbrukning 204. Verklig förbrukning utan hänsyn till degration = 239. Så förmodligen är det lite glädjemätare i bilen. 17% kvar i bilen verkar dock inte riktigt stämma när jag laddade upp den så jag misstänker att 0% inte är 0 utan att det finns några kW kvar då.
Total räckvidd i 120-130km/h blir således drygt 31mil vilket jag måste säga är väldigt imponerande ändå. Bilen har gått c:a 8000mil och är några år gammal.
Returresan blev dock konstig med trasig laddare i Varberg bla så inte så mycket att rapportera om laddhastigheter mm.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Enligt bilen var snittförbrukning 204. Verklig förbrukning utan hänsyn till degration = 239.
Kan du förklara mer var det innebär, jag förstår inte?

A ajn82 skrev:
Kan du förklara mer var det innebär, jag förstår inte?
Bilen har ett nettobatteri på 75kWh. Den förbrukade 99-17=82% av batteriet. 82% av 75kWh = 61,5kWh förbrukat vilket i sin tur ger 61,5kWh / 257km ----> 0,239kWh/km ------> 239Wh/km.

P PHPersson skrev:
Bilen har ett nettobatteri på 75kWh. Den förbrukade 99-17=82% av batteriet. 82% av 75kWh = 61,5kWh förbrukat vilket i sin tur ger 61,5kWh / 257km ----> 0,239kWh/km ------> 239Wh/km.
Så tror jag inte du kan räkna, batteriet har som du säger säkert degraderad och har inte 75kWh vid 100% laddning. Det innebär inte att förbrukningen har ökat.

Om tanken i en bensinbil hade minskat i volym över tid skulle man ju knappast påstå betyder att förbrukningen i liter/mil ökat

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så tror jag inte du kan räkna, batteriet har som du säger säkert degraderad och har inte 75kWh vid 100% laddning. Det innebär inte att förbrukningen har ökat.

Om tanken i en bensinbil hade minskat i volym över tid skulle man ju knappast påstå betyder att förbrukningen i liter/mil ökat
Och det var precis det jag skrev… men jag tror inte det har degraderat 16%

P PHPersson skrev:
Och det var precis det jag skrev… men jag tror inte det har degraderat 16%
Kapaciteten i batteriet hos LR/P är väl bara 78,5kWh nytt om jag inte minns fel.

Netto ny ska väl ändå vara 75kWh? men det kanske är på 82kWh batteriet

Det är väl degradering, och sen har den lite kvar vid 0 så det är frågan hur många kWh man faktiskt förbrukat. Det som räknas egentligen är väl hur mycket man behöver ladda för att åter nå en viss % och körsträcka. Det är ju lite förluster vid laddning också

Min gissning gjorde jag baserat på EV Database vad det står där, och interpolera driftsfallen det verkar ju stämma hyggligt

https://ev-database.org/car/1182/Tesla-Model-Y-Long-Range-Dual-Motor
Den äldre verkar ha 72kWh netto
72kWh
Degradering 6%? = 0,94
257km*tripmätarfel 1%? 257*0,99 = 254,5km
99-17 (-2% räckvidd marginal, 0%=2%?) =0,8

(72*0,94*0,8)/254,5 = 213Wh/km?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.