Vi Bilägare har åkt KIA EV3 och Volvo EX30 igen, nu på vintertest med långteststallet, inte samma bilar som jag skrev om tidigare.
KIAn kostar 530.300 och har ett 81,4 kWh batteri.
Volvon 516.760, 66 kWh.
De konstaterar åter att Volvon inte är nån Volvo för svensk vinter i flera avseenden, men värmen är bra. Dålig förarmiljö, dåliga stolar, orolig på vägen, dåligt helljus
De tar E4an till Birsta/Sundsvall från Uppsala, 32 mil. KIAn kommer dit med 10% kvar i batteriet, Volvon får laddas 5 mil innan Sundsvall, då är det 4 % kvar.
KIAn kommer till nattvilan i Lycksele, Volvon måsta laddas i Junsele för att komma fram.
Resan fortsätter till polcirkeln, ner till Piteå och E4an tillbaka med några nattstopp.
De laddar utmed vägen men inte på de dyraste stationerna, vid hotellen på nätterna.
Bränslekostnad över 113 mil:
Volvo EX30 1.168:-
KIA EV3 1.059:-
Som jämförelse:
Dacia Duster fwd hybrid 1.135:-
Suzuki Swift 4x4 1.059:-
Skoda Kodiaq 2,0 diesel 4x4 1.608:- på HVO (1357:- diesel)
Volvons/KIAns förbrukning var 2,30 resp 2,28 ink laddförluster.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Finns det något som EV3 inte är bättre än EX30 på? Känns som total utskåpning?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Finns det något som EV3 inte är bättre än EX30 på? Känns som total utskåpning?
Ja, vara kul är Volvons gren, gillar när det svänger och viftar med baken "Som en 80 tals GTI bil"
KIAn var tryggt understyrd, men inte kul.
Glömde en grej som var anmärkningsvärt. Spolarvätskan tog slut i Volvon, den har ingen varning för låg nivå.
 
  • Haha
cotillion och 1 till
  • Laddar…
S
P PHPersson skrev:
Bilen har ett nettobatteri på 75kWh. Den förbrukade 99-17=82% av batteriet. 82% av 75kWh = 61,5kWh förbrukat vilket i sin tur ger 61,5kWh / 257km ----> 0,239kWh/km ------> 239Wh/km.
Du har buffert både uppåt och neråt. När du laddar till 100% så är det inte 100%. Om batteriet degraderas säg 5% kanske det inte märks på displayen för att bufferten är 5% tex.
 
S sinuslinus skrev:
Du har buffert både uppåt och neråt. När du laddar till 100% så är det inte 100%. Om batteriet degraderas säg 5% kanske det inte märks på displayen för att bufferten är 5% tex.
Fast nu har jag räknat på nettokapaciteten och så tror jag 100% är 100%. Om så inte är fallet så förstår jag inte varför man kallar det netto.

Jag har räknat lite på den data jag har och uppskattar det till att det displayen stämmer fast utan laddförluster. Så verklig förbrukning ligger nog på ca 220 inkl dem. Displayen skall såklart inte visa dem eftersom det försvinner innan man kör bilen.

Jag tycker det är imponerande siffror i den farten vid ”kallt väder”.
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Fast nu har jag räknat på nettokapaciteten och så tror jag 100% är 100%. Om så inte är fallet så förstår jag inte varför man kallar det netto.

Jag har räknat lite på den data jag har och uppskattar det till att det displayen stämmer fast utan laddförluster. Så verklig förbrukning ligger nog på ca 220 inkl dem. Displayen skall såklart inte visa dem eftersom det försvinner innan man kör bilen.

Jag tycker det är imponerande siffror i den farten vid ”kallt väder”.
Teslan är ju erkänt bra, både värmesystemet, värmepumpen, effektiva motorer och så spelar ju aerodynamiken större roll vintertid.
 
S
P PHPersson skrev:
Fast nu har jag räknat på nettokapaciteten och så tror jag 100% är 100%. Om så inte är fallet så förstår jag inte varför man kallar det netto.

Jag har räknat lite på den data jag har och uppskattar det till att det displayen stämmer fast utan laddförluster. Så verklig förbrukning ligger nog på ca 220 inkl dem. Displayen skall såklart inte visa dem eftersom det försvinner innan man kör bilen.

Jag tycker det är imponerande siffror i den farten vid ”kallt väder”.
Laddförlusterna är inte konstanta utan varierar med laddeffekt etc.

I ditt första inlägg trodde jag du menade att färddatorn visade fel men nu skriver du att att den visar rätt utan laddförluster?

Ska du få exakta siffror att räkna påså behöver du ha mer data genom tex Carscanner.
 
S sinuslinus skrev:
Laddförlusterna är inte konstanta utan varierar med laddeffekt etc.

I ditt första inlägg trodde jag du menade att färddatorn visade fel men nu skriver du att att den visar rätt utan laddförluster?

Ska du få exakta siffror att räkna påså behöver du ha mer data genom tex Carscanner.
Det menade jag också =) Men jag tror att jag hade fel för tänker man på den kapaciteten som finns kvar vid 0% och den kapacitet som minskat kan det nog stämma rätt så väl.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag tror även bilens färddator diffar ~1% på sträckan. En del verkar vara upp mot 4%
 
De verkar vara erkänt bra tills de inte är det...

 
Många verkar inte ha några problem alls, så det kanske är batchproblem eller något från tillverkningen av övertrycksventilen?
 
En blå modellbil av en Tesla på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev en Tesla igår
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Kikade igenom privatleasingserbjudanden på Renault 5 och noterade att man inte erbjuder dubbdäck öht, och det är förmodligen för att det typ inte finns några till dimensionen man valt; 195/55 R18. För mig som är med i team dubb snarare än friktion så är det en dealbreaker, vilket är lite synd för det verkar vara en trevlig liten bil till överkomligt pris.

Hur ligger det till, får man smälla på vilka dimensioner som helst som passar (så länge det inte skiljer sig mer än 5% på rullomkretsen) eller måste man hålla sig till vad som står hos transportstyrelsen? Tänkte att det kanske inte vore omöjligt att klämma dit 16" på en sån där rackare, beroende på hur bromsar och annat ser ut, där utbudet av däck är lite större.

Fyrkantig meny med vinterhjul: Conti 18" stål/alu friktion, Goodyear 18" stål/alu friktion. Priser: 493-861 kr/mån.
 
Detta gäller däcken (5%-regeln är borta sen länge).
Text med regler för alternativa däckdimensioner för personbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Storsockret
Stefan N Stefan N skrev:
Detta gäller däcken (5%-regeln är borta sen länge).
[bild]
Aha, såpass. Den slängs ju med fortfarande nästan hela tiden. Men iochmed punkten om rullomkretsen som inte leder till felvisning borde ju 5% vara ett ganska bra mått ändå, verkar ju hålla sig inom fåtalen km/h då.

Vad innebär samma typ i sammanhanget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.