T TommyC skrev:
Det är så sorgligt att uppleva att utvecklingen går bakåt. Varför använda beprövade robusta mekaniska lösningar när man kan krångla till det med el/elektronik av usel kvalité 😭
Ägandet med bil har ju gått helt åt helvete. Man kan knappt se på exempelvis KIA hur mycket bilen kostar för det är bara månadskostnad som man ser överallt.

Kan till och med lägga till en cool nyckelring med KIA-logo på för ytterligare 2kronor i månaden 😳

Allt är spec på månadskostnad oavsett bil och det är bara slit och släng som gäller idag tydligen. 4000-7000kr i månaden, behåll 3år och lämna tillbaka med "normalt slitage". Fortsätt igen och igen.

Jag som cashar och behåller en ny bil i 10år sant är mycket rädd om, den tycker det är fruktansvärt att alla helt obekymrat skaffar dessa dyra hyrbilar i 36 månader och behandlar dem som jag gör med ett par skor...

Ju mindre pengar folk har ju mindre bryr de sig om förlusterna i hur värdelös en bil är som investering.

Satte själv undan 700k till en Tesla Y men inslagen/nyheterna om rost på dem gjorde att jag aldrig köpte en. Nu är dessa 700k uppe i drygt 1,1M och en Tesla hade i bästa fall varit värd 400k.

Så skillnaden mellan att slita lite längre på nuvarande bil mot att köpt Teslan är 700k som det skulle kostat i värdeminskning samt utebliven avkastning om man köpt den.

Just nu sitter kapitalet uppbundet i bland annat aktier i Handelsbanken köpta för 97kr styck och ger i utdelning 15kr per aktie som de nyss höjde till.
Skrämmande dålig investering att släppa en direktavkastning på +15% mot en som tappar 15%

• Gilla
Fågelvägen och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men jag har en fundering. Alla dessa släpfordon, husvagnar, släpkärror mm som finns.
Hur ska dessa transporteras framöver.
Jag föreslår att de transporteras efter bilen, som vanligt får man ju välja ett lämpligt dragfordon för de behov man har och elbilar bör generellt vara betydligt starkare än många av dagens bensinmotorer på knappa litern.

P Pligg85 skrev:
Ägandet med bil har ju gått helt åt helvete. Man kan knappt se på exempelvis KIA hur mycket bilen kostar för det är bara månadskostnad som man ser överallt.

Kan till och med lägga till en cool nyckelring med KIA-logo på för ytterligare 2kronor i månaden 😳

Allt är spec på månadskostnad oavsett bil och det är bara slit och släng som gäller idag tydligen. 4000-7000kr i månaden, behåll 3år och lämna tillbaka med "normalt slitage". Fortsätt igen och igen.

Jag som cashar och behåller en ny bil i 10år sant är mycket rädd om, den tycker det är fruktansvärt att alla helt obekymrat skaffar dessa dyra hyrbilar i 36 månader och behandlar dem som jag gör med ett par skor...

Ju mindre pengar folk har ju mindre bryr de sig om förlusterna i hur värdelös en bil är som investering.

Satte själv undan 700k till en Tesla Y men inslagen/nyheterna om rost på dem gjorde att jag aldrig köpte en. Nu är dessa 700k uppe i drygt 1,1M och en Tesla hade i bästa fall varit värd 400k.

Så skillnaden mellan att slita lite längre på nuvarande bil mot att köpt Teslan är 700k som det skulle kostat i värdeminskning samt utebliven avkastning om man köpt den.

Just nu sitter kapitalet uppbundet i bland annat aktier i Handelsbanken köpta för 97kr styck och ger i utdelning 15kr per aktie som de nyss höjde till.
Skrämmande dålig investering att släppa en direktavkastning på +15% mot en som tappar 15%
Så är det! Kapitalkostnad ska så klart vara med i kalkylen! En del fonder är upp 28% per år för mig och aktier upp över 200%. (några ner också)

Testade nya Model 3 igår och de där med blinkersknappen på ratten gör att man känner sig som en BMW förare, tur nya Model Y har blinkersspak även om jag inte tyckte det va en så stor grej. Ruggiggt vad fint avstämt chassiet är nu på den nya, inte stötig alls och inget störande gung.

P Pligg85 skrev:
Var det du som inte tvättat bilen på typ ett år lite längre upp i tråden? (Eller var det någon annan kanske?)

Redigerat:
Ja det gäller att köpa rätt bil. Jag köpte en 3 år gammal Amarok med knappt 3000 mil på mätaren för 239.000. Sen körde jag den i 4 år och 4000 mil och sålde den för 249.000.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Jag håller med dig i sak men lite väl vridet ändå? Jag misstänker att den bilen du kör kostat något under samma period i värdeminskning, reparation mm. Kanske tom högre skatt/drivmedelskostnad.

Kretikos Kretikos skrev:
Var det du som inte tvättat bilen på typ ett år lite längre upp i tråden? (Eller var det någon annan kanske?)
Allt är relativt. Gör en rejäl tvätt och vax var 400 mil. Kan bli ett år ibland. Gått 4500 mil på 10 år.

P Pligg85 skrev:

Ja folk är ju olika. Vissa är ute och lever sitt liv, reser omkring med bil eller annat färdmedel. Vissa klättrar i berg, åker skidor eller paddlar kajak. Många på det här forumet bygger och renoverar. Andra sitter framför en skärm och följer börskurser för att må bra över en siffra. Men att jämföra bilköp med att investera i aktier haltar ju betänkligt, folk köper i regel bil för att man behöver den. Förutom möjligen den som kör 4500 mil på 10 år.😁

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ja folk är ju olika. Vissa är ute och lever sitt liv, reser omkring med bil eller annat färdmedel. Vissa klättrar i berg, åker skidor eller paddlar kajak. Många på det här forumet bygger och renoverar. Andra sitter framför en skärm och följer börskurser för att må bra över en siffra. Men att jämföra bilköp med att investera i aktier haltar ju betänkligt, folk köper i regel bil för att man behöver den. Förutom möjligen den som kör 4500 mil på 10 år.😁
Finns ingen som "behöver" en miljonbil.

Det är bara så fel att vid unga år kasta bort så mycket pengar på något som skulle vart ett sunt sparande först och främst.

Dessa bilar är troligen skrot om 20år.

Men det är väl bra att det finns ekorrhjulsmänniskor som måste jobba till 70+ och minnas alla fina leasingavtal de haft.

• Gilla
Spiken i kistan och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Att inte ha med det i tanken är den stora bristen, att inte ta med kapitalkostnad i TCO är att blunda för kostnaden att ha en bil.
Ränta på lån, kapitalkostnad på lagd insats.

Lite som att låna 5 miljoner bara för att köpa ett hus som man sen inte har råd att värma upp och måste cykla till jobbet för att man inte har råd att köpa ny bil.

P Pligg85 skrev:
Finns ingen som "behöver" en miljonbil.
Ingen behöver heller en cykel för 75 000 kr, eller resa till Thailand, eller ett flugspö för 20 000 kr, eller ett segeflygcertifikat, eller en aktieportfölj för 10 Mkr. Om du förstår vad jag menar?

• Gilla
  • Älska
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Walle85
Gäller ju även alla hus och lägenheter för miljonbelopp man lånar till, inte många som har det behovet egentligen. Men man väljer att hellre betala massa ränta för att få något man tycker om eller känns praktiskt. Visst, hus och lägenheter går oftare än bilar upp i värde över tid, men inte alltid det slår börsen samt att det kostar med underhåll under tiden man äger dem.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Välj rikare föräldrar.
Hur många barn kan du tänka dig att adoptera🤔

• Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Visst, hus och lägenheter går oftare än bilar upp i värde över tid, men inte alltid det slår börsen samt att det kostar med underhåll under tiden man äger dem.
Bilar och privata hus kanske går upp i värde över tid, men de ger ju normalt ingen ekonomisk avkastning under tiden man äger dem till skillnad från många finansiella placeringar.

Ska man köpa bil gäller det väl att hitta en som klarar det man vill göra med den för ett pris man kan acceptera, för min egen del lutar det åt att behålla bensin bilen ytterligare ett år.
J Jeppson skrev:
Inte alls, det jag menar är att det inte finns sysselsättning till alla yrkeskategorier i glesbygden därav är det inte för alla 🙄
Det finns ju heller inte sysselsättning till alla yrkeskategorier mitt i stan, därav är inte stan för alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.