useless useless skrev:
Jo, men syftet med lagen är ju att man inte ska behöva släppa uppmärksamheten på vägen. Det rimmar dåligt med många nya bilars kassa styrsystem med icke-taktila knappar på en skärm nere i mittkonsolen.
Tror icke fysiska spelar mindre roll faktiskt, bara feedbacken är bra. Viktigare att reglagen sitter högre upp och inte nere mellan stolarna. Men klart att ett bra, snabbt och smidigt system där man har snabbknappar till det som använda ofta är viktigt och att man hittar rätt.
De med touchskärm som man kan konfigurera tycker jag är smidigt och man ser direkt vilken funktion som man pillar med. Kommer ihåg när jag provkör olika bilar hur lätt eller svårt det är att fixa något. Hyundai Tucson, typiskt dålig måste stanna. Tesla bra, saker ligger på intuitiv plats och inte så stor yta att behöva leta på så som dom med knappar och skärmar lite här och var. Volvo EC40 t.ex. är ganska bra också

Storsockret
Rabbithole Rabbithole skrev:
Är drivlinan i EX30 lika "laggig" som EX40?

Gillar inte att effekten och motorbromsen kommer smygande på EC40, det blir lite oförutsägbart med hur mycket man faktiskt får. Bättre om den gick mer direkt till sin pedallägesnivå med bara en kort förmjukning.
Nej det tycker jag inte, reagerade också på att EX40 kändes lite småskum på det sättet. EX30 tyckte jag faktiskt var väldigt responsiv och trevlig. Hade inga klagomål på den biten, tvärtom, körningen i sig uppskattade jag.

Isakare Isakare skrev:
Vi Bilägare har testat KIA EV3, Mini Contryman och Volvo EX30.
Bilarna är inte helt jämförbara, Volvon är ganska sniken och billigast (509.000) KIAn välutrustad I GT utförande med stort batteri (580.300) Minin är fullutrustad, har 4WD och är dyrast (605.700)
Kul är att de testat i 110 km/h i jämn fart, motorväg alltså.
Då klarar KIAn 34 mil, Volvon 30 mil och Minin 28 mil.
När batteriet är tömt laddar KIAn med 120 kW, Minin 75 kW, Volvon 67 kW.
Beräknat på testens snittförbrukning (Inte motorvägsförbrukningen) tar det 29 minuter att fylla 30 mil i Kian, 41 min på Volvon, Minin kommer inte upp i 30 mil.
KIAn vinner testen, Mini 2a och Volvo 3a.
Noterbart att KIA har bäst stolar, Volvo sämst. Detta är ju annars Volvos paradgren sen många år.
Som elbil verkar KIAn trevlig.
fruktansvärda

t små bilar jag kan inte sitta riktigt i dessa

Volvo Ex30 tillverkas i Kina i samarbete med moderbolaget.

Rejäl skrev:
För er med privatleasing och Kia:

Missade en bilservice med 17 mil – fick straffavgift​

Chocken: Räkning på 20 000 kronor efter privatleasingen​

• Sara Meurling och hennes man fick en oväntad faktura på 20 000 kronor efter att ha kört 17 mil för långt innan service, i strid med leasingkontraktet för deras Kia e-Niro.
  • Andra kunder har också liknande historier med oväntade straffavgifter för små avvikelser från serviceintervallet .
  • Kia Sveriges kommunikationschef förklarar att avgiften är till för att kompensera återförsäljaren för den värdeminskning som följer av att service inte utförts enligt avtalet.
Kostar att köra hyrbil.

Tabell över mest sålda elbilar i Tyskland januari 2025: Volkswagen ID.7 toppar listan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag på elbilar att köpa 2025.

Är inte många som fyller mina krav.

AWD och inte superlåg. Ska köra skogsvägar och sjösätta båtar i sand.

Dragkrok med 1500kg

Rolig att köra, inte under 400hk

Ventilerade säten

Helst under 700kkr

Tesla Y är väl den som kommer nära med gamla performance men i övrigt har jag inte många kandidater.

Skoda och VW är för klena motorer.
Ioniq 5 med 325hk är gränsfall för klen och N-modellen med 650hk hade jag köpt direkt bara dragkrok funnits.

Volvo Black Edition med strax över 400hk skulle funka men fortfarande över 100kkr dyrare än Teslan.

Kia ev6 med 525hk är för låg och lite för mycket sedanmodell för att passa.

Då får du nog räkna med att hosta upp en miljon. 👍

P Peter_Ker skrev:
Då får du nog räkna med att hosta upp en miljon. 👍
Vilken modell tänker du på?

Tesla Y Performance har väl redan allt för 700. Är det någon tysk jag ska upp på miljonen?

BMW iX måste ju vara din drömbil.

Teslan får ju bara dra 1600kg. Det är ju lite klent.

G
P Pligg85 skrev:
Är inte många som fyller mina krav.

AWD och inte superlåg. Ska köra skogsvägar och sjösätta båtar i sand.

Dragkrok med 1500kg

Rolig att köra, inte under 400hk

Ventilerade säten

Helst under 700kkr

Tesla Y är väl den som kommer nära med gamla performance men i övrigt har jag inte många kandidater.

Skoda och VW är för klena motorer.
Ioniq 5 med 325hk är gränsfall för klen och N-modellen med 650hk hade jag köpt direkt bara dragkrok funnits.

Volvo Black Edition med strax över 400hk skulle funka men fortfarande över 100kkr dyrare än Teslan.

Kia ev6 med 525hk är för låg och lite för mycket sedanmodell för att passa.
Med dom kraven blir det dyrt även om du skulle köpa en ny "vanlig" bil.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
[bild]

Förslag på elbilar att köpa 2025.
Ändå trots fallet är Tesla mest sålda (icke tyska) elbilen i Tyskland. Imponerande.

P Peter_Ker skrev:
Teslan får ju bara dra 1600kg. Det är ju lite klent.
Funkar kanon. Har 1500 som krav.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är alltid bra att ha lite marginal uppåt.
iX får dra 2500kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.