G
Rabbithole Rabbithole skrev:
För förbränningsbilar är det väldigt enkelt med beskatta bara på bränslet, och med elbilar så är det väl en "vägavgift" som är det rimliga. Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?

Finns det något som tyder på att planer är i rullning rent politiskt?
Hur långt du kör med din bil kan ju redan hela internet se idag så du är redan övervakad 😎..

• Gilla
returen
  • Laddar…
Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?
Samtidigt har det varit kilometerskatt på dieselbilar förr, så den övervakningen är beprövad sen förr.
Kommer säkert bli ett krav på att nya bilar själva ska sända mätaruppgifter något visst datum, finns ju redan krav på att bilar själva ska kunna sända position vid olyckor så de måste ju redan idag ha ett system för att meddela sin position, att lägga till mätaruppgifter är ju bara ett litet ytterligare steg i övervakningen.
Gamla bilar, får säkert bilprovningen kontrollera.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?
Vad pratar du om? Det finns ju redan. Jag kan iaf se på vilka mätarställningar och datum min bil varit hos bilprovningen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
Om km-skatt baseras på de uppgifter som bilprovningen läser av, alternativt inrapporteras på annat vis (första besiktning dröjer ju några år) så är det inte några stora problem med övervakningssamhället.

Om den däremot baseras på att staten har koll på var man befinner via GPS så blir det mer av övervakning.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad pratar du om? Det finns ju redan. Jag kan iaf se på vilka mätarställningar och datum min bil varit hos bilprovningen.
Jag har kört 2500mil per år de senaste 25åren men bara varit på bilprovningen en gång. Byter bil varannat år typ

P para skrev:
Jag har kört 2500mil per år de senaste 25åren men bara varit på bilprovningen en gång. Byter bil varannat år typ
På vilket sätt påverkar dina bilbyten det faktum att bilprovningen registrerar mätarställningen?

useless useless skrev:
På vilket sätt påverkar dina bilbyten det faktum att bilprovningen registrerar mätarställningen?
Det var väl en god poäng han hade. En km-skatt baserad på relativt gles avläsning blir då ett omak att hålla koll på vid ägarbyten.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var väl en god poäng han hade. En km-skatt baserad på relativt gles avläsning blir då ett omak att hålla koll på vid ägarbyten.
Jo, det är sant. Men från början var det väl Rabbithole som skrev att årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen skulle vara ett stort kliv in i övervakningssamhället? Den kontrollen har ju redan funnits i ett par decennier.

J
Om skatten baseras på det så ser nog säljare och köpare till att fylla i rätt uppgift. Behöver bara vara ett extra fält i formuläret.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag har lägre tankar om mänskligheten än du.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G
Jag har lägre tankar om mänskligheten än du.
Löpsedeln från valfri kvällstidning

"Anna 18 köpte sin första bil hade obetalda km skatter på 25000 kr"

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Löpsedeln från valfri kvällstidning

"Anna 18 köpte sin första bil hade obetalda km skatter på 25000 kr"
Var det många sådana löpsedlar förr då det fanns kilometerskatt? Tror inte det.

• Gilla
returen
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Var det många sådana löpsedlar förr då det fanns kilometerskatt? Tror inte det.
Det beror nog på samma anledning att det inte fanns löpsedlar om sprängningar och gruppvåldtäkter 😉

• Haha
returen
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det beror nog på samma anledning att det inte fanns löpsedlar om sprängningar och gruppvåldtäkter 😉
En väldigt nära vän till mig fuskade genom att ha en manipulerad kilometerräknare. Vad jag minns var det inte ens en rubrik i lokaltidningen.

• Haha
returen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det är sant. Men från början var det väl Rabbithole som skrev att årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen skulle vara ett stort kliv in i övervakningssamhället? Den kontrollen har ju redan funnits i ett par decennier.
Kanske formulerade mig dåligt. GPS övervakning tänker jag som oönskad övervakning.

Men helst ingen övervakning alls 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.