391 392 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Hur långt du kör med din bil kan ju redan hela internet se idag så du är redan övervakad 😎..Rabbithole skrev:
För förbränningsbilar är det väldigt enkelt med beskatta bara på bränslet, och med elbilar så är det väl en "vägavgift" som är det rimliga. Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?
Finns det något som tyder på att planer är i rullning rent politiskt?
Samtidigt har det varit kilometerskatt på dieselbilar förr, så den övervakningen är beprövad sen förr.Rabbithole skrev:
Kommer säkert bli ett krav på att nya bilar själva ska sända mätaruppgifter något visst datum, finns ju redan krav på att bilar själva ska kunna sända position vid olyckor så de måste ju redan idag ha ett system för att meddela sin position, att lägga till mätaruppgifter är ju bara ett litet ytterligare steg i övervakningen.
Gamla bilar, får säkert bilprovningen kontrollera.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Om km-skatt baseras på de uppgifter som bilprovningen läser av, alternativt inrapporteras på annat vis (första besiktning dröjer ju några år) så är det inte några stora problem med övervakningssamhället.
Om den däremot baseras på att staten har koll på var man befinner via GPS så blir det mer av övervakning.
Om den däremot baseras på att staten har koll på var man befinner via GPS så blir det mer av övervakning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jo, det är sant. Men från början var det väl Rabbithole som skrev att årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen skulle vara ett stort kliv in i övervakningssamhället? Den kontrollen har ju redan funnits i ett par decennier.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag har lägre tankar om mänskligheten än du.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Kanske formulerade mig dåligt. GPS övervakning tänker jag som oönskad övervakning.useless skrev:
Men helst ingen övervakning alls 😅