A Alexn72 skrev:
Deras laddare byggs mer eller mindre oförändrat men facket vägrar låta dem kopplas in på nätet.

Facken kommer gå till historien... Och inte i en positiv bemärkelse..
Jag tror Tesla snart hamnar i historien där dom hör hemma.

S sprucetwig skrev:
Eh, vaknat på fel sida? Det lät som du hade exempel på bilar som var bättre än e208 för lite mer pengar, det tyckte jag lät intressant. Elbilarna för runt 200k kostar ju ungefär som motsvarande brännbil så de känns ju som de ligger rätt i pris, men det kan ju såklart finnas kassa modeller.
Haha. ja faktiskt. Missförstod dig och och blev irriterad helt i onödan, sorry. Återkommer.

• Gilla
sprucetwig och 2 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Eh, vaknat på fel sida? Det lät som du hade exempel på bilar som var bättre än e208 för lite mer pengar, det tyckte jag lät intressant. Elbilarna för runt 200k kostar ju ungefär som motsvarande brännbil så de känns ju som de ligger rätt i pris, men det kan ju såklart finnas kassa modeller.
Kia e-Niro 2021-2022 för typ 215-250 tkr beroende på miltal?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Väldigt individuellt men för mig finns det tex. inget bättre alternativ till en fullutrustad Model S Plaid för lite extra. Men nämn gärna en?

Eller en Koenigsegg Gemera... men nämn gärna en där också?

Eller en Mercedes-Benz Uhlenhaut Coupé. men vad har du för alternativ som är lite bättre för lite mer pengar?

Eller en Nevara R, har du någon bättre elbil för lite mer?

Eller kan vi enas om att Rabbithole hade fel? Så sjukt trött på folk på detta forumet som ifrågasätter allt och aldrig har fel.

Jag förstår inte vad det var som var fel? Det va ingen sån avsikt.

Om man tycker 170' för en e208 är lite dyrt känns det ju inte jättelockande att hoppa upp till över 200' där E-Niro och Model 3 ligger i pris. De flesta elbilar med 50kWh batteri som är 3-5 år gamla ligger väl där i kring så jag tycker nog det är mer att samtliga i det segmentet är lite för dyra.

Model 3, Model S och så är ju dyrare, ofta 250-300' men klart mycket bättre om man ska åka längre stäckor med laddning, räckvidd och bagage

H rolfkn skrev:
Jag tror Tesla snart hamnar i historien där dom hör hemma.
De är redan i historieböckerna som den som ställde om biltrafiken.

Och ja... snart igen men vi har olika syn på varför 😉

S sprucetwig skrev:
Så tillbaka till ett mer nyanserat svar...
Tycker det kan vara värt att titta på Opel Mokka, men även måste jag rekommendera BMW i3 om inte baksätet och/eller snabbladdning är prio1.

Enligt rykten skall skatten på MY i UK vara / bli 8000SEK per år. Undrar om det blir samma här.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Något måste väl kompensera skatteintäkterna.

Höjd foronsskatt, höjd energiskatt?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
P PHPersson skrev:
Enligt rykten skall skatten på MY i UK vara / bli 8000SEK per år. Undrar om det blir samma här.
Tveksamt. Jag har ingen aning om hur skattesystemet ser ut i UK så jag vet inte vad den kostar idag där eller vad man betalar för andra bilar. På sikt kommer man behöva förändra skattemodellen i Sverige, men att det kommer bli något liknande inom närtid har jag svårt att se.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Något måste väl kompensera skatteintäkterna.

Höjd foronsskatt, höjd energiskatt?
Kilometerskatt är det som såvitt jag vet är planen. Den blir väl då lika för alla (nya) fordon samtidigt som avgasbilar även får betala koldixidskatt och kanske någon form av straffskatt utöver det.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kilometerskatt är det som såvitt jag vet är planen. Den blir väl då lika för alla (nya) fordon samtidigt som avgasbilar även får betala koldixidskatt och kanske någon form av straffskatt utöver det.
För förbränningsbilar är det väldigt enkelt med beskatta bara på bränslet, och med elbilar så är det väl en "vägavgift" som är det rimliga. Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?

Finns det något som tyder på att planer är i rullning rent politiskt?

För förbränningsbilar är det väldigt enkelt med beskatta bara på bränslet, och med elbilar så är det väl en "vägavgift" som är det rimliga. Men kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället. Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?

Kilometerskatt på alla bilar har det pratats om länge..börjar väl bli dags nu då tillräckligt många är tvingade in i elträsket.
Har ju funnits förut.

• Gilla
returen
  • Laddar…
kilometerskatt är också ett stort kliv i övervakningssamhället.
Håller med. I synnerhet om den ska vara differentierad mellan storstad, stad och landsbygd krävs väldigt mycket övervakning.
Det verkar faktiskt inte så! Men det har varit på tapeten för 5–10 år sedan, så tankarna finns där, även om nuvarande regering inte verkar ha något på gång åt det hållet.

J
Rimligen borde man ju betala en skatt för slitaget på vägar och en för mängd och typ bränsle man använder.

Vägskatten kunde debiteras per viktkilometer, om man tror man kan lita på bilarnas odometer. Jag minns att mina föräldrars dieselmerca från 60-talet hade nån form av speciell kilometerräknare.

Jag hoppas även att vägtullarna ändras så man betalar per kilometer körd i "känsligt område" (=innerstaden). Givetvis kan man vilja ta betalt för en passage eller infart på en motorled/bro etc, men trängseldelen skulle funka bättre om man mha telematik och GPS loggade hur många kilometer man kör inne i stan, för det är helt ologiskt att man kan köra från frescati till skanstull "innanför" tullarna genom gamla stan etc utan att betala en krona, men om man åker in 20m från en vägtull får man betala 50 spänn.

Årlig mätarställningskontroll hos bilprovningen?
EU-mandat med automatisk rapportering av mätarställning vore väl nästa steg? Bilprovningen ska väl gå mot varannat år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.