G
T TommyC skrev:
Privatleasing är till för att alla de som är för korkade för att förstå att dom inte har råd att köra en ny bil ska göra det ändå. Några här är tillräckligt gamla för att minnas hur det gick till när Fiat nästan utplånade sig själva på den Svenska marknaden genom privatleasing som såg väldigt förmånlig ut tills bilarna skulle lämnas tillbaka och de uppblåsta restvärdena skrevs ner och kunderna fick betala. Hur kan man tro att det ska bli billigare för kunderna när fler ska tjäna pengar på samma kunder? Det måste vara något magiskt med det. 😂
Håller inte riktigt med man kan göra en bra affär om man väljer att leasa en bil som t.ex. sålt dåligt om dom vill ha dom ut på gatorna.

M Myckling skrev:
Dags för en basservice med tillägg, dvs en lite större service på dieselbilen där bla bränslefilter och hjälprem ska bytas. Pris ca 10 600 kr. Här förlorar dieselbilen mot elbilen med marginal.
Verkstaden tar ut det som går av kunder som har betalt dyrt för en ny bil. Under garantitiden har kunden oftast inget val om man inte har köpt en bil där service ingår de första åren.

Byta bränslefilter tar kanske 15 minuter. Remmen kanske tar nästan 30 minuter. Olje och filterbyte tar 15 minuter. Sen ska dom pricka av en lång lista med kontroller så hela den "stora" servicen tar max 2 timmar för en mekaniker som tar det lugnt. Det blir runt 5000 kr i timdebitering.

Den första gången man gör ett servicemoment själv så tar det såklart mycket längre tid än vad en rutinerad mekaniker med bästa möjliga verktyg behöver. Byta rem lade jag nog 3-4 timmar på den första gången inklusive tiden för att läsa på och beställa rätt delar. Redan vid det andra bytet av rem, spännare och något extra ledhjul så tar det bara max en timme. Även om man lyckas lägga en hel dag på en "stor" service så blir besparingen per timme över 1000 kr.

De flesta orkar inte ens tänka tanken att meka bil själv utan betalar snällt överpris och lägger tiden på att gnälla på olika forum. Valet är fritt. Har man verkstaden på någon mils avstånd eller mer så blir det till och med en tidsbesparing att göra all service och de flesta reparationer själv.

• Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Det är också lite stressigt när man är beroende av bilen och inte har gjort bytet själv innan.

Bytte generatorrem på volvon på en hotellparkering i somras. Gick det med 😅

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är också lite stressigt när man är beroende av bilen och inte har gjort bytet själv innan.

Bytte generatorrem på volvon på en hotellparkering i somras. Gick det med 😅
Jag skulle känna mig mer stressad av vetskapen att en uppenbart oseriös firma pillat med bilen, är de oseriösa när det gäller att ta rimligt betalt så är de kanske oseriösa med andra saker också.

T TommyC skrev:
Verkstaden tar ut det som går av kunder som har betalt dyrt för en ny bil. Under garantitiden har kunden oftast inget val om man inte har köpt en bil där service ingår de första åren.

Byta bränslefilter tar kanske 15 minuter. Remmen kanske tar nästan 30 minuter. Olje och filterbyte tar 15 minuter. Sen ska dom pricka av en lång lista med kontroller så hela den "stora" servicen tar max 2 timmar för en mekaniker som tar det lugnt. Det blir runt 5000 kr i timdebitering.

Den första gången man gör ett servicemoment själv så tar det såklart mycket längre tid än vad en rutinerad mekaniker med bästa möjliga verktyg behöver. Byta rem lade jag nog 3-4 timmar på den första gången inklusive tiden för att läsa på och beställa rätt delar. Redan vid det andra bytet av rem, spännare och något extra ledhjul så tar det bara max en timme. Även om man lyckas lägga en hel dag på en "stor" service så blir besparingen per timme över 1000 kr.

De flesta orkar inte ens tänka tanken att meka bil själv utan betalar snällt överpris och lägger tiden på att gnälla på olika forum. Valet är fritt. Har man verkstaden på någon mils avstånd eller mer så blir det till och med en tidsbesparing att göra all service och de flesta reparationer själv.
Jag är medveten om allt detta och jag gnällde heller inte. Konstaterade bara att det är en dyr service och tänkte att elbilar borde vara billigare i service då de varken har bränslefilter eller kamrem/generatorrem/hjälprem men uppenbarligen är iallafall Enyaq riktigt dyr på servicen.

M Myckling skrev:
Jag är medveten om allt detta och jag gnällde heller inte. Konstaterade bara att det är en dyr service och tänkte att elbilar borde vara billigare i service då de varken har bränslefilter eller kamrem/generatorrem/hjälprem men uppenbarligen är iallafall Enyaq riktigt dyr på servicen.
Felet kanske ligger i att försöka diskutera om det är dyrt eller inte med service av elbilar när det skiljer så mellan märkena.

Det kommer ju en tid då vi kort och gott kommer att kalla dem för bilar. Är det dyrt med service av bilar? 😀

Walle85
T TommyC skrev:

Jo, så är det. Min gamla bil gjorde jag allt själv på. Då har man koll och vet vad man får för pengarna och tiden man lägger ner, man lär sig även en hel del.
Nuvarande måste jag lämna in just pga om garantin ska försätta att gälla. Sen är även frågan hur mycket man vågar pilla med batterierna om det skulle bli något fel där efter att garantin löpt ut...

En Peugeot e-208 active, tidig 2022 modell (med "växelspak") för 170 000, ink vinterdäck. Rullat 5000 mil.

Alternativ är en Peugeot e-208 active 2022, senare modell, där växelspaken blivit en "flippknapp". Rullat 4000 mil, för 169000, utan vinterdäck.

Jag tycker spontant det låter mycket. Jag ser att det finns många annonser och detta är det billigaste jag hittat, men med tanke på att många annonser har legat uppe i 2-4 månader så verkar det som att priserna bör gå ner för att säljas. Någon som har input på detta?

S Spopas skrev:
En Peugeot e-208 active, tidig 2022 modell (med "växelspak") för 170 000, ink vinterdäck. Rullat 5000 mil.

Alternativ är en Peugeot e-208 active 2022, senare modell, där växelspaken blivit en "flippknapp". Rullat 4000 mil, för 169000, utan vinterdäck.

Jag tycker spontant det låter mycket. Jag ser att det finns många annonser och detta är det billigaste jag hittat, men med tanke på att många annonser har legat uppe i 2-4 månader så verkar det som att priserna bör gå ner för att säljas. Någon som har input på detta?
Låter svindyrt... Finns enligt mig betydligt bättre bilar att köpa för lite extra pengar.

Bättre för lite extra finns alltid, Mokka, Corsa och Zoe ligger ju också därikring, alla med 50kWh.

Zoe 50kWh finns några för under 150'

Rabbithole Rabbithole skrev:
Bättre för lite extra finns alltid, Mokka, Corsa och Zoe ligger ju också därikring, alla med 50kWh.

Zoe 50kWh finns några för under 150'
Nej det finns inte alltid bättre för lite extra. Men i detta fallet är det väldigt överprisat för vad man får.

P PHPersson skrev:
Låter svindyrt... Finns enligt mig betydligt bättre bilar att köpa för lite extra pengar.
Som vad?

S sprucetwig skrev:
Som vad?
Väldigt individuellt men för mig finns det tex. inget bättre alternativ till en fullutrustad Model S Plaid för lite extra. Men nämn gärna en?

Eller en Koenigsegg Gemera... men nämn gärna en där också?

Eller en Mercedes-Benz Uhlenhaut Coupé. men vad har du för alternativ som är lite bättre för lite mer pengar?

Eller en Nevara R, har du någon bättre elbil för lite mer?

Eller kan vi enas om att Rabbithole hade fel? Så sjukt trött på folk på detta forumet som ifrågasätter allt och aldrig har fel.

Redigerat:
Angående AC så finns det olika system, den gamla hederliga med koppling och en som går permanent ( vet inte hur det funkar praktiskt)
VAG bla har den utan koppling, om gasen läcker ut av nån anledning, tex hål i kondensorn skär kompressorn efter ett tag då inte oljan cirkulerar.
Försvinner gasen i ett system med koppling slår kopplingen inte till och kompressorn står stilla. Oftast är det bara att laga läckan, fylla på gas, så funkar det igen.

P PHPersson skrev:
Väldigt individuellt men för mig finns det tex. inget bättre alternativ till en fullutrustad Model S Plaid för lite extra. Men nämn gärna en?

Eller en Koenigsegg Gemera... men nämn gärna en där också?

Eller en Mercedes-Benz Uhlenhaut Coupé. men vad har du för alternativ som är lite bättre för lite mer pengar?

Eller en Nevara R, har du någon bättre elbil för lite mer?

Eller kan vi enas om att Rabbithole hade fel? Så sjukt trött på folk på detta forumet som ifrågasätter allt och aldrig har fel.

Eh, vaknat på fel sida? Det lät som du hade exempel på bilar som var bättre än e208 för lite mer pengar, det tyckte jag lät intressant. Elbilarna för runt 200k kostar ju ungefär som motsvarande brännbil så de känns ju som de ligger rätt i pris, men det kan ju såklart finnas kassa modeller.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.